Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Att det finns en viss ambivalens är någonting jag har upptäckt redan i min, korta, tid tillbaka i hobbyn. Samtidigt som planering ger en fokus och akvariet i sig förhoppningsvis ger glädje så finns det massor man går och oroar sig över i mitt fall har det ju mestadels handlat om att det ska stå rätt osv men kommer nog börja oroa mig även för fiskarna tids nog haha, speciellt när den andra oron släpper lite och det blir vardag att ha ett par hundra liter vatten ståendes bredvid sängen igen.

    Fast det är ju också ett tecken på att man bryr sig och det gör ju det hela roligare när det väl fungerar. Suttit och kollat lite på redditsektionen shittyaquariums senaste dagarna och då är det skönt att veta att det finns personer som bryr sig om fiskarnas välbefinnande, inte för att jag trodde något annat men i alla fall!
    Senast redigerad av Munin; 02 March 2021, 08:08.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Ursprungligen postat av Munin
      Att det finns en viss ambivalens är någonting jag har upptäckt redan i min, korta, tid tillbaka i hobbyn. Samtidigt som planering ger en fokus och akvariet i sig förhoppningsvis ger glädje så finns det massor man går och oroar sig över i mitt fall har det ju mestadels handlat om att det ska stå rätt osv men kommer nog börja oroa mig även för fiskarna tids nog haha, speciellt när den andra oron släpper lite och det blir vardag att ha ett par hundra liter vatten ståendes bredvid sängen igen.

      Fast det är ju också ett tecken på att man bryr sig och det gör ju det hela roligare när det väl fungerar. Suttit och kollat lite på redditsektionen shittyaquariums senaste dagarna och då är det skönt att veta att det finns personer som bryr sig om fiskarnas välbefinnande, inte för att jag trodde något annat men i alla fall!
      Ibland blir man smått mörkrädd när man ser hur lite folk tycker att fiskars liv är värda... jag har snarare lite för mycket empati för och blir lätt att jag sätter mänskliga värderingar på dem.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Klicka på bilden för större version

Namn: 55BA07CD-BBA4-4D05-8241-CA92C7DE2956.jpeg
Visningar: 160
Storlek: 654,6 KB
ID: 2427851Tänk vad vissa växer fort! Kommer ihåg i höstas när jag fick hem tre pyttepytte ancistrus. En klarade sig ju tyvärr inte, men spana in den här grabben nu! Han börjar bli riktigt stor och ståtlig! Men man tycker att gurkan borde vara mer lockande än tabletten han mumsar på, men ingen i det stora karet har riktigt fattat vitsen med grönsaker än, förutom ärtor, de går åt direkt!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Vad fin! Vad tar du bilder med? Försöker själv just ta lite kort på mina första invånare men bilderna blir totalt bedrövliga. Alltså jag själv hade ju föredragit gurkan helt klart!

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Ursprungligen postat av Munin
            Vad fin! Vad tar du bilder med? Försöker själv just ta lite kort på mina första invånare men bilderna blir totalt bedrövliga. Alltså jag själv hade ju föredragit gurkan helt klart!
            Tar mest med mobilen. Har en systemkamera som jag sällan tar fram, här låg jag i sängen o hade möte med en kollega i telefonen och passade på att ta bild.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Haha ibland vet dom inte sitt eget bästa. Ingen av mina fiskar har någonsin fattat det här med ärtor konstigt nog

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Ok, börjar fundera på om det är mitt ljus som gör det i princip omöjligt att få iväg en bra bild för sitter nu och pillar lite med en systemkamera och det blir inte riktigt bra ändå. Min mobilkamera är visserligen från stenåldern men kan ju inte vara fel på alla kameror? Även anhöriga knäppa några kort när de är förbi men blir lika illa de.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Tiden rinner iväg, har haft så otroligt mycket på jobbet sista tiden, men idag jobbar jag kväll och hann därför med att göra vattenbyte i samtliga kar och även rensa ur en bunke med flytväxter från 180:an.

                  Nu har nanot varit igång med fisk i 3 veckor. Testade idag att stoppa ner den stackars ensamma cw räkan som ju var den enda överlevaren från kraschen i förra starten, hon har minsann haft kul i 180:an för jag tycker det ser ut som om hon bär på rom. Det går några dåligt färgade cb i 180:an och de verkar tydligen fattat tycke för denna donna. Så det ska bli spännande att se om hon klarar denna flytt och om det blir några räklingar.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: D7EE6335-75F9-4D79-A933-F01BAAC80336.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 658,5 KB
ID: 2428206

                  Dålig bild på den fina lilla tuffingen!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 947D2FE2-7CB9-4F6D-8F99-C8EAE9953101.jpeg
Visningar: 129
Storlek: 462,4 KB
ID: 2428207

                  Ser det inte ut som små romkorn där under magen? Eller är det mitt önsketänkande?

                  I morgon ska jag troligtvis hämta mina nya apor! Väntar besked om de går att könsbestämma än, annars får jag väl köpa en grupp o låta dem paras ut sen...
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Glömde lägga in en bild på det nyrensade karet. Som ni ser är det fortfarande sjukt mkt växter!
                    Bifogade filer
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Det där karet var verkligen my cup of tea. Tycker om lummigheten och sen en arena i mitten
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Det där karet var verkligen my cup of tea. Tycker om lummigheten och sen en arena i mitten
                        Kul! Det puttrar på liksom... men tänker att det blir ett bra apistokar med sin lummighet.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Otroligt fin växtlighet!

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Vilken grönska! Vad är det för växt som ser precis ut som salladsblad där i mitten?

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ursprungligen postat av Superpescado
                              Vilken grönska! Vad är det för växt som ser precis ut som salladsblad där i mitten?
                              Tror det är NYMPHOIDES HYDROPHYLLA 'TAIWAN' du menar. Du ser även småskott av den lite här och var. Väldigt trevlig växt, lite speciell med sin verkligt klargröna färg!

                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Väldigt grön i färgen. Den ser ut att trivas hos dig, som de andra växterna också. Hur går det med lidot? Känns som länge sen vi fick se något från det

                                Kommentar

                                Arbetssätt...