Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Tack för informationen!
    Ruskigt snyggt

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Gör om gör rätt... En efter en började räkorna i nanot dö. Mätte alla värden igen, hittade inget knas. Så när det bara var en stackare kvar som såg mer död ut än levande så slängde jag desperat ner hen i 180:an. Var helt säker på att den skulle dö på stört men det är en liten överlevare! Nu 2 dagar senare så är den (tror jag) pigg och idag vid matning med Artemia soft så kom den kutande! (Är ytterst osäker på om räkor kutar, men det såg onekligen ut så.)

      Klicka på bilden för större version

Namn: EBEF2CA0-F80C-43CE-AC59-7BB728BCC9CC.jpeg
Visningar: 239
Storlek: 496,9 KB
ID: 2427383

      Igår när jag satt på jobbet och hade en lugn stund började jag googla soil. Jag gillar ju egentligen inte alls soil. Tycker det är jobbigt att plantera i, råkar man krossa några kulor blir det skitigt och sen måste man ju byta det med jämna mellanrum om man vill att effekterna av det ska bestå. Men om jag nu vill ha annat än mina "skräpräkor" (hatar egentligen det uttrycket, tycker inte att de är skräp alls) så måste jag bita i det sura äpplet och skaffa soil. Så jag beställde av shrimps.se som även råkar ha sitt lager i närheten av där jag bor. Så när jag slutade jobbet åkte jag förbi och hämtade det. Bra helgprojekt om familjen låter mig pyssla lite tänkte jag. Men planerna höll inte. På kvällen började jag få ont i halsen och huvudet... så jag fick helt enkelt ringa till jobbet och sjukanmäla mig. Som sminkös finns inga utrymmen i detta pandemiläge att vara det minsta sjuk. Pisstråkigt, för jag ville verkligen jobba efter dagarna med vab. Men! Det enda positiva i kråksången är att jag i morse kunde tömma nanot och helt enkelt göra en nystart!

      Så nu är det igång igen!

      Klicka på bilden för större version

Namn: 8FA6D4B3-5703-4B64-92AE-8FD95EB03C57.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 806,6 KB
ID: 2427384

      Slänger även in en bild på Lidot som tuffar på bra! Hittade ännu ett litet pandayngel häromdagen. Trodde det bara var två överlevare där, men plötsligt såg jag tre samtidigt. Kul!

      Klicka på bilden för större version

Namn: F84538C0-3E3C-4C88-AAD0-0E11A4AFEE06.jpeg
Visningar: 221
Storlek: 611,8 KB
ID: 2427385
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ett ordentligt filter kan stabilisera ett nano litegrann. Om jag var du så skulle jag sätta en svart filtermatta längs hela bakre glaset Svart grovporig filtermatta - 50x50x3 cm - 10 PPI

        och pumphuvudet bakom.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Ursprungligen postat av åheim
          Ett ordentligt filter kan stabilisera ett nano litegrann. Om jag var du så skulle jag sätta en svart filtermatta längs hela bakre glaset Svart grovporig filtermatta - 50x50x3 cm - 10 PPI

          och pumphuvudet bakom.
          Det är ju väldigt smart! Men just nu finns inte energin till det projektet! Låter några rasboror gå in det ett tag, sen kanske jag funderar på nån sån lösning innan räkorna ska flytta in i framtiden!
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Sov ingenting i natt, ingen av oss gjorde. Det är kul med barn... eftersom jag fortfarande inte är kry känns det extra mycket i kroppen nu. Men just för stunden sover den lilla ligisten så jag passar på att titta till akvarierna.

            Förutom malarnas framfart på svärdsplantorna i det stora så tycker jag det växer på fint där! Corysarna visar lekbeteende, men har ingen aning om det blir någon rom eller inte. Finns ju ganska många hungriga ciklider där också.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 68401906-2D50-4EEF-A8AF-05432622102C.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 587,4 KB
ID: 2427425
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Vad fint akvariet ser ut ! Men som hos mig. Min fru tycker akvariumet är tråkigt eftersom man ser så lite fiskar

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Ursprungligen postat av Superpescado
                Vad fint akvariet ser ut ! Men som hos mig. Min fru tycker akvariumet är tråkigt eftersom man ser så lite fiskar
                Haha! Nu såg det faktiskt rätt tomt ut på bilden, men det är för att jag låg i sängen ett tag. Annars kommer de fram till rutan så fort jag kommer in i rummet. Matvrak!!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Man ser ju iaf fjärilscikliden, verkligen färgstark och scalarerna glider ju runt! Brukar tycka att 3d-bakgrunder mest tar yta men ser otroligt bra ut i din balja.

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av ampe

                    Haha! Nu såg det faktiskt rätt tomt ut på bilden, men det är för att jag låg i sängen ett tag. Annars kommer de fram till rutan så fort jag kommer in i rummet. Matvrak!!
                    Haha va härligt! Mina fiskar är dumma och har inte förstått sambandet mellan mig och mat

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Började rensa lite i 180:an. Jobbat morgon och hade lite extra tid så jag passade på att göra vattenbyte o sitta o spana lite. Funderar på om jag ska skaffa ett apistopar hit... de kanske kan hålla ner räklingarnas antal oxå. Hoppas dock att de låter några vara, de borde ju inte ge sig på vuxna räkor... eller? Just nu är det ju ungefär en miljard körsbär som knatar runt helt obrydda av småfisken o malarna. Om jag orkar kanske jag svänger förbi lagret i morgon o kollar vad de har inne.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 71A2D25F-A01B-4DEB-9DFC-C657FECA9F7F.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 648,6 KB
ID: 2427631
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Så fint!

                        Beror lite på vilken Apisto, men körsbär blir nog aldrig så stora att de går helt fritt... Ju större mun Apiston har desto större räkor kan du räkna (ha!) med försvinner. Men tror beståndet kraftigt decimeras även med rätt småmunnad Apisto.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Vad fint 180 är! Riktig grönska, jag har samma problem som du med körsbärsräkor som förökar sig i oändlighet haha.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Så fint!

                            Beror lite på vilken Apisto, men körsbär blir nog aldrig så stora att de går helt fritt... Ju större mun Apiston har desto större räkor kan du räkna (ha!) med försvinner. Men tror beståndet kraftigt decimeras även med rätt småmunnad Apisto.
                            Svååårt! Jag vill ju ha något som håller antalet nere, men inte som äter alla. Det är ju ganska tätt bitvis så några borde ju kunna komma undan, men vet inte om mitt samvete klarar att alla blir uppätna.
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Ja några klarar sig säkert i tätt buskage, men de kommer inte synas till så mycket gissar jag. Vad är det för fiskar du har idag?

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jag uppfattar det som rätt individuellt om apisarna jagar räkor eller inte. Räkningar lever nog alltid farligt men vissa av mina apor försöker aldrig ta större räkor (typ i storleken små amanos och uppåt) medan andra jagar även fullstora amanos intensivt. Ska jag generalisera tycker jag mig kunna dra slutsatsen att VF jagar allt medan odlade apor, som köpts som rätt små, inte verkar särskilt intresserade.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...