Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Lockelsen blev för stor. L075:an bor nu hemma hos mig... antar att ingen är förvånad...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6E1CDEDD-5D29-4B2E-A9D4-1960943F997E.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 433,2 KB
ID: 2426647
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073



      Dubbelpost
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Peckoltia va? Undrar om de kan vara i samma kar som hypancistrus utan korsningsrisk i så fall får jag ju lite idéer(men förhoppningsvis med större akvarium än mitt). Och nej jag är iaf inte speciellt förvånad haha.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Ursprungligen postat av Munin
          Peckoltia va? Undrar om de kan vara i samma kar som hypancistrus utan korsningsrisk i så fall får jag ju lite idéer(men förhoppningsvis med större akvarium än mitt). Och nej jag är iaf inte speciellt förvånad haha.
          Nej Hemiancistrus. Så ingen risk för korsande i karet
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Fan fan fan fan!

            Måste ha slarvat vid vattenbytet idag. tyckte jag gjorde exakt som jag brukar, men plötsligt såg jag en av trådfenorna falla död till botten. En av de största vackraste såklart. Sen såg jag hur en sterbai betedde sig märkligt. Och sen en 333:a. Kände på vattnet- iskallt. Dubbelkollade inte värmen när jag började fylla på. Drog bara kranen till den värmen jag brukar ha.... men idag var det tydligen kallare än vanligt. Blev en dyr läxa, för nu hittade jag en av 46:orna död. Jävla helvetes skit!!!! Det var dock bara i 180:an det hände. De andra verkar må bra. Försökte höja tempen lite på resterande vatten, men ville ju heller inte chocka upp dem igen. Nu är det 24 grader vilket är den tempen jag brukar sänka till vid byte... håll tummarna att resten mår bra!

            Jag som var lite extra glad och harmonisk idag. Har en ledig dag, lämningen av hunden som skolas in på nytt dagis gick kanon i morse. Igår hade vi en röjardag och möblerade om. Då sa maken plötsligt att skulle det inte vara fint med ett nanoakvarium på nya bänken vid dörröppningen? Så jag var glad o tänkte att kul att skaffa ett liter nano igen, det var längesen!!! Men nu känns det inte alls så kul längre.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              Ursprungligen postat av ampe
              Fan fan fan fan!

              Måste ha slarvat vid vattenbytet idag. tyckte jag gjorde exakt som jag brukar, men plötsligt såg jag en av trådfenorna falla död till botten. En av de största vackraste såklart. Sen såg jag hur en sterbai betedde sig märkligt. Och sen en 333:a. Kände på vattnet- iskallt. Dubbelkollade inte värmen när jag började fylla på. Drog bara kranen till den värmen jag brukar ha.... men idag var det tydligen kallare än vanligt. Blev en dyr läxa, för nu hittade jag en av 46:orna död. Jävla helvetes skit!!!! Det var dock bara i 180:an det hände. De andra verkar må bra. Försökte höja tempen lite på resterande vatten, men ville ju heller inte chocka upp dem igen. Nu är det 24 grader vilket är den tempen jag brukar sänka till vid byte... håll tummarna att resten mår bra!

              Jag som var lite extra glad och harmonisk idag. Har en ledig dag, lämningen av hunden som skolas in på nytt dagis gick kanon i morse. Igår hade vi en röjardag och möblerade om. Då sa maken plötsligt att skulle det inte vara fint med ett nanoakvarium på nya bänken vid dörröppningen? Så jag var glad o tänkte att kul att skaffa ett liter nano igen, det var längesen!!! Men nu känns det inte alls så kul längre.
              Men så jäkla surt. Speciellt när man haft en bra dag innan med. Vet hur det känns.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Surt sa räven... Trist när ens dyrgripar faller bort, speciellt när man själv orsakat det. Gissar att du lär kolla tempen varje gång framöver.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Usch vad tråkigt.

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Nej vad tråkigt! Jag skulle precis skriva att det var klart du skulle köpa en fin mal till och så läste jag sen vad som hänt. Jag beklagar verkligen!

                    Hur gick det sen med de resterande??

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Ursprungligen postat av Superpescado
                      Nej vad tråkigt! Jag skulle precis skriva att det var klart du skulle köpa en fin mal till och så läste jag sen vad som hänt. Jag beklagar verkligen!

                      Hur gick det sen med de resterande??
                      Peppe peppar så verkar alla andra klarat sig. Så de som fick bort var 3 st trådfensregnbågar och en zebra. Igår låg en av de resterande och flämtade, då orkade jag inte så jag släckte och drog hemifrån. (Moget jag vet... men orkade inte.) men sen när jag kom hem så verkade den hämtat sig.
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Nu får mannen som han önskade. Var och käkade lunch med min absolut bästa vän idag. Har inte sett henne på hur länge som helst så det var sjukt välbehövligt! Men slank in på zoo.se för att kika lite. Och de hade kampanj på nanoakvarium. Så nu står det ett 30 liters på bänken. Dock glömde jag att köpa underlägg och de hade inga bra rötter hemma så det får jag sticka iväg o köpa senare. Sand har jag hemma... funderade på soil, men det är så jäkla svårt att plantera i tycker jag spikat struntar i det. Har ju lågt stabilt pH i samtliga kar utan soil, så det får duga till räkor också!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: E4FDC0A2-6D04-42BF-B600-CDEEBFAA32C1.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 438,6 KB
ID: 2426767
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Åkte för att köpa rot och underlägg. Kom hem med rot, men glömde underlägget. Smart...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 3048C228-FB9D-4AFA-9BD9-C4B669FE25EF.jpeg
Visningar: 139
Storlek: 373,0 KB
ID: 2426773
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Inget gammalt liggunderlag där hemma?

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ursprungligen postat av Munin
                              Inget gammalt liggunderlag där hemma?
                              Nä, men snodde från grannen precis.
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Den roten passade perfekt! Är det mannen som ska ha hand om det?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...