Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Det blev fler fjärilar alltså. Missat det här med bolivianer men är det också fjärilsciklider som avses? Själv hade jag nog hållit mig till en av arterna men i ett tvåmeters kar kan du säkerligen ha en större grupp som får para ut.

    Meh blir lite avundsjuk på din balja, finns ju plats för så mycket mera skoj än i ett mindre akvarium Är L239 alltid så mörka? Ser ut att trivas där iaf!

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Ursprungligen postat av Munin
      Det blev fler fjärilar alltså. Missat det här med bolivianer men är det också fjärilsciklider som avses? Själv hade jag nog hållit mig till en av arterna men i ett tvåmeters kar kan du säkerligen ha en större grupp som får para ut.

      Meh blir lite avundsjuk på din balja, finns ju plats för så mycket mera skoj än i ett mindre akvarium Är L239 alltid så mörka? Ser ut att trivas där iaf!
      Nej, tror de blir mörkare desto större de är. Men jag är ändå väldigt förtjust i dem! Precis, bolivianska fjärilar. Jag har en bekant som har yngel på g som jag bokat. Men... så råkade det här impulsköpet komma i vägen.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Så det kan bli, är nog bättre om någon med mera kunskap(jag kunde ju inte ens se vilken fisk det var på bilden haha) uttalar sig. Jo tycker inte att det faktum att de är så pass mörka är något direkt negativt kanske snarare tvärtom, de verkar ju inte blyga i alla fall!

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Ursprungligen postat av ampe
          Klicka på bilden för större version

Namn: 4FBA0486-E4E7-4F3E-A7DE-FF2AA1DCC0A1.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 454,9 KB
ID: 2426292
          Wow va fina dom var!
          och dit 720 kar är så fint, älskar dom snirklande rötterna.
          hoppas du får lek på dom, men det tror jag. Vad har du för temperatur i 720?

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Ursprungligen postat av Superpescado

            Wow va fina dom var!
            och dit 720 kar är så fint, älskar dom snirklande rötterna.
            hoppas du får lek på dom, men det tror jag. Vad har du för temperatur i 720?
            Det ligger runt 27-28. Pga min hatkärlek till fjärilar är jag glad om de ens överlever! Räknar kanske inte direkt med att eventuella yngel kommer klara sig i burken, speciellt inte efter att tetrorna kommer i. Men det är ju roligt att se beteendet i vilket fall som helst!
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Munin
              Så det kan bli, är nog bättre om någon med mera kunskap(jag kunde ju inte ens se vilken fisk det var på bilden haha) uttalar sig. Jo tycker inte att det faktum att de är så pass mörka är något direkt negativt kanske snarare tvärtom, de verkar ju inte blyga i alla fall!
              Haha! De har i alla fall kvar en ljusblå rand längs stjärtfenan. Den lyser nästan babyblå i ljuset! Mycket fint!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Måste säga att apistohanen är en riktig tuffing för sin storlek! Han har valt en inbuktning i btnbakgrunden som sitt hem och jagar bort alla som kommer i närheten! Dock har han inte fastnat på bild ordentligt än. Han har heller inte färgat ut riktigt än, även om han blir mer och mer blå. En av honorna är i alla fall gulare nu. Det är kul!

                Fjärilarna fortsätter att utforska allt! De har även börjat gruffa sinsemellan till och från! Scalarerna är fortsatt tuffare och mer utspridda sen övriga invånare kom! Har även beställt 10 corydoras duplicareus nu. Snart är besättningen någorlunda komplett!

                Klicka på bilden för större version

Namn: F074091C-B99E-43C1-A999-246776D69AB3.jpeg
Visningar: 119
Storlek: 626,4 KB
ID: 2426352​​​​​​​
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Är fjärilarna alltid framme och visar sig? Verkligen blivit sugen själv!

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Ursprungligen postat av Munin
                    Är fjärilarna alltid framme och visar sig? Verkligen blivit sugen själv!
                    Japp! Varje sekund typ
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Det ser man ju att dom där trivs kul med nya corrys. Får jag fråga varför su inte köper ca 20 st. Tänker att det vore häftigt med ett större stim corrys i ett så pass stort kar.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Ursprungligen postat av Superpescado
                        Det ser man ju att dom där trivs kul med nya corrys. Får jag fråga varför su inte köper ca 20 st. Tänker att det vore häftigt med ett större stim corrys i ett så pass stort kar.
                        Börjar med 10. Dels för pengarnas skull och dels för att jag vill se att det inte blir för trångt på botten. Har ju beställt 15 briljanttetror som ska betalas om en vecka oxå
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ursprungligen postat av ampe

                          Börjar med 10. Dels för pengarnas skull och dels för att jag vill se att det inte blir för trångt på botten. Har ju beställt 15 briljanttetror som ska betalas om en vecka oxå
                          Haha ja det kanske är bäst! Har maken eller barnen blivit inbitna ännu?

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Ursprungligen postat av Superpescado

                            Haha ja det kanske är bäst! Har maken eller barnen blivit inbitna ännu?
                            Maken har alltid tyckt det varit trevligt med akvarium, innan vi bodde ihop för massa massa år sen så hade han egna också. (Kan varit jag som lurade honom att skaffa då) men han har aldrig varit så ”djupt” intresserad om du förstår vad jag menar. Tonåringen bryr sig inte alls och den lilla dottern har tillfälligt tappat intresset att titta på fiskarna...
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Klicka på bilden för större version

Namn: CAD804F3-9A70-430B-847B-354940CA363C.jpeg
Visningar: 142
Storlek: 735,3 KB
ID: 2426394

                              En av mina "favoritplatser" i Riot. Gillar hur lummigt det är. Försökte fota utan att det skulle komma med nån fisk/räka... Men misslyckades totalt som ni ser. Är ensam hemma idag på dagen, så passade på att sitta och njuta lite av akvarierna. Är egentligen fortfarande inte nöjd med inredningen i Rio, men vet heller inte vad jag ska ändra. Så det får puttra på ett tag till som det är. Däremot så ville alla malar utom en visa sig idag. Så 6 st L333 och två L046 visade glatt upp sig vid matning.

                              I natt började det skvala en massa i det stora. Såg att inget rann utanför så jag förstod att pumpen lossat från bakgrunden, men orkade inte fixa det då. Nu i morse när alla åkt hemifrån så skulle jag fixa det. Satte i slangen igen och det blev total storm! Tydligen satt inte slangen ordentligt förut heller, för den där tornadon (jaja, det kanske inte heter tornado under vatten... men ni förstår) har inte funnits där förut. Men eftersom inga invånare förutom malarna gillar storm så försökte jag såklart fixa det. Tog fram ett strilrör och försökte fästa det, men nej... det ville inte. det var för litet. Försökte trycka i lite filtersvamp för att liksom dämpa flödet, den flög ur slangen som en katapult! Till slut satte jag en filtersvamp vid insuget istället. Det dämpade strålen endel så nu tror jag att de tycker att det är mer ok.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 0E90CE57-DB51-40E9-809D-FD00EDCC1A84.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 694,0 KB
ID: 2426395

                              Några av invånarna i det lilla .

                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Vilka fina bilder och vilka fina malar.
                                Vilken tur att det löste sig med filtret. Det är drygt när man inte får ihop det.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...