Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Ursprungligen postat av Orpheon
    Morning wood? Vad tänkte dom där
    I know! Antagligen att de skulle hitta namn på sina produkter som man inte glömmer bort. Mission accomplished!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Väldigt fina kar, fiskar och bilder! Skoj att du är så aktiv! Jag kan inte ett dugg om malar men det är spännande att se och läsa om såväl dina som Superpescados.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Nando
        Väldigt fina kar, fiskar och bilder! Skoj att du är så aktiv! Jag kan inte ett dugg om malar men det är spännande att se och läsa om såväl dina som Superpescados.
        Var mammaledig förra veckan. Då har man typ lite mer tid att uppdatera. Denna veckan är jag tillbaks på jobbet igen o mest bara trött.

        Det är ju härligt med trådarna, att man läser om andra saker än vad man själv håller på med. Jag hade aldrig varit inne på att testa dvärgciklider om inte du och andra lagt upp så mycket fint om dem!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Ser ut att arta sig. Hade nog bestämt mig redan tidigare men bilderna fick mig att ytterligare cementera mitt val av L260 som malgrupp när jag väl kan starta igång

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Ursprungligen postat av Munin
            Ser ut att arta sig. Hade nog bestämt mig redan tidigare men bilderna fick mig att ytterligare cementera mitt val av L260 som malgrupp när jag väl kan starta igång
            Trevligt! Det jag sett av dem hittills är nice! Hoppas de syns lite mer i framtiden. 720 liter ger många utrymmen att gömma små 6 cm malar. Men det är ju lite en del av charmen kan jag tycka!

            Jobbar du också konstiga tider eller vad gör du uppe denna tid?
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        6E0CEC6C-B601-45D9-AE81-C694804FD0D8.jpeg Visningar:	0 Storlek:	571.6 kB ID:     	2425861
              Pandabebisar, tror knappt det finns något gulligare. Spana in den här tuffingen som är framme med sina äldre släktingar och letar mat. Tror bara det är två som klarat sig, men de två är jag väldigt glad för!

              I 180:an är det fullt ös! Sterbaierna har lagt ny rom, än så länge har jag inte sett några yngel klara sig förbi pyttestadiet än, tycker de borde ha nog med plats att gömma sig på men tydligen inte. Eller så är de bara korkade och vägrar gömma sig! Den rödaste körsbärsräkan jag har är fullproppad med rom! Hon är så fin!

              De som inte vill föröka sig är ju malarna. Nu har de en jäkla massa grottor att boa in sig i, men de föredrar sina rötter och buskage. Bäst är en av de största som bor i ena roten... Gömmer sig superbra, syns ju inte alls! (Den bilden hamnade ju överst av någon anledning...)


              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        09AAD91B-64B2-4403-920A-F31C065AEE82.jpeg Visningar:	0 Storlek:	480.3 kB ID:     	2425859

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        EAC53AB5-86BB-43AD-AC53-000F4F3B00D7_1_201_a.jpeg Visningar:	0 Storlek:	677.0 kB ID:     	2425860
              Senast redigerad av ampe; 13 January 2021, 12:59.
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Ursprungligen postat av ampe

                Trevligt! Det jag sett av dem hittills är nice! Hoppas de syns lite mer i framtiden. 720 liter ger många utrymmen att gömma små 6 cm malar. Men det är ju lite en del av charmen kan jag tycka!

                Jobbar du också konstiga tider eller vad gör du uppe denna tid?
                Jag tycker personligen det är kul när de inte alltid visar sig, blir lite mer variation så men det skadar ju inte att ha lite linslöss som komplement(eller blir det kanske tvärtom? . Ofrivilligt arbetslös sedan en ganska lång tid av diverse anledningar så det blir en del nattsuddande. Det är väl också anledningen till begränsningar när det kommer till mitt egna projekt, om jag haft ekonomin skulle det bli akvarierum och hela köret, förhoppningsvis blir det väl både jobb och det inom överskådlig framtid.

                Vad har du för belysning i karet för övrigt? Misstänker att det går att finna i tråden men tåls väl att upprepa.
                Senast redigerad av Munin; 14 January 2021, 08:10.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Ursprungligen postat av Munin

                  Jag tycker personligen det är kul när de inte alltid visar sig, blir lite mer variation så men det skadar ju inte att ha lite linslöss som komplement(eller blir det kanske tvärtom? . Ofrivilligt arbetslös sedan en ganska lång tid av diverse anledningar så det blir en del nattsuddande. Det är väl också anledningen till begränsningar när det kommer till mitt egna projekt, om jag haft ekonomin skulle det bli akvarierum och hela köret, förhoppningsvis blir det väl både jobb och det inom överskådlig framtid.

                  Vad har du för belysning i karet för övrigt? Misstänker att det går att finna i tråden men tåls väl att upprepa.
                  Nej, det finns faktiskt inte alls att läsa i tråden. Snarare finns det att läsa att jag behöver byta ljus och inte visste vad jag skulle välja. Så tvärt om. Men igår beställde jag faktiskt nya lysrör. Det blev Sylvania grolux x 2 samt sylvania aquastar x 2. Har ingen som helst aning om det blir bra men testar så. I ljusrampen satt det 4 "vanliga" ljusrör. Tycker inte de fick fram färgerna alls på varken växter eller fiskar. Får se om detta blir bättre.

                  Bara för att jag skrev att jag inte sett malarna så mycket så kom alla 3 fram vid matning igår kväll. En av dem satte sig snällt på rutan så jag kunde inspektera den. Det sägs att hanarna har mönstret på magen medan honorna är vita. Således borde detta vara en hona. (?)

                  Klicka på bilden för större version

Namn: CD59EB61-9417-44A7-982B-A4BB2B199A03.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 411,7 KB
ID: 2425887

                  Ser nu även att jag borde skrapa rutorna.
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Ursprungligen postat av ampe

                    Nej, det finns faktiskt inte alls att läsa i tråden. Snarare finns det att läsa att jag behöver byta ljus och inte visste vad jag skulle välja. Så tvärt om. Men igår beställde jag faktiskt nya lysrör. Det blev Sylvania grolux x 2 samt sylvania aquastar x 2. Har ingen som helst aning om det blir bra men testar så. I ljusrampen satt det 4 "vanliga" ljusrör. Tycker inte de fick fram färgerna alls på varken växter eller fiskar. Får se om detta blir bättre.

                    Bara för att jag skrev att jag inte sett malarna så mycket så kom alla 3 fram vid matning igår kväll. En av dem satte sig snällt på rutan så jag kunde inspektera den. Det sägs att hanarna har mönstret på magen medan honorna är vita. Således borde detta vara en hona. (?)

                    Klicka på bilden för större version

Namn: CD59EB61-9417-44A7-982B-A4BB2B199A03.jpeg
Visningar: 120
Storlek: 411,7 KB
ID: 2425887

                    Ser nu även att jag borde skrapa rutorna.
                    Okej, kan inte så mycket själv om lyse och ljus så var väl lite därför jag undrade(vi kan väl låtsas att jag kom ihåg att det stod tidigare i tråden ^^), det verkar ju vara en hel vetenskap i sig självt. Längtar verkligen till jag kan ta hem mina egna malar, tar gärna emot fler bilder för att lindra väntan haha. Hur stora är dina L260 på ett ungefär och matar du dem med något speciellt, kanske svårt att "targetmata" i ett 720 L förvisso.

                    Jag skulle också säga att det är en hona däremot tror jag inte att avsaknaden av mönster är en felsäker metod för att avgöra men väl en bra indikator. Vet att hanarna är ljusare och slankare.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Ursprungligen postat av Munin

                      Okej, kan inte så mycket själv om lyse och ljus så var väl lite därför jag undrade(vi kan väl låtsas att jag kom ihåg att det stod tidigare i tråden ^^), det verkar ju vara en hel vetenskap i sig självt. Längtar verkligen till jag kan ta hem mina egna malar, tar gärna emot fler bilder för att lindra väntan haha. Hur stora är dina L260 på ett ungefär och matar du dem med något speciellt, kanske svårt att "targetmata" i ett 720 L förvisso.

                      Jag skulle också säga att det är en hona däremot tror jag inte att avsaknaden av mönster är en felsäker metod för att avgöra men väl en bra indikator. Vet att hanarna är ljusare och slankare.
                      eftersom karet är ganska nytt matar jag väldigt lite överlag. Igår slängde jag ner några novo pleco chips. Det nappade de på direkt! Idag testade jag lite repashy bottom scratcher. Än så länge inget napp.
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Ursprungligen postat av ampe

                        eftersom karet är ganska nytt matar jag väldigt lite överlag. Igår slängde jag ner några novo pleco chips. Det nappade de på direkt! Idag testade jag lite repashy bottom scratcher. Än så länge inget napp.
                        Så är det förstås, hur går det i övriga akvarium? Börjar känna mig lite väl frågvis så får väl lämna tråden ifred för nu, men det är ju(som sagt) alltid uppskattat med fler bilder och uppdateringar! Är väl mest facebook och liknande som används nu för tiden, själv föredrar jag längre kontinuerliga trådar.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Ursprungligen postat av Munin

                          Så är det förstås, hur går det i övriga akvarium? Börjar känna mig lite väl frågvis så får väl lämna tråden ifred för nu, men det är ju(som sagt) alltid uppskattat med fler bilder och uppdateringar! Är väl mest facebook och liknande som används nu för tiden, själv föredrar jag längre kontinuerliga trådar.
                          Det är verkligen bara trevligt att du frågar! (Så får jag en paus i mitt städande idag. ) De andra karen rullar på. Matar på rätt kraftigt i 180:an i hopp om att även malarna ska bli leksugna. Ska göra några täta vattenbyten också tänkte jag.
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Intensiv tråd av en ivrig småbarnsmor med akvarie och mal-ambitioner.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Intensiv tråd av en ivrig småbarnsmor med akvarie och mal-ambitioner.
                              Börjar mitt ”nya” jobb på måndag. Lär blir mer lågintensivt då.
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Ursprungligen postat av ampe

                                Börjar mitt ”nya” jobb på måndag. Lär blir mer lågintensivt då.
                                Nooooo!
                                men grattis till nytt jobb!
                                Har du gjort något nytt med inredningen eller blev du nöjd sen efter?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...