Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Stressen att fixa o göra om i karen! Röstnivåer som höjs, irritationen som uppstår när jag inte har rätt grejer för att göra det jag vill, hunden som försöker hopp upp i sängen där täckglaset ligger! Varför duschade jag ens innan?!

    Men nu är det i alla fall lite omgjort i både Lido o det stora. Vet inte om det blev så mycket bättre... vi får se när dimman lättar. De där grottorna tog ju bra mycket mer plats än jag trodde. Missbedömer även hur mycket plats BTN tar från djupet! Men! Jag älskar den! Varför har jag aldrig haft en 3d förut?

    De 3 nya drottningarna i karet har i alla fall visat sig ganska mycket idag. Tog en ganska halvdålig bild på en av dem innan jag började rota! Såå nöjd med köpet. Men nu blir det verkligen inga inköp på ett tag. Bankkontot ekar ödsligt tomt för tillfället....

    Klicka på bilden för större version

Namn: C8B8AC77-52DB-4B8A-B6CA-FFF3F54A1DD9.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 492,9 KB
ID: 2425675
    Bifogade filer
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Ser fram emot bilderna imorgon!
      vad är det för mått på 720?

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Superpescado
        Ser fram emot bilderna imorgon!
        vad är det för mått på 720?
        Standardmått. Alltså 200x60x60z
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        04BFDF07-B6C5-45ED-8DDC-D6310E13992D.jpeg Visningar:	0 Storlek:	574.7 kB ID:     	2425680Det kanske inte blev någon revolutionerande ändring, men lite fler stenar, mer växter, grottorna har fått flytta dit. Löven ligger inte riktigt där jag vill att de ska ligga, men tycker det är svårt med så stora löv. Förr blandade jag alltid upp med Eklöv, i vårt förra hus hade vi en stor ek på tomtgränsen. Nu har jag inte ens sett en ek i närheten.

          Har problem med doppvärmaren. Får den inte att kalibrera rätt! I morse var det 30 grader när jag kollade. Så jag drog ur den. (Sa ju att jag inte kan med teknik) vet inte om jag ska försöka igen eller om jag köper en ny. Vill ha 27 grader. Det går nog på dagen utan doppvärmare för lysrören är så satans varma, men på natten går det ner till 25. Vill helst inte ha några svängningar under dygnet. (Förutom när jag byter med kallvatten) Men det kanske iofs är naturligt. I naturen går ju tempen ner under natten också. Vad tror ni?
          Bifogade filer
          Senast redigerad av ampe; 10 January 2021, 08:25.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Här kommer efterbilden på Lido. En anubias har släppt, men den sätter jag dit i morgon när jag ändå ska stöka i 180an. Idag vill jag ta det lite lugnare innan jag börjar jobba i eftermiddag.

            Här tycker jag mig se en större skillnad till det bättre. Inte fullt lika rörigt och löven ligger ungefär för jag vill. Coryynglen gillar att simma under dem, antar att det finns smågojs där att käka på.

            Klicka på bilden för större version

Namn: FACD9644-3069-4F21-96D1-A6831894E00C.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 616,6 KB
ID: 2425682
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • EzAndre
              • December 2015
              • 92

              Jätte fint kar, ampe!
              Man kan alltid ha lite mossa på grenarna om man gillar det jag gillar plantera växter på grenar.

              Kommentar

              • EzAndre
                • December 2015
                • 92

                Ditt lido va mycket fint.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Ursprungligen postat av EzAndre
                  Jätte fint kar, ampe!
                  Man kan alltid ha lite mossa på grenarna om man gillar det jag gillar plantera växter på grenar.
                  Jag får inte för maken. Han tycker jag har för mkt växter, han vill se rötterna. Annars hade jag nog täckt den ganska mkt med mossa.
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Dagen började bra... kanske inte. Barnet vaknade klockan 3 och ville inte alls somna om. Så nu ligger jag väldigt minus på sömnkontot igen. Vilade lite efter att hon åkte till förskolan, men måste hinna fixa pappersarbete idag också. Annars är ju dagens projekt att få någon slags ordning i 180:an. Såhär ser det ut nu. En salig blandning av övervuxna plantor!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 0FC69E95-516A-4EA1-9CD4-391A9B0949DE.jpeg
Visningar: 144
Storlek: 613,2 KB
ID: 2425744
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Inte min dag. Får inte alls till karet som jag vill, men låter det vara nu. Vill inte stressa fiskarna mer. När jag höll på som mest hör jag ett krasch från ett annat rum... springer till sovrummet, självklart tror jag det värsta- att det stora spruckit. Det hade det som tur var inte, men däremot täckglaset... suck! Måste ligga minus på karmakontot eller nåt...

                      Nåja, här är iaf den misslyckade omplanteringen av riot...

                      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 143
Storlek: 604,5 KB
ID: 2425748
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Klicka på bilden för större version

Namn: A18A8F5F-A2E1-4183-9C56-51B4E03E130B.jpeg
Visningar: 135
Storlek: 725,3 KB
ID: 2425755Lite fler bilder från dagen. Bytte vatten i riot, sen var det dags för tubifex för samtliga akvarium. Brukar ge levande på lördagar, men glömde det i lördags så de fick en måndagspresent!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av ampe; 11 January 2021, 14:51.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Hur gick täckglaset sönder?
                          jag tycker inte det blev misslyckad, bra rensat med växterna, sen det du fortfarande stör dig på imorgon kan du alltid åtgärda då.

                          va fina dina scalarer är!

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Hur gick täckglaset sönder?
                            jag tycker inte det blev misslyckad, bra rensat med växterna, sen det du fortfarande stör dig på imorgon kan du alltid åtgärda då.

                            va fina dina scalarer är!
                            Jag har ingen aning! Det sa bara pang. Vet inte om det låg snett eller vad som hände... de hade lite dålig passform i allmänhet... får beställa nya helt enkelt!
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Idag testar jag repashy för första gången (bottom scratcher) La ner en liten bit medan ljuset är släckt, corysarna och fiskarna verkar fatta poängen direkt, malarna är lite segare än så länge. Får se om de fattar galoppen efter ett tag. Men tycker det är svårt att veta hur stor bit man ska lägga ner. Hur ska man tänka? Får se om jag köper någon annan sort oxå. Köpte även morning wood. Undrar lite hur jag tänkte där eftersom jag egentligen inte har nån ren träätande mal. Slängde även ner en bukett broccoli till 239orna. Ska bara komma ihåg att ta upp den i tid. Avskyr broccolidoft och vill inte gärna att det ska lukta för mycket i vårt sovrum!


                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Orpheon
                                • February 2019
                                • 38

                                Morning wood? Vad tänkte dom där

                                Kommentar

                                Arbetssätt...