Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Ursprungligen postat av ampe
    Jesus vad jag fick hjärtat i halsgropen precis! Skulle lite snabbt mäta nitriten i det stora. O plötsligt slår färgen över! Hann o tänka tiden tankar. Vad har jag matar med? Hur har jag matat? Har någon annan matat utan att jag sett det? (Ingen familjemedlem är tillåten att mata, och om jag reser bort gör jag iordning små koppar de ska hälla i på specifika dagar.) Gjorde om testet men det visade ingenting, gjorde om det igen- ingenting. Så när även fjärde testet visade lägsta nivån så var jag lugn igen!

    Hittade även min gamla blogg här på zoopet o ögnade igenom vissa inlägg. Kul! Framförallt slog det mig vilka fina räkor jag en gång hade! Sjukt fina graderingar! Men minns även hur jag la ner alla kar när jag hade massdöd en väldigt varm sommar. Nu går det bara några dåligt färgade körsbär och CB i 180:an. Kanske skulle lägga till några fina...

    I övrigt inte så mycket nytt att rapportera om.

    Slänger in en bild på en av 46orna. Kan inte se att de växer så mycket, men de är sååå fina! Och visar sig ändå ganska ofta!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9B5C682B-C675-416F-A9C2-99802B23270D.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 511,7 KB
ID: 2425459
    Förstår att du blev nervös men skönt att höra det löste sig!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Så fruktansvärt trött idag. Känner mig som en hemsk mamma, har ingen energi alls till att leka. Har gjort halvhjärtade försök till att bygga med duplo och rita. Jag tar inte sömnbrist bra, så kan vi sammanfatta det!

      Läste precis Ekenbergs inlägg om att det ibland låser sig när man ska inreda. Precis så har jag med lidot för tillfället. Min fina plan jag hade i skallen har fallerat. Tycker bara det är rörigt just nu. Vattenpesten är överallt, vill egentligen inte slänga den, försöker spara den i nåt kar så jag kan plantera ut den i dammen i vår. Sen hade jag hoppats den skulle växa upp på ett snyggt sätt till ytan så guramisarna skulle ha nåt där eftersom flytväxterna vägrar må bra i just detta kar. Kanske försöker stoppa ner den i 180:an när jag gör om där. Ska nog oxå flytta någon av cryptosarna till 720. Min man tycker jag överplanterar alla kar, det ligger kanske nåt i det, men gillar ju samtidigt lummiga miljöer.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 5B0E117E-1AB6-44E3-B3BA-B16EC9A1A5DC.jpeg
Visningar: 138
Storlek: 645,2 KB
ID: 2425502
      Bifogade filer
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ok, skratta inte nu men jag kan ha råkat köpa några malar idag...

        Skulle skjutsa in min svärfar till stan för sjukhusbesök. De kör inte gärna bil inne i Stockholm så jag erbjöd mig skjutsa om svärmor tog ruljansen hemma undertiden. Men väl i stan funderade jag på vad jag skulle göra i 1,5 timme... akvarielagret såklart! Så jag körde ut dit, tänkte se om de hade fler corydoras agasizzi till mina 4 ensamma stackare. Och de hade den, och det var då jag insåg att mina kanske inte alls är agasizzi... så jag spanade runt lite. Passade på att titta på olika apistogramma till 720 sen. Men då plötsligt såg jag en suuuuperfin liten mal som låg och tittade på mig! (Nåja, den brydde sig inte ett piss om mig, men det kändes så) L260. En mal jag aldrig haft förut men som påminner starkt om l333 men mindre och med tunnare linjer. Så ett, två, tre så hade jag plötsligt sagt till Christer att jag ville ha 3 stycken. Tänkte sätta dem i riot, men han tyckte jag kunde stoppa ner dem direkt i det stora. Så nu koppas de in as we speak!

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        F14AB14C-5361-4121-A616-1B86C688DE39.jpeg Visningar:	0 Storlek:	409.4 kB ID:     	2425595
        Senast redigerad av ampe; 08 January 2021, 15:57.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Din tråd är intressant. Dessutom författar du på ett roligt vis. Kul att läsa här. Beundras av dina kar och fina firrar. Helt rätt att du slog till och köpte de fina L260´s.

          Har själv också förkärlek till malar. Kan ändå inte fatta varför man gång på gång köper dyra malar som man sen knappt ser, eller för den delen ligger på knä och söker efter med hjälp av en ficklampa. Ens vänner tittar lite konstigt på en ibland när man tar fram ficklampan trots att akvariet har belysning. Kanske är det just det fenomenet som kallas akvarienörd...eller som Nando ibland skriver -Rätt antal akvarium är nuvarande +1... så jag funderar ibland på hur det kommer att gå för LAncer som fyllt hela garaget med över 60 akvarium.
          Skit samma...det är kul och trevligt med akvarium!

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Ursprungligen postat av ICC
            Din tråd är intressant. Dessutom författar du på ett roligt vis. Kul att läsa här. Beundras av dina kar och fina firrar. Helt rätt att du slog till och köpte de fina L260´s.

            Har själv också förkärlek till malar. Kan ändå inte fatta varför man gång på gång köper dyra malar som man sen knappt ser, eller för den delen ligger på knä och söker efter med hjälp av en ficklampa. Ens vänner tittar lite konstigt på en ibland när man tar fram ficklampan trots att akvariet har belysning. Kanske är det just det fenomenet som kallas akvarienörd...eller som Nando ibland skriver -Rätt antal akvarium är nuvarande +1... så jag funderar ibland på hur det kommer att gå för LAncer som fyllt hela garaget med över 60 akvarium.
            Skit samma...det är kul och trevligt med akvarium!
            Tack! Vad gulligt skrivet av dig!

            Ja, man har ju känt sig lite knäpp mer än en gång när folk frågar vad man har för fiskar och man svarar att man har ett gäng man aldrig ser... typ. Men det är ju lite det som är det roliga med malar! Igår kväll t.ex var jag superglad! Såg 5 av 6 333or! Kändes nästan som jag vunnit på lotto!
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Tänk va typiskt när man helt plötsligt drabbas av påssjukan, typiskt också att det alltid händer i wn akvarieaffär.

              men väldigt fina var dom ska du satsa på några större sorters malar i 720 också? Eller hålla dig till mindre sorter?

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Ursprungligen postat av Superpescado
                Tänk va typiskt när man helt plötsligt drabbas av påssjukan, typiskt också att det alltid händer i wn akvarieaffär.

                men väldigt fina var dom ska du satsa på några större sorters malar i 720 också? Eller hålla dig till mindre sorter?
                De största kommer nog bli L200. De blir ju 20 ish iaf. Hade tänkt ha några större, men alla jag gillar är ju mindre, men då kan man ha fler!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  Ursprungligen postat av ampe

                  De största kommer nog bli L200. De blir ju 20 ish iaf. Hade tänkt ha några större, men alla jag gillar är ju mindre, men då kan man ha fler!
                  Ja sant, bättre att ha fler. Får hoppas några fattar tycke för varandra sen också!

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Idag funderar jag (förutom spontaninköp) på lysrör. Är det någon del av akvariernas värld jag verkligen inte behärskar så är det tekniken. Får yrsel och svettningar bara att jag tänkter på elgrejer! (Lätt överdrift kanske, men tror ni fattar...)

                    I de två mindre karen så har jag rören som följde med, det funkar bra än så länge. Men i den stora så sitter det vanliga simpla lysrör. Alltså inte gjorda för akvariet. Och så kan vi ju inte ha det! Antar jag. Just för stunden har jag inte så ljuskrävande växter däri, men vill ändå ha några bra som gärna framhäver lite trevliga färger hos firrarna . Och även såklart hos växterna. Då frågar jag såklart er! Är det någon som har tips på bra rör? Vad ska jag tänka på? Nu vill jag ju såklart gärna ha tydliga exempel. Typ... det här från xxx kommer göra att dina blåa malar som i dagsläget inte ser särskilt blå ut lyser likt kryptonit! (Ja jag vet att kryptonit inte är blått, men kom inte på nåt blått som lyser)

                    För övrigt försökte jag stå och stirra på de apistogramma som fanns inne på lagret idag. Blev inte ett dugg klokare! Tycker många ser ganska lika ut... hongsloi som jag varit inne på förut såg fina ut. Och även nån punkare med tuppkam. Christer (ägaren av akvarielagret för er som kanske inte har koll på det) tyckte jag skulle spana in nån grön bågciklid eller vad den nu hette. Ska komma ihåg att leta info om den...

                    Mina grottor från Danmark har heller inte kommit idag. Lite synd eftersom jag tänkte möblera om på måndag när jag är ”ledig” o ensam hemma.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tycker om ditt kar, och du har allt kommit betydligt längre än vad jag gjort med inredningen......
                      kul med mallarna , jag har ju upptäckt en stor förkärlek till corrydoras ,och det är ju en typ av mal.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Ursprungligen postat av Ekenberg
                        Tycker om ditt kar, och du har allt kommit betydligt längre än vad jag gjort med inredningen......
                        kul med mallarna , jag har ju upptäckt en stor förkärlek till corrydoras ,och det är ju en typ av mal.
                        Tack vad du är snäll! Det är lätt när man köper en stor jäkla meterlång gren. Finns inte så många sätt att stoppa den på!

                        Absolut! Corysarna är favoriter här hemma oxå! Kan inte tänka mig ett kar utan dem. När jag snöade in på Asien i några år så kunde jag aldrig hålla det strikt biotopiskt (är det ens ett ord?) Smög alltid ner några corys o Lmalar.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Herrej*vlar vad många grottor jag köpt! Fick avisering på paketet idag så jag skyndade mig ner till Ica för att hämta ut det innan det stängde. Vi ska ju inte glömma att jag redan har ett gäng i varje kar. Haha! Verkade som om maken ville hjälpa till lite när lilligisten sover sen. Jag hade ju helst gjort det själv på måndag, men får väl fortsätta då. Tror inte att han vill stå bredvid när
                          jag planterar o har mig. Flyttar lite på en Sten. Stannar upp för att titta om den blev bra osv.

                          De lite större grottorna var verkligen större! Superlånga! Men det är väl ingen nackdel tänker jag! Lägger in en bild för jämförelse!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 8A277B23-7D81-4828-B2FD-DD2D847A7490.jpeg
Visningar: 133
Storlek: 236,3 KB
ID: 2425647
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 6D82D882-C73B-49B8-A4D6-94F193EE763B.jpeg
Visningar: 114
Storlek: 500,4 KB
ID: 2425652Sen blir det några stapellösningar oxå. För att maximera grottantalet. Den med först grottor tänkte jag placera framför streamern i det stora. Då får malarna det önskade strömmande vattnet! Hoppas jag iaf... annars är de alldeles för kräsna o bortskämda!
                            Bifogade filer
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Läckert! Hur lång är den långa utav dem?

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                Ursprungligen postat av Superpescado
                                Läckert! Hur lång är den långa utav dem?
                                19 enligt hemsidan. Känns större dock, men det stämmer nog.
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...