Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av ampe

    Vi har nog alla gjort en jäkla massa misstag! Som att jag aldrig lyckas med mosaikguramis. Ändå går jag på det varje gång o köper nya. (Även denna gång, får se om de klarar sig nu)
    Håller tummarna (mosaikgurami är den enda guramin jag lyckats med)

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      Ursprungligen postat av ampe
      Ingen nitrit i 720, alla andra värden ser också bra ut! Använder JBL dropptest. När jag startade upp 180 an trodde jag knappt de fungerade eftersom utslagen uteblev. Satte ju i relativt många malar så trodde nog jag skulle se en viss förändring. Men icke!

      Sen fick min granne problem med sitt nyköpta kar, frågade vid flera tillfällen om jag skulle hjälpa dem utreda vad felet kunde vara men de sa att de hade koll på akvarium för att de haft flera förut och att de hade testat vattnet. Till slut bad de ändå om hjälp och jag gick in med min testväska. Då visade det sig att de använde teststickor som visade bra värden. Vattnet var fullt med svävalger eller liknande och nitriten var hög! Vilket såklart att fiskarna även börjat dö. Gav dem en plan hur de skulle få kontroll och de följde den faktiskt och fick ordning på det hela. Sen köpte de iofs ändå två små kar och typ gjorde om samma fel igen, men det är en annan historia... MEN jag såg i alla fall att det inte var fel på testen! Så nu när den visar att värdena är bra så litar jag mer på min lilla väska!

      Lillgrisen (hunden) har kommit hem från veterinären och är så ynklig stackaren. Hon är helt groggy och ligger och sover i fåtöljen framför mig. Så söt!

      Klicka på bilden för större version

Namn: 5675CCDF-7CE8-48B6-9440-9D692006B49E.jpeg
Visningar: 183
Storlek: 472,3 KB
ID: 2425336
      Hoppas hunden mår bättre nu! Hon är otroligt söt.

      Intressant att få läsa om dina erfarenheter med stickorna och mätvätskan.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av LindaAlgo

        Hoppas hunden mår bättre nu! Hon är otroligt söt.

        Intressant att få läsa om dina erfarenheter med stickorna och mätvätskan.
        Hon mår bra igen! Hon har legat på mig hel natten o gosat.

        tror säkert att det kan variera hur bra stickorna är, men just dessa som de använde var inte rätt nånstans...
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Vet inte om jag berättat att jag beställt från aqua tantan igen. Denna gång höll jag mig från att beställa fisk, men grottor o lite foder. De har ju även supersmarta stapelplattor till grottorna. Vilket kan behövas ibland. Speciellt i mitt Lido. Vet inte vad häxmalarna håller på med, men deras smågrottor flyttas hela tiden. Och glider ner mellan de större grottorna de ligger på. Så nu tänker jag att det ska bli ordning på torpet! Till Rio 180 har jag även beställt ett malhotell. Kan ha beställt inte mindre än 14 grottor... vet inte riktigt om jag behöver fullt så många, men jag gillar deras grottor så jag passade på när jag ändå beställde.

          apropå foder... hur många är det egentligen normalt att ha? Har även beställt repashy nu. Så när de kommer hem har jag förutom frysfodret ungefär 11 olika sorter tror jag. Samt att jag matar med färska grönsaker då o då. Tror mina fiskar käkar bättre än mig själv...

          avslutar morgontankarna med en bild på min senaste L333 (hona?) Hon har ett hjärta i mönstret på sidan, så hon är lätt att känna igen.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 02FA1BED-6DB1-4B95-AFCB-47A4EF55A092.jpeg
Visningar: 159
Storlek: 386,0 KB
ID: 2425390
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Vilken rephasy beställde du? Jag kör med repashy bottom scratcher, den gillar dom, plus kanske 6-7 andra sorters mat haha.

            Vilken fin bild på malen, kul med ett hjärta på den

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Superpescado
              Vilken rephasy beställde du? Jag kör med repashy bottom scratcher, den gillar dom, plus kanske 6-7 andra sorters mat haha.

              Vilken fin bild på malen, kul med ett hjärta på den
              Bottom scratcher och morning Wood blev det nu. Utökar sen om jag ser att jag orkar med dessa. Har hört talas om lukten när man blandar dem...
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Ursprungligen postat av ampe

                Bottom scratcher och morning Wood blev det nu. Utökar sen om jag ser att jag orkar med dessa. Har hört talas om lukten när man blandar dem...
                Ja gott luktar det inte, men går ganska snabbt iaf som tur är.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ursprungligen postat av ampe

                  Bottom scratcher och morning Wood blev det nu. Utökar sen om jag ser att jag orkar med dessa. Har hört talas om lukten när man blandar dem...
                  Ja fy sjutton vad det stinker Jag körde bara ett par satser sen slutade jag med det fodret för det var superbökigt att hantera, låg det i kylen så blir det kort hållbarhet och i frysen så fryser kuberna ihop....
                  11 sorters foder har jag aldrig haft samtidigt men variation är ju bra men viktigt också att inte fodret blir gammalt, efter att man öppnat burken så bör det nog förbrukas inom en månad eller två? Näring fösvinner ju även om maten inte möglar. Just nu kör jag tropical softline America som är ett mjukt torrfoder med antioxodanter, krill, insekter, vitlök, paprika och andra grejer, och jag väljer alltid Small när jag kan välja storleken på fodret så att alla fiskar kan äta den oavsett storlek på munnen! Den var ganska dyr och kostade mig 245kr för 250ml men den verkar vara bra för hälsan men sånt är ju alltid svårt att avgöra... den uppskattas av fisken.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Ursprungligen postat av åheim

                    Ja fy sjutton vad det stinker Jag körde bara ett par satser sen slutade jag med det fodret för det var superbökigt att hantera, låg det i kylen så blir det kort hållbarhet och i frysen så fryser kuberna ihop....
                    11 sorters foder har jag aldrig haft samtidigt men variation är ju bra men viktigt också att inte fodret blir gammalt, efter att man öppnat burken så bör det nog förbrukas inom en månad eller två? Näring fösvinner ju även om maten inte möglar. Just nu kör jag tropical softline America som är ett mjukt torrfoder med antioxodanter, krill, insekter, vitlök, paprika och andra grejer, och jag väljer alltid Small när jag kan välja storleken på fodret så att alla fiskar kan äta den oavsett storlek på munnen! Den var ganska dyr och kostade mig 245kr för 250ml men den verkar vara bra för hälsan men sånt är ju alltid svårt att avgöra... den uppskattas av fisken.
                    Det är ju ett jäkla bök att hålla alla fiskar glada. Trådfensregnbågarna har ju sina pyttemunnar och kan va kinkiga med maten, corysarna äter typ allt de ser, även mosaikerna o tetrorna. Men kinkigast är ju malarna. Där matas det med flera olika sorter på nätterna så alla ska ha sitt!

                    Ja det är därför jag köper mindre burkar/mängder. Förutom när jag missuppfattade hur stora påsarna var när jag köpte från danmark sist. De vet jag inte riktigt hur jag ska hinna göra av med, men det är bra förpackade så jag tror de har en bra hållbarhet.
                    Senast redigerad av ampe; 06 January 2021, 11:59.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Var också inne och kikade på de malgrottorna men funderar på att bränna egna i keramik det borde väl vara ok? Fast det är klart de lär väl knappast bli bättre än de från Aquatantan som dessutom inte är fasligt dyra.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Ursprungligen postat av Munin
                        Var också inne och kikade på de malgrottorna men funderar på att bränna egna i keramik det borde väl vara ok? Fast det är klart de lär väl knappast bli bättre än de från Aquatantan som dessutom inte är fasligt dyra.
                        Funkar säkert att bränna själv, men för det priset på aqua tantan så köper jag hellre. Speciellt eftersom jag ville ha ganska många. Har tyvärr inte tiden att sitta o fixa.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Oj vad många olika grottor dom har, vad köpte du för storlekar?

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Oj vad många olika grottor dom har, vad köpte du för storlekar?
                            Har sen innan de som är 15 cm långa. Det var de de rekommenderade till just l-134. Denna gång beställde jag även några som var storleken större. Kommer inte ihåg vilken storlek det var... sen köpte jag ett vinkelhotell. Kan lägga upp bilder när de kommer sen!
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av ampe

                              Har sen innan de som är 15 cm långa. Det var de de rekommenderade till just l-134. Denna gång beställde jag även några som var storleken större. Kommer inte ihåg vilken storlek det var... sen köpte jag ett vinkelhotell. Kan lägga upp bilder när de kommer sen!
                              Ja gör gärna det så att vi alla får se

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                Jesus vad jag fick hjärtat i halsgropen precis! Skulle lite snabbt mäta nitriten i det stora. O plötsligt slår färgen över! Hann o tänka tiden tankar. Vad har jag matar med? Hur har jag matat? Har någon annan matat utan att jag sett det? (Ingen familjemedlem är tillåten att mata, och om jag reser bort gör jag iordning små koppar de ska hälla i på specifika dagar.) Gjorde om testet men det visade ingenting, gjorde om det igen- ingenting. Så när även fjärde testet visade lägsta nivån så var jag lugn igen!

                                Hittade även min gamla blogg här på zoopet o ögnade igenom vissa inlägg. Kul! Framförallt slog det mig vilka fina räkor jag en gång hade! Sjukt fina graderingar! Men minns även hur jag la ner alla kar när jag hade massdöd en väldigt varm sommar. Nu går det bara några dåligt färgade körsbär och CB i 180:an. Kanske skulle lägga till några fina...

                                I övrigt inte så mycket nytt att rapportera om.

                                Slänger in en bild på en av 46orna. Kan inte se att de växer så mycket, men de är sååå fina! Och visar sig ändå ganska ofta!

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 9B5C682B-C675-416F-A9C2-99802B23270D.jpeg
Visningar: 174
Storlek: 511,7 KB
ID: 2425459
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...