Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Ursprungligen postat av Superpescado
    Jag hoppas på samma för våran katt, det är en ragdoll och dom brukar inte hoppa så mycket iaf
    Håller tummarna!

    Nu har utbytesmalen kommit hem. Fick även tag på två röda lotus!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Det är jätteroligt att läsa om, och se, allt som händer hos dig!

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Nando
        Det är jätteroligt att läsa om, och se, allt som händer hos dig!
        Tack vad roligt att höra! Just nu längtar jag efter lite mer ensamtid hemma så jag kan fixa i riot. Ser ut som skräp efter den hastiga flytten förra veckan. Inte för att fiskarna bryr sig. Hittade sterbairom på rutan idag! Förresten. Du är väl bra på dvärgciklider. Är sugen på att utmana mig själv o kanske skaffa nån till det stora. Några tips?
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Är så orolig för 239orna. Brukar inte alls vara orolig när jag köper fisk, har peppar peppar sällan varit med om att fisk dör pga fel jag gjort, nu är jag asnojig att alla ska dö! En mal ligger på botten, har sprungit o tittat på den säkert 10 ggr nu. Den kanske bara ligger o slappar lite, men jag tänker det värsta direkt! Gubben är hos veterinären med hunden, när han kommer hem ska jag mäta värdena. Har faktiskt inte ens mätt nitrit än. Men nu när jag börjat mata lite grann kommer jag göra det varje dag. Scalarerna åt i alla fall med god aptit, de verkar trivas bra och kivas sinsemellan hela tiden.

          Klicka på bilden för större version

Namn: EBA8012C-728B-410A-B973-76C424418E3F.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 611,4 KB
ID: 2425315
          Mina bilder är inte alls så fina som mångas är här på zoopet, men ni får hålla till godo.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av ampe

            Tack vad roligt att höra! Just nu längtar jag efter lite mer ensamtid hemma så jag kan fixa i riot. Ser ut som skräp efter den hastiga flytten förra veckan. Inte för att fiskarna bryr sig. Hittade sterbairom på rutan idag! Förresten. Du är väl bra på dvärgciklider. Är sugen på att utmana mig själv o kanske skaffa nån till det stora. Några tips?
            Jag gillar dvärgciklider, framförallt apistogramma. Fjärilsciklider har jag också haft och de är ju vansinnigt vackra och intressanta men, som du själv är inte på, inte helt enkla. Jag skulle inte våga satsa på vanliga fjärilar ihop med scalarer och malar (med undantag för rent växtätande malar). Tror det kan bli för stressigt för dem.

            Boliviansk fjärilsciklid skulle kunna funka i ditt kar. De är fina, robusta och inte lika ”svåra” som vanliga fjärilar. Köp i så fall en grupp och låt dem para ut. Mina har varit väldigt lättlekta. Eftersom de leker öppet finns dock risken att malarna tar all rom. Vill man inte ha yngel kanske det spelar mindre roll men det kan ju kännas jobbigt att se och även bli stressigt för fiskarna som försöker vakta men förmodligen inte klarar det. Jag flyttade min ancistrus av den anledningen.

            Någon tuff grottlekande apistogramma skulle kunna funka. Jag har haft både kakadua och nijsseni ihop med scalarer utan problem. Finns en toppenbra tråd här på Zoopet om just apistogramma. Om jag minns rätt heter den ”Mina apistogramma”. Tror det var C90 (Maths) som startade den. Tråden är lång men klart läsvärd om man funderar på apisar.

            Hoppas dina malar klarar sig! Jag kan i princip inget om malar så har inga råd alls om det nu inte är så att problemen beror på vattnet.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Nando

              Jag gillar dvärgciklider, framförallt apistogramma. Fjärilsciklider har jag också haft och de är ju vansinnigt vackra och intressanta men, som du själv är inte på, inte helt enkla. Jag skulle inte våga satsa på vanliga fjärilar ihop med scalarer och malar (med undantag för rent växtätande malar). Tror det kan bli för stressigt för dem.

              Boliviansk fjärilsciklid skulle kunna funka i ditt kar. De är fina, robusta och inte lika ”svåra” som vanliga fjärilar. Köp i så fall en grupp och låt dem para ut. Mina har varit väldigt lättlekta. Eftersom de leker öppet finns dock risken att malarna tar all rom. Vill man inte ha yngel kanske det spelar mindre roll men det kan ju kännas jobbigt att se och även bli stressigt för fiskarna som försöker vakta men förmodligen inte klarar det. Jag flyttade min ancistrus av den anledningen.

              Någon tuff grottlekande apistogramma skulle kunna funka. Jag har haft både kakadua och nijsseni ihop med scalarer utan problem. Finns en toppenbra tråd här på Zoopet om just apistogramma. Om jag minns rätt heter den ”Mina apistogramma”. Tror det var C90 (Maths) som startade den. Tråden är lång men klart läsvärd om man funderar på apisar.

              Hoppas dina malar klarar sig! Jag kan i princip inget om malar så har inga råd alls om det nu inte är så att problemen beror på vattnet.
              Det tråkiga är ju att de sällan är så utfärgade i affärer, så man får inte en rättvis bild av dem. Och är man som mig och inte kan något om dem så är det säkert lätt att avfärda dem fast de egentligen är superfina! Ska se om jag hittar tid att läsa igenom den tråden nån dag. Har lite svårt att få ro här hemma med en 20 månaders som hänger på mig!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ja, bolivianer är ju ofta väldigt gråa i butiken men de blir verkligen jättefina, även om de inte är lika färgsprakande som vanliga fjärilar. Jag har nog ett gäng bilder på fina bolivianer ganska tidigt i min tråd.

                Du har ju gott om tid att göra ditt val och kan läsa på i lugn och ro. Ingers tråd är också toppen - såg att du skrev där att du börjat läsa den i sin helhet nu. Jag har sträckläst den två gånger och det finns massor av info och fina bilder.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Ja, bolivianer är ju ofta väldigt gråa i butiken men de blir verkligen jättefina, även om de inte är lika färgsprakande som vanliga fjärilar. Jag har nog ett gäng bilder på fina bolivianer ganska tidigt i min tråd.

                  Du har ju gott om tid att göra ditt val och kan läsa på i lugn och ro. Ingers tråd är också toppen - såg att du skrev där att du börjat läsa den i sin helhet nu. Jag har sträckläst den två gånger och det finns massor av info och fina bilder.
                  Ja, trots att jag varit medlem länge så har jag även varit borta i långa perioder så det finns otroligt mycket att läsa! Och många favoriter att återgå till! Minns att jag förr gillade Kjells tråd om hans stora akvarium men kan inte hitta den.
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Ingen nitrit i 720, alla andra värden ser också bra ut! Använder JBL dropptest. När jag startade upp 180 an trodde jag knappt de fungerade eftersom utslagen uteblev. Satte ju i relativt många malar så trodde nog jag skulle se en viss förändring. Men icke!

                    Sen fick min granne problem med sitt nyköpta kar, frågade vid flera tillfällen om jag skulle hjälpa dem utreda vad felet kunde vara men de sa att de hade koll på akvarium för att de haft flera förut och att de hade testat vattnet. Till slut bad de ändå om hjälp och jag gick in med min testväska. Då visade det sig att de använde teststickor som visade bra värden. Vattnet var fullt med svävalger eller liknande och nitriten var hög! Vilket såklart att fiskarna även börjat dö. Gav dem en plan hur de skulle få kontroll och de följde den faktiskt och fick ordning på det hela. Sen köpte de iofs ändå två små kar och typ gjorde om samma fel igen, men det är en annan historia... MEN jag såg i alla fall att det inte var fel på testen! Så nu när den visar att värdena är bra så litar jag mer på min lilla väska!

                    Lillgrisen (hunden) har kommit hem från veterinären och är så ynklig stackaren. Hon är helt groggy och ligger och sover i fåtöljen framför mig. Så söt!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 5675CCDF-7CE8-48B6-9440-9D692006B49E.jpeg
Visningar: 184
Storlek: 472,3 KB
ID: 2425336
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Det är alltid lite spännande med erfarenhet av stickor. Jag kör teststickor JBL och har JBL största dropptest kit, under de snart tre åren jag har kört med teststicka har de visat rätt, men dropptesten är ju bättre på exaktare värden. Men det gäller ju att förvara stickor torrt och kolla datumstämpel. Jag tror att när sticka inte fungerar använder man dem fel.
                      Men naturligtvis är ju dropp testen bättre.

                      Kommentar

                      • AndréeAdolfsson
                        • January 2021
                        • 9

                        Blir ju så sjukt imponerad av allt du gör med karen!
                        Har själv ett mindre kar(helt nybörjare men tror jag hittat min nya hobby!)
                        väldigt intressant att läsa om all kunskap som finns här! Blir väldigt sugen på att köpa ett större kar att ha hemma!
                        keep it up everyone

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Ursprungligen postat av AndréeAdolfsson
                          Blir ju så sjukt imponerad av allt du gör med karen!
                          Har själv ett mindre kar(helt nybörjare men tror jag hittat min nya hobby!)
                          väldigt intressant att läsa om all kunskap som finns här! Blir väldigt sugen på att köpa ett större kar att ha hemma!
                          keep it up everyone
                          Tack vad snällt! Det är en otroligt beroendeframkallande hobby! När
                          man väl börjat o insett det härliga med det är det svårt att sluta. Sen hittar man en annan fisk man gillar, men så passar inte den i karet- då måste man skaffa ett till!
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Det är alltid lite spännande med erfarenhet av stickor. Jag kör teststickor JBL och har JBL största dropptest kit, under de snart tre åren jag har kört med teststicka har de visat rätt, men dropptesten är ju bättre på exaktare värden. Men det gäller ju att förvara stickor torrt och kolla datumstämpel. Jag tror att när sticka inte fungerar använder man dem fel.
                            Men naturligtvis är ju dropp testen bättre.
                            Hade stickor första åren, men började med dropptest i samband att min kärlek för malar spirade. Då blev jag mer nojig!
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av ampe

                              Hade stickor första åren, men började med dropptest i samband att min kärlek för malar spirade. Då blev jag mer nojig!
                              Började med stickor när jag började med diskus, men sedan när jag fick problem med mina första diskus fast stickorna visade att vattnet var bra, och då blev jag lite nojig eftersom alla sa att stickor inte är tillförlitliga. Köpte största dropptestkitet och testade allt utan att något var fel. Men diskusarna var sjuka ändå. Så nu kör jag stickor vid varje vattenbyte och dropptest någon gång i månaden eller om jag ser att fisken är hängig, men ännu har stickorna visat rätt. Men dropptesten visar ju mycket mer och mer exakt. Men med facit i hand har stickor eller dropptesten aldrig lyckas skydda mina fiskar från mina misstag...... bittert att erkänna...

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Började med stickor när jag började med diskus, men sedan när jag fick problem med mina första diskus fast stickorna visade att vattnet var bra, och då blev jag lite nojig eftersom alla sa att stickor inte är tillförlitliga. Köpte största dropptestkitet och testade allt utan att något var fel. Men diskusarna var sjuka ändå. Så nu kör jag stickor vid varje vattenbyte och dropptest någon gång i månaden eller om jag ser att fisken är hängig, men ännu har stickorna visat rätt. Men dropptesten visar ju mycket mer och mer exakt. Men med facit i hand har stickor eller dropptesten aldrig lyckas skydda mina fiskar från mina misstag...... bittert att erkänna...
                                Vi har nog alla gjort en jäkla massa misstag! Som att jag aldrig lyckas med mosaikguramis. Ändå går jag på det varje gång o köper nya. (Även denna gång, får se om de klarar sig nu)
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...