Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Nu börjar de så sakteliga färga ut mer och mer!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1C3FC4B8-A9D5-4071-8E7D-66A7CFE5BB1F.jpeg
Visningar: 153
Storlek: 531,6 KB
ID: 2425202
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej. Ser bra ut. Jag tycker du skall satsa på svarta fantomtetra, det är en av de absolut roligaste tetror jag haft och det blåa i dem gör att de är otroligt iögonfallande och ut en ren estetisk tror jag det blir helt perfekt. Allra helst när scalarerna växer till sig. Men tänk på att det krävs många tetror i ett stort kar. Jag hade 25 i ett 540 och det kändes lite snålt. Lycka till.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Hej. Ser bra ut. Jag tycker du skall satsa på svarta fantomtetra, det är en av de absolut roligaste tetror jag haft och det blåa i dem gör att de är otroligt iögonfallande och ut en ren estetisk tror jag det blir helt perfekt. Allra helst när scalarerna växer till sig. Men tänk på att det krävs många tetror i ett stort kar. Jag hade 25 i ett 540 och det kändes lite snålt. Lycka till.
        Ja jag gillar ju dem. Men å andra sidan har jag haft fantomer i så många kar förut. Jag fastnar alltid o skaffar samma fiskar om och om igen. Det är lite därför jag är sugen på diamanter, de har jag aldrig provat förut. Och det är även därför jag är lite sugen på att skaffa någon liten dvärgciklid. (Dock inte paletter, de har jag haft och de bråkade sönder mina corys så de fick flytta! )
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av ampe

          Ja jag gillar ju dem. Men å andra sidan har jag haft fantomer i så många kar förut. Jag fastnar alltid o skaffar samma fiskar om och om igen. Det är lite därför jag är sugen på diamanter, de har jag aldrig provat förut. Och det är även därför jag är lite sugen på att skaffa någon liten dvärgciklid. (Dock inte paletter, de har jag haft och de bråkade sönder mina corys så de fick flytta! )
          Jag håller med dig om att det är lätt att fastna för sina gamla favoriter och bra att testa nya, kanske hittar man nya favoriter.
          när det gäller mindre ciklider så finns det ju så vansinnigt många och där har man ju , eller får snabbt, egna favoriter.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2878

            Väldigt fina scalarer. Gul fantomtetra som är en av mina favoriter kanske kan vara ett alternativ som sällskap åt scalarerna. Men det finns ju en hel del tetror att välja på, en del är vackra men har ett "tråkigare" beteende medans andra som kanske inte är lika färggranna egentligen är lite trevligare att betrakta. Vissa stimmar ju också medans andra verkar vara lite revirhävdande individualister etc.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Jag håller med dig om att det är lätt att fastna för sina gamla favoriter och bra att testa nya, kanske hittar man nya favoriter.
              när det gäller mindre ciklider så finns det ju så vansinnigt många och där har man ju , eller får snabbt, egna favoriter.
              Jag får helt enkelt åka en sväng till akvarielagret o stirra in i karen där o ser om jag ser nån ciklid. Jag har i många år snöat in på asiatiska fiskar och därför ligger jag inte alls så i fas med Sydamerika. Men det är kul att utmanas lite!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Ursprungligen postat av Sleaper
                Väldigt fina scalarer. Gul fantomtetra som är en av mina favoriter kanske kan vara ett alternativ som sällskap åt scalarerna. Men det finns ju en hel del tetror att välja på, en del är vackra men har ett "tråkigare" beteende medans andra som kanske inte är lika färggranna egentligen är lite trevligare att betrakta. Vissa stimmar ju också medans andra verkar vara lite revirhävdande individualister etc.
                Gul har jag ju faktiskt aldrig haft... bara haft röda o svarta fantomer... vet knappt om jag sett de gula om jag tänker efter. Men jag gillar ju fantomerna pga sitt beteende. De är så fina när de spänner sig för varandra!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Jaha, så var vi där igen... åkte till xl-zoo för att köpa några snäckor till 720:an. Ville även köpa lite levandefoder samt grottor. (Plus att maken ville ha military helmet snäckor.) Då såklart såg jag superfina o vuxna L239. Så 4 st fick följa med hem! Sen åkte vi förbi lagret en snabbis. Vet att de har tegelrör där och ville ha två st till det stora. Passade även på att köpa en streamer. Har aldrig haft det förut, men köpte en på 3000 l/timme. Vill ju inte ha för mkt flås för scalarernas skull. Men satte den på ena kortsidan och riktade den mot några grottor.

                  Bra start på året! Superfattig kan man säga! Klicka på bilden för större version

Namn: C771A4E9-552B-4573-BA17-4E5FD4BA2000.jpeg
Visningar: 166
Storlek: 448,6 KB
ID: 2425233 Men det löser sig!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Hur fin?! Har letat o letat o letat efter dessa, fanns inte i nån butik. Frågade lagret, de hade inte och fanns inte på någon av deras listor, frågade djurmagazinet- fanns inte, frågade en butik i Haninge- fanns inte på listorna där heller. Inte heller malkillen jag köpt 333orna av (och där jag förbeställt 200) men gav visste heller inte. Och så ska jag ha några små snäckor och då fanns de! Klicka på bilden för större version

Namn: 85421F6B-419B-466C-B682-AAB8A573130E.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 442,0 KB
ID: 2425235
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      En av malarna klarade sig inte. Såg när jag kom hem att den var väldigt smal, men hoppades jag skulle kunna göda upp den. Sen började ögonen svullna lite så jag tog upp den och gav den ett saltbad och höll den isolerad och gav allt i matväg jag kunde tänka att den ville ha. Men tyvärr hjälpte det inte... Ringde butiken och de sa att jag naturligtvis får hämta en ny. Men ändå trist. Hatar när djur dör... Önskar jag kunde ha räddat den!

                      Annars händer det inte så mycket här just nu. Såg iofs två panda yngel i Lidot! Det var roligt att de klarat sig. Sötare får man ju leta efter. Små söta miniatyrer av de vuxna!

                      Har tillkommit några grottor och lite växter. Ska även lägga in en beställning på fler grottor från aqua tantan. Vill att alla malar i alla karen ska ha möjlighet att gömma sig!

                      Klicka på bilden för större version

Namn: FB6CE418-6EDC-44BE-86A7-954669BFC8DA.jpeg
Visningar: 137
Storlek: 460,2 KB
ID: 2425283
                      Senast redigerad av ampe; 04 January 2021, 10:56.
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Hej!
                        vad mycket det händer hos dig! Super kul med 720 du har ju redan kommit lång väg
                        måste vara roligt med så mycket yta och vatten att dekorera och befolka
                        nu har du mycket fina malar, blir spännande att se vilken som blir nästa.

                        är du nöjd med lido ? Är i svängarna att kanske köpa ett lido 120l.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Ursprungligen postat av Superpescado
                          Hej!
                          vad mycket det händer hos dig! Super kul med 720 du har ju redan kommit lång väg
                          måste vara roligt med så mycket yta och vatten att dekorera och befolka
                          nu har du mycket fina malar, blir spännande att se vilken som blir nästa.

                          är du nöjd med lido ? Är i svängarna att kanske köpa ett lido 120l.
                          Jaså det blir ett till? Satt faktiskt o tänkte häromdagen på att det var imponerande att du hållt dig till ett så länge! Ja jag är
                          nöjd. För mig som är kort är det svårt att greja med det, nåt inte alls ner till botten. Får balansera o försöka peta med en pincett om jag ska göra nåt. Men jag gillar det ändå!
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Ursprungligen postat av ampe

                            Jaså det blir ett till? Satt faktiskt o tänkte häromdagen på att det var imponerande att du hållt dig till ett så länge! Ja jag är
                            nöjd. För mig som är kort är det svårt att greja med det, nåt inte alls ner till botten. Får balansera o försöka peta med en pincett om jag ska göra nåt. Men jag gillar det ändå!
                            Ja just nu har jag ju rio 125 och en liten 19 liters kub. Men vi får om 3 veckor en katt, så lyckats få igenom att det nog bara är klokt med ett akvarium som katten inte kan bråka med.
                            då är lido 120l rätt bra för oss platsmässigt. Tänker att det kan fungera bra, ändå plats för en del firrar. Jag är ju 190 cm så borde inte vara problem.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ursprungligen postat av Superpescado

                              Ja just nu har jag ju rio 125 och en liten 19 liters kub. Men vi får om 3 veckor en katt, så lyckats få igenom att det nog bara är klokt med ett akvarium som katten inte kan bråka med.
                              då är lido 120l rätt bra för oss platsmässigt. Tänker att det kan fungera bra, ändå plats för en del firrar. Jag är ju 190 cm så borde inte vara problem.
                              Aha! Hade missat lilla kuben!

                              Peppar peppar så har inget av mina djur någonsin varit intresserad av akvarierna. Hade iofs en katt en gång som gillade att ligga på ljusrampen, men han var så försiktig så inget hände
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Jag hoppas på samma för våran katt, det är en ragdoll och dom brukar inte hoppa så mycket iaf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...