Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Ursprungligen postat av Munin
    Hej! Tror jag såg det där karet på blocket? Var allt lite lockad men inte redo för mitt återfall ännu, ser bra ut hur som helst och om det var det jag kikade på så är det minst sagt ett kap i min mening. Blir kul att se hur det utvecklas!
    Om det fanns i Oxelösund så är det det!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Ursprungligen postat av Sleaper
      Kul med ett stort kar. Helt nya utmaningar naturligtvis. Jag hade dock valt att slänta sanden mot bakrutan (som ett tips), så det blir tunt med sand vid framrutan och mer sand mot bakrutan. Skapar en betydligt större känsla av djup. Lycka till!
      Det sluttar lite framåt, men när jag började gräva så tror jag endel försvann. Ska tänka på det! Tack!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Idag kommer de första invånarna! Det blir 8 unga scalarer- Rio Nanay. Beroende på vilken tid de levereras (japp, har sån lyx att de kommer med hemleverans) så kanske jag hinner åka förbi och köpa mer sten samt en rot till innan jag börjar jobba! Men det hänger på vilken tid svärmor kommer och tar den lilla tvåbenta ligisten (och den fyrbenta...)

        I övrigt så är det smått kaos i alla kar nu efter att jag snott växter från de andra två... Men är mammaledig med den lilla nästa vecka, så hoppas hon sover bra på dagarna så jag hinner fixa lite. Sen i mitten av januari börjar jag nytt jobb, så då blir det mindre tid att fixa.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          Nu är de här! Trodde det skulle komma pyttesmå rackare, men de är större än jag trodde! Superkul!

          Klicka på bilden för större version

Namn: BD18FB3D-C374-4F65-8FD7-AFBF8ACD9E0F.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 381,0 KB
ID: 2425150
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Fasen, va’ gôtt! Scalarerna ser kanonfina ut, redan nu i påsarna!

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Fasen, va’ gôtt! Scalarerna ser kanonfina ut, redan nu i påsarna!
              Ja, tror de blir superfina! Fenorna ser väldigt fina o raka ut!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ampe

                Ja, tror de blir superfina! Fenorna ser väldigt fina o raka ut!
                Det skall bli spännande att få se bilder på dom när de gått in sig i karet.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Det skall bli spännande att få se bilder på dom när de gått in sig i karet.
                  Det kommer! Ska försöka få tag i lite mer inredning oxå.
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ampe

                    Det kommer! Ska försöka få tag i lite mer inredning oxå.
                    Visst! Ta det cool och inred sakta och fint, så blir det go’a bilder längre fram.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Hann åka förbi o köpa en till rot igår. Tycker själv att det blev rätt bra! Nu ska det ju i fler växter samt några fler malgrottor, men det är ingen stress!

                      scalarerna är fortfarande fega o gömmer sig, men de får ta sin tid!

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 762A15D4-CF02-452D-9912-7CAE8AA88DA2.jpeg
Visningar: 149
Storlek: 483,4 KB
ID: 2425176
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Kommer att bli kanonsnyggt! Vad kör du med för ytterfilter? Eller är det filter bakom bakgrunden?

                        jätte fina scalarer

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Ursprungligen postat av Superpescado
                          Kommer att bli kanonsnyggt! Vad kör du med för ytterfilter? Eller är det filter bakom bakgrunden?

                          jätte fina scalarer
                          Nu kör jag bara filter i bakgrunden, får se om det räcker sen när det flyttar in malar. hur går det för dina malar? Ingen romans än?
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Nu ska ju scalarerna få gå själva i några veckor innan invånarantalet ökar, eventuellt släpper jag ner någon av de röda ancistrusarna om jag får tag i dem. Roten har börjat släppa massa genomskinlig gegga. Kommer inte ihåg vad det heter, men minns att malarna gärna käkar det.

                            Funderar lite på vad det ska bli för invånare. Av någon anledning så har jag svårt att välja stimfisk. Har egentligen ganska många favoriter. Men vet inte riktigt vad jag vill estetiskt. Funderar på diamanttetra, har aldrig haft det förut, men är rädd att jag ska tycka att de ser lite tråkiga ut. Men eftersom det inte är lika starkt lyse i detta kar som det är i mina andra så kanske de blir fina. Annars är jag förtjust i svarta fantomtetror, men funderar på om det blir tråkigt med svarta fiskar... Andra favoriter är odessabarber och purpurhuvudsbarb men då är vi ju i en helt annan världsdel och härjar... inte för att jag brukar bry mig så mycket om det, men barber kan ju vara lite hetsiga.

                            När det kommer till corys har jag också svårt att välja. men eftersom jag har 27 grader är det ganska många som försvinner bort. Ska jag flytta Sterbaierna och utöka antalet, eller ska jag kanske köra duplicarius? De är ju relativt lätta att få tag på och jag har aldrig haft dem förut. Fjärilsciklider är också en fundering jag har. Om jag skulle skaffa 4-6 av dem. Men de kan väl också vara lite aggressiva? (Och känsliga?) Det är man ju inte så sugen på!

                            Flyttade över en av malgrottorna idag från Riot, såg då att det låg en död sterbai däri. Det gjorde mig oerhört nedstämd, tror att jag kan råkat döda den när vi flyttade karet. Hatar när fisk dör, är alldeles för fäst vid dem. Vågade inte ens titta om det var min favorit, den som saknar en analfena.

                            Nåja, lite nyårsfunderingar från mig!

                            Önskar alla en fin nyårskväll! Det blir en lugn kväll för mig, ska upp o jobba 10 timmar i morgon men en liten champagneskål blir det nog trots allt på tolvslaget. (Om jag klarar att vara vaken.) Nu håller vi tummarna att vi får bukt på covid 19 under 2021 så livet kan återgå mer till normalt tillstånd!
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Nej dom vägrar att få till det än så länge. Jag får fortsätta jobba på tålamodet
                              ska du beställa malarna från tanten eller hur gör du?

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                Ursprungligen postat av Superpescado
                                Nej dom vägrar att få till det än så länge. Jag får fortsätta jobba på tålamodet
                                ska du beställa malarna från tanten eller hur gör du?
                                L200 köper jag från killen som jag köpte 333orna av. Har redan förvarnat honom att det kommer en beställning om en månad eller så. Han hade bara en hemma så han skulle skaffa fler!
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...