Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #91
    Köpte ny dator i helgen, (har tidigare bara lagt in bilder och inlägg via telefonen) tänker att det nu blir lättare att få in text och bilder så här kommer ett test med en bild på en av malarna.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #92
      Ah, såhär kan man ju lägga in bilder. Här ser vi en av corysarna, hen följde med karet när jag köpte det. Trodde inte hen skulle klara sig, verkar vara blind och var oerhört smal och klen. Men nu börjar jag sakta se lite hull komma så kanske klarar hen sig ändå. Pigg och matglad liten krabat i vilket fall som helst!Klicka på bilden för större version

Namn: F629BDE3-9567-4916-A0B2-F51DA51B2F9F.jpeg
Visningar: 264
Storlek: 438,9 KB
ID: 2424223
      Bifogade filer
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #93
        Klicka på bilden för större version

Namn: F0097D9E-01EE-4E47-83A8-D8A247C3113D.jpeg
Visningar: 254
Storlek: 625,5 KB
ID: 2424249Röjde lite idag. Slängde ut en massa valle från bakgrunden som jag gav bort till en kille som jag var o hämtade nästa invånargäng av, nämligen min favoritcory: panda! Har varit lite skeptiskt till att ha dem i lidot eftersom det håller 26 grader. Men hört på flera håll nu om pandor som går i lite högre temp och som är pigga och glada så jag slog till! Klicka på bilden för större version

Namn: A9A3CEFA-E4A6-4CFD-9873-650CC7D1BE4B.jpeg
Visningar: 254
Storlek: 349,5 KB
ID: 2424250
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #94
          Pandorna satte igång o leka direkt. Mossa är tydligen bra att lägga rommen i. Synd att det blir sjukt svårt för mig att ta upp den...

          Klicka på bilden för större version

Namn: 1E322DCB-64D8-4E93-AA8E-9963D4F6E596.jpeg
Visningar: 255
Storlek: 540,7 KB
ID: 2424273
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #95
            Va roligt med pandor och wow va kul att dom leker det första dom gör!! Bara in o leta rom nu

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #96
              Här försöker man göra sig till o lägga rommen i en yngelkasse. Funkade inte alls denna gång, men däremot så såg jag ett pyttelitet yngel komma simmande vid matning idag. Så det har otroligt nog klarat sig själv däri. Så roligt! Håller tummarna så hårt just nu att det ska klara sig utan att bli mat! Klicka på bilden för större version

Namn: F1F6B54B-8EFF-4A33-9E1F-DBD3A40E5F56.jpeg
Visningar: 256
Storlek: 449,5 KB
ID: 2424302
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                #97
                Skitsvårt att se den lille på bilden, men den finns där!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #98
                  Flyttade över yngelboxen till lidot häromdagen och la ner några pandaägg. Och nu på morgonen såg jag en liten svans simma runt! Pandorna är helt galna och har lekt varje dag sen jag hämtade hem dem! Så jag sparar inte alla ägg, några får leva i djungelns lag, klarar de sig så klarar de sig. Men det var i alla fall kul att försöka rädda några av de första. Nu får vi se om några överlever!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #99
                    Verkar åkt på Covid... kan bli dåligt med uppdateringar. Orkar just nu knappt stå på benen vilket är pissigt för skulle behövas byta vatten här hemma. Och de slå pandaynglen behöver ju mat ganska ofta.,, Som ”tur” är får inget av barnen gå i skolan/förskolan eftersom mannen i huset redan har bekräftad covid så förlitar mig just nu på att 15 åringen roar 1,5 åringen.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Usch vad jobbigt. Krya på dig/er.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Krya på dig! Uppdatera när du orkar och känner dig bättre. Fiskarna klarar sig nog utan 1 vattenbyte

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Börjar känna mig som en människa igen... Corona är ingen lek... om man inte är min man och lyckas få en ”lätt” variant. Herregud vad dålig jag har varit! Men idag har i alla fall firrarna fått sina vattenbyten. Hoppas pandaynglen i nätkassen klarade den lite hårda hanteringen. Fick flytta hela kassen till en bunke undertiden. Sen tänkte jag inte på att de kanske inte uppskattar temperatursänkningen jag alltid gör när jag byter. Håller tummarna att det går bra!

                          I 180 litern har sterbaierna roat sig med att leka igen. Hittade en massa rom under bytet, nästan högst upp på rutan. Vi får väl se om några klarar sig, de var ju ovanför vattenytan relativt länge innan vattennivån fylldes upp igen...
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Va roligt nu verkar dom vara på gång

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Fascinerande att man kan fastna och bara sitta o titta och studera fiskarna så länge. Idag vankades det ärtfrukost till häxmalarna, försöker samtidigt könsbestämma dem, 2 stycken verkar vara tydliga hannar. Men osäker på övriga 4... Antingen är de för unga eller så kan de alla vara honor. Ytterst oklart! Jag är i vilket fall som helst ganska kass på att se. Men just nu verkar det som om denna är en tjej i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0652.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 783,6 KB
ID: 2424642
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Fin bild! Härligt också att du mår bättre. Det är verkligen konstigt med corona att det slår så olika. Själv blev jag bara lindrigt sjuk i våras, vilket jag är väldigt tacksam för såklart. Men smak och lukt var helt borta länge och det är fortfarande inte som tidigare, även om det blivit mycket bättre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...