Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #46
    Ursprungligen postat av Nando
    Blev det ett nytt kar idag?
    Japp! Det hände massor i helgen! Fixade och trixade med det nya, men när jag fått i rötterna (ändå ganska stora pjäser så flöt de såklart som korkar... 1,5 dygn i en vattentunna hade inte mättat dem.) Kommer bilder på kaoset senare.

    Däremot så blev det ett spontanköp igår som jag antingen kommer att ångra eller älska för evigt. I 180 litern simmar nu 3 små små små L046. Det har varit min (liksom mångas) drömmal i så många år och igår uppenbarade sig chansen att köpa några. Så jag tittade länge och intensivt på dem när jag koppade in dem, för jag vet att jag mest troligt knappt kommer få se dem igen
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      #47
      Kul med l046 orna dom är för jäkla fina! Synd bara att dom är så dyra. Vet du kön på dom?

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #48
        Ursprungligen postat av Superpescado
        Kul med l046 orna dom är för jäkla fina! Synd bara att dom är så dyra. Vet du kön på dom?
        Å nej, de är alldeles för pluttiga!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #49
          Vad roligt med nya malar. De är galet snygga!

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #50
            Började känna mig smårisig på jobbet igår, när jag kom hem o vilat lite så small det till! O nu är jag mer eller mindre liggande. Jag som hade en fullspäckad vecka med jobb... nåja.. shit happens!

            Har som jag trodde inte sett röken av zebrorna sen jag släppte i dem. Tur att jag tog en dålig bild på iaf en av dem i påsen så jag kan påminna mig själv om att jag faktiskt har dem!
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #51
              Bara för jag skrev ni så tändes akvariet och en liten randig sak sitter vid filtret!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                #52
                Åh hoppas att du fått en bra könsfördelning, vore ju jätte kul om du fick yngel på dom

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #53
                  Ursprungligen postat av Superpescado
                  Åh hoppas att du fått en bra könsfördelning, vore ju jätte kul om du fick yngel på dom
                  De är så små och 46 växer långsamt så vi pratar nog flera år framåt.
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #54
                    Rötterna i Lido vill fortfarande inte alls sjunka. Försökte pressa ner dem lite i sanden, men de flyter bara upp igen. Så det får vara kaos ett tag till! Man får försöka visualisera hur det kommer bli med detta stora rötter som står upp i bakgrunden...

                    I Rio så har två malar valt samma rot att bo i. Oklart om det är någon slags förberedelse för lek, ser inget egentligt uppvaktande, de bara hänger där. Tänker att det är ett rätt puckat ställe att leka på, rakt upp inne håliga rot, om det skulle bli rom lär ju den trilla ut direkt.

                    Sen lägger jag in en bild på en sterbai oxå, mest bara för att den är söt! Grabbarna fortsätter att uppvakta o darra för tjejerna, men ingen av dem verkar speciellt sugna på att svara på deras dans.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      #55
                      Dom sjunker säkert snart får vi hoppas. Fördelen om romen ramlar ut så kan du lätt ta hand om den

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        #56
                        Bläää! Så trött på att rötterna inte vill sjunka nu. Men köpte iaf 6 st vitfenade rosentetror idag som kan gå in karet medan jag väntar på rötterna. Så de stackarna simmar omkring i kaoset.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          #57
                          Ok, de sjunker inte helt än och står heller inte exakt som de ska. Men nu kan man i alla fall få en känsla för hur jag tänkt att det ska se ut! De stora höga rötterna i bakkant med massa olika abubias på, olika stängselväxter som ger lite olika höjd och sen såklart malgrottor på botten. De 6 vitfenade rosentetrorna som flyttade in igår är pigga och utforskar och spelar för varandra.
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #58
                            Det ser ut att bli fint!

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              #59
                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det ser ut att bli fint!
                              Tack! Nu är det ju väldigt rörigt, men tror det kan bli bra sen!

                              Är det förresten nån som läser tråden som är bra på gurami? Har bara haft mosaik förut och då i mycket större kar. Funderar på om jag skulle ha ett gäng av någon mindre sort här. Men det kanske är för strömt? Ytterfilter cristalprofi e1502 samt juwels egna innerfilter.
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                #60
                                att jag trodde att jag aldrig skulle få se zebrorna. Det är typ de malarna jag ser mest!
                                Senast redigerad av ampe; 01 November 2020, 18:31. Anledning: Texthelvetet försvinner hela tiden
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...