Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    #31
    När mina gick från 5 till 11 blev dom mycket mindre skygga

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #32
      Snart 4 veckor in i uppstart, fortfarande ingen nitrit trots en relativt snabb start. Nu går 4 L333, de två små röda ancistrusarna, 4 corydoras Agassizii, samt 8 Corydoras Sterbai där i. Samt ett gäng räkor. Två av sterbaihonorna blir ständigt uppvaktade av hannarna, men de visar själva inget tecken på att vilja leka. En av honorna saknar en analfena (heter det så) undrar om hon kan leka. Hon kommer ju ha svårt att ”hålla i” äggen.

      Min ursprungliga plan att få dottern att tycka det är kul med fiskar verkar funka, hon hämtar sin lilla pall och ställer den framför karet och tittar efter fiskarna så ofta hon kan. Funderar på att inom en snar framtid sätta in typ rosentetra eller liknande så att hon har nåt förhoppningsvis mer synligt att titta på. Hade jag varit en snäll mamma hade huga kanske skaffar platy eller guppy eller nåt annat färgglatt, men är inte så sugen på det.
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #33
        Nämen va gullig! Kul att hon är intresserad.
        det lilla man ser av akvariumwt ser jätte bra ut. In med bilder på dina invånare nu

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #34
          Klicka på bilden för större version

Namn: 35014DC6-2261-48CA-BA54-6541A932CC4F.jpeg
Visningar: 272
Storlek: 449,8 KB
ID: 2423154Idag blev det mer fisk. 15 dvärgrasbora fick flytta in. Än har de inte färgat ut, funderar på om jag måste sänka belysningen på något sätt för att de ska komma till sin rätt. (Tror inte att flytväxter trivs i den ganska hårda strömmen som är i karet.) De små minifiskarna är så söta och pyttesmå! O helt omöjliga att fota. Men idag ville större delen av sterbaigruppen i alla fall visa sig. Så en bild på några av dem kan jag bjuda på!

          Funderar på vad nästa drag ska bli... om jag ska skaffa fler rasboras eller rent av någon annan miniart. Är ju barnsligt förtjust i trådfensregnbågar. Kan tänkas bli ett gäng såna framöver, men tror kanske de tycker att 26-27 grader är för varmt .

          Någon som har ett kul förslag på småfisk?
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #35
            Tips med flytväxterna är att sätta dom i en ring av syreslang. Så har jag gjort och mina frogbite har vuxit som bara den.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #36
              Ursprungligen postat av Superpescado
              Tips med flytväxterna är att sätta dom i en ring av syreslang. Så har jag gjort och mina frogbite har vuxit som bara den.
              Ah! O den ligger bara där o flyter omkring?


              Idag är en stor dag. Och då menar jag inte att dottern tyckte att halv 5 var en utmärkt tid att starta dagen på, kul att det just var min morgon och att vi får gäster ikväll...
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                #37
                Men fan! Nu kapades texten igen! Jag som skrev en smärre roman!!

                Vi ska i alla fall åka och köpa ett nytt kar! Denna gång blir det ett Juwel Lido 200. Ett kar som jag haft förut och har en stark hatkärlek för. Tycker det är otroligt snyggt, men eftersom det är såpass högt och jag är väldigt kort så finner jag det ganska svårt att hantera och planera. Men det löser sig! Har ju en pincett Så från och med idag inkluderas det i denna projekttråd!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #38
                  Vad roligt med ett nytt kar! Det är så det brukar bli, att det första karet snart följs av ett annat. Och så ytterligare ett... Jag fick ju lära mig en rolig formel av personal på ”min” butik. N+1=O (nuvarande antal kar plus ett är lika med optimalt antal kar )

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #39
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vad roligt med ett nytt kar! Det är så det brukar bli, att det första karet snart följs av ett annat. Och så ytterligare ett... Jag fick ju lära mig en rolig formel av personal på ”min” butik. N+1=O (nuvarande antal kar plus ett är lika med optimalt antal kar )
                    Ja, som mest hade jag typ 6 st i en 42 kvadrats lägenhet... men där ska vi inte hamna igen! Räcker med 2 kar o en damm. Tror jag...
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #40
                      Haha, vi får se!

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        #41
                        Ursprungligen postat av ampe

                        Ah! O den ligger bara där o flyter omkring?


                        Idag är en stor dag. Och då menar jag inte att dottern tyckte att halv 5 var en utmärkt tid att starta dagen på, kul att det just var min morgon och att vi får gäster ikväll...
                        Ja exakt. Bifogar en bild så du kan se. Klicka på bilden för större version

Namn: 20201024_164030.jpg
Visningar: 265
Storlek: 294,9 KB
ID: 2423194Klicka på bilden för större version

Namn: 20201024_164036.jpg
Visningar: 264
Storlek: 427,9 KB
ID: 2423195

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Ser kanonfint ut - friskt, grönt och härlig miljö!

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            #43
                            Ursprungligen postat av Superpescado

                            Ja exakt. Bifogar en bild så du kan se. Klicka på bilden för större version

Namn: 20201024_164030.jpg
Visningar: 265
Storlek: 294,9 KB
ID: 2423194Klicka på bilden för större version

Namn: 20201024_164036.jpg
Visningar: 264
Storlek: 427,9 KB
ID: 2423195
                            Åh! Det kanske man ska testa när man får tid att åka o kolla efter både flytväxter o en bit slang! Tack för tipset!
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ser kanonfint ut - friskt, grönt och härlig miljö!
                              Tack! Jag har alltid gillat växter! I akvarier, i huset och i trädgården. hoppas att jag fpr
                              till en grön miljö i Lido oxå. Vill minnas att det är rätt svårt att jobba med. Speciellt om man typ är 3 äpplen hög som jag är.
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                #45
                                Blev det ett nytt kar idag?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...