Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

    Nu är det påväg hem! Ett Juwel Rio 180!

    Har haft akvarium från och till i över 20 år. Från att ha köpt mitt första lilla 60 liters i tonåren som innehöll allehanda blandade firrar som inte alls ville bo tillsammans (klassisk fisksoppa...) och tyvärr säkerligen mådde piss till att i vuxen ålder försökt lära mig av mina misstag och i alla fall försöker se till att de ska ha det så bra som möjligt.

    Men de 2-3 senaste åren har det gapat tomt på akvariefronten här hemma sånär på en damm som vi grävde i våras när vi flyttade till nytt hus. Men så började tanken sakta formas om att det nog absolut skulle vara bra för vår lilla dotter på 1,5 år att ha ett akvarium att titta på. Så nu är alltså maken påväg att hämta hem vårt nya kar. Med i köpet ingick även 5 corys som jag hoppas överlever flytten!

    Har inte helt bestämt vilka invånare som ska husera där än. Men corys är självklara! Och ett gäng malar, men har inte bestämt vilka än! Är även förtjust i mosaikguramis- även om jag tyvärr inte lyckats så bra med dem förut. Men men, uppdaterar när det börjar ta form.

    Undertiden kommer här en ytterst spännande bild på en tom vägg där det ska stå! (Och en hund som av någon anledning alltid lyckas fastna på bild...)

    Klicka på bilden för större version

Namn: 47CA7FFC-0958-4CE6-8F93-C7F9F77BED66.jpeg
Visningar: 1102
Storlek: 278,7 KB
ID: 2422355
    Återfallsakvarist.
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Lyckades på nåt sätt få in bilden två ggr, varav en liggande... jaja ni ser ju ändå
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Vad roligt! Det ska börjas i tid för att få barnen intresserade

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Ursprungligen postat av Nando
        Vad roligt! Det ska börjas i tid för att få barnen intresserade
        Ja jag tycker det!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #5
          Nu är det i alla fall vattenfyllt o de 5 stackars rädda corysarna har fått tillbaks sitt hem. Tyvärr räckte inte sanden som följde med karet inte i alls så det får bli en shoppingtur i morgon. Sen får jag plantera o fixa efter det!
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #6
            Va roligt att ni är igång! Qka bli kul att följa.
            vet du vilka corydoras det är ni fick med?

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #7
              Ursprungligen postat av Superpescado
              Va roligt att ni är igång! Qka bli kul att följa.
              vet du vilka corydoras det är ni fick med?
              En stackars ensam Sterbai och 4 han kallade Auctus. Har googlat och det kan stämma men tycker dessa ser lite gulare ut uppe i ”nacken” men får se om några dagar när de är mer hemmastadda. Edit: nu googlade jag igen och nej, tveksamt om det är det. Men som sagt, får se om de färgar ut på annat sätt när de inte är så blyga!

              Har idag fyllt på med 17 kg sand och fler växter. Samt att det kommer två röda små ancistrusar i eftermiddag.
              Senast redigerad av ampe; 27 September 2020, 11:05.
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                #8
                Igår fick 3 små röda ancistrus flytta hit. Har endel alger på växter, men kommer ändå stödmata dem till en början. De är så pyttesmå, hoppas de klarar sig!

                Tog med den lilla tvåbenta ligisten till Hornbach för att köpa nitrittest o lite annat. Hittade då en fin rot som nu är typ kokad (gick inte ner i vår största kastrull) o när lillan sover middag sen ska jag se om jag kan få lite mer fason på möbleringen i karet. Just nu ser det lite... rörigt ut.
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #9
                  Nu har den nya roten tagit plats, självklart flyter den upp så har försökt tynga ner den med en malgrotta tills vidare. Det är självklart endel att fixa i inredningen, men känner mig nöjd för nu. Sen när roten inte strävar upp mot ytan längre och jag har en ledig stund utan ett liten 1,5 åring tjej som alltid vill hitta på bus ska jag åka på jakt efter fler växter bl.a. Har hört att Haninge djurbutik ska ha ett bra sortiment på akvarieprylar. Nån som kan dementera/bekräfta?

                  Nitrittestet visar ingen nitrit, vilket inte heller var väntat eftersom det bara är inne på 3:e dagen. undrar lite hur mycket/lite det hjälpte att jag tog det gamla gruset från den förra ägaren samt behåll filtermedian. (Även om jag nu även lagt till lite.)

                  Ska jag ändå vänta 2 veckor innan jag sätter i mer fisk eller kan jag korta den tiden?
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Det ser trevligt ut! Om du inte redan har varit där kan jag tipsa om Akvarielagret i Bromma. Där finns det mesta i fisk- och växtväg.

                    Man kan ju använda sig av uppstartsbakterier på flaska och då tillsätta några få fiskar tidigare. Läs på flaskan så att dosering mm blir rätt. Kom också ihåg att mata ytterst sparsamt i början.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det ser trevligt ut! Om du inte redan har varit där kan jag tipsa om Akvarielagret i Bromma. Där finns det mesta i fisk- och växtväg.

                      Man kan ju använda sig av uppstartsbakterier på flaska och då tillsätta några få fiskar tidigare. Läs på flaskan så att dosering mm blir rätt. Kom också ihåg att mata ytterst sparsamt i början.
                      Jag har köpt otaliga fiskar där under åren! Men mest har jag köpt på diverse auktioner, speciellt Haninges. Synd att allt verkar bli inställt i år...
                      Senast redigerad av ampe; 29 September 2020, 20:44.
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        #12
                        Mina svar verkar bli kapade o text faller bort. Skrev oxå att jag startade med gammalt grus, filtermedia från gamla ägaren och tillsatte filter medium från Easy life
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          Ja, mycket blir inställt. Undrar om livet någonsin blir som vanligt igen.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Ja, mycket blir inställt. Undrar om livet någonsin blir som vanligt igen.
                            Det känns sjukt långt bort just nu i alla fall... jag som hade behövt gå på en liten akvarieauktion i vinter.
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              #15
                              Sådär. 2 nya malgrottor inköpta, samt lite växter och Easy carbo. Nu får inredningen vila tills saker och ting tar lite fart. Fortfarande ingen nitrit. Funderade på att åka o köpa tre Corys till så att de blir fler och känner sig tryggare, men beslutade mig för att vänta för att inte öka belastningen mer just nu. Har i alla fall luskat ut att xl zoo i Barkarby har Agassizii inne. Så att det finns kompisar när det är dags att utöka.

                              Vet fortfarande inte vad jag ska ha mer i framtiden (förutom fler corys och några l-malar.) Lutar åt ett gäng tetror eller rasbora. Kanske rosentetra. Det har jag faktiskt aldrig haft förut. När det kommer till tetror så kör jag oftast på svarta fantomtetror.

                              Funderar på om jag ska ha mer eller om det faktiskt ska räcka så. Några idéer?
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...