Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Ser ut att bli bra, hur är planen för akvariet? Malarna lär väl trivas bra där till höger men i övrigt menar jag.
    Senast redigerad av Munin; 30 December 2021, 14:05.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Ursprungligen postat av Munin
      Ser ut att bli bra, hur är planen för akvariet? Malarna lär väl trivas bra där till höger men i övrigt menar jag.
      Planen just nu är faktiskt att hålla en större öppen yta än vad jag brukar just för malarna och corysarna. Men fler växter såklart. Men ekonomin räcker inte till fler just nu. Men det kan ändras. Haha!

      När vi skulle dra igång ytterfiltret så märkte vi att oringen var av, inga butiker i närheten har såklart såna inne så fick snällt beställa på nätet. Så inget ytterfilter på en vecka eller så…
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Såhär ser det ut just nu, lite disigt av filterböset jag precis hällt i filtret. Den orangea malgrottan ska inte sitta där, den bara hjälper roten lite på traven att hålla sig nere…

        Nu väntar vi på att se hur doppvärmaren som ingick fungerar. Det är en jäger, vet att många gillar den, men har aldrig förstått hur den fungerar… sen släpper jag i några av småfirrarna som startfiskar!

        Klicka på bilden för större version

Namn: 14E38185-ECDF-4A0D-B380-724D1A932CA9.jpg
Visningar: 205
Storlek: 486,9 KB
ID: 2434002
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          Blir ju riktigt bra det karet.

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Ursprungligen postat av LAncer
            Blir ju riktigt bra det karet.
            Tack! Lite mer växter o mer sten vid senare tillfälle så ska nog malarna o deras kompisar trivas!
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Håller med om att det ser riktigt trevligt ut, speciellt högersidan! Lite fler växter är väl aldrig fel det heller. Blir det dedikerat för malar och corys? Låter ju lite som en dröm.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Ursprungligen postat av Munin
                Håller med om att det ser riktigt trevligt ut, speciellt högersidan! Lite fler växter är väl aldrig fel det heller. Blir det dedikerat för malar och corys? Låter ju lite som en dröm.
                Har ju kolglödstetror och små regnbågar i 180 som får följa med oxå. Sen får vi se, men tanken var ju från start att just malarna ska få större plats!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  Gott nytt år!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 0C733114-DDAE-4E0E-A5C5-9CC5CA8304DC.jpg
Visningar: 192
Storlek: 359,9 KB
ID: 2434043
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6058

                    Gott nytt år!

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Satte in några smalare rötter i det nya idag. Var nojig för de kom från algfesten i 180:an. Men skrubbade, kokade o skrubbade igen så jag hoppas algerna dött…

                      roade mig även med att fånga in alla corys för flytt. Det var… en prövning för nerverna. Men 723 svordomar senare samt en nervös sekvens när en av dem fastnade i håven så bor nu alla i sitt nya hem.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 3E50164E-27D7-4DF1-AAF1-369604B86EA3.jpg
Visningar: 171
Storlek: 498,0 KB
ID: 2434073
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Och inte en fisk syns till, ett klassiskt malakvarium! haha. Hur många malar/corys är det?

                        Hoppas på ett bra 2022 och ett gott nytt år lite i efterskott!

                        Kommentar

                        • ampe
                          • August 2007
                          • 1073

                          Ursprungligen postat av Munin
                          Och inte en fisk syns till, ett klassiskt malakvarium! haha. Hur många malar/corys är det?

                          Hoppas på ett bra 2022 och ett gott nytt år lite i efterskott!
                          Inga l-malar än. De får flytta in om några veckor. Typ 12-14 corys kanske. Glömde räkna in dem i stressen o jakten! Men de gömmer sig såklart i rothögen . Sen är det runt 20 småfiskar…
                          Återfallsakvarist.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Idag fick jag hem ett paket med växter som jag köpte av en person på Facebook. Hann inte direkt lägga ner hjärta och själ i placeringarna eftersom jag hade en tvååring som drog i mig samtidigt, men lite mer ombonat blev det ju i alla fall. Sjukt dåligt kort oxå, tar en ny en annan dag!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 04C100AF-9176-47D9-82A2-699E3466F099.jpg
Visningar: 30
Storlek: 512,8 KB
ID: 2434118
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Mätte nitrit o nitrat idag. Nitrit låg strax innan 0.05 och nitrat på 0.025. Så det verkar som om processen är igång. Ska hålla lite koll på värdena närmsta veckan.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: A3611AB8-62D0-40F3-ACC9-B706E7B2A0D8.jpg
Visningar: 137
Storlek: 524,9 KB
ID: 2434221
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Tycker du fått till "högen till höger" riktigt bra och kan tänka mig att malarna kommer tycka väldigt mycket om den. Vad kör du för filter på karet?
                                Tackar inte nej till uppdatering angående övriga akvarium heller!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...