Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Ser ut att bli bra, hur är planen för akvariet? Malarna lär väl trivas bra där till höger men i övrigt menar jag.
    Planen just nu är faktiskt att hålla en större öppen yta än vad jag brukar just för malarna och corysarna. Men fler växter såklart. Men ekonomin räcker inte till fler just nu. Men det kan ändras. Haha!

    När vi skulle dra igång ytterfiltret så märkte vi att oringen var av, inga butiker i närheten har såklart såna inne så fick snällt beställa på nätet. Så inget ytterfilter på en vecka eller så…

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ser ut att bli bra, hur är planen för akvariet? Malarna lär väl trivas bra där till höger men i övrigt menar jag.
    Senast redigerad av Munin; 30 December 2021, 15:05.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Håll tummarna att det håller tätt!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 94DE4198-084F-4EE8-9F7A-403E82E071A4.jpg
Visningar: 83
Storlek: 597,2 KB
ID: 2433996

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Vi tar det långsamt, idag blev det bara sandpåfyllning…

    Klicka på bilden för större version

Namn: B4D9E01E-3BB1-4123-894C-55D1DBE04DA8.jpeg
Visningar: 100
Storlek: 371,0 KB
ID: 2433977

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    På jobbet igen. Känns som jag precis åkte härifrån… men hann ta en bild på ett förvisso nersläckt kar, men det är i alla fall en bild som visar processen. Här är det rengjort och böckerna ska hålla filtret på plats tills silikonet härdat!

    2500:- gav jag för det, bra pris med tanke på att det ingick ett ytterfilter oxå. Jbl e1502, dvs samma märke som jag har i både Rio och Lido sen innan. Fick även med ett eheim ytterfilter som tydligen strular lite, jag är ju inte en teknisk person så kan nog inte fixa det. Men kanske träffar på nån som kan!


    Klicka på bilden för större version

Namn: 26F5209E-6A06-4B10-963B-0D79DD70DB39.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 458,0 KB
ID: 2433965

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Herrejesus vilket skitigt kar! Jag o maken har precis stått o skrubbat i typ 3 timmar för att försöka få bort all skit! Men nu ser det hyfsat ut och innerfiltret är tillbaks däri igen. I morgon jobbar jag en längre dag, men på torsdag tänker jag försöka åka på rot och sten jakt!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt med ett nytt kar!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Lite lurendrejeri kan man väl tycka för du kan köpa en för 9kr https://www.apotea.se/needs-skrubbva...RoC4TsQAvD_BwE
    Jo det var väl ungefär det jag misstänkte haha, ska dock tilläggas att jag fick hemkörning i priset(köpte julklapp samtidigt) klockan 21.15 den 23e anlände paketet så jag tar det som en vinst! Men nästan gång väljer jag nog den för 9kr!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Lite lurendrejeri kan man väl tycka för du kan köpa en för 9kr https://www.apotea.se/needs-skrubbva...RoC4TsQAvD_BwE
    Kanske ska rota fram nån gammal hamamhandske jag har hemma!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Kul, ingick det en bänk? Hur som helst så skaffade jag en handske https://www.zoo.se/cleaning-glove-jb...gshandske.html har bara börjat med den men kan rekommendera(finns väl möjligtvis billigare någonstans) en bonus är att man kan leka Michael Jackson med den!
    Lite lurendrejeri kan man väl tycka för du kan köpa en för 9kr https://www.apotea.se/needs-skrubbva...RoC4TsQAvD_BwE

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Juwels bänk ingick. Så nu står allt på plats, men idag jobbar jag 10 timmar så det blir inte mkt pill med sakerna. Ska försöka hinna förbi o köpa sand efter jobbet om jag orkar.

    Kanske provfyller lite ikväll, det har stått tomt i 6 månader så jag börjar försiktigt.

    Roligt med handsken, har aldrig sett nåt liknande förut. Tror inte det är så smutsigt som jag först trodde, det ser ut att vara mest sand på väggarna. Men det märks när det börjar fyllas.

    Är i valet o kvalet om jag ska använda Juwels filter eller inte. Det ingick ett ytterfilter, men även Juwels egna. Jag tycker ju egentligen att de är rätt bra. Men ganska klumpiga och fula. Ska tänka på saken under dagen, det blir ju en rätt rejäl skjuts i filtreringen om jag använder det oxå, och mina malar skitar ju ner endel…
    Senast redigerad av ampe; 28 December 2021, 07:30.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Kul, ingick det en bänk? Jag måste också rengöra akvarium eftersom jag lämnade mitt med vatten i för att sänka rötter- vilket var ett misstag då det blev massor avlagringar pga stillastående vatten och lite alger dessutom. Hur som helst så skaffade jag en handske https://www.zoo.se/cleaning-glove-jb...gshandske.html har bara börjat med den men kan rekommendera(finns väl möjligtvis billigare någonstans) en bonus är att man kan leka Michael Jackson med den!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Sådär, en liten utflykt på 3 timmar, men nu är karet hemma! Rejält skitigt, men helgen får helt enkelt spenderas till att städa! Har ändå varken sand eller annan inredning hemma.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        21765BD9-34F9-4363-9487-4E4539912423.jpeg Visningar:	0 Storlek:	373.6 kB ID:     	2433908
    Senast redigerad av ampe; 27 December 2021, 21:27.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Vet gör jag inte, men kanske misstänker!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ni vet vad detta betyder!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 19E57161-482B-4D25-A9FB-CAA422BA0BBE.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 612,2 KB
ID: 2433900

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...