Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ja det är väldigt individuellt även inom samma Apisto-art. Men Amano går alltid säkrare än körsbär.

    Jag har blandade erfarenheter - det är alltid en chansning. Men körsbör är ju inte så dyra så det kan vara värt ett försök. Välj en lugn Apisto med liten mun för bäst chans.

    Om cikliderna vuxit upp med räkor så tenderar de att mindre ofta se dem som mat är min erfarenhet.
    Senast redigerad av LoGeek; 26 February 2021, 12:31.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Försökte ju få ner antalet svarta/blå räkor genom att släppa i fjärilar, men dom förstod sig aldrig på hur man fångar en räka.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag uppfattar det som rätt individuellt om apisarna jagar räkor eller inte. Räkningar lever nog alltid farligt men vissa av mina apor försöker aldrig ta större räkor (typ i storleken små amanos och uppåt) medan andra jagar även fullstora amanos intensivt. Ska jag generalisera tycker jag mig kunna dra slutsatsen att VF jagar allt medan odlade apor, som köpts som rätt små, inte verkar särskilt intresserade.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja några klarar sig säkert i tätt buskage, men de kommer inte synas till så mycket gissar jag. Vad är det för fiskar du har idag?

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Så fint!

    Beror lite på vilken Apisto, men körsbär blir nog aldrig så stora att de går helt fritt... Ju större mun Apiston har desto större räkor kan du räkna (ha!) med försvinner. Men tror beståndet kraftigt decimeras även med rätt småmunnad Apisto.
    Svååårt! Jag vill ju ha något som håller antalet nere, men inte som äter alla. Det är ju ganska tätt bitvis så några borde ju kunna komma undan, men vet inte om mitt samvete klarar att alla blir uppätna.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Vad fint 180 är! Riktig grönska, jag har samma problem som du med körsbärsräkor som förökar sig i oändlighet haha.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Så fint!

    Beror lite på vilken Apisto, men körsbär blir nog aldrig så stora att de går helt fritt... Ju större mun Apiston har desto större räkor kan du räkna (ha!) med försvinner. Men tror beståndet kraftigt decimeras även med rätt småmunnad Apisto.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Började rensa lite i 180:an. Jobbat morgon och hade lite extra tid så jag passade på att göra vattenbyte o sitta o spana lite. Funderar på om jag ska skaffa ett apistopar hit... de kanske kan hålla ner räklingarnas antal oxå. Hoppas dock att de låter några vara, de borde ju inte ge sig på vuxna räkor... eller? Just nu är det ju ungefär en miljard körsbär som knatar runt helt obrydda av småfisken o malarna. Om jag orkar kanske jag svänger förbi lagret i morgon o kollar vad de har inne.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 71A2D25F-A01B-4DEB-9DFC-C657FECA9F7F.jpeg
Visningar: 109
Storlek: 648,6 KB
ID: 2427631

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe

    Haha! Nu såg det faktiskt rätt tomt ut på bilden, men det är för att jag låg i sängen ett tag. Annars kommer de fram till rutan så fort jag kommer in i rummet. Matvrak!!
    Haha va härligt! Mina fiskar är dumma och har inte förstått sambandet mellan mig och mat

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Man ser ju iaf fjärilscikliden, verkligen färgstark och scalarerna glider ju runt! Brukar tycka att 3d-bakgrunder mest tar yta men ser otroligt bra ut i din balja.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado
    Vad fint akvariet ser ut ! Men som hos mig. Min fru tycker akvariumet är tråkigt eftersom man ser så lite fiskar
    Haha! Nu såg det faktiskt rätt tomt ut på bilden, men det är för att jag låg i sängen ett tag. Annars kommer de fram till rutan så fort jag kommer in i rummet. Matvrak!!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Vad fint akvariet ser ut ! Men som hos mig. Min fru tycker akvariumet är tråkigt eftersom man ser så lite fiskar

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Sov ingenting i natt, ingen av oss gjorde. Det är kul med barn... eftersom jag fortfarande inte är kry känns det extra mycket i kroppen nu. Men just för stunden sover den lilla ligisten så jag passar på att titta till akvarierna.

    Förutom malarnas framfart på svärdsplantorna i det stora så tycker jag det växer på fint där! Corysarna visar lekbeteende, men har ingen aning om det blir någon rom eller inte. Finns ju ganska många hungriga ciklider där också.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 68401906-2D50-4EEF-A8AF-05432622102C.jpeg
Visningar: 185
Storlek: 587,4 KB
ID: 2427425

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ett ordentligt filter kan stabilisera ett nano litegrann. Om jag var du så skulle jag sätta en svart filtermatta längs hela bakre glaset Svart grovporig filtermatta - 50x50x3 cm - 10 PPI

    och pumphuvudet bakom.
    Det är ju väldigt smart! Men just nu finns inte energin till det projektet! Låter några rasboror gå in det ett tag, sen kanske jag funderar på nån sån lösning innan räkorna ska flytta in i framtiden!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ett ordentligt filter kan stabilisera ett nano litegrann. Om jag var du så skulle jag sätta en svart filtermatta längs hela bakre glaset Svart grovporig filtermatta - 50x50x3 cm - 10 PPI

    och pumphuvudet bakom.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...