Rio 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #61
    Är en uppdatering per månad för mycket begärt?

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #62
      Ursprungligen postat av Munin
      Är en uppdatering per månad för mycket begärt?
      Håller precis på att bröta runt i karet, har gjort en del ändringar sen sist.. Men skall väl kunna komma med en uppdatering i morgon.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2878

        #63
        Varit flitig med saxen och bytt tidigare rot till ny. Annars händer inte så mycket, blir väl mindre med akvariet framåt och mer med trädgård mm. Jo förresten, sex stycken gula molly har tillkommit. Trevligt med en firre som uppehåller sig i den övre delen av karet.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2878

          #64
          Bild på kortsidan..

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #65
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Varit flitig med saxen och bytt tidigare rot till ny. Annars händer inte så mycket, blir väl mindre med akvariet framåt och mer med trädgård mm. Jo förresten, sex stycken gula molly har tillkommit. Trevligt med en firre som uppehåller sig i den övre delen av karet.
            Hmm, trots naket hörn och stor baksida så gillar jag det här, men blir inte riktigt klok på varför
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #66
              Ursprungligen postat av c90368
              Hmm, trots naket hörn och stor baksida så gillar jag det här, men blir inte riktigt klok på varför
              Halloj Maths!
              Hoppar in i tråden och tror att jag kan svara på varför du och jag gillar detta; harmonisk komposition och mycket väl utförd inredning - helt enkelt ett lugn i karet som gör att man vill dröja sig kvar och upptäcka alla små fina detaljer som bidrar till en härlig enhet.

              Gôtt kar, Sleaper!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #67
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Halloj Maths!
                Hoppar in i tråden och tror att jag kan svara på varför du och jag gillar detta; harmonisk komposition och mycket väl utförd inredning - helt enkelt ett lugn i karet som gör att man vill dröja sig kvar och upptäcka alla små fina detaljer som bidrar till en härlig enhet.

                Gôtt kar, Sleaper!
                Jo, jag håller med dig, men jag sökte "nyckeln". Har kommit tillbaka flera gånger i kväll för att titta på karet. Tror att jag börjar förstå nu.
                Framförallt roten som är placerad i mitten, mycket fin rot dessutom, lite ovanligt att man placerar en rot i centrum. Det gillar jag.
                Sen att det är mörka låga växter till vänster som övergår succesivt till den stora ljusgöna till höger, det ger ett flyt i karet som mina ögon uppskattar.

                Snyggt jobbat!
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #68
                  Ursprungligen postat av c90368

                  Jo, jag håller med dig, men jag sökte "nyckeln". Har kommit tillbaka flera gånger i kväll för att titta på karet. Tror att jag börjar förstå nu.
                  Framförallt roten som är placerad i mitten, mycket fin rot dessutom, lite ovanligt att man placerar en rot i centrum. Det gillar jag.
                  Sen att det är mörka låga växter till vänster som övergår succesivt till den stora ljusgöna till höger, det ger ett flyt i karet som mina ögon uppskattar.

                  Snyggt jobbat!
                  Glömde stenarna, snygga och de lyfter helheten.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2878

                    #69
                    Ursprungligen postat av c90368

                    Hmm, trots naket hörn och stor baksida så gillar jag det här, men blir inte riktigt klok på varför
                    Jag blir inte klok på det heller. Men det är kul att du också giller det. Att det är lite naket beroende på hård trimning av växterna är lite av en ögonblicksbild, om ett par veckor är det en djungel igen..

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2878

                      #70
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Maths!
                      Hoppar in i tråden och tror att jag kan svara på varför du och jag gillar detta; harmonisk komposition och mycket väl utförd inredning - helt enkelt ett lugn i karet som gör att man vill dröja sig kvar och upptäcka alla små fina detaljer som bidrar till en härlig enhet.

                      Gôtt kar, Sleaper!
                      Tack Mats! Du är ju en inspirationskälla och hur man inreder sker rätt mycket helt intuitivt, vilket du vet en hel del om helt säkert. Sen blir det ju inte alltid som man tänkt sig, och i bästa fall kan man komma undan med mindre justeringar..

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2878

                        #71
                        Ursprungligen postat av c90368

                        Jo, jag håller med dig, men jag sökte "nyckeln". Har kommit tillbaka flera gånger i kväll för att titta på karet. Tror att jag börjar förstå nu.
                        Framförallt roten som är placerad i mitten, mycket fin rot dessutom, lite ovanligt att man placerar en rot i centrum. Det gillar jag.
                        Sen att det är mörka låga växter till vänster som övergår succesivt till den stora ljusgöna till höger, det ger ett flyt i karet som mina ögon uppskattar.

                        Snyggt jobbat!
                        Tack! Kul att du gillar karet. Roten var inte med i tänket från början utan tillkom senare på något mystiskt sätt.. Tyvärr hamnade den då nästan i mitten (p.g.a. inredningen i övrigt) vilket ju inte är helt optimalt, men det är alltid knepigt att addera inredning i efterhand. Det kan ju också sägas, att det inte är fråga om ett nytt scape utan allt annat är samma men växterna har fått sig en rejäl trimning.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #72
                          Fina färger på fiskarna!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2878

                            #73
                            Karet idag. Ett gäng Thomasi har införskaffats, en favorit som jag haft förr. Råkade på dom i en butik och kunde inte riktigt stå emot alltså.. Annars inget nytt, fast man kan konstatera att sen Mollysarna kom i så har jag kunnat stänga av ytskimmern. Dom gör ett bra jobb med att hålla borta ytfilm. Sen har snäckorna i princip försvunnit sen Thomasi cikliderna kom i, kan se någon enstaka ibland. Hade ju rätt mycket av dom innan. Nu får det väl bli att "sommarsnagga" eller ta bort en del växter, kanske dra ner på ljus och CO2 etc. över sommaren.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #74
                              Otroligt fint! Tycker du lyckats med att få till ett scape utan att det blir för tillrättalagt, visst kan det vara fint med "vägar" och olika substrat osv men föredrar helt klart något i den här stilen. Behöver du jobba för att hålla sanden växtfri?

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2878

                                #75
                                Ursprungligen postat av Munin
                                Otroligt fint! Tycker du lyckats med att få till ett scape utan att det blir för tillrättalagt, visst kan det vara fint med "vägar" och olika substrat osv men föredrar helt klart något i den här stilen. Behöver du jobba för att hålla sanden växtfri?
                                S.sublata tar snabbt över allt ledigt utrymme om man inte håller efter den. Annars är det rätt lätt att hålla vissa ytor fria. Men man får ju ha lite koll på övriga, även om dom flyttar fram positionerna mer långsamt vilket faktiskt är lurigare .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...