SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Vad har du för filtrering? Hur många liter/t?
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej. Ville bara säga att jag tycker ditt kar är fantastiskt fint, följer tråden men skriver väldigt sällan nu för tiden.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Ursprungligen postat av ampe
        Vad har du för filtrering? Hur många liter/t?
        Jag har juwels egna filter, pumphuvudet är på 500/l. Funderat på att uppgradera.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Hej. Ville bara säga att jag tycker ditt kar är fantastiskt fint, följer tråden men skriver väldigt sällan nu för tiden.
          Hej! Vad roligt att höra!
          du är så välkommen att bara följa den om du vill. Ska säga att det var I din tråd jag såg corydoras goldstripe första gången och fick ett ha begär!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Superpescado

            Hej! Vad roligt att höra!
            du är så välkommen att bara följa den om du vill. Ska säga att det var I din tråd jag såg corydoras goldstripe första gången och fick ett ha begär!
            Goldstripe är fortfarande en av mina favoriter. Men det är bara sterbai och vanlig pansarmal jag fått yngel av ännu, alla leker men jag tar ju aldrig hand om romen utan hoppas på att de naturligt skall bli ungar i karet.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Goldstripe är fortfarande en av mina favoriter. Men det är bara sterbai och vanlig pansarmal jag fått yngel av ännu, alla leker men jag tar ju aldrig hand om romen utan hoppas på att de naturligt skall bli ungar i karet.
              Dom som jag låtit "kläckas" själva i karet har aldrig klarat sig. Men när jag tagit hand om romen så har de överlevt nu hoppas jag att de kan bli vuxna

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Tror tyvärr du måste uppgradera flåset i karet om du vill att det ska bli nånting på 134orna. Jag har ju 2400 liter/timme i mitt o undrar om det är för lite för mina 333 or
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  Ursprungligen postat av ampe
                  Tror tyvärr du måste uppgradera flåset i karet om du vill att det ska bli nånting på 134orna. Jag har ju 2400 liter/timme i mitt o undrar om det är för lite för mina 333 or
                  Frågan är vad jag skulle uppgradera till för pump. 600/lh eller 1000/lh. 1000 känns väldigt starkt för mina corydoras, räkor och kolglödstetror. Eller??

                  ytterfilter är inget alternativ

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Jag har 1000 i mitt 180. Plus ytterfiltret på 1400. Mina räkor, corys och småregnbågar verkar trivas bra ändå.
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Jag är ju nybörjare även när det gäller pansar mal eller Corydoras. Vet ju att de flesta malar lever i vatten som rör sig, men hos mig har jag ju rätt lite rörelse eftersom diskusen gärna har lugnt vatten, har väldigt mycket lek på alla olika corydoras men lyckas ju inte få yngel på alla, kanske är det vatten strömmen som är för dålig då. Har aldrig tänkt på att det kan vara orsaken.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Det beror ju även lite på hur man riktar strålen från pumpen. Min är riktad bakåt mot rutan. Ytterfiltret har långt strilrör så det ska fördelas mer.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ursprungligen postat av ampe
                          Jag har 1000 i mitt 180. Plus ytterfiltret på 1400. Mina räkor, corys och småregnbågar verkar trivas bra ändå.
                          Lutar nog åt att skaffa mig en större, den riktas ändå snett upp mot vattenytan så borde inte bli för strömt, samtidigt som det borde blir bättre cirkulation för malarna

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Jag är ju nybörjare även när det gäller pansar mal eller Corydoras. Vet ju att de flesta malar lever i vatten som rör sig, men hos mig har jag ju rätt lite rörelse eftersom diskusen gärna har lugnt vatten, har väldigt mycket lek på alla olika corydoras men lyckas ju inte få yngel på alla, kanske är det vatten strömmen som är för dålig då. Har aldrig tänkt på att det kan vara orsaken.
                            Nej jag förstår att det blir svårt med dina diskus att öka flödet för mycket. Jag skulle ju kunna testa, kan ju alltid bara byta tillbaka om jag skulle känna mig missnöjd av någon anledning.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Testat lite med en månskenslampa jag köpt, testade bara lite snabbt, så inte optimerat ännu, men jag tycker det blir ganska mysigt ändå. Va tycker ni?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20201207_202107.jpg
Visningar: 176
Storlek: 268,9 KB
ID: 2424629Klicka på bilden för större version

Namn: 20201207_201947.jpg
Visningar: 177
Storlek: 292,4 KB
ID: 2424630Klicka på bilden för större version

Namn: 20201207_202009.jpg
Visningar: 181
Storlek: 223,2 KB
ID: 2424631

                              Kommentar

                              • ampe
                                • August 2007
                                • 1073

                                Tror det är en bra idé att öka cirkulationen om du vill att malarna ska trivas extra bra!

                                Det blev väl trevligt med nattlampan?
                                Återfallsakvarist.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...