SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Ursprungligen postat av ampe
    Bra val! (Hade jag iofs sagt om det var 201 oxå...
    Haha ja både är snygga. Kändes roligare med könsmogna på en gång, slippa köpa många och hoppas på tur.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Var borta ett dygn och kom hem till att mina corydoras lagt massa rom
      Får köpa en till yngelbox imorgon att ha de frisimmande i. Fast dom äter väl inte äggen iof.

      ska jag ha i en körsbärsräka i eller äter dom rom?

      Klicka på bilden för större version

Namn: 20201031_191437.jpg
Visningar: 269
Storlek: 417,7 KB
ID: 2423496Klicka på bilden för större version

Namn: 20201031_191531.jpg
Visningar: 300
Storlek: 509,9 KB
ID: 2423495

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Samma här! Eller ja, jag ser bara 2 romkorn. Har heller ingen yngelbox att lägga dem i. Får kanske åka o skaffa det i morgon. Om det är fler där inne i djungeln så får bonde om de kläcks o låta naturen ha sin gång så att säga! Men glöm nu inte att uppdatera ofta så vi får följa dina bebisar!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Ursprungligen postat av ampe
          Samma här! Eller ja, jag ser bara 2 romkorn. Har heller ingen yngelbox att lägga dem i. Får kanske åka o skaffa det i morgon. Om det är fler där inne i djungeln så får bonde om de kläcks o låta naturen ha sin gång så att säga! Men glöm nu inte att uppdatera ofta så vi får följa dina bebisar!
          Så var det för mig förra gången, då hittade jag bara ca 5 st och blev 4 frisimmande, dom jag har I yngelboxen nu. Men köper nog en ny imorgon så har jag en egen för romen.

          den här gången hittade jag ju betydligt fler rom

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Ursprungligen postat av Superpescado

            Ja jag är nöjd, ibland vore det kul att köra co2 för att få allt ännu grönare och buskigare. Men så långt kommer jag inte gå på ett par år iaf
            Jättefint kar du fått till. CO2 har två sidor. För att fortsätta hålla fint kar krävs stabilitet. Du har det nu men med CO2 så behöver det alltid rulla på lika, gasen ska pytsas ut jämnt och tuben ska inte råka ta slut. Över tiden varierar det, speciellt på sommaren är det lätt hänt. Vissa växter blir rent av fulare med CO2. Det jag tycker fungerar bättre (stabilare än CO2) är luft(finns ju CO2 i luften) i utsläppet från filtret (vilket i ett litet kar är trixigt om vattnet är hårt då det kalkar på lysrören) Men framförallt, tillräckligt med ljus. Ser att CO2 används för att kompensera för dåligt med ljus.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av flygrc

              Jättefint kar du fått till. CO2 har två sidor. För att fortsätta hålla fint kar krävs stabilitet. Du har det nu men med CO2 så behöver det alltid rulla på lika, gasen ska pytsas ut jämnt och tuben ska inte råka ta slut. Över tiden varierar det, speciellt på sommaren är det lätt hänt. Vissa växter blir rent av fulare med CO2. Det jag tycker fungerar bättre (stabilare än CO2) är luft(finns ju CO2 i luften) i utsläppet från filtret (vilket i ett litet kar är trixigt om vattnet är hårt då det kalkar på lysrören) Men framförallt, tillräckligt med ljus. Ser att CO2 används för att kompensera för dåligt med ljus.
              Tack för en bra input! Det gör att det känns ännu lättare för mig att inte skaffa co2!
              och tack för att du tycker karet är fint kul att du kikade in i tråden

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Nu har jag ju corry romen och hoppas att några är befruktade iaf.
                Såg idag att 2 st körsbärsräkor gick runt med vad jag kan se är rom också. Hoppas inte alla sugs in i filtret.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20201101_225255.jpg
Visningar: 270
Storlek: 343,7 KB
ID: 2423551Klicka på bilden för större version

Namn: 20201101_225559.jpg
Visningar: 264
Storlek: 350,3 KB
ID: 2423552

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vad roligt med småttingar på flera håll!

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vad roligt med småttingar på flera håll!
                    Tack! Kul att du kikar in ibland

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Idag köpte jag några anubias o försöker få lite liv i min stora rot. Vad tycks?
                      behöver fortfarande köpa på mig lite mossa dock. Ber om ursäkt för yngelburarna.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20201105_202354.jpg
Visningar: 237
Storlek: 486,7 KB
ID: 2423646Klicka på bilden för större version

Namn: 20201105_202349.jpg
Visningar: 228
Storlek: 418,5 KB
ID: 2423648Klicka på bilden för större version

Namn: 20201105_202336.jpg
Visningar: 245
Storlek: 396,3 KB
ID: 2423645Klicka på bilden för större version

Namn: 20201105_203017.jpg
Visningar: 225
Storlek: 464,2 KB
ID: 2423647

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Ser trevligt ut. Första bilden ger fint intryck med blandning av växter och trädet med stimmet framför. Med rätt förutsättninga kommer stocken försvinna om några år bakom anubiasen.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Ser trevligt ut. Första bilden ger fint intryck med blandning av växter och trädet med stimmet framför. Med rätt förutsättninga kommer stocken försvinna om några år bakom anubiasen.
                          Kul att du tycker det! Ja jag hoppas att anubiasen ska trivas i mitt kar.

                          när jag ser på bilderna känns det tomt där i tunneln och bakom stocken. Får fundera vad jag kan göra åt det. Förslag?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det kommer nog bli bra när Anubiasen tar sig. De växer visserligen långsamt men vem har bråttom;?. Tycker ”tunneln” är fin. Möjligen att du kunde ha något precis i slutet så kanten mot rutan inte blir så skarp. Något catappalöv kanske?

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det kommer nog bli bra när Anubiasen tar sig. De växer visserligen långsamt men vem har bråttom;?. Tycker ”tunneln” är fin. Möjligen att du kunde ha något precis i slutet så kanten mot rutan inte blir så skarp. Något catappalöv kanske?
                              jag hoppas anubiasen ska trivas, sist jag hade en i mitt gamla kar så drog den på sig massa tofsalger
                              Ingen dum idé med ett catappalöv där bak, ska försöka hitta något, som jag sett har bara varit storlek xl, och känns lite väl stora i mitt akvarium. Borde finnas i mindre storlek

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                De finns i mindre storlek. Man kan ju också riva de större löven i mindre bitar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...