SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2875

    Bra tips från Mats där. En tanke att ha i huvudet när man inreder är "hur kan denna miljö skapats", och få någon slags logik eller en naturlig förklaring till varför det ser ut som det gör. Sen finns det en del andra hänsyn som gyllene snittet osv.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Kul att följa din uppstart! Tanken är att vi snart ska återuppta hobbyn här hemma. Har haft akvarium till och från (mest till) i över 20 år, men är rent ut sagt skitdålig på att vara utan minst ett kar. Har dock en tendens att balla ur och som mest har jag haft igång 10 samtidigt. Men nu hoppas jag att jag klarar att bara ha ett igång. Känner mig dock alltid som en total nybörjare varje gång jag haft en paus!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Ursprungligen postat av ampe
        Kul att följa din uppstart! Tanken är att vi snart ska återuppta hobbyn här hemma. Har haft akvarium till och från (mest till) i över 20 år, men är rent ut sagt skitdålig på att vara utan minst ett kar. Har dock en tendens att balla ur och som mest har jag haft igång 10 samtidigt. Men nu hoppas jag att jag klarar att bara ha ett igång. Känner mig dock alltid som en total nybörjare varje gång jag haft en paus!
        Va roligt att du följer. Hoppas att du startar en tråd qå att jag kan följa från start till att det ballar ut och du står med massa akvarium tror nog att du samlat på sig massa erfarenhet genom åren att luta dig på

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Akvariumet tuffar på nu. Längtar till slutet på nästa vecka när jag ska inhandla 20 kolglödstetror, det har då gått 4 veckor. Vattnet visar inga tecken på nitrit än så länge.

          något som jag dock stör mig på är en "fettig/oljig" yta. Har ändå vatt i filtret för att försöka fånga upp den. Någon som har en förklaring eller tips?
          svårt att få på bild, men jag har försökt.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 20200924_160653.jpg
Visningar: 224
Storlek: 308,4 KB
ID: 2422234Klicka på bilden för större version

Namn: 20200924_160646.jpg
Visningar: 222
Storlek: 285,0 KB
ID: 2422235Klicka på bilden för större version

Namn: 20200924_160638.jpg
Visningar: 217
Storlek: 256,6 KB
ID: 2422236

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2875

            En slemmig hinna brukar ofta bestå av alger eller snarare cyano. Färgen verkar ju vara åt det blå/gröna hållet. Problemet uppstår gärna i början så förhoppningsvis blir det bättre med tiden. En ytskimmer är den snabba lösningen, kört en sådan i mitt kar nu ett tag.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av Sleaper
              En slemmig hinna brukar ofta bestå av alger eller snarare cyano. Färgen verkar ju vara åt det blå/gröna hållet. Problemet uppstår gärna i början så förhoppningsvis blir det bättre med tiden. En ytskimmer är den snabba lösningen, kört en sådan i mitt kar nu ett tag.
              Tack för snabbt svar. Ja jag funderade på en ytskimmer, men då slår jag till på en sådan, men får bli nästa vecka då jag är hemma och sjuk. Har du bra tips på en ytskimmer ? Eheim 350 verkade bra.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2875

                Den kör jag med, funkar väldigt bra.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2875

                  Förresten kolglödstetra står på min inköpslista med .

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Förresten kolglödstetra står på min inköpslista med .
                    Va roligt i det akvarium du precis börjat med? Kul, hur många tänkte du ha?

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Ursprungligen postat av Superpescado

                      Va roligt att du följer. Hoppas att du startar en tråd qå att jag kan följa från start till att det ballar ut och du står med massa akvarium tror nog att du samlat på sig massa erfarenhet genom åren att luta dig på
                      Viss erfarenhet absolut, men tycker ändå att jag är ringrostig varje gång ett kar ska startas, speciellt när det kommer till tekniken. Är sjukt oteknisk!

                      Nej, ingen urballning denna gång. Har heller inte tid o plats.
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Vad kul med de kommande kolglödstetrorna! Det är verkligen en trevlig liten tetra . Gällande oljig yta håller jag med om att en ytskimmer löser problemet snabbt. Orsaken till att det blir en hinna från första början kommer man visserligen inte åt så, men man slipper den i alla fall.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2875

                          Ursprungligen postat av Superpescado

                          Va roligt i det akvarium du precis börjat med? Kul, hur många tänkte du ha?
                          Tänker mig ett tjugotal eller kanske drygt det.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Vad kul med de kommande kolglödstetrorna! Det är verkligen en trevlig liten tetra . Gällande oljig yta håller jag med om att en ytskimmer löser problemet snabbt. Orsaken till att det blir en hinna från första början kommer man visserligen inte åt så, men man slipper den i alla fall.
                            Ser verkligen fram emot att köpa dom. Ringde min lokala fiskaffär, dom får in ytskimmer på tisdag. Ska dit o köpa den då. Tänker att en orsak kan vara att det är nystartat.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av Sleaper

                              Tänker mig ett tjugotal eller kanske drygt det.
                              Samma som mig alltså. Vad ska dina gå med för fiskar?

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2875

                                Ursprungligen postat av Superpescado

                                Samma som mig alltså. Vad ska dina gå med för fiskar?
                                Det blir dom fiskar som "blev över" efter att jag gjorde mig av med två kar och startade med ett Rio 350. Rasbora hengeli, ett litet stim, några stycken Moskitotetra samt tre st. svart Fantomtetra så det är en fin fisksoppa just nu. Men där går även ett par Apistogramma Panda och ett par Grön Bågfenscilkid. Har ju inte haft en riktig plan utan det får bli en anpassning över tid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...