SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Ursprungligen postat av Selafiel
    Tycker det ser jättefint ut.

    Min polysperma växer sjukt mycket. Har kunnat ansa och ge bort stora mängder.
    Tack så mycket! Ja tror den kommer växa på ordentligt när jag börjar med näring

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Skulle egentligen gjort vattenbyte igår men varit borta över helgen så får bli idag.
      så idag är det dags, ska göra VB pch ge första dosen pmdd (dock halv dos).
      då kommer frågan som alla ställt, men jag hittar bara gamla svar. När pmdd är blandat med vatten i 50cl flaskor.
      Ska flaskan med miplus stå i kylen eller inte?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        Enligt min erfarenhet så spelar det ingen större roll, den kommer att börja mögla iaf. Det är baksidan med PMDD, i flera av flaskorna uppstår mögel efter kortare eller längre tid beroende på vad flaskan innehåller. KNO3 är väl den som klarar sig bra vill jag minnas.
        Senast redigerad av Sleaper; 21 September 2020, 12:27.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Ursprungligen postat av Sleaper
          Enligt min erfarenhet så spelar det ingen större roll, den kommer att börja mögla iaf. Det är baksidan med PMDD, i flera av flaskorna uppstår mögel efter kortare eller längre tid beroende på vad flaska innehåller. KNO3 är väl den som klara sig bra vill jag minnas.
          Är det så illa alltså. Pratar vi veckor eller månader? Kanske bäst att beställa hem nya påsar direkt, så man kan blanda ihop nya när det möglar till.

          då kan det lika gärna stå mörkt i akvariumskåpet iaf och skippa kylen

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Såg bilderna på ditt kar. Verkligen en härlig inredning!

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Såg bilderna på ditt kar. Verkligen en härlig inredning!
              Tack så mycket! Betyder mycket att höra det från dig mats, då dina kar är helt fantastiska. Som jag sagt till alla andra. Har du tips, kritik eller förslag så tas de alla gladeligen emot.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                Ursprungligen postat av Superpescado

                Är det så illa alltså. Pratar vi veckor eller månader? Kanske bäst att beställa hem nya påsar direkt, så man kan blanda ihop nya när det möglar till.

                då kan det lika gärna stå mörkt i akvariumskåpet iaf och skippa kylen
                Det handlar om veckor. En sak jag upptäckte när jag rengjorde en flaska där det hade varit rätt mycket mögel, var att om flaskan stod över natten med vatten/klorin 50/50 så klarade den sig betydligt längre innan det kom mögel tillbaka. Har man ett mindre akvarium kan det nog vara värt att blanda i mindre mängd så man hinner använda all näring innan det börjar mögla. Å andra sidan kanske det är bättre att köpa typ Tropica´s näring eftersom åtgången är liten i ett mindre kar. Dyrare men behändigare..

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  Ursprungligen postat av Sleaper

                  Det handlar om veckor. En sak jag upptäckte när jag rengjorde en flaska där det hade varit rätt mycket mögel, var att om flaskan stod över natten med vatten/klorin 50/50 så klarade den sig betydligt längre innan det kom mögel tillbaka. Har man ett mindre akvarium kan det nog vara värt att blanda i mindre mängd så man hinner använda all näring innan det börjar mögla. Å andra sidan kanske det är bättre att köpa typ Tropica´s näring eftersom åtgången är liten i ett mindre kar. Dyrare men behändigare..
                  Ja jag behöver ju inte många milliliter varje gång. Känns lite lurigt att dela upp allt i påsarna. Men kanske går att höfta hälften iof.
                  vet inte vilken näring jag skulle ha istället för pmdd då. Vad ska man köpa för att få både mikro + makro ämnen isåfall?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    Jag använder för tillfället Tropica´s näring, båda flaskorna. https://tropica.com/en/plant-care/li...ium-nutrition/

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Jag använder för tillfället Tropica´s näring, båda flaskorna. https://tropica.com/en/plant-care/li...ium-nutrition/
                      Okej både gröna o guöa och kör fulldos?
                      får testa med det pmdd jag har o se hur jag gör därefter.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        Blir rätt mycket växter i mitt kar men inte så mycket fisk så jag kör båda, fast med något mindre dos nu i början tills växterna etablerat sig ordentligt. Jag tillsätter även CO2 och har ganska mycket belysning (dubbla multilux) så det kommer att behövas rätt mycket näring i karet så småningom.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Superpescado
                          Tack så mycket! Betyder mycket att höra det från dig mats, då dina kar är helt fantastiska. Som jag sagt till alla andra. Har du tips, kritik eller förslag så tas de alla gladeligen emot.
                          Halloj Superpescado!
                          Först och främst vill jag tacka dig för lovorden - de värmer!

                          Nej, jag har ingen kritik, jag tycker ditt kar ser kanonfint ut.

                          Ett tips dock; man kan berätta en historia, eller sätta en ”vibe” i sin inredning.
                          Många som gör en inredning hamnar ofta i en känsla att det är något som skaver, att det inte känns helt rätt på något vis - man får liksom inte till det.
                          Man får oftast denna känsla ganska snabbt och kan inte sätta fingret på vad det är som gör att man vill gå ner i karet och ändra, möblera om o.s.v.

                          När jag betraktar ditt kar ser jag två grejer, en på vänstersidan, och en på högersidan.
                          De två ”grejerna” är de rötter, eller stammar som spelar huvudrollen som fond i din inredning.
                          Om vi börjar med vänstersidan så finns två ”avsågade” detaljer. Dessa ser liksom kapade ut och bildar en spalt, eller ett tomrum av vatten mot ytan.

                          Detta har du löst exemplariskt genom att sätta växtlighet på den ena trädetaljen. Gör likadant med den andra trädetaljen - så är problemet löst!

                          Man berättar på detta vis en ”historia” om att detta trämaterial har funnits i miljön en längre tid och att det börjat växa grönt på ändarna.

                          Den stora roten, stubben på högersidan behöver också en historia. Vad har hänt där?
                          Har någon helt sonika sågat av trädet, har det brutits av - vad har gjort att trädet ser ut som det gör?
                          En enkel lösning hade varit om denna trädetalj varit något högre och brutit vattenytan.

                          Det bildas, i nuläget, en liten vattenspalt även ovanför denna trädstam vilket ger ett något ”kapat” intryck.
                          Jag tror att du kan trolla bort den feelingen genom att sätta växtlighet även här. Bind, eller fäst någon mossa, Java eller Anubias runt kanten en bit ner på trädet så försvinner den ”kapade” känslan.

                          Jag är övertygad om att du redan funderat på de här detaljerna, att du har lösningarna men att karet behöver lite mer tid att sätta sig tillrätta.

                          Så, det här är inte på något vis kritik från min sida - din inredning är kanonfin!
                          Men, med inredningar berättar man ofta en historia, en gammal god historia.



                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Och du Mats, är den bästa historieberättaren jag vet!

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Mats Bryzell

                              allt du skrev var precis vad jag behövde. Efter att ha läst vad du skrev var jag tvungen att sätta mig framför akvariumet ett bra tag.

                              den vänstra roten känns som lätt att få till, jag ska absolut sätta mossa även på den andra avsågade grenen, det känns så självklart nu när jag ser det tydligt, om du kan förstå vad jag menar med det.

                              den högra roten älskar jag, samtidigt som den är den bråkiga. Jag håller med om att den skulle varit ovanför vattenytan. Även Nando var klok och föreslog detta.
                              Problemet är utblåset som sitter där bakom och då kommer att hindras för mycket.
                              Men som du skriver, att fästa mossa eller växt lite längre ner på roten, är ju en fantastisk idé som jag inte hade kommit på själv. Då kan växten/mossan jobba sig uppåt och gömma den bättre.

                              bild för att visa utblåset, vrider jag den mer så blåser den bara rakt upp istället.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200921_210818.jpg
Visningar: 218
Storlek: 299,2 KB
ID: 2422157Klicka på bilden för större version

Namn: 20200921_210813.jpg
Visningar: 207
Storlek: 326,8 KB
ID: 2422158

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Ursprungligen postat av Sleaper
                                Blir rätt mycket växter i mitt kar men inte så mycket fisk så jag kör båda, fast med något mindre dos nu i början tills växterna etablerat sig ordentligt. Jag tillsätter även CO2 och har ganska mycket belysning (dubbla multilux) så det kommer att behövas rätt mycket näring i karet så småningom.
                                Ja du har väl bra mycket större kar än mig vill jag minnas. Nu har jag iaf gett första dosen pmdd, lite spännande och kul .
                                känns bra att det ändå finns alternativ till pmdd

                                Kommentar

                                Arbetssätt...