SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    Blir fint detta.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Tack för alla fina ord!
      Växterna känns dock bleka och dykt upp alger? På växterna. Ska jag härda ut 1 vecka till, eller göra vattenbyte och ge halv dos pmdd iaf redan nu?
      matar ytterst lite varannan dag och 4 timmar ljus

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200911_204403.jpg Visningar:	0 Storlek:	322.8 kB ID:     	2421895Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200911_204355.jpg Visningar:	0 Storlek:	380.4 kB ID:     	2421896Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200911_204416.jpg Visningar:	0 Storlek:	489.3 kB ID:     	2421897

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        Skulle behöva lite mer växter, helst snabbväxande. Ser ut som du har H.Polysperma och någon annan Hygrophila, förmodligen Corymbosa Siamensis. Corymbosan behöver utveckla "undervattensblad" vilket kommer att lite tid. Mer polysperma och någon annan anspråkslös snabbväxare hade varit bra att komplettera med. Att det blir en del alger i början är i princip oundvikligt, men jag skulle ta bort dom delar på mossan som är drabbade. Det viktiga är att följa sitt schema med vb och näring.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Ursprungligen postat av Sleaper
          Skulle behöva lite mer växter, helst snabbväxande. Ser ut som du har H.Polysperma och någon annan Hygrophila, förmodligen Corymbosa Siamensis. Corymbosan behöver utveckla "undervattensblad" vilket kommer att lite tid. Mer polysperma och någon annan anspråkslös snabbväxare hade varit bra att komplettera med. Att det blir en del alger i början är i princip oundvikligt, men jag skulle ta bort dom delar på mossan som är drabbade. Det viktiga är att följa sitt schema med vb och näring.
          Får åka o köpa fler snabbväxande på måndag. Ska se till att trimma mossan på en gång.
          men då gör jag som du säger och avvaktar med vattenbyte och pmdd en vecka till. Låter det som en bra plan?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            Gör du veckovisa vb?

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av Sleaper
              Gör du veckovisa vb?
              Det har ju gått 1 vecka nu. Planen från början var att inte byta vatten förän det gått 2 veckor och då starta med pmdd. Och därefter göra vb varje vecka.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                Jag brukar snarare göra tätare vb i början, så jag hade bytt vatten redan efter en vecka. När man startar ett akvarium så är det rätt mycket grejor förutom akvariet som kommer i kontakt med vattnet, därför ser jag det som att man får ut eventuella ej önskvärda ämnen ur akvariet i början. Även om man tycker man varit noga med att rengöra och skölja allt så kanske det är något man missat. Vissa inredningsdetaljer kanske kan släppa från sig något i början? Men det är mina funderingar

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Jag brukar snarare göra tätare vb i början, så jag hade bytt vatten redan efter en vecka. När man startar ett akvarium så är det rätt mycket grejor förutom akvariet som kommer i kontakt med vattnet, därför ser jag det som att man får ut eventuella ej önskvärda ämnen ur akvariet i början. Även om man tycker man varit noga med att rengöra och skölja allt så kanske det är något man missat. Vissa inredningsdetaljer kanske kan släppa från sig något i början? Men det är mina funderingar
                  Okej jag förstår hur du tänker, är nog bra tänkt. Då gör jag ett 30% vattenbyte idag. Många som skriver att man inte ska byta vatten första veckorna för att karet ska starta sin cykel ordentligt. Därför jag tänkte vänta 2 veckor. Men då kör jag igång idag med 30 %

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    Kollade påsen med tabletterna som man fick med Juwelkaret idag vid vb, luktade för jäkligt och hade börjat mögla såg det ut som. Ta en titt hur det är i ditt filter.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Kollade påsen med tabletterna som man fick med Juwelkaret idag vid vb, luktade för jäkligt och hade börjat mögla såg det ut som. Ta en titt hur det är i ditt filter.
                      Ja brunt och luktade inte hallonsaft så jag tog ut det för säkerhetsskäl i samband med vattenbytet.

                      om 1 vecka ska jag ge första dosen (halv) pmdd och öka upp ljuset till 6 timmar. Om ingen har bättre förslag

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        Testa och kör på den idén. Ett tips ifall du kompletterar med mer växter. Stängelväxter görs sig bäst planterade i en bunt om 5-6st ungefär. "Grästuvan" närmare mitten i karet antar jag är någon eleocharis? isf. brukar man dela upp tuvan i mindre delar som man planterar tätt https://www.youtube.com/watch?v=XJHk6bbUwuE.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Testa och kör på den idén. Ett tips ifall du kompletterar med mer växter. Stängelväxter görs sig bäst planterade i en bunt om 5-6st ungefär. "Grästuvan" närmare mitten i karet antar jag är någon eleocharis? isf. brukar man dela upp tuvan i mindre delar som man planterar tätt https://www.youtube.com/watch?v=XJHk6bbUwuE.
                          Jag älskar tips och som du kanske märkt så behöver jag dom så tar tacksamt emot alla tips och tricks jag kan få.
                          frågan är väl nu om det bara är dumt att dra upp grästuvan och göra om, eller om jag ska ge mig på det när jag ändå ska plantera lite mer?

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            Om tanken är att få till en "gräsmatta" så kan det vara värt att dela upp den, annars blir kompakt med gräs där tuvan är planterad och några enstaka strån som sprider sig lite runtom.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Fyllde upp med mer polysperma idag och la även i 2 st ny grova filterkuber.
                              nu ska jag inte böka och dona i karet något mer på ett bra tag, dock lättare sagt än gjort.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200915_212020.jpg
Visningar: 250
Storlek: 435,3 KB
ID: 2422039Klicka på bilden för större version

Namn: 20200915_212211.jpg
Visningar: 231
Storlek: 499,8 KB
ID: 2422040

                              Kommentar

                              • Selafiel
                                • June 2020
                                • 137

                                Tycker det ser jättefint ut.

                                Min polysperma växer sjukt mycket. Har kunnat ansa och ge bort stora mängder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...