SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Nando Sleaper Nu har jag vridit lite på roten för att se hur det kan bli. Några tankar vilken bild tycker ni vänstra roten är bäst samt vilken bild är bäst på högra. Hittade en bild på stenarna jag har hemma, förslag på andra stenar som kan passa ? Ursäkta för många bilder.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_201713.jpg
Visningar: 285
Storlek: 288,6 KB
ID: 2421582Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_201429.jpg
Visningar: 269
Storlek: 347,8 KB
ID: 2421581Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_201424.jpg
Visningar: 269
Storlek: 329,5 KB
ID: 2421580Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_201038.jpg
Visningar: 275
Storlek: 336,1 KB
ID: 2421579Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200936.jpg
Visningar: 266
Storlek: 372,6 KB
ID: 2421578Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200904.jpg
Visningar: 268
Storlek: 347,1 KB
ID: 2421577Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200904.jpg
Visningar: 265
Storlek: 347,1 KB
ID: 2421575Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200819.jpg
Visningar: 269
Storlek: 329,4 KB
ID: 2421576Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200722.jpg
Visningar: 287
Storlek: 337,0 KB
ID: 2421574Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200558.jpg
Visningar: 267
Storlek: 348,4 KB
ID: 2421573Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_200513.jpg
Visningar: 274
Storlek: 353,0 KB
ID: 2421572Klicka på bilden för större version

Namn: 20200901_194520.jpg
Visningar: 272
Storlek: 336,1 KB
ID: 2421571

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag tycker roten till höger ser bäst ut på första och sista bilden. Roten till vänster gillar jag mest på de två sista bilderna. Tycker dina stenar ser bra ut. Gillar när de är rundade, ser mer naturligt ut tycker jag.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Ursprungligen postat av Nando
        Jag tycker roten till höger ser bäst ut på första och sista bilden. Roten till vänster gillar jag mest på de två sista bilderna. Tycker dina stenar ser bra ut. Gillar när de är rundade, ser mer naturligt ut tycker jag.
        Ja jag gillar också den högra roten bäst på dom bilderna. Lite rädd att den täcker för utblåsen på pumpen lite. Men går säkert att få till.
        skulle du slänga i fler rötter? Jag blir alltid orolig att det blir rörigt och bara en massa rötter.
        något bra tips vart stenarna skulle kunna läggas?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          Tycker bägge rötterna är bra placerade på första bilden. Men den västra funkar även bra som på bild fem eller som på sista bilden. När det gäller stenarna så hade det ju varit fint med några likadana fast större att komplettera med, nu är dom rätt jämna i storlek. Stenarna hade jag nog placerat i en tät klunga framför vänstra roten och bara en aning in mot mitten. Men det här är bara mitt tyckande skall också sägas.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Ursprungligen postat av Sleaper
            Tycker bägge rötterna är bra placerade på första bilden. Men den västra funkar även bra som på bild fem eller som på sista bilden. När det gäller stenarna så hade det ju varit fint med några likadana fast större att komplettera med, nu är dom rätt jämna i storlek. Stenarna hade jag nog placerat i en tät klunga framför vänstra roten och bara en aning in mot mitten. Men det här är bara mitt tyckande skall också sägas.
            Tack för din input!
            ska iväg imorgon och köpa växter. Ska se vad dom har för sten. Tror inte dom har större av samma sort dock.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Det var snålt på växter idag men köpte på mig lite av det som fanns. Växter har jag tänkt att kunna byta lite senare vid bättre utbud. Nu ville jag mest komma igång.
              kom gärna med förbättringar och saker jag kan ändra på.
              Nando Sleaper
              Senast redigerad av Superpescado; 04 September 2020, 15:53.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200904_152915.jpg
Visningar: 253
Storlek: 399,2 KB
ID: 2421646 speglingar bjuder jag på

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Tycker det är en bra start! När växterna tar sig sedan blir det ännu bättre. Lite synd bara att vattenytan går över den stora rotens överdel. Om roten varit lite längre och brutit ytan hade det sett mer ut som en trädstam som sträcker sig uppåt.

                  Vad ska du ha för fiskar i karet? Inredningen måste ju passa dem också

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Tycker det är en bra start! När växterna tar sig sedan blir det ännu bättre. Lite synd bara att vattenytan går över den stora rotens överdel. Om roten varit lite längre och brutit ytan hade det sett mer ut som en trädstam som sträcker sig uppåt.

                    Vad ska du ha för fiskar i karet? Inredningen måste ju passa dem också
                    Ja problemet med om roten hade varit högre så hejdar den utblåset från filtret, så var tvungen att vinkla den lite så att roten inte hejdar för mycket av flödet. Går självklart att vinkla utblåset. Men antingen är det rakt upp eller åt hållet med roten.

                    Det kommer att gå ca 10 st corydoras goldstripe cv010, 2 st ancistrus (plus ett par yngel) och ca 20 st kolglödstetror. Just nu kommer det dock bara gå 5 corydoras goldstripe 1 ancistrus plus yngel. Tänkte ta det i lugn och ro innan dom andra fiskarna åker i.
                    Senast redigerad av Superpescado; 04 September 2020, 19:48.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Okej, då förstår jag angående roten. De tänkta fiskarna blir säkert toppen!

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Okej, då förstår jag angående roten. De tänkta fiskarna blir säkert toppen!
                        Ja jag tror att det borde funka bra
                        vad tycker du om karet nu? Skulle du lagt in mer rötter eller stenar? Du får gärna vara kritisk. Jag funderar på att köpa catappa löv och lägga ner 1 eller 2.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jag tycker det ser trevligt ut! Personligen brukar jag ju (över?)fylla ytorna med grenar/rötter/pinnar och skulle därför ha mer av sådant om karet var mitt. Samtidigt är det ju bra med lite fria ytor där man kan låta växterna köra sitt race och sprida sig en hel del. Det kan också bli effektfullt och tetrorna lär gilla det! Bäst blir det nog om du låter karet vila lite, tittar på det ofta och känner efter om du själv tycker att något saknas eller bör ändras. Det är ju du och dina fiskar som ska bli nöjda!

                          Catappalöv är toppen! Köp gärna sådana och lägg i några stycken när bakteriekulturen har vuxit till sig.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Jag tycker det ser trevligt ut! Personligen brukar jag ju (över?)fylla ytorna med grenar/rötter/pinnar och skulle därför ha mer av sådant om karet var mitt. Samtidigt är det ju bra med lite fria ytor där man kan låta växterna köra sitt race och sprida sig en hel del. Det kan också bli effektfullt och tetrorna lär gilla det! Bäst blir det nog om du låter karet vila lite, tittar på det ofta och känner efter om du själv tycker att något saknas eller bör ändras. Det är ju du och dina fiskar som ska bli nöjda!

                            Catappalöv är toppen! Köp gärna sådana och lägg i några stycken när bakteriekulturen har vuxit till sig.
                            Det betyder mycket att du tycker att det ser trevligt ut, då jag tycker att dina kar är helt fantastiska.
                            Jag har sagt till mig själv sen jag bestämde mig för att köpa ett något större kar, att jag ska låta det växa till sig själv. Ska försöka att inte vara där och rota o stöka varje dag. Utan istället låta karet själv välja lite hur det ska se ut.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Det låter toppen! Ska bli roligt att följa utvecklingen!

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Sådär gått 2 dagar. Då mitt akvarium står precis bredvid ett fönster (dock ej direkt solljus) har jag satt upp en pappskiva nu första månaden så att växterna får all näring och inte alger triggas. 4 timmar ljustid nu första 2 veckorna.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200905_154951.jpg
Visningar: 221
Storlek: 186,5 KB
ID: 2421755 har haft problem med flytväxter tidigare att dom inte trivs riktigt pga högt flöde. Testar därför med en bit slang för att skydda dem, och se om det har en positiv effekt på dem.

                                Ytan på vattnet ser nästan dammigt ut, men jag tror att det kan vara "komma igång" tabletterna som medföljde filtret, hoppas att det ska klarna om ett par dagar.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200906_201313.jpg
Visningar: 213
Storlek: 385,0 KB
ID: 2421756

                                Kommentar

                                Arbetssätt...