SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200826_215533.jpg
Visningar: 288
Storlek: 234,1 KB
ID: 2421422 Sådär nu är första lagret målat! Ska försöka få dit iaf 2 lager till imorgon. Nu börjar det äntligen hända saker, även om jag bestämt sen innan att jag ska skynda långsamt.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Sådär nu är akvariumet på plats och är fyllt med vatten för att testa så det håller tätt.
      Bor i gammalt hus där golven lutar åt alla möjliga håll. Därför valde jag att ta bort juwels ben och sätta dit justerbara istället, vilket jag känner mig väldigt nöjd med.

      Målade baksidan med akrylfärg ca 5 lager och det är inget som lyser igenom där.

      är det någon som har koll på vilket ledrör som ska vara fram respektive bak? Just nu har jag nature bakåt och day frammåt.

      i veckan blir det att lägga i sand, filter växter och sedan fiskar som jag har hemma. 5 corydoras gold stripe samt 1 ancistrus. De får gå in karet innan jag skaffar några fler.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 20200829_173457.jpg
Visningar: 271
Storlek: 246,6 KB
ID: 2421498
      Senast redigerad av Superpescado; 29 August 2020, 18:11. Anledning: La till bild

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Snyggt!

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Sleaper vad tror du om detta.
          Start: i med växter med 4 timmars belysning. Efter 2 veckor göra första vattenbyte ca 30% och sedan hälla i halvdos PMDD.
          Därefter vattenbyte varje vecka.
          Efter 4 veckor höja till 6 timmars ljus och starta med fulldos PMDD.
          efter 6 veckor höja upp ljus till 8 timmar total.
          vid fulldos PMDD startar jag med 50% vattenbyten.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            Tycker det låter som en bra plan..

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av Sleaper
              Tycker det låter som en bra plan..
              Härligt tack för snabbt svar.
              bara hojta till om du har någon input

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Nu behöver jag er hjälp! Sleaper åheim Nando och alla andra om någon mer kollar.
                vad tror ni om någon utav dessa upplägg att börja med? Förslag på ändringar?
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200831_215348.jpg
Visningar: 228
Storlek: 399,8 KB
ID: 2421555Klicka på bilden för större version

Namn: 20200831_215207.jpg
Visningar: 226
Storlek: 393,0 KB
ID: 2421556Klicka på bilden för större version

Namn: 20200831_214602.jpg
Visningar: 222
Storlek: 375,9 KB
ID: 2421557

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Hej! Nu är det sent (jag somnade på soffan...) och du kanske redan har gett dig för kvällen. Men här kommer mina funderingar ändå. Visst är det bara roten till höger som ändrar placering på bilderna? Jag gissar att du vill täcka filterlådan så mycket som möjligt. På bild 1 syns lådan klart minst men jag tycker roten ser mest naturlig ut på bild tre, där lådan iofs syns mest. Du skulle ju kunna fästa någon växt, typ javaormbunke, längst upp om du har roten i läge tre, det tror jag skulle kunna bli fint!

                  Har du testat att vrida roten till vänster, som är jättefin, något eller har den, enligt dina försök, redan hittat sin bästa plats? Ska du har fler grenar och rötter? Växter? Jag försöker se din ”bild” framför mig . Jag gillar ju rätt tät inredning men det kan vara väldigt effektfullt med en mer sparsmakad scape också. Tycker du ska hasta långsamt tills det känns rätt för dig! Du har ju en fin början redan!

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Hej! Nu är det sent (jag somnade på soffan...) och du kanske redan har gett dig för kvällen. Men här kommer mina funderingar ändå. Visst är det bara roten till höger som ändrar placering på bilderna? Jag gissar att du vill täcka filterlådan så mycket som möjligt. På bild 1 syns lådan klart minst men jag tycker roten ser mest naturlig ut på bild tre, där lådan iofs syns mest. Du skulle ju kunna fästa någon växt, typ javaormbunke, längst upp om du har roten i läge tre, det tror jag skulle kunna bli fint!

                    Har du testat att vrida roten till vänster, som är jättefin, något eller har den, enligt dina försök, redan hittat sin bästa plats? Ska du har fler grenar och rötter? Växter? Jag försöker se din ”bild” framför mig . Jag gillar ju rätt tät inredning men det kan vara väldigt effektfullt med en mer sparsmakad scape också. Tycker du ska hasta långsamt tills det känns rätt för dig! Du har ju en fin början redan!
                    Hej!
                    jag vände och vred på roten till vänster, men på grund av vissa långa grenar så passade den inte på så många sätt. Men funderar på om jag ska hitta någon mer rot som kan hamna ovanpå den. Kanske skulle kunna gå att vrida den mer så att grenarna gå mer utåt.

                    tanken är att ha mycket växter, även tänkt att ha mossa på stora rotten för att få den mer fölevande
                    jag gillade nästan bild 2 mest. Tror jag blev förtjust i "valvet" som fiskar kan simma runt och under. Finns mycket hålrum på roten där mossa kan placeras och sedan kanske även anubias.
                    Senast redigerad av Superpescado; 01 September 2020, 06:47.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Jag ska vända och vrida mer efter jobbet idag. Just nu går det bara sand och vatten i karet.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        Bild två är min favorit också. Men skulle provat att ställa den mindre roten upp, om du förstår vad jag menar. Nu ser det ut lite som den vält, om man säger så. Sen tycker jag det ser bäst ut ifall man jämnar till sanden i framkant, annars ser det lite ut som "hela havet stormar" . Har du mer inredning som skall i, stenar?

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Bild två är min favorit också. Men skulle provat att ställa den mindre roten upp, om du förstår vad jag menar. Nu ser det ut lite som den vält, om man säger så. Sen tycker jag det ser bäst ut ifall man jämnar till sanden i framkant, annars ser det lite ut som "hela havet stormar" . Har du mer inredning som skall i, stenar?
                          Jag ska testa att vända runt på den vänstra roten idag efter jobbet och se hur det kan bli.

                          Sanden är inte formad än, så framkanten kommer att åtgärdas.
                          jag har lite små stenar som jag har tänkt att flytta över. Måste rengöra dom lite först. Annars har jag inte så mycket mer inredning förutom växter som självklart ska i efter att jag bestämt mig för hur rötterna ska stå.
                          Senast redigerad av Superpescado; 01 September 2020, 10:25.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Förslag på snygg mossa? Har ni erfarenhet utav spikemoss, peacock, flame eller java?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              Ursprungligen postat av Superpescado
                              Förslag på snygg mossa? Har ni erfarenhet utav spikemoss, peacock, flame eller java?
                              Java är alltid trevlig och sen har jag testat flame moss men den var hård och "torr" på nåt vis så den rekomenderar jag inte. Inredandet har jag inga idéer om för jag får inte ihop dem två omaka rötterna Jag skulle välja en av dem och arbeta utefter det.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Ursprungligen postat av åheim

                                Java är alltid trevlig och sen har jag testat flame moss men den var hård och "torr" på nåt vis så den rekomenderar jag inte. Inredandet har jag inga idéer om för jag får inte ihop dem två omaka rötterna Jag skulle välja en av dem och arbeta utefter det.
                                Tack för tipset med Java mossa. Får jag fråga varför du inte tycker om att blanda? Jag kan tycka att det ger lite kontrast med olika sorter och färger på rötterna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...