SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    #91
    I väntan på mitt akvarium bjuder jag på en bild utav en av mina corydoras. Bestämt mig för rådasand 0,5-1mm. Var på akvarielagrwt i Bromma och kunde äntligen få känna på de olika storlekarna av rådasanden.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200817_204640.jpg
Visningar: 333
Storlek: 179,7 KB
ID: 2421258

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #92
      Så fin! Vad bra att du bestämt dig för vilken kornstorlek du vill ha också.

      Kommentar

      • Selafiel
        • June 2020
        • 137

        #93
        Kommer bli jättebra.

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          #94
          Ja tack känner mig nöjd. Med lite tur så kanske jag får mitt kar nästa vecka. Bordet har jag redan hemma och ska byggas i helgen tänkte jag.
          känner sånt sug att bara få sätta igång. Hur mycket vattentestar ni nya kar innan ni vågar använda dom?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #95
            Vad kul att du snart har ditt kar!

            När jag startar upp nya kar brukar jag krama ur filtret från ett annat kar i det nya. Har man inget inkört filter kan man köpa bakteriekultur på butik. När vattnet har klarnat tillsätter jag några få fiskar, typ sex tetror (helst av den sort jag tänkt ha fler av sedan). Jag matar sedan sparsamt (väldigt lite varje eller varannan dag). Därefter mäter jag nitrit några gånger med början två-tre veckor efter att jag tillsatt fiskar. När de första fiskarna varit i karet i ca sex veckor (och givet att ingen mätbar nitrit finns) brukar jag sluta att ta tester. Kanske ett pH test någon gång ibland bara för att veta var det ligger. Jag kör med dropptest och har aldrig, varken i nystartade eller omstartade kar, fått någon mätbar nitrit. Tar man det bara långsamt med få fiskar, lite mat och ”gojs” från inkörda filter brukar det alltså, enligt min erfarenhet, gå bra.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #96
              Ska väl tillägga att om jag skulle märka problem i något kar så skulle jag naturligtvis testa nitrit och pH för att utesluta det som källa till problemen. Jag är dock inte så intresserad av vattenkemi och tycker, peppar peppar, att mitt lite slappa sätt har funkat bra hittills.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #97
                Jag testar först om det verkar vara något som är fel. I princip är det nitrit som man får ha lite koll på i ett nystartat akvarium, andra parametrar ändrar sig inte speciellt över tid om man sköter vattenbyten osv. Men det är alltid intressant att veta hur vattnet är som kommer ur kranen pH, KH så man vet förutsättningarna så att säga.

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  #98
                  Låter bra som ni säger. Jag har köpt dropptest. Kör ett i början för att kolla ph och kh. Sedan vänta nån vecka och sedan hålla koll på nitrit.

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    #99
                    Nu är byggandet igång!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200822_195448.jpg
Visningar: 269
Storlek: 225,9 KB
ID: 2421366

                    Kommentar

                    • Selafiel
                      • June 2020
                      • 137

                      Ursprungligen postat av Superpescado
                      Nu är byggandet igång!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20200822_195448.jpg
Visningar: 269
Storlek: 225,9 KB
ID: 2421366
                      Härligt! Ska bli kul att se hur det blir när det är "klart"!

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        Blev färdigt igår. Nu hoppas jag att karet kommer i denna vecka !!! Håll tummarna
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20200823_132702.jpg
Visningar: 278
Storlek: 184,9 KB
ID: 2421373

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Härligt! Håller tummarna!

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Nu har jag fått hem karet! Woho. Dumma frågor återigen. Men att låta akvariet ligga på sidan är väl ingen som helst fara?
                            akvariumet ser bra ut men i fogen finns det ett ställe som står ut lite. Dålig bild men den är väl ofarlig?
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20200825_210046.jpg
Visningar: 254
Storlek: 266,2 KB
ID: 2421395

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              Ja det där är väl bara att det kom lite mer silikon på en punkt du får väl kolla på utsidan så att det fyller ut där också...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Ja det där är väl bara att det kom lite mer silikon på en punkt du får väl kolla på utsidan så att det fyller ut där också...
                                Va bra tack. Ska ta ut det imorgon när jag ska måladen och då titta närmare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...