SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    #76
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag brukar inte lägga i någon näring alls. Ibland stoppar jag ned någon sorts näringssticka i sanden under vissa växter ett par veckor efter plantering men det är allt. (Kan kolla namnet på den näringen i slutet av veckan.) I övrigt kör jag inte med någon näring alls, utöver det som fiskarna skapar. Det funkar okej, men då har jag ju inte särskilt krävande växter heller.
    Ja det får du jätte gärna göra. Försöker komma på vad jag ska ha för näring i botten, om jag ska ha det. Visst brukade du ha rådsand 0,7-1,5 mm i dina kar som corydoras gick i. Eller hade du 0,5-1 mm?.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #77
      Tror min Rådasand är 0,8-1,2mm men den kan vara 0,7-1,5mm som du skriver också. Minns inte riktigt. Det är i varje fall inte den finaste kornstorleken. Sanden har funkat bra med corysar men jag tror de gillar ännu finare sand bättre.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #78
        Ursprungligen postat av Nando
        Tror min Rådasand är 0,8-1,2mm men den kan vara 0,7-1,5mm som du skriver också. Minns inte riktigt. Det är i varje fall inte den finaste kornstorleken. Sanden har funkat bra med corysar men jag tror de gillar ännu finare sand bättre.
        Ja jag vet men jag gillar att den ser mer naturlig ut. Kanske dock ska ta storleken 0,5-1 mm istället. Borde funka bra på växter ändå.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #79
          Superpescado - näringsstickorna jag använder ibland heter Easy-Life Root Sticks.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #80
            Ursprungligen postat av Nando
            Superpescado - näringsstickorna jag använder ibland heter Easy-Life Root Sticks.
            Tack så mycket för att du kom ihåg att kolla upp det.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              #81
              I måndags beställde jag mitt akvarium juwel rio 125 liter, med tillhörande bänk (mörkbrun). Tyvärr fans inga på lagret och det var väntetid på 2-3 veckor, men det känns okej då hinner rötterna mättas ordentligt.

              har hittat en person som säljer corydoras goldstripe cw010. Tyvärr bor han en bra bit bort, kanske kan vara värt det ändå för att få ett stim på 10 st.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                #82
                Kom att tänka på idag att när jag kört vattenbyte på mitt 54 liter kar så har det fungerat bra med en hink. Nu med 125 liter, blir det lite jobbigare med hink. Kanske dags att införskaffa mig en slang med koppling.
                närmsta badrum är 5 meter bort.

                då kommer frågan, hur mycket påverkar det om jag häller filtermedia direkt i karet istället för i hinken innan det åker ned i karet? Och hur tömmer jag karet smidigast?
                hur gör ni vattenbyten?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #83
                  Jag byter med en trädgårdsslang som precis räcker till karet och på den har jag satt ett aqauclear snabbfilter och en gardena slankoppling sitter inuti höljet på snabbfilltret som håller fast den, snabbiltret hindrar fisk från att sugas in och vid påfyllning så hindrar den vattnet från att slå ner i botten på karet och jag kan fylla med högsta tryck utan problem för det är annars ett aber när sand och växter yr runt!
                  Jag spolar först igenom slangen och låter sen vattnet vara kvar i slangen och lägger sugändan i karet och sätter fast den med en limklämma på kanten och sen kopplar jag bort den slangen från kranen och lägger ner vid golvbrunnen, nu startar häverten själv. Det här är den smidigaste metoden jag kommit fram till efter att provat, jag tror allt!
                  Har en gardena koppling som jag skruvar fast på duschkranen.

                  Snabbfilter: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ad-snabbfilter

                  Jag tycker inte att man ska byta som tipset efter mig för då har man ingen aning om hur mycket man byter och så byter man bort rent vatten och dricksvatten ska man vara rädd om!

                  Viktigt!!! När man fyller med slang så får man aldrig släppa fokus! Flera ggr har jag faktiskt börjat fixa nåt med det andra karet och svämmat över karet och det är ett att ta reda på!
                  Senast redigerad av åheim; 13 August 2020, 12:54.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #84
                    ...Och jag häller vattenberedningen direkt i karet medans jag fyller och bara för den mängd vatten som jag bytt!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #85
                      Jag har en slang för vatten från, och en för vatten till karet. Kör vatten in samtidigt som vatten ut men låter sakta vattennivån sjunka medan jag skrapar rutor och trimmar växter osv. Tar sen bort "ut-slangen" och låter akvariet sakta fyllas. Använder inget vattenberedningsmedel, funkar bra med det kommunala vatten vi har här.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        #86
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Jag byter med en trädgårdsslang som precis räcker till karet och på den har jag satt ett aqauclear snabbfilter och en gardena slankoppling sitter inuti höljet på snabbfilltret som håller fast den, snabbiltret hindrar fisk från att sugas in och vid påfyllning så hindrar den vattnet från att slå ner i botten på karet och jag kan fylla med högsta tryck utan problem för det är annars ett aber när sand och växter yr runt!
                        Jag spolar först igenom slangen och låter sen vattnet vara kvar i slangen och lägger sugändan i karet och sätter fast den med en limklämma på kanten och sen kopplar jag bort den slangen från kranen och lägger ner vid golvbrunnen, nu startar häverten själv. Det här är den smidigaste metoden jag kommit fram till efter att provat, jag tror allt!
                        Har en gardena koppling som jag skruvar fast på duschkranen.

                        Snabbfilter: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ad-snabbfilter

                        Jag tycker inte att man ska byta som tipset efter mig för då har man ingen aning om hur mycket man byter och så byter man bort rent vatten och dricksvatten ska man vara rädd om!

                        Viktigt!!! När man fyller med slang så får man aldrig släppa fokus! Flera ggr har jag faktiskt börjat fixa nåt med det andra karet och svämmat över karet och det är ett att ta reda på!
                        Tack så mycket för klokt svar. Din metod låter smidig. Jag är nog också inne på att använda endast 1 slang. Såg idag i lokala fiskaffären att det finns som kopplingar som startar häverteffekt med vatten som verkade smidigt.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          #87
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Jag har en slang för vatten från, och en för vatten till karet. Kör vatten in samtidigt som vatten ut men låter sakta vattennivån sjunka medan jag skrapar rutor och trimmar växter osv. Tar sen bort "ut-slangen" och låter akvariet sakta fyllas. Använder inget vattenberedningsmedel, funkar bra med det kommunala vatten vi har här.
                          Använder din kommun inget klor? Va skönt o slippa massa medel.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #88
                            Den kopplingen du menar startar häverten är tänkt att använda om man inte har en golvbrunn utan måste tömma i slasken, alltså inget självfall. Den funkar genom att man spolar rent dricksvatten ner i slasken och den drar då med vatten från akvariet men ca 50% den spolar ner är dricksvatten
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              #89
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Den kopplingen du menar startar häverten är tänkt att använda om man inte har en golvbrunn utan måste tömma i slasken, alltså inget självfall. Den funkar genom att man spolar rent dricksvatten ner i slasken och den drar då med vatten från akvariet men ca 50% den spolar ner är dricksvatten
                              Ja det låter inte som det miljömässigt bästa sättet. Några andra bra tips. Vad tror du om besättningen som är tänkt att vara 2 ancistrus, 10 corydoras o sen 20 kolglödstetror

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #90
                                Ursprungligen postat av Superpescado

                                Använder din kommun inget klor? Va skönt o slippa massa medel.
                                Jo, men inte kloramin som är knepigare. Så än så länge klarar vi oss i Gbg. Kloret är flyktigt och ställer inte till det på något sätt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...