SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    #46
    Ursprungligen postat av Bambikill
    Oj, det var en rejäl bit vad gäller yta Den kommer ju att dölja väldigt mycket kan man ju tycka. Jag hade nog också placerat den på det sättet som på sista bilden. Upp och ner fyller den ju kanske inte sitt syfte riktigt - och av de två alternativen med den bredare sidan upp, håller jag med dig om att den är snyggare på det sättet
    Vad ljus den ser ut - men det är kanske ljuset på bilden. Det var en trevlig färg Lite som ett mellanting mellan typisk mangrove och ljusare sorter.

    Den ser tacksam ut vad gäller att placera mossa och epifyter på - mycket små skrevor och skrymslen
    Ja den är ordentligt stor men tänker ändå att den kommer dölja bra samt fungera bra som ett gömställe för fiskar och ancistrus.
    den var ganska ljus men bilden gör den nog ännu ljusare.

    men blir först när jag får hem akvariumet som det gå att säga om den passar in bra. Kul ändå nu att allting närmar sig.

    Måste blötläggas, tar väl en stund innan den sjunker

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #47
      Ursprungligen postat av Superpescado

      Ja den är ordentligt stor men tänker ändå att den kommer dölja bra samt fungera bra som ett gömställe för fiskar och ancistrus.
      den var ganska ljus men bilden gör den nog ännu ljusare.

      men blir först när jag får hem akvariumet som det gå att säga om den passar in bra. Kul ändå nu att allting närmar sig.

      Måste blötläggas, tar väl en stund innan den sjunker
      Jo jag tror att den funkar bra till det du tänkt med den Den har ju mycket yta, så den bör nog dölja det mesta av filterlådan. Någon växt bredvid och så - så lär det bli hur väl kamouflerat som helst När du möblerar - var smartare än jag var den här omgången... Rumstera om i torrt kar med all basinredning - tills du fått det exakt som du vill ha det :P Det blev avsevärt mycket bökigare när det redan var vatten i mitt kar och jag redan hade en stor rot i - men insåg när jag fick hem den andra, att den inte passade på det sättet jag hade tänkt mig och inte var snygg att vända :S Så jag fick ändra på allting igen...

      Jag har sällan haft mangrove eller driftwood som inte sjunkit mer eller mindre omgående - men blötläggning fyller ju helt klart fler syften är så... Vilket jag lärde mig the hard way :P Blötlägg ett bra tag och och skrubba rejält så att du får loss så mycket som möjligt av allt smått löst som sönderfaller fortare. För annars får du svartvatten (vilket du väl inte planerat) och det fort också :P Otålighet är aldrig bra men DEN läxan lär jag mig aldrig... :S

      Oh ja, nu har du den nästan-roligaste biten framför dig Och sedan bara väntan på den absolut roligaste biten... Invånare! Och dagarna släpar sig fram medan man vill ha sina fiskar

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #48
        Ursprungligen postat av Bambikill

        Jo jag tror att den funkar bra till det du tänkt med den Den har ju mycket yta, så den bör nog dölja det mesta av filterlådan. Någon växt bredvid och så - så lär det bli hur väl kamouflerat som helst När du möblerar - var smartare än jag var den här omgången... Rumstera om i torrt kar med all basinredning - tills du fått det exakt som du vill ha det :P Det blev avsevärt mycket bökigare när det redan var vatten i mitt kar och jag redan hade en stor rot i - men insåg när jag fick hem den andra, att den inte passade på det sättet jag hade tänkt mig och inte var snygg att vända :S Så jag fick ändra på allting igen...

        Jag har sällan haft mangrove eller driftwood som inte sjunkit mer eller mindre omgående - men blötläggning fyller ju helt klart fler syften är så... Vilket jag lärde mig the hard way :P Blötlägg ett bra tag och och skrubba rejält så att du får loss så mycket som möjligt av allt smått löst som sönderfaller fortare. För annars får du svartvatten (vilket du väl inte planerat) och det fort också :P Otålighet är aldrig bra men DEN läxan lär jag mig aldrig... :S

        Oh ja, nu har du den nästan-roligaste biten framför dig Och sedan bara väntan på den absolut roligaste biten... Invånare! Och dagarna släpar sig fram medan man vill ha sina fiskar
        Haha ja planen är att fixa och dona innan jag hällt i allt vatten.
        svartvatten vill jag inte ha nu om det nu inte skulle vara som Nando kar som är sjukt vackert.
        ska nog beställa akvariumet nästa vecka, så tar det väl 1 vecka innan dom får hem det ungefär.

        pratade med min fiskaffär idag, och pansarmal golden verkar inte att gå och beställa nu. Så antingen väntar jag och hoppas på det bästa eller säljer dom och byter pansarmals sort.

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          #49
          Ursprungligen postat av Bambikill

          Ja, visst är den fin Selafiel - du får beröm igen här (För övrigt är jag hyfsat säker på att du inte är en "hon", därav att jag skrev "hen" förut Men who knows, jag blir konstant "felkönad"... haha)

          Njäe, inga värden på så sätt men börjar NH4 plötsligt synas på noterbara nivåer i karet vet du ju att någonting producerar det. Dvs förruttnelse av ett eller annat - vare sig det är döda djur som ligger någonstans - eller ruttnande grenar Slem skulle ju kunna tänkas dyka upp också - och det borde det inte göra när de väl slutat slemma och legat i karet ett tag.
          När jag mätte mina jäkla ormhasselgrenars vatten (när jag tagit ut dem och lagt dem i hink med avklorerat vatten för att se hur värdena skulle se ut för dem - jag ville utreda om de var källan) fanns höga nivåer av NH4 efter bara 18 timmar - (många gånger högre än karet hade). Jämfört med väldigt låga ett par timmar efter att jag satt dem i hinken.

          Jag köpte också PMDD när jag ändå beställde växter - men ska inte använda det än. Jag behöver ingen inblandning av annat förrän jag har full kontroll på alla värden. Använder mikronäring till växterna så länge och lite nitrater produceras ju även när jag byter vatten ofta. Inte optimalt och inte helt mångsidigt men jag vill veta exakt vad jag har för vatten - utan inblandning av annat. Men jag har tänkt testa senare. När jag läst in mig mer noggrannt på detaljerna inom näringslära för växter. (Fråga mig om katter så kan jag predika - men växter... umm... lol )

          En får tacka!
          Det stämmer att jag är en han, men i de flesta, och framförallt, det här sammanhanget spelar det ingen roll.

          Jag har under mina snart 40 år inte lyckats göra något av vidare konstnärlig talang så detta blev jag nöjd med.
          Får ändå i efterhand säga att det inte var särskilt svårt, dyrt eller tog särskilt mycket tid i anspråk. Jag borde dock haft mer is i magen och väntat på akvariet så jag kunde mätt upp mått osv, men som vanligt blev jag lite ivrig.

          Målade med vattenfärg och det såg lite trist ut ända tills jag la på lacken som fick vattenfärgerna att blanda sig med varandra och då blev det helt annorlunda jämfört med innan.

          Kommentar

          • Selafiel
            • June 2020
            • 137

            #50
            Ursprungligen postat av Superpescado
            Hittade mig wn rot idag som jag tänkte ha lutande mot filterkorgen för att dölja det lite och eventuellt lite mossa instoppad här och där. Vad tycks? Ca 40 cm hög och karet kommer att vara 50 xm högt.

            tänker nog ha det stående som på sista bilden. Om det passar när det väl är dags. Nästa vecka skulle det komma in mer redmoore rötter så jag kan hitta mig en fin

            Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131456.jpg
Visningar: 352
Storlek: 331,4 KB
ID: 2420580Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131513.jpg
Visningar: 333
Storlek: 312,7 KB
ID: 2420581Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131513.jpg
Visningar: 334
Storlek: 312,7 KB
ID: 2420582Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131527.jpg
Visningar: 327
Storlek: 342,0 KB
ID: 2420583
            Schysst rot!

            Hade nog också haft den som på sista bilden.
            Kommer bli kanon!

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              #51
              Ursprungligen postat av Selafiel

              Schysst rot!

              Hade nog också haft den som på sista bilden.
              Kommer bli kanon!
              Du fick till det väldigt snyggt iaf, bra djup och färgerna blandade sig riktigt fint. Du ska vara stolt över det du gjorde!!

              ja tack jag tror roten kan göra sig fint för att dölja filterlådan.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                #52
                Idag fick jag hem mitt droptest kit från hornbach. Så att jag kan hålla kontroll på vattenvärdena.
                Fick även PMDD från haacks på posten idag, har dock inte bestämt mig för om jag ska börja med pmdd redan vid uppstarten eller vänta några veckor. Någon som har tankar eller förslag om detta?

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200728_212141.jpg Visningar:	0 Storlek:	452.2 kB ID:     	2420767
                Bifogade filer

                Kommentar

                • cambru

                  • September 2008
                  • 209

                  #53
                  Jag brukar alltid vänta några veckor innan jag har i växtnäring. Dels har inte växterna rotat sig vilket betyder att algerna får näringen i stället. Dels finns ingen fungerande bakterieflora vilket gör att man riskerar att störa balansen. När jag ser att växterna börjar komma igång brukar jag börja med halv dos vid vattenbyten en period.
                  Men, det är hur jag brukar göra, det finns garanterat akvarister som börjar direkt och får det att fungera

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #54
                    Jag gör ungefär likadant, väntar ett par veckor eller så för att ge växterna en chans att etablera sig. Att sen börja med en halv dos är nog inte dumt. En annan viktig faktor är att ha en kort belysningstid i början av samma anledning som med PMDD, max 4-tim/dag. En idé som jag inte provat själv är att låta akvariet starta utan växter och belysning första månaden, för att få igång lite processer och kanske undvika initiala algproblem etc.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      #55
                      cambru
                      Sleaper

                      lite bakteriekultur kommer jag att ha då jag ska föra över filtermedia från mitt nuvarande akvarium. Jag ska dock nästan enbart ha nya växter. Det låter klokt som ni säger att vänta 3-4 veckor med pmdd, och då börja med halv dos första veckorna.

                      jag tänker starta med växter, men att starta med 4 timmar lyse kan jag absolut testa. Tycker du att jag ska göra det 3-4 veckor det också och sen öka ljuset plus starta med pmdd?

                      jag har tänkt att byta ca 20-30% vatten varje vecka. Är det för ofta då jag inte kommer att använda mig utav co2?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #56
                        Tycker fyra veckor med 4-tim kan vara en bra börja för att sen öka till 6-tim. Senare upptill 7-8tim/dag. Delvattenbyte som du tänker låter bra. Senare när man kör fulldos PMDD får man nog byta 50% för att nollställa näringsnivåer innan man häller i dosen.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          #57
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Tycker fyra veckor med 4-tim kan vara en bra börja för att sen öka till 6-tim. Senare upptill 7-8tim/dag. Delvattenbyte som du tänker låter bra. Senare när man kör fulldos PMDD får man nog byta 50% för att nollställa näringsnivåer innan man häller i dosen.
                          Okej bra att du sa det. Jag trodde bara att 50 procentig byten gällde när man körde med c02.
                          Kanske en dum fråga, men när jag byter 50% procent. Tar jag inte bort all co2 som finns buffrat i vattnet. Mår växterna då bra iaf trots att jag inte tillsätter någon c02, borde easy carbo tillsättas ?( jag vet att det inte är flytande c02)

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #58
                            Nej, vb har inget med CO2 att göra utan med PMDD eller annan näringstillförsel att göra. Anledningen är dom flesta kör med EI-metoden, dvs. att man gör större veckovisa vb i samband med att man fulldoserar näring. vb gör att man inte bygger upp med för mycket näringssalter över tid. Målet är ju löpande att ha en balanserad näringsnivå. CO2 däremot är flyktigt och vädras snabbt bort och finns endast i väldigt små eller obefintliga mängder i vattnet eftersom också växterna tar upp den lilla mängd som finns att tillgå. I ett växtakvarium blir därför bristen på CO2 den begränsande faktorn. Därför bör man inte överdriva mängden ljus och näringsämnen i ett kar utan CO2, risken är då att man får algproblem. Man kan egentligen även minska mängden vatten som man byter i ett akvarium utan CO2 eftersom växternas tillväxt går betydligt långsammare osv. Men lite beroende på vad man har för kranvatten så har jag aldrig sett några negativa effekter av större vb med det kommunala vatten där jag bor. Vissa hävdar ibland att fiskarna blir stressade vid vb, vilket jag aldrig kunnat se några som helst tecken på, snarare tvärtom.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              #59
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Nej, vb har inget med CO2 att göra utan med PMDD eller annan näringstillförsel att göra. Anledningen är dom flesta kör med EI-metoden, dvs. att man gör större veckovisa vb i samband med att man fulldoserar näring. vb gör att man inte bygger upp med för mycket näringssalter över tid. Målet är ju löpande att ha en balanserad näringsnivå. CO2 däremot är flyktigt och vädras snabbt bort och finns endast i väldigt små eller obefintliga mängder i vattnet eftersom också växterna tar upp den lilla mängd som finns att tillgå. I ett växtakvarium blir därför bristen på CO2 den begränsande faktorn. Därför bör man inte överdriva mängden ljus och näringsämnen i ett kar utan CO2, risken är då att man får algproblem. Man kan egentligen även minska mängden vatten som man byter i ett akvarium utan CO2 eftersom växternas tillväxt går betydligt långsammare osv. Men lite beroende på vad man har för kranvatten så har jag aldrig sett några negativa effekter av större vb med det kommunala vatten där jag bor. Vissa hävdar ibland att fiskarna blir stressade vid vb, vilket jag aldrig kunnat se några som helst tecken på, snarare tvärtom.
                              Först och främst, stort tack för att du orkar svara på alla frågor!

                              Men en så småningom fulldos utan co2 blir väl inte för överdrivet.
                              många ställen jag läser skriver många att 10 timmar ljus är det ultimata, men är 8 timmar bättre för att inte göda alger för mycket?

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #60
                                Inga problem, ibland är det bra att formulera lite tankar och rannsaka sig själv .Fulldos funkar säkert, men man bör nog byta upp mot 50% av vattnet vid vb innan man tillsätter PMDD kan jag tycka. Beror ju lite också på vad för växter man har, snabbväxande stängelväxter eller långsamt växande t.ex. cryptocoryne och javaormbunke. Oftast blir det väl en blandning av olika sorter, men det kan också vara en parameter som styr hur man sköter vb och näringsregim. Det bästa är att vara konsekvent och inte slarva för mycket utan göra vb mm. en bestämd dag i veckan. Sedan får man naturligtvis studera växterna för att se hur allt funkar och göra ev. justeringar vad gäller näring, ljus osv.
                                En belysningstid på 8-timmar räcker absolut, förlänger man tiden till 10-12-timmar skapar det oftast mer problem än nytta. Men det beror också på vilken belysning man har, med bra och kraftfull belysning kan man korta tiden medans en svag ev. sämre belysning gör att man kan och kanske bör förlänga belysningtiden. Fokuserar man på växterna är det alltså en balans mellan ljus, näring (hit räknar jag även CO2) och vattencirkulation som är av betydelse, men även val av bottensubstrat spelar roll.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...