SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #31
    Ursprungligen postat av Nando
    Superpescado - du vet väl att formeln för optimalt antal kar är N+1 (där N står för nuvarande antal kar )
    Lol... jag är skadad... för mycket vattenkemi i min skalle just nu... Min första tanke innan jag hade processat hela meningen, var; "vad har jag missat?! N+1?! Vad är N+1?!"
    SEN hade informationen laddat klart. "...ahaa..."

    Men jag instämmer med dig - och Superpescado verkar redan ha fått på känn att det kommer att gå så :P
    (Jag bävar för om jag inte lyckas hålla mig på nivån N+/-0 = N+~1).

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      #32
      Ursprungligen postat av Nando
      Superpescado - du vet väl att formeln för optimalt antal kar är N+1 (där N står för nuvarande antal kar )
      Hahaha först tänkte jag som Bambikill och försökte fatta om det kunde vara nitrit eller nitrat innan jag läste färdigt.
      jag måste få min fru att förstå formeln, men jag jobbar in henne att gilla akvarium sakta men osäkert

      brukar ni beställa växter på nätet? Något tips isåfall?

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #33
        Bambikill
        byggarbob har du rätt i, dock har jag klarat mig från just den serien.
        ja corydoras fastnade jag snabbt för, dom är så lekfulla o bökar omkring. Tror att det var i Ekenberg kar jag såg gold stripe och kände ett starkt ha begär.

        hoppas verkligen du får till det med dit akvarium, ska bli roligt att se hur du får till det där

        nu I veckan tänkte jag ta mig till min fiskaffär och leta lite rötter. Med 50 cm högt kar, måste det ju vara lite större nu.
        vill hitta mig en fin rot med mycket smågrenar. Gillar tanken på att fiskar kan simma emellan dem

        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          #34
          En redmoore rot kanske skulle kunna passa perfekt på den vänstra sidan av akvariumet.

          funderar på att ta med denna som består av två rötter bilden är från när det var helt nytt så nu har mossan vuxit till sig. Men jag gillar hur rötterna kommer framåt nästan som 2 ben.
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200522_214941.jpg Visningar:	0 Storlek:	824.5 kB ID:     	2420407
          Senast redigerad av Superpescado; 23 July 2020, 13:09.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #35
            Ursprungligen postat av Superpescado

            Hahaha först tänkte jag som Bambikill och försökte fatta om det kunde vara nitrit eller nitrat innan jag läste färdigt.
            jag måste få min fru att förstå formeln, men jag jobbar in henne att gilla akvarium sakta men osäkert

            brukar ni beställa växter på nätet? Något tips isåfall?
            Eller hur... Jag kände mig helt efterbliven för en sekund... "Jag kan ju det här, har min hjärna smält bort, what?"

            Jag PM;ar dig om växter för jag har en "varning" men tänker inte skriva ut namnet på butiken offentligt för de har rent tekniskt inte gjort något "fel", per se...

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              #36
              Tack för hjälpen med växterna.

              nu kommer en dum fråga men jag har haft lite alger som iaf du Bambikill vet. När jag ska starta nya karet, är det då dumt att krama ur mitt nuvarande filter i nya pga av algerna.
              vore ju annars bra sätt att få igång en bra bakteriekultue såklart.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #37
                Ursprungligen postat av Superpescado
                Tack för hjälpen med växterna.

                nu kommer en dum fråga men jag har haft lite alger som iaf du Bambikill vet. När jag ska starta nya karet, är det då dumt att krama ur mitt nuvarande filter i nya pga av algerna.
                vore ju annars bra sätt att få igång en bra bakteriekultue såklart.
                Hmm. Jag vågar inte svära på det. Jag hade personligen gjort det oavsett om det fanns en algrisk - därför att det är en lång och bökig tid med att få till en cykel utan fisk. Man kan ju såklart cykla med fisk men personligen kan jag inte med att göra det. Jag tycker att det känns vidrigt att resonera som så att "mina egna fiskar är jag rädd om men jag skiter i om några jag köper som 'expendable' stryker med". Så jag vägrar köra cykel med fisk. Men att starta upp utan något biomaterial att ympa - tar en sjukt lång tid och kan vara besvärligt att få till. Mitt första kar tog hundra år eftersom jag var tvungen att köra det med alternativa medel men till slut fick jag en boost från en bekant som postade en bit av sitt eget filter från ett väl ingånget kar, till mig.

                Minuset kunde väl vara det att ett nystartat kar är mer benäget att få alger... Jag tycks dock eventuellt ha eliminerat samtligt utom kiselalger i mitt just nu.

                Vad säger Sleaper om saken? :P Jag vet faktiskt inte riktigt om filter skulle vara en speciellt effektiv transportör, det brukar väl generellt mer vara inredning och sådant?

                Om det skulle vara okej att göra det - hade jag i så fall snarare satt in filtermedia som ska vara i det nya karet - i det gamla. Ett bra tag i förväg. Så brukar jag göra. Antingen sätta i ett extra filter som får gå i det karet, eller trycka in en bit extra filtermedia i filtret som är i det ingångna karet (om det får plats) eller vad som nu kan vara lämpligt. Då har man en bit välpreparerad filtermedia som man kan stoppa direkt i det nya filtret och få en kickstart. Eftersom jag har slambotten i mitt fiskkar har jag även kört över slam och lite vatten men det relevanta är ju den preparerade skumfilterbiten

                Jag fick en total raketstart på det sättet nu med det här karet... FÖR snabb och effektiv eftersom jag ju även råkade tillsätta en massiv ammoniakavsöndrande källa i form av grenar som ruttnade :S Hade det inte varit för de grenarna, hade det varit en suverän cykel.


                Tillägg; Om det skulle vara så att det är olämpligt pga algrisk (vilket jag inte vet huruvida det är) så kan du ju tigga av någon med ett välfungerande kar - de kan kanske skicka dig en bit filter från ett garanterat sjukdomsfritt, algfritt kar. Det finns säkert en hel del folk här som har sådana Bara personen är vettig och rutinerad så är det ju ingen fara. Jag har sett en hel del av det förr men dock får man ju lita på personen så att man inte får hem en massa skit.
                Senast redigerad av Bambikill; 24 July 2020, 00:59.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #38
                  Men för övrigt angående rötter; undvik rötter med riktigt små, smala grenar. De ruttnar mycket fortare. Checka tråden om slem på rötter - Twintanking eller vad han heter, det står still i skallen - hade tydligen en skräckupplevelse med en redmoor nu. Det förvånade mig lite grann, de brukar vara väldigt härdiga för att de är så solida. Det kan ju ha kommit med något skit i roten.

                  Vad du än gör - rengör och låt ligga i blöt ett tag. Lite för många rot-olyckor nu på sistone verkar det som :S Flera som haft smärre katastrofer med olika rötter och grenar. (Iofs av olika anledningar men ändå). Så försiktighet är bra

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    #39
                    Jag var inne o h läste trpden, men han hade inte vattenmätare roten vad jag kunde förstå. Brukar alltid låta ligga i blöt och skrubba av dom.
                    redmoore rot var ju det jag tänkte leta efter men dom har ju väldigt många tunna grenar. Brukar det vara problem me dom rötterna? Jag hade fått för mig att dom var vanliga.

                    problemet är väl att jag ska köpa juwel rio 125 och där är det filterlåda och svårt att trycka in någon av "kuddarna" i ett aquael turbo 500.
                    tänker annars art jag kan krama ur gamla filtret inne i nya filterlådan när det är dags.


                    jag ska måla akvariumets baksida svart, filterlådan ska jag börja med att ha kvar. Fundering är om jag ska låta den vara som den är eller klä in den i någon av juwels cover.
                    Smakråd på detta tack!

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #40
                      Ursprungligen postat av Superpescado
                      Jag var inne o h läste trpden, men han hade inte vattenmätare roten vad jag kunde förstå. Brukar alltid låta ligga i blöt och skrubba av dom.
                      redmoore rot var ju det jag tänkte leta efter men dom har ju väldigt många tunna grenar. Brukar det vara problem me dom rötterna? Jag hade fått för mig att dom var vanliga.

                      problemet är väl att jag ska köpa juwel rio 125 och där är det filterlåda och svårt att trycka in någon av "kuddarna" i ett aquael turbo 500.
                      tänker annars art jag kan krama ur gamla filtret inne i nya filterlådan när det är dags.

                      jag ska måla akvariumets baksida svart, filterlådan ska jag börja med att ha kvar. Fundering är om jag ska låta den vara som den är eller klä in den i någon av juwels cover.
                      Smakråd på detta tack!
                      Näe, jag har aldrig hört att redmoor skulle ruttna fort. Faktiskt inte en enda gång, så jag blev lite förvånad över det här. Det måste nästan ha kommit med någon skit.
                      Att de slemmar som tusan, är däremot ökänt. Jag har aldrig haft någon som INTE slemmat järnet. (Vilket jag egentligen tycker är ologiskt eftersom slemmet ju kommer vid förruttnelse och redmoor är så slät och solid... Då borde ju snarare mangrove slemma men jag kan inte minnas att jag någonsin haft ens en fläck slem på en mangroverot...)
                      Men slemmet försvinner med tiden och lite envishet. Att skrubba av dem när de ligger i blöt, minskar produktionen - och till slut kommer inget mer. Och är det lite kvar, äter många fiskar och räkor på det. Och alla är nog inte lika benägna att bilda enorma mängder slem heller. Det har varierat lite hos mig. (Och det är inte ens farligt - bara sjukt fult).
                      För mig är det stora minuset med redmoor att de kan vara svårsänkta när de är tjockare. Det kan ta en evighet att mätta dem så att de sjunker.

                      Jag gör alltid så att jag knipsar av delar som är så pass tunna att jag misstänker att de kan ruttna väldigt fort. Allt ruttnar ju under vatten - förr eller senare. Och de tunnaste delarna ruttnar ju först. Men man kan ju också lägga i dem precis som de är och sedan i så fall ta bort grenar senare, om man märker att de börjar degraderas för mycket.
                      Men generellt brukar de inte direkt ha så värst mycket av de där riktigt tunna kvistarna. (Man kan ju ha tunna kvistar i kar - men jag hade inte låtit saker ruttna totalt i karet så jag hade isf tagit bort dem innan de hamnade på den nivån).


                      Visst kan du krama ur också - men jag brukar köra med filterbitar därför att det då "sitter kvar" på ett annat sätt än om man bara klämmer ur lös materia. Man måste inte köra in en hel filterkudde, det kan räcka fint med en liten bit. Den här omgången glömde jag stoppa i den preparerade filterpatronen i ytterfiltret till det "nya" karet, och hade haft en massa meck med ytterfiltret så jag satte skumpatronen på insuget i karet som skulle startas upp, istället för inuti filtertanken. Jag tänkte att det borde funka bra eftersom det som sugs in ska igenom många lager med skum och annat på sin väg genom ytterfiltret. Och det funkade uppenbarligen bra eftersom jag hade alla stegen i cykeln i overdrive efter sju dagar... :S


                      Jag är lite nyfiken på hur Juwels inbyggda filterlådor ser ut inuti och hur de fungerar - har aldrig inspekterat dem men jag ska ha ett Rio sen när jag har råd att uppgradera, tänker försöka hitta ett 350 men eftersom jag har gett mig fan på att hitta ett mörkbrunt så kanske 240 kan få räcka. Vi får se.
                      Jag hade nog inte klätt det om jag var du - inte om du ska ha en svart bakgrund. Då hade jag hellre behållt lådan som den är. För annars blir det liksom "fel" oavsett. Om man har en bakgrund men ingen cover på filtret - blir det kontrast. Men om man har svart bakgrund och cover på filtret - blir det ju kontrast då också.
                      Jag kan bara tänka utifrån logik nu eftersom jag inte sett den senare nämnda varianten någon gång - men för mig känns det logiskt att om bakgrunden är svart och filtret svart - så smälter det in bättre
                      Man tänker inte så mycket på filter och sådant om man möblerar smart och täcker med växter Jag gillar inte riktigt tanken på den där lådan om/när jag ska ha tag i ett Rio, men å andra sidan tänker jag ändå gömma den bakom en rot isf Insug och utblås har jag satt bakom rötter i det här karet (eller ja... just nu är rötterna på sniskan för att jag måste rumstera om så mycket där medan jag åtgärdar alla problem - men när det är färdigt kommer de inte att synas öht). Eller ja, utblåset syns, det kommer det att göra oavsett eftersom jag har det ovan ytan och vänd mot glaset. (Ska ha gurami, de vill ha stilla vatten). Men det kan jag leva med, jag stör mig mer på insugsröret men det blir helt dolt.
                      Men ska jag ha ett 350 tänker jag koppla ur filterlådan. Jag litar helt enkelt inte på att det räcker till. Jag kanske hade kopplat ur den även i ett 240. Det beror lite på inredning och invånare. Grisiga fiskar = då vill jag ha så massiv filtrering som möjligt.

                      Ahhhh jag rör ihop folks användarnamn - vem är det nu... Selafiel kanske? Jag blandar ihop användarnamn men kommer ihåg trådarna... haha... Som precis startat upp ett Rio 240 (har för mig att det var 240) med egengjord bakgrund. Hen har satt en rot framför lådan - den syns lite men när växterna tar sig kommer den inte att synas mycket.

                      Edit; Ja det är Selafiels tråd men det var visst ett 450 och inte 240.
                      Senast redigerad av Bambikill; 24 July 2020, 03:00.

                      Kommentar

                      • Superpescado
                        • March 2020
                        • 715

                        #41
                        Hennes egengjorda bakgrund var förövrigt otroligt snyggt gjord, önskar jag var så händig och konstnärligt lagd.

                        finns det värden som visar på när rötterna ruttnar? för tänker att det inte alltid kan vara så lätt att se på dem att de ruttnar.

                        ja höga växter och någon rot borde ju kunna fungera som kamouflage för filterlådan. Jo som du skriver så kanske det svarta passar sig bättre till set svarta.

                        Skickade igår mail till haacks och bestälde pmdd, ska bli spännande. Läste på runt på olika trådar och sidor. Kommit fram att jag ska börja med pmdd så fort jag startar upp karet och har växter i, sedan byta ca 25% vatten varje vecka även om jag inte ska använda mig utav co2. MariaBj vad säger du om det? Du verkade ha bra koll

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #42
                          Ursprungligen postat av Superpescado
                          Hennes egengjorda bakgrund var förövrigt otroligt snyggt gjord, önskar jag var så händig och konstnärligt lagd.

                          finns det värden som visar på när rötterna ruttnar? för tänker att det inte alltid kan vara så lätt att se på dem att de ruttnar.

                          ja höga växter och någon rot borde ju kunna fungera som kamouflage för filterlådan. Jo som du skriver så kanske det svarta passar sig bättre till set svarta.

                          Skickade igår mail till haacks och bestälde pmdd, ska bli spännande. Läste på runt på olika trådar och sidor. Kommit fram att jag ska börja med pmdd så fort jag startar upp karet och har växter i, sedan byta ca 25% vatten varje vecka även om jag inte ska använda mig utav co2. MariaBj vad säger du om det? Du verkade ha bra koll
                          Ja, visst är den fin Selafiel - du får beröm igen här (För övrigt är jag hyfsat säker på att du inte är en "hon", därav att jag skrev "hen" förut Men who knows, jag blir konstant "felkönad"... haha)

                          Njäe, inga värden på så sätt men börjar NH4 plötsligt synas på noterbara nivåer i karet vet du ju att någonting producerar det. Dvs förruttnelse av ett eller annat - vare sig det är döda djur som ligger någonstans - eller ruttnande grenar Slem skulle ju kunna tänkas dyka upp också - och det borde det inte göra när de väl slutat slemma och legat i karet ett tag.
                          När jag mätte mina jäkla ormhasselgrenars vatten (när jag tagit ut dem och lagt dem i hink med avklorerat vatten för att se hur värdena skulle se ut för dem - jag ville utreda om de var källan) fanns höga nivåer av NH4 efter bara 18 timmar - (många gånger högre än karet hade). Jämfört med väldigt låga ett par timmar efter att jag satt dem i hinken.

                          Jag köpte också PMDD när jag ändå beställde växter - men ska inte använda det än. Jag behöver ingen inblandning av annat förrän jag har full kontroll på alla värden. Använder mikronäring till växterna så länge och lite nitrater produceras ju även när jag byter vatten ofta. Inte optimalt och inte helt mångsidigt men jag vill veta exakt vad jag har för vatten - utan inblandning av annat. Men jag har tänkt testa senare. När jag läst in mig mer noggrannt på detaljerna inom näringslära för växter. (Fråga mig om katter så kan jag predika - men växter... umm... lol )


                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            #43
                            Ursprungligen postat av Bambikill

                            Ja, visst är den fin Selafiel - du får beröm igen här (För övrigt är jag hyfsat säker på att du inte är en "hon", därav att jag skrev "hen" förut Men who knows, jag blir konstant "felkönad"... haha)

                            Njäe, inga värden på så sätt men börjar NH4 plötsligt synas på noterbara nivåer i karet vet du ju att någonting producerar det. Dvs förruttnelse av ett eller annat - vare sig det är döda djur som ligger någonstans - eller ruttnande grenar Slem skulle ju kunna tänkas dyka upp också - och det borde det inte göra när de väl slutat slemma och legat i karet ett tag.
                            När jag mätte mina jäkla ormhasselgrenars vatten (när jag tagit ut dem och lagt dem i hink med avklorerat vatten för att se hur värdena skulle se ut för dem - jag ville utreda om de var källan) fanns höga nivåer av NH4 efter bara 18 timmar - (många gånger högre än karet hade). Jämfört med väldigt låga ett par timmar efter att jag satt dem i hinken.

                            Jag köpte också PMDD när jag ändå beställde växter - men ska inte använda det än. Jag behöver ingen inblandning av annat förrän jag har full kontroll på alla värden. Använder mikronäring till växterna så länge och lite nitrater produceras ju även när jag byter vatten ofta. Inte optimalt och inte helt mångsidigt men jag vill veta exakt vad jag har för vatten - utan inblandning av annat. Men jag har tänkt testa senare. När jag läst in mig mer noggrannt på detaljerna inom näringslära för växter. (Fråga mig om katter så kan jag predika - men växter... umm... lol )

                            Ja användarnamn är inte alltid så lätta att könsbestämma, blir lätt att man går på känslan dock ibland helt fel haha.

                            Har beställt hem ett jbl kit nu för att kunna hålla koll på värdena. Kommer dyka upp frågor om dom sen när det är dags.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              #44
                              Hittade mig wn rot idag som jag tänkte ha lutande mot filterkorgen för att dölja det lite och eventuellt lite mossa instoppad här och där. Vad tycks? Ca 40 cm hög och karet kommer att vara 50 xm högt.

                              tänker nog ha det stående som på sista bilden. Om det passar när det väl är dags. Nästa vecka skulle det komma in mer redmoore rötter så jag kan hitta mig en fin

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131456.jpg
Visningar: 352
Storlek: 331,4 KB
ID: 2420580Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131513.jpg
Visningar: 333
Storlek: 312,7 KB
ID: 2420581Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131513.jpg
Visningar: 334
Storlek: 312,7 KB
ID: 2420582Klicka på bilden för större version

Namn: 20200724_131527.jpg
Visningar: 327
Storlek: 342,0 KB
ID: 2420583

                              Kommentar

                              • Bambikill
                                • August 2014
                                • 384

                                #45
                                Oj, det var en rejäl bit vad gäller yta Den kommer ju att dölja väldigt mycket kan man ju tycka. Jag hade nog också placerat den på det sättet som på sista bilden. Upp och ner fyller den ju kanske inte sitt syfte riktigt - och av de två alternativen med den bredare sidan upp, håller jag med dig om att den är snyggare på det sättet
                                Vad ljus den ser ut - men det är kanske ljuset på bilden. Det var en trevlig färg Lite som ett mellanting mellan typisk mangrove och ljusare sorter.

                                Den ser tacksam ut vad gäller att placera mossa och epifyter på - mycket små skrevor och skrymslen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...