SA juwel rio 125L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Superpescado
    • March 2020
    • 715

    #16
    Ursprungligen postat av Nando

    Jag har bara målat bakrutan. Har tagit bort den medföljande filterboxen och satt i ett annat innerfilter. Tycker det blev lättare att placera där man vill och det tar mindre plats än boxen.
    vad har du för filter istället om jag får fråga? Den är ganska stor boxen men samtidigt kanske smidig. Får fundera hur jag ska göra med den.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      #17
      Bambikill du har helt rätt ned ytan och malarna. Egentligen vet jag nog det också, är nog suget efter fina L-malar som pratar istället för förnuftet. Ett alternativ är att skänka bort ancistrus och skaffa lmal istället. Vet dock ej om barnen blir så nöjda då.

      ja tetror har jag bestämt mig för kolglödstetror sedan innan, då dom är små och väldigt fina. Har tänkt mig ca 20 st.

      lite sluttande har jag nog tänkt lägga det, men samtidigt lärt mig att det ganska snabbt planar ut sig iaf, om man nu inte lägger i sten som murar.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #18
        Har nu kommit lite på vägen. Bestämt mig för mörkbrun färg på möbel och akvariumet.
        invånarmässigt ser det just nu ut att bli:
        2 ancistrus
        15-20 kolglödstetra
        8 corydoras gold stripe (har 5 st nu)
        Ev 2 fjärilsciklid.

        hur högt rör sig kolglödstetran? Borde jag ha typ några bilbuk för att få rörelse vid ytan?

        vill samtidigt inte ha för hårt tryck på karet med fisk.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #19
          Jag kör ett Aquael Turbofilter och är nöjd med det.

          Vad gäller kolglödstetrorna så är de lite överallt i karet men mest i mittenskiktet. Personligen tror jag det blir för mycket med två olika sorters tetror i ett så pass litet kar. Du kan ju börja med kolglöden och se vad du tycker.

          Fjärilsciklider är vansinnigt vackra men är inte så lätta. Det kan också bli ett jädra jagande på honan mellan lekarna i ett mindre kar, men det beror en hel del på hur du inreder det också. Om du ska ha fjärilar så tänk också på att de vill gå varmt, jag har kört 28 grader till mina men man kan nog ha det ännu varmare, och att de är känsliga för stress. Gissningsvis är inte två, på sikt stora, ancistrusar en toppenkombo med ev lekande fjärilar i ett så pass litet kar.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #20
            Ursprungligen postat av Nando
            Jag kör ett Aquael Turbofilter och är nöjd med det.

            Vad gäller kolglödstetrorna så är de lite överallt i karet men mest i mittenskiktet. Personligen tror jag det blir för mycket med två olika sorters tetror i ett så pass litet kar. Du kan ju börja med kolglöden och se vad du tycker.

            Fjärilsciklider är vansinnigt vackra men är inte så lätta. Det kan också bli ett jädra jagande på honan mellan lekarna i ett mindre kar, men det beror en hel del på hur du inreder det också. Om du ska ha fjärilar så tänk också på att de vill gå varmt, jag har kört 28 grader till mina men man kan nog ha det ännu varmare, och att de är känsliga för stress. Gissningsvis är inte två, på sikt stora, ancistrusar en toppenkombo med ev lekande fjärilar i ett så pass litet kar.
            ja jag kommer ändå inte kunna köpa alla på en gång, så att börja med bara kolglödstetrorna är nog klokt som du säger.

            ja då är frågan om jag ska köra på filtret som kommer med. Eller ta bort lådan med fiskelina och köpa ett aquael turbo 1500.

            jag får ta mig en funderare om fjärilarna. Hade ju tänkt att ha ca 26 grader vilket då blir för kallt.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #21
              Det medföljande filtret funkar ju bra, det är mer en fråga om man tycker det tar för mycket plats/syns för mycket. Kör du målad bakgrund är det ju lätt att ta bort boxen i ett senare skede. Det blir däremot svårt om du har silikonat fast en bakgrund inne i karet.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                #22
                Jag får nog helt enkelt testa och känna mig fram vad jag tycker om filterboxen som följer med.

                jag har ju corydoras goldstripe 5 st. Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska skaffa fler av samma eller 5 av en annan sort. Fördelar nackdelar?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #23
                  Ursprungligen postat av Superpescado

                  jag har ju corydoras goldstripe 5 st. Jag har svårt att bestämma mig för om jag ska skaffa fler av samma eller 5 av en annan sort. Fördelar nackdelar?
                  Nackdelen är att olika arter kommer hålla sig till sin egen art och dem ska vara så många som möjligt av samma art. 5 är en grupp men jag tycker du ska ha ett stim.

                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #24
                    Ursprungligen postat av Superpescado



                    ja då är frågan om jag ska köra på filtret som kommer med. Eller ta bort lådan med fiskelina och köpa ett aquael turbo 1500.

                    Funderar du på att ha 1500L/tim i ditt 125L med tetror och eventuellt fjärilsciklider?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Funderar du på att ha 1500L/tim i ditt 125L med tetror och eventuellt fjärilsciklider?
                      Ja då ska jag be min lokala affär att beställa hem fler gold stripe, roligare som stim.

                      nu har jag nog tänkt börja med medföljande filterlåda. Men annars tänkte jag 1500 för att överdimensionera och ha den på väldigt lågt flöde, men det kanske var lite väl mycket. Jag vet att du är duktig på detta och tar tacksamt emot tips.

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #26
                        Ursprungligen postat av Superpescado
                        Bambikill du har helt rätt ned ytan och malarna. Egentligen vet jag nog det också, är nog suget efter fina L-malar som pratar istället för förnuftet. Ett alternativ är att skänka bort ancistrus och skaffa lmal istället. Vet dock ej om barnen blir så nöjda då.

                        ja tetror har jag bestämt mig för kolglödstetror sedan innan, då dom är små och väldigt fina. Har tänkt mig ca 20 st.

                        lite sluttande har jag nog tänkt lägga det, men samtidigt lärt mig att det ganska snabbt planar ut sig iaf, om man nu inte lägger i sten som murar.
                        Det där tänket går aldrig riktigt över helt... Men förnuftet börjar vinna över begäret - med tiden

                        Det är alltid lite svårt att veta i början exakt hur mycket fisk som får plats, man får bättre känsla för det med tiden - och man kan fortfarande blir lite fundersam när man ska ha en ny art man inte haft förut, och inte har någon uppfattning om deras beteende och storlek. Även om man läser "X cm" så kan det vara svårt att greppa tills man ser dem framför sig. För 10 cm kuhlii och 10 cm gurami är väldigt olika i form och hur mycket svängrum de behöver, eftersom en av dem rotar runt på botten och lever på varandra, medan den andra är en stor och "yvig" fisk som rör sig över större ytor. Det finns olika tumregler för hur man ska räkna på det där. Antal liter per cm fisk etc. Det är ju självklart ingen exakt "vetenskap" men ganska bra som en slags rättesnöre. Kolla här; http://www.aqadvisor.com/
                        Om du trixar lite med den kan du få någon slags uppfattning

                        Ju mindre fisk, desto större stim kan man ha. Och det är generellt bättre att hålla sig till större stim/grupper - och färre arter. Vissa snarlika arter kan ibland gruppera ihop sig och stimma ihop - men generellt inte. Och då får man många "sociala klickar" som ska samsas om platsen. Så att ha t.ex. två arter av liten stimfisk med 10 av varje art - tar mer plats än att ha 20 av samma - även om antalet fiskar är samma. Och det minskar ju då möjligheten att ha särskilt många individer av respektive art - något som inte alltid blir så bra. Jag är väldigt betänksam till att trycka in barber i mitt eget kar, just för att jag måste tumma på antalet rasboras och dvärgbotia i så fall. Stimfiskar trivs oftast bättre ju fler individer man bara kan få plats med.

                        Du får väl diskutera med barnen vad gäller malarna Personligen tycker jag att ancistrus är så tacksamma att ha för de är så enkla, tåliga och funkar med allt och alla. De minst krångliga av alla malar - en stor anledning till deras popularitet
                        Jag är väldigt förtjust i dem öht och har alltid haft minst en - oftast fler än så, i olika kar. Kan inte ens göra mig av med min nuvarande trots att han är sydamerikan och karet ska bli Asien... :P Men oavsett vad du väljer att göra - håll dig så smått som möjligt med mal och ha inte för många. De skitar ner något fruktansvärt i jämförelse med de flesta andra vanliga akvariefiskar - och är territoriella om det blir för trångt. Och malar är ju väldigt bra på så sätt att de flesta trivs bra - eller BÄST - ensamma, så att man inte behöver ha dem i större mängder, då de ju blir ganska stora i jämförelse med det mesta man har i mindre sällskapskar.


                        Det kanske är dina pansar som stör substratet :P Eller malarna. Min ancistrus är en grävskopa. Det spelar ingen roll hur mycket jag än gräver tillbaka hans utgrävningar när han fått för sig att han ska ner till glaset på vissa ställen. Det ser likadant ut igen nästa morgon. Hans stora hobby just nu är att gräva sig ner till botten och sedan rulla en liten terrakottakruka fram och tillbaka över botten, så att det knastrar... Ofta flyttar han den hela vägen över karet, till glaset. Vet inte vad han sysslar med men har han kul så får han väl hållas. Har inte hjärta att ta ut den just nu, de ska ju ändå flyttas snart...
                        När någon varit igång för mycket i större kar, sopar jag det på plats med en aquascaping-spatel. Då yr det inte runt för mycket.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #27
                          För övrigt håller jag med Nando om fjärilar. De är väldigt fina men lite specifika med en del saker. Jag skaffade några en gång men insåg rätt omgående att det var ett oöverlagt köp och att jag inte kunde ha dem i karet det var tänkt, så jag gav dem till en bekant som ändå hade planerat att skaffa fjärilar till en väldigt specifik biotop han höll på att starta upp. Dessutom var hanen en jäkla surpuppa och trakasserade flera andra i karet :P Inklusive sin flickvän. (Speciellt pansarmalarna åkte på däng...) De funkar inte nödvändigtvis med allt och alla.

                          Dessutom är deras temperaturbehov ingen hit för ancistrus. De bör hållas lite svalare så än så. Inte kallt - men 28 (och uppåt) är för mycket för ancistrus, IMO. Jag håller ingenting i så hög temperatur utom enstaka arter som verkligen måste ha riktigt varmt vatten. Jag brukar hålla ancistrus på ca 24-25. Eller ja, egentligen i stort sett alla fiskar. Jag väljer först arter som funkar ihop vad gäller behov, sedan tar jag medelvärden för att alla ska trivas. Och då landar man oftast på runt 24-25.
                          Redan 26 är på gränsen för vad jag tycker är optimalt för ancistrus. De klarar mer men helst under det.

                          Och jag håller även med åheim om att hellre ha större antal av en art av pansarmal - än att blanda. Jag har haft arter som stimmat ihop - men generellt gör de inte det. (Sedan hade jag en metall som fick för sig att hen ville pola med pandorna istället. Hen dumpade sina artfränder och hängde med pandorna... Sådant händer ju dock inte så ofta. Men är lite fascinerande när det väl gör det


                          Du får försöka hold your horses tills du har ett större kar - för det händer garanterat förr eller senare i framtiden

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            #28
                            Bambikill
                            så är det ju med mängden fisk. Men har tänkt att fylla på med inte alltför hög fart. Corydoras och ancistrus kommer få åka i från start. Sedan vänta nån/några veckor innan kolglödstetran kommer in.

                            garanterat mina ancistrus som är bovarna till sanden. Hanen fläktar riktiga hål framför sin grotta när det är lek på gång.
                            haha din ancistrus låter som en riktig partyprisse.

                            Temperaturmässigt ska mina corys, ancistrus och kolglödstetrorna fungera på 26. Men kanske ska testa sänka till 25.
                            det åheim skrev har hag tagit till mig och beslutat att skaffa flera guldstriden. Jag tänker att ca 10 stycken skulle fungera bra på botten tillsammans med 2 ancistrus.


                            ja ett större kar är det ledigt stor risk att det blir. Men jag tror att ett 125 liters qom är det vi har plats för nu, är ett bra kar för mig att försöka få kontroll på ändå bra mycket större än 54 liter, även om 125 är litet.

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #29
                              Ursprungligen postat av Superpescado
                              Bambikill
                              så är det ju med mängden fisk. Men har tänkt att fylla på med inte alltför hög fart. Corydoras och ancistrus kommer få åka i från start. Sedan vänta nån/några veckor innan kolglödstetran kommer in.

                              garanterat mina ancistrus som är bovarna till sanden. Hanen fläktar riktiga hål framför sin grotta när det är lek på gång.
                              haha din ancistrus låter som en riktig partyprisse.

                              Temperaturmässigt ska mina corys, ancistrus och kolglödstetrorna fungera på 26. Men kanske ska testa sänka till 25.
                              det åheim skrev har hag tagit till mig och beslutat att skaffa flera guldstriden. Jag tänker att ca 10 stycken skulle fungera bra på botten tillsammans med 2 ancistrus.


                              ja ett större kar är det ledigt stor risk att det blir. Men jag tror att ett 125 liters qom är det vi har plats för nu, är ett bra kar för mig att försöka få kontroll på ändå bra mycket större än 54 liter, även om 125 är litet.
                              Ja det är bättre att starta upp smått och bygga på Jag kommer att vara väldigt försiktig iom att jag haft extrema mängder krångel med precis allt. Och jag försöker dessutom tänka smart i fråga om vilka som ska in först. Eftersom jag ska ha en art (honungsgurami) som ändå är rejält mycket större än de andra och guramis kan vara aningen territoriella har jag förstått det som, tänker jag att det är vettigast att de minsta ska ha etablerat "revir" och de stora blir sist in. Så är det generellt bäst att göra med de flesta djur när man ska ha mindre djur tillsammans med större. Som t.ex. hund och katt. En hund SKA vara lägst i hushållet när man har katter. Punkt. Katterna är minst (oftast) och har ett annat artbeteende - och en hund är ett flockdjur som ska veta sin plats i flocken.
                              Men med fisk handlar det nog mest om temperament.
                              Och små fiskar belastar iofs vattnet minst också, i ett färskt färdigt kar

                              Först in hos mig blir mina kvarvarande kuhlii och min terrorist-ancistrus eftersom de redan finns här. Han heter numera "Builder Bob" / "Byggar-Bob" (eller vad heter han på svenska... du har väl barn? Lol...) på grund av sina ytterst underliga egenheter. Så stark! Och envis... Det spelar ingen roll om jag sätter tillbaka sanden och flyttar krukan typ 20 cm - nästa morgon är sanden uppgrävd och krukan flyttad bort till glaset, nära filtret. Jag döper inte fiskar annars men han är lite speciell... Det är otroligt irriterande när han börjar på natten - men han har väl tråkigt inne i 56an i väntan på sitt större hem, så jag låter honom behålla sin jäkla kruka... Jag hade glömt att den ens fanns i det gamla karet, han hade grävt ner den fullständigt i sand och slam... :P Och nu tjänstgör den som cirkus-leksak... -__-
                              I övrigt är det nog bara mina praktbotior och en kulfisk jag hade en gång - som verkligen uppenbarligen LEKTE med saker i sitt kar.
                              "Byggar-Bob" varnade för övrigt mig om hög vattentemperatur när termometern hade gått sönder i maj vid första värmeböljan. Han började försöka hoppa ur karet nonstop - och det har han aldrig gjort, han är runt 5-6 år gammal - så jag kollade vattnet illa kvickt och det var på tok för varmt... Givetvis inte medvetet från hans sida, men det var onekligen bra

                              En golden ancistrushanne jag hade, dödade en del räkor i sitt kar (de passade egentligen inte så perfekt ihop då jag tycker att räkorna borde haft lite hårdare vatten men de fick kalkkuber och det tyckte funka bra eftersom de var fina och ömsade som de skulle). Av misstag. Han grävde ner de ätande räkorna när han hade ägg... Det flög så mycket sand :S Dränkte pansarmalar också, med sina sandtsunamis... men de kunde iaf sticka därifrån innan de blev levande begravda :S

                              Jo jag tycker att du ska se över tempen. De mår bättre i svalare temperaturer. Öht mår de flesta djur bättre i det lägre spannet av deras komforttemperaturer. För många djur anses det förlänga livet och jag kan se en del vikt i de resonemangen. (För vissa är det en självklar sanning, som t.ex. kallvattendjur). Jag vet inte vad tetrorna trivs i för temperatur men jag gjorde helt enkelt så när jag planerade min besättning den här gången - att jag letade rätt på möjliga arter utefter deras toleransvärden och sedan beslutade jag mig för ett mellanvärde som inte var på absoluta gränsen för vare sig de övre eller undre siffrorna för någon av arterna.

                              Jag älskar pansarmal. Saknar dem. Och otocinclus. (Som jag är svårt förtjust i - för att använda Leif GW Perssons trevliga uttryck som jag lagt mig till med... haha)

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                #30
                                Superpescado - du vet väl att formeln för optimalt antal kar är N+1 (där N står för nuvarande antal kar )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...