Asterheds comeback/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twintanking
    • July 2020
    • 42

    #16
    Ursprungligen postat av Asterhed

    Hej Johannes

    Jag har faktiskt inte bestämt mig för någon art ännu. Det enda som är bestämt är att det blir mindre fiskar från Amazonas. Det blir definitivt någon Apistogramma på sikt, någon mindre tetra (kanske två arter), dagaktiva malar (Corydoras eller Brochis) samt några L-malar. På ytan har jag funderat på någon bilbuk. Vi får se.

    Jag har bestämt mig för att ha någon form av BTN i alla mina kar. Det blir dyrt, men jag har ingen brådska att införskaffa fler kar utan låter det växa fram i lugn och ro. Den här gången gjorde jag ett hysteriskt fynd, men det kan man inte alltid räkna med att göra...

    Jag har nog haft runt 150 ramkar genom åren och aldrig haft något mellan ramen och ställningen.

    MVH Jocke
    Visst är de något visst när man dragit igång ett kar med lite inredning men inte fått i fisk ännu, gå o tänka o klura. alla möjligheter framför sig=) jag har alltid varit fan av 3d bakgrunder men aldrig slagit till på de för de varit lite väl kostsamt med en btnbakgrund men nu håller jag på med två småkar och satte faktiskt i en juwelbakgrund i de ena och de gör ganska mycket faktiskt. Även om de inte är en rätt så mkt billigareprodukt än btn men de var kul att prova.

    Hur är din erfarenhet av helglaskar? jag har bara haft med aluram förr. Som jag satt o sneglade på ett tex. 720liters helglas. Är dom mindre hållbara än ett med ram?

    //Johannes

    Kommentar

    • Asterhed
      • July 2020
      • 31

      #17
      Ursprungligen postat av Twintanking

      Visst är de något visst när man dragit igång ett kar med lite inredning men inte fått i fisk ännu, gå o tänka o klura. alla möjligheter framför sig=) jag har alltid varit fan av 3d bakgrunder men aldrig slagit till på de för de varit lite väl kostsamt med en btnbakgrund men nu håller jag på med två småkar och satte faktiskt i en juwelbakgrund i de ena och de gör ganska mycket faktiskt. Även om de inte är en rätt så mkt billigareprodukt än btn men de var kul att prova.

      Hur är din erfarenhet av helglaskar? jag har bara haft med aluram förr. Som jag satt o sneglade på ett tex. 720liters helglas. Är dom mindre hållbara än ett med ram?

      //Johannes
      Nej, det tycker jag inte när de väl står på plats. Där emot är de lite känsligare vid transport då ramen skyddar. Jag har valt att bara köra på silverfärgade ramkar i min källare nu, men det är av estetiska skäl. När jag odlade hade jag många helglaskar och det fungerade bra. Så länge silikonet känns bra och den som limmade karet vet vad han/hon gjorde spelar det ingen större roll. Det jag drog igång nu är limmat av Åleds och Arnold som limmar dem (fortfarande antar jag?) har väl satt ihop 10 000 kar eller något liknande...

      Tidens tand och hur akvarierna har behandlats är givetvis en faktor med om man köper begagnat.

      MVH Jocke

      Kommentar

      • Asterhed
        • July 2020
        • 31

        #18
        Vattnet börjar bli lite mer brunt. Framförallt är det catappalöv, alkottar och ketapangbark som färgar, men rötterna gör nog lite också även om de har varit i många kar genom åren. Färgen kommer att bli ytterligare mörkare framöver misstänker jag.

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          #19
          Spännande. Kommer nog bli riktigt bra.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            #20
            Vad kul med en comeback! Jag följer med intresse!

            Kommentar

            • Asterhed
              • July 2020
              • 31

              #21
              Kul att ni följer

              MVH Jocke

              Kommentar

              • Twintanking
                • July 2020
                • 42

                #22
                Du som onekligen har lite erfarenhet Asterhed, hur många gånger per timme brukar du omsätta vattnet med pumpen per timme?

                Kommentar

                • Asterhed
                  • July 2020
                  • 31

                  #23
                  Ursprungligen postat av Twintanking
                  Du som onekligen har lite erfarenhet Asterhed, hur många gånger per timme brukar du omsätta vattnet med pumpen per timme?
                  Beror helt på vilka fiskar jag har. Om man t.ex har syrekrävande Tanganyikaciklider är ett sätt att syresätta vattnet just att få ganska bra fart på det.

                  Om man ska ta ytterligheterna inom sötvattensakvaristiken kan man t.ex. ta Rift Valley-karet där man ofta blåser på rejält på ena sidan, sedan har man killiakvaristen som ofta inte har några pumpar alls på andra sidan.

                  I mitt SA-kar kör jag väl drygt vattenvolymen gånger fyra/timme tror jag.

                  /Jocke
                  Senast redigerad av Asterhed; 17 July 2020, 21:20.

                  Kommentar

                  • Asterhed
                    • July 2020
                    • 31

                    #24
                    Första fiskarna på plats...

                    Kommentar

                    • Selafiel
                      • June 2020
                      • 137

                      #25
                      Ursprungligen postat av Asterhed
                      Första fiskarna på plats...
                      Snyggt!
                      Gillar hur färgerna går in i varandra.

                      Kommentar

                      • Asterhed
                        • July 2020
                        • 31

                        #26
                        Ursprungligen postat av Selafiel

                        Snyggt!
                        Gillar hur färgerna går in i varandra.
                        Tack. Svarta neoner är fina.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Asterhed
                          • July 2020
                          • 31

                          #27
                          Lite nytt

                          Kommentar

                          • Asterhed
                            • July 2020
                            • 31

                            #28
                            Lite nytt igen. Fyllde på med Svarta neoner idag och köpte 1+2 Apistogramma trifasciata.

                            Kommentar

                            • Asterhed
                              • July 2020
                              • 31

                              #29
                              Inte laddat upp något på länge, men här kommer en bild från idag.

                              Kommentar

                              • Asterhed
                                • July 2020
                                • 31

                                #30
                                Nästa tillskott i karet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...