Asterheds comeback/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asterhed
    • July 2020
    • 31

    Asterheds comeback/hobbyrum

    För 14 år sedan flyttade jag och min fru in i vårt hus. Jag hade ett brinnande intresse för akvarier vid den tiden och gick verkligen all-in. Under de följande 10 åren hann jag med att starta en hobbyodling, bli styrelseledamot och senare ordförande i NCS, driva en mindre företagsodling, vara en av initiativtagarna till AEMAGASINET, blogga samt hålla i några ZOORF-utbildningar. Som ni kanske förstår brände jag ut mig totalt och la ner allt vad akvarier hette för fyra år sedan. Jag sålde allt jag hade i akvarieväg och tog en medveten distans till forum/FB-grupper/föreningar m.m.

    Nu tänkte jag göra en mindre comeback. Jag har mitt lilla hobbyrum i källaren som är på 20 kvadratmeter. De senaste åren har det tjänat som förråd. Nu har jag röjt och städat rummet. Tanken är inte att odla igen, utan skaffa ett fåtal kar med uttalade teman. Karen kommer även att samsas med mina andra hobbys (figurspel, figurmålning, chili och öl). Jag kommer inte att ha bråttom, utan lägga tid på varje enskilt kar jag startar upp. Förra veckan köpte jag ett begagnat Åledskar med måtten 130×50×50 med en monterad BTN Amazonas. Detta kar är nu igång och temat blir just Amazonas. Än så länge är det tomt på levande.

    Jag har även startat upp min zoologiska FB-blogg igen. Det känns underbart att vara tillbaka, på en lugn och sansad nivå denna gång...

    /Jocke
    Senast redigerad av Asterhed; 16 July 2020, 11:26.
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    #2
    Hoppas att allt kommer går bra och att nivån blir rätt. Ska bli kul att få se lite bilder allteftersom.

    Kommentar

    • Asterhed
      • July 2020
      • 31

      #3
      Ursprungligen postat av Selafiel
      Hoppas att allt kommer går bra och att nivån blir rätt. Ska bli kul att få se lite bilder allteftersom.
      Tack, nivån kommer definitivt bli rätt Bilder kommer framöver, betalade precis in goldavgiften.

      /Jocke

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        #4
        Vad kul. När en sådan rutinerad räv gör comeback så lär det komma en hel del matnyttigt för en noob som mig.

        Jag hoppas också att du hittar en bra nivå för dig, så du fortsätter länge med hobbyn.

        Mvh TT

        Kommentar

        • Asterhed
          • July 2020
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av TurtleTurd
          Vad kul. När en sådan rutinerad räv gör comeback så lär det komma en hel del matnyttigt för en noob som mig.

          Jag hoppas också att du hittar en bra nivå för dig, så du fortsätter länge med hobbyn.

          Mvh TT
          Tack! Man känner sig faktiskt lite ringrostig. Sedan är det mycket nytt att inreda för mina ögons skull (och naturligtvis fiskarnas). Förr skulle allt vara så odlingseffektivt som möjligt. Nu kan man kombinera olika arter på ett helt annat sätt. Ska bli kul

          //Jocke

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Kul att du är tillbaka. Ta det lugnt o ha tålamod så hänger vi på.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Asterhed
              • July 2020
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              Kul att du är tillbaka. Ta det lugnt o ha tålamod så hänger vi på.
              Tack Christian

              //Jocke

              Kommentar

              • Asterhed
                • July 2020
                • 31

                #8

                Kommentar

                • Asterhed
                  • July 2020
                  • 31

                  #9

                  Kommentar

                  • Twintanking
                    • July 2020
                    • 42

                    #10
                    Vi fint de ser ut att bli, ser så gött ut att kunna ha ett "fishroom" att smyga ner i o mysa=) Bara älskar BTN och får ta att investera i de själv när ett större kar ska införskaffas. Inte utan på att man är nyfiken vad som skall gå i detta kar, kommer följa med på färden i denna tråd definitivt.. förresten har du något emellan ställningen och karet?

                    Mvh johannes

                    Kommentar

                    • Asterhed
                      • July 2020
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av Twintanking
                      Vi fint de ser ut att bli, ser så gött ut att kunna ha ett "fishroom" att smyga ner i o mysa=) Bara älskar BTN och får ta att investera i de själv när ett större kar ska införskaffas. Inte utan på att man är nyfiken vad som skall gå i detta kar, kommer följa med på färden i denna tråd definitivt.. förresten har du något emellan ställningen och karet?

                      Mvh johannes
                      Hej Johannes

                      Jag har faktiskt inte bestämt mig för någon art ännu. Det enda som är bestämt är att det blir mindre fiskar från Amazonas. Det blir definitivt någon Apistogramma på sikt, någon mindre tetra (kanske två arter), dagaktiva malar (Corydoras eller Brochis) samt några L-malar. På ytan har jag funderat på någon bilbuk. Vi får se.

                      Jag har bestämt mig för att ha någon form av BTN i alla mina kar. Det blir dyrt, men jag har ingen brådska att införskaffa fler kar utan låter det växa fram i lugn och ro. Den här gången gjorde jag ett hysteriskt fynd, men det kan man inte alltid räkna med att göra...

                      Jag har nog haft runt 150 ramkar genom åren och aldrig haft något mellan ramen och ställningen.

                      MVH Jocke

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Hej Jocke, känner inte igen ditt namn, så du var nog före min tid. Det ska bli kul att följa din tråd

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Asterhed
                          • July 2020
                          • 31

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Hej Jocke, känner inte igen ditt namn, så du var nog före min tid. Det ska bli kul att följa din tråd

                          //Inger
                          Hej Inger

                          Här på Zoopet hette jag Banderad förr, dock var jag mer aktiv på ciklid.org under samma namn. Det är kul att vara tillbaka.

                          MVH Jocke

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Asterhed

                            Hej Inger

                            Här på Zoopet hette jag Banderad förr, dock var jag mer aktiv på ciklid.org under samma namn. Det är kul att vara tillbaka.

                            MVH Jocke
                            Banderad känner jag igen

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Asterhed
                              • July 2020
                              • 31

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H

                              Banderad känner jag igen

                              //Inger

                              Kommentar

                              Arbetssätt...