Tanganyika [450-576L]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scontan
    • October 2019
    • 2

    Tanganyika [450-576L]

    Hej,

    Efter några års frånvaro och ett inköp av ett Lido 120L akvarium så växer suget efter större dumheter. Är i planeringen till att införskaffa antingen ett Akvastabil Fusion 576L akvarium, eller ett Juwel Rio 450, vacklar lite över vad som får plats bäst här hemma, vilket tyvärr är Rio 450, medans jag verkligen gillar Fusiontankens mått. Kan bli en kamp med ens partner där =)

    Hur som helst, min plan är att köpa en större mängd tumlad sten och bygga ett större röse, back-to-nature modul(eller liknande) och ett större sandåparti, delvis fyllt med snäckor. Tänk ett streck på diagonalen över akvariumet som gräns mellan sand/stenland (även om fiskarna säkert kommer ha sina åsikter och göra förändringar)

    In i detta ser jag en koloni med snäcklekare, och även några apelsinciklider. Men sedan är det svårt. Tittat runt lite och sett lite olika arter jag gillar tillhörande Xenotilapia, Cyprichromis, Callochromis släkten, och kommer även ihåg Calvusar, Princessor och Jullar som trevliga Tanganyika fiskar. Även sett Paracyprichromis Nigripinnis som jag gillar skarpt, men jag har dålig koll på vilka som går hur bra ihop, samt även hur stora grupper som är rimligt i dessa relativt likvärdiga akvarium i storlek.

    Tips & tankar mottages ytterst tacksamt!

    Edit: Sen mottages även tips på lite färgklickar som rör sig, hade inte Frontosorna blivit så förbannat stora, så hade jag nästan velat blanda in sådana i ekvationen men det känns lite väl tajt för dem. Min sambo hade nog hellre sett Malawiciklider just pga färgrikedomen, men själv är jag mer intresserad av fiskarnas beteende och då känns Malawi lite sak samma rakt igenom, om än i olika förpackningar(om man förenklar).
    Senast redigerad av Scontan; 30 June 2020, 19:35.
Arbetssätt...