Återfall i hobbyn med uppstart av svartvatten Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jag har bara mätt pH och nitrit några gånger i nystartade/omstartade kar och aldrig något annat vattenvärde. Jag har många rötter i flera kar, dock är det inga regelrätta svartvattenkar med undantag för mitt nya 200l. För mig har pH aldrig understigit 6,8 och jag har aldrig haft mätbar nitrit (kör dropptest). Jag ska testa mitt svartvattenkar i helgen och kan återkomma med värdena i det.

    Tyvärr kan jag inte tillräckligt om vattenkemi för att ge något vettigt råd om vad du kan göra. Dina värden verkar jättekonstiga och jag hoppas verkligen du får ordning på det.
    Ah, okej
    Jag brukar inte direkt testa särskilt mycket i nystartade kar, bara enstaka gånger sporadiskt, förrän jag tror att cykeln börjat komma igång ordentligt. Men nu började jag tidigt eftersom jag var nyfiken på hur pass fort den ympade kulturen från fiskarnas kar, skulle ta sig. Jag bara gapade när jag såg värdena. Har aldrig haft ett så pass stort kar som haft den farten vad gäller utveckling. Så jag antar att ormhasseln ändå förde med sig något bra... Förutsatt att jag kan få kontroll på det fort, vill säga. pHn och KHn stör mig mer för jag misstänker att den biten lär ta längre tid att få ordning på. Tack och lov att jag vägrar cykla med fisk, för hade jag gjort det hade de definitivt strukit med direkt.

    Du har väl nya rötter i karet, så det vore intressant med dina värden, så jag hör gärna om det Dina är väl dock exklusivt redmoor (eller liknande) och de släpper ju inte i närheten lika mycket grejer som mangrove gör - men lite bör de ju trycka ur sig.

    Vilket pH-test använder du? Jag är lite halvmissnöjd med JBLs 3-10. Det ger för stora glapp när man vill ha svartvatten där man behöver ha kontroll på smalare värden. Jag tror att jag ska köpa till det som är lite mer precist - 6,0-7,6. Har haft det någon gång tidigare men köpte en kombiväska den här omgången eftersom alla de äldre testerna hade gått ut. Billigare med set :S

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har bara mätt pH och nitrit några gånger i nystartade/omstartade kar och aldrig något annat vattenvärde. Jag har många rötter i flera kar, dock är det inga regelrätta svartvattenkar med undantag för mitt nya 200l. För mig har pH aldrig understigit 6,8 och jag har aldrig haft mätbar nitrit (kör dropptest). Jag ska testa mitt svartvattenkar i helgen och kan återkomma med värdena i det.

    Tyvärr kan jag inte tillräckligt om vattenkemi för att ge något vettigt råd om vad du kan göra. Dina värden verkar jättekonstiga och jag hoppas verkligen du får ordning på det.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det ser fint ut med ormhassel som flyter så där tycker jag!
    Nando... tänkte att jag frågar dig direkt eftersom du har ett stort svartvatten på G - och har haft det förut också, om jag inte förstått saken fel?

    Har du någonsin haft sådana problem som jag haft med vattenvärdena vad gäller pH och KH? (Beskrivit det i en annan tråd - det var flera olika problem men jag tror att jag listat ut att det egentligen rör sig om två problem med olika anledningar - men du kanske har någon input om just pH/KH-biten).

    Jag har faktiskt aldrig haft såhär stora rötter i kar öht (de är väl på typ 2 kg st, gissningsvis...) - de flesta av mina tidigare kar med surare vatten, har varit små och har antingen bara haft smårötter eller varit tätt planterade. De enda större karen (samma 180 som är igång nu, och senare ett 240 jag inte har kvar) med surare vatten var bara smockfullt med växter och hade sparsamt med rötter. pH lyckades jag sänka "manuellt" i samtliga, med tillskott av löv och alkottar - i 240 hade jag torv i filtret mot slutet men gjorde av med karet rätt snart efter det - och åtgärderna höll pH stabilt. I övrigt har större kar bara haft sten och växter. (Då Axolotl inte vill ha surt vatten och jag därmed inte velat ha trä i onödan).
    Det är helt uppenbart att det är rötterna som försurar vattnet just nu (vilket ju är en självklarhet när man har mangrove i) och det är ju något jag vill åt - men inte till den här graden. Jag har ingen som helst gissning för hur lång tid de kommer att läcka så mycket tanniner att de sänker pH för lågt.

    Har du haft stora rötter som påverkat pH till graden av att du behövt buffra KH uppåt? Och isf - vad har du använt? Och har du slutat buffra efter ett tag eller behövt fortsätta kontinuerligt? Det beror ju självklart lite på ditt vatten där du bor, men jag tänker lite som att det vore matnyttigt att se om någon annan haft erfarenhet av det. Jag kan ju fråga allmänt såklart. Det är säkert tonvis med folk som haft många svartvattenkar och har tips.
    Jag tänkte inte riktigt så långt som att jag kanske kommer att få vara mer vaksam nu med ett större kar med stora rötter, eftersom jag aldrig behövt bekymra mig för fluktuerande pH förut. Men nu när jag vill åt ett som ligger på gränsen till vad som "sköter sig själv", får jag nog hålla koll. Rosa dvärgbotia gillar inte lika surt vatten som övriga arter jag planerar. Så jag vill inte ha det under 6,5 i slutänden, även om de flesta av de övriga trivs bra lägre än så. Har fått hitta ett lämpligt medelvärde och 6,5 och lite över, blir ett bra värde där samtliga arter trivs.

    Jag tänker att jag kanske eventuellt får göra så att jag KH-buffrar rätt massivt även tills vidare, och sänker pH med egna medel istället. Det känns säkrare än att förlita sig på rötterna i sig själv.
    Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 12:34.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Och ännu en irriterande sak idag; den enda doppvärmaren jag har kvar som är stark nog - är en monstruöst stor Eheim från artonhundra-frös-ihjäl. Typ. Med lysande blå topp. Så j*a ful Fungerar finfint men... urk. Jag måste få tag i så små doppvärmare som möjligt, så att man kan ha något lite mindre iögonfallande (för oavsett var man stoppar det gigantiska åbäket skulle den synas och den blå tjusiga toppen sticka i ögonen...)

    (Annars får jag minsann kämpa för att hålla karen i normaltemp... nu är det för kallt istället... Och fluktuerar. Så lika bra att få det stabilt så att inte det också bidrar till de knäppa variationerna...)

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det ser fint ut med ormhassel som flyter så där tycker jag!
    Jo jag gillar också hur det ser ut men då får den definitivt vara förankrad för annars slaktar den alla växter i sin väg om den svajar och flyter runt för mycket.
    Jag fick rätt bra bukt med slemmet iaf för efter två tvättar kommer det inte mycket mer av den varan.

    Nu är det pH och KH som bråkar med mig. JÄKLAR vad jag råkade sänka mitt pH... lite surt ska det vara men som det är just nu är det för surt för t.ex. rosa dvärgbotia. Och alldeles för mjukt för dem, framför allt. (Just nu 5,5-6 resp. 1-2...) Vid förra testningen var det ungefär vad jag ville ha men nu flippade det... Jag fattar inte riktigt vad som hände. KH påverkar ju givetvis pH men tvärtom är inget som är särskilt väldiskuterat. Vissa påstår att tanniner sänker KH och då är det ju rötterna (enligt mig borde det vara rötterna då det är den enda variabeln som ändrats) men långt ifrån alla tycks hålla med om den saken.
    Jag är förvirrad. Har aldrig behövt höja KH förutom till vissa snäckor och räkor - mitt kranvatten är bra balanserat vad gäller den biten - så det här var ju ytterst märkligt.
    Värre isf är pH-värdet vad gäller hanteringen av cykeln... Nu är den för all del i full gång men den här pHn är inte bra för bakteriefloran. Och de galna värdena i cykelns fas avhjälper ju då definitivt inte problemet...
    Känns helskumt att behöva buffra KH samtidigt som man medvetet vill ha ett surare vatten... haha

    Jag får göra täta vattenbyten under den här fasen, låta rötterna urlakas i karet för jag drar då fanken inte upp dem igen - och så får det ta den tiden det tar helt enkelt.
    Men jag får nog nästan buffra KH under tiden för det här är inte så festligt för växterna heller. Tur att jag inte är dum nog att köra cykel med djur...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det ser fint ut med ormhassel som flyter så där tycker jag!

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade


    Speglingar deluxe men skit samma... Och i vanlig ordning aningen förvrängt mot kanterna pga panoramaformen.

    Nu får de stora rötterna i hörnen vara såhär. Jag orkar inte krångla mer. -__-
    De passar helt enkelt inte in rent fysiskt, på något annat sätt än såhär.

    Är inte helt nöjd med den till höger - jag tycker om den, men den ger inte optimala ytor för epifyter direkt. Båda är strykfula bakifrån eftersom man ser att de inte är solida där - m.a.o. ser de bara ut som stubbar och inte nedväxande träd - men jag målar troligen sidorna svarta. Placeringen och hur de täcker - duger väl. Det blir säkert bättre med mycket växter.


    Jag får se vad jag gör med ormhasseln när den väl sjunkit. Om jag använder den alls eller om jag ska försöka få tag i smala bitar av mangrove för att försöka få till lite spret mot mitten så att jag kan ha epifyter på andra ställen.

    (Och för att klargöra så att jag inte framstår som totalt inkompetent; ingenting förutom de stora rötterna och javaormbunken ska vara där de är nu... :P Lite trångt för javan men den får stå ut. Termometern är horribelt ful, ska definitivt inte synas - och är högst temporärt placerad... Jag får nog ta bort mina litermarkeringar och sätta dem i ett bakhörn istället... Vete fan varför jag satt dem på framsidan öht...
    Växter förutom javan är bara temporärt placerade och förankrade med plantisar, för att de inte ska flyta runt.
    Jag får vänta på "basväxterna" som bör anlända imorgon (ett par javaormbunkar till, en Hygrophila... något... (vad det nu är för något då jag är osäker på butikens märkning stämmer), några Crypt wendtii Tropica och någon petchii pink) och får nog flytta över de minimala Nymphoides hydrophylla Taiwan och Hydrocotyle tripartita Japan från tempkaret då de inte trivs där (och eventuellt får jag fylla på med annat temporärt från tempkaret också, eftersom det är så tomt...) innan jag börjar kludda med var i karet mindre saker ska sättas. Den gröna wendtiin har jag lite huvudbry med men jag får se var den kan passa när jag har mer överblick och har fått de sista bruna och rosa crypterna. Den ser gräslig ut just nu men det är ju bara cryptsyndromet...)
    Får försöka fundera ut var - och om - jag ska smäcka in mossa.

    Och fundera ut vad jag ska ha som kan balansera alla stora blad. Något litet som kunde passa. Kikat på Lindernia sp. India men jag tror inte att den hade trivts. Något liknande vore bra. Gärna något som drar åt brunt/gult/orange/rosa. Och något gräsigt är bra men har bara en minimal tuva Blyxa vilken lär ta tusen år att föröka - och jag tror inte att den kommer att trivas så bra men vi får väl se.

    Så... next; växterna ska placeras. Efter det får jag börja med botten och ljuset. Cykeln går fort så jag tror att jag nog ska kunna lägga beställning på några av fiskarterna om någon vecka eller max två.
    Senast redigerad av Bambikill; 06 July 2020, 13:54.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Jag blir så trött...

    Min senast inköpta rot - som såg så bra ut i affären - var inte direkt optimal i karet när jag skulle ha den i motsatt hörn från Frankenstein-bygget i det första.
    Dels inte perfekt i formen - men det kunde jag ha levt med - men när jag fick sätta den på ett håll jag inte riktigt hade tänkt från början, då den inte gick in på något annat sätt och såg helfel ut i det hörn jag tänkt från början - var den så totalt annorlunda mot de andra rötterna vad gäller intryck. Den ser för all del trevlig ut - men mer som ett långt, slätt träd som växer ner i vattnet (faktiskt väldigt likt rötterna på ett riktigt, levande mangroveträd - snarare än de kreationer vi tenderar att skapa). Fint, men väldigt slätt och inte optimalt för att fästa växter på, snarare än knotigt och oregelbundet som det andra bygget.

    Så jag rev loss mitt monster från hörn 1 och började rumstera om. Vilket jag pysslade med i timtal igår kväll. Men får inte till något jag är nöjd med. Och nu kan jag ta mig tusan inte springa och köpa fler stora rötter för någonstans måste jag börja dra åt svångremmen om jag ska ha råd med FISK till karet :P
    Rötterna är för stora för karet egentligen... de passar liksom bara på ett enda håll utan att det blir pannkaka av det hela...
    Och jag hade velat ha typ... högre sittande "rotben", nu blir det ett stooooort och högt tomrum längs hela bakväggen så kan absolut inte få upp några epifyter där, på något sätt. Det ska givetvis täckas av höga växter men det blir ändå lite... enformigt att ha en homogen växtvägg där, när rötterna ska ramas in och delvis täckas, av epifyter som sticker ut vad gäller utseende. Lite för stora kontraster när det blir ett så tydligt bryt.
    Jag kunde kanske höja rötterna på något sätt med sten men jag har bara kolsten vad gäller större stenar - och jag är egentligen inte så sugen på att ha någon sten alls därinne - förutom möjligen enstaka småstenar strödda här och där i sanden - om det ser vettigt ut vid test.

    Öht blir hela U-formen jag ville åt, för låg. Jag ville fått upp det avsevärt mycket högre än såhär. Jag kanske kan lyckas hitta grenar senare som jag kan köra ner för att höja mittpartiet lite grann... Möjligen kunde ormhasseln fungera för att få till något för epifyter att klamra sig fast vid, men då får de nog inte synas för de matchar inte mangroven öht i utseende.

    Men vad gäller just rötternas placering tror jag att jag kanske kan leva med det nuvarande resultatet antar jag - förutom att det är strykfult på baksidan av hörn 2, där majoriteten av rötterna från det första bygget hamnade. Det såg riktigt underligt ut med bara den stora roten, det blev så stort hålrum bakom och man såg insuget. Så jag satte den konvexa rotbiten där som lock framför insuget. Och ur den aspekten såg det bra ut som maskering. Men däremot syns det smärtsamt tydligt att den inte hör ihop med den stora roten. Och det blir alldeles för stora glapp överallt - man ser in i karet i övre hörnet och hur jag än försöker staga upp rötterna, kan jag inte få dem att sticka upp ur vattnet på ett jämnt och snyggt sätt. Suck.
    På framsidan kan man dölja fulare "träd"kanter men på baksidan blir det väldigt svårt för ingen växt lär vilja växa där, inte ens microsorum, det blir så mörkt.

    Jag får nog nöja mig med det här och sedan ändra på allt när jag uppgraderar kar... för jag orkar ta mig tusan inte krångla med den här biten mer. Det mesta ska ändå täckas av växter... Men det där hörnet vid insuget står jag inte ut med. Det blev avsevärt mycket mindre påtagligt när jag testade att skugga med en skiva under ljusrampen på det stället - men det var ändå störigt synligt tycker jag...

    Så jag tänker; om jag målar sidorna svarta då. Då döljer jag hela skiten. Men... karet är ett panorama och jag tror att det skulle se lite underligt ut att måla kortsidorna svarta när sedan den vinklade sidan inte är svart. Lite som om man hade målat halva kortsidorna på ett vanligt, rektangulärt kar...
    Kanske får tejpa upp en sopsäck bara för att se hur det ser ut. (Vilket inte funkar permanent då man kommer undan med det på baksidan men knappast på synliga kortsidor).

    Eller så får jag försöka sätta javaormbunke där och dör den av total ljusbrist - så får den väl göra det så får jag väl sätta dit en ny i så fall om den första stryker med...


    Nu får jag nog sätta mig och googla enorma mängder bilder på kar med den layouten för att se hur de fått till ett lyft i mittpartiet.
    Bara känner mig så matt och gnällig... :P
    Men bara jag får stommen acceptabel, så är det skit samma med detaljerna. Jag vill komma till punkten att jag kan börja med växterna. Innan de ledsnar totalt på mitt kringflyttande.


    Gnäll, gnäll, gnäll...

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Tauriel

    Bra gjort av dig att läsa av dina djur på det viset! Imponerande! Det är svårt med värmen - tack och lov har vi luftvärmepump med AC-funktion.
    Vore illa om jag inte kunde det med tanke på att jag haft hund hela mitt liv, fött upp katter i 15 år, jobbat på tropikhus, veterinärklinik, diverse stall och stuterier, haft i stort sett varenda vanlig (och en hel del ovanliga) art av husdjur som finns - OCH läst kurser i etologi :P haha
    Fisk är nog den typen av djur jag har sämst koll på - då jag "bara" haft akvariedjur i 10+ år :P Innan det mest reptil och amfibier - förutom däggdjur, då.

    Min lägenhet är ett helvete att hålla ens i beboelig temperatur på sommaren :S Vi ska inte ens prata om akvarierna. Ibland får man ta till varenda knep i boken för att inte få kokt fisk till middag :S Jag älskar Axolotl men skaffar dem inte igen så länge jag bor här för kylsystem är snordyra och de är kallvattendjur. Och slitet med att hålla kallvattenkar under 18 grader - helst 16 - när utomhustemperaturen kryper över uppemot 35+ (= närmare 40 i min lägenhet och 35 i små kar, om jag inte vidtar alla åtgärder jag kan) vill jag aldrig ha igen. Urk. Konstant övervakning i stort sett.

    Lämna en kommentar:


  • Tauriel
    svarade
    Ursprungligen postat av Bambikill
    Han är förresten bra att ha - "Builder Bob". (Nu lär det där namnet fastna, vare sig jag vill eller ej...)

    När värmeböljan slog till första gången, för typ 4-6 veckor sedan - blev deras kar väldigt varmt, i vanlig ordning, (min lägenhet är snuskigt varm) men jag upptäckte att termometern visade fel för att han betedde sig så märkligt. Han försökte hoppa ur karet nonstop och jag fattade inte varför - han har aldrig gjort det på de ca 5-6 år jag haft honom, tills jag började fundera på tempen för att det kändes så varmt trots fläkt, ramtopp istället för den vanliga toppen, syresten och filterutblås på ytan. Stoppade i en annan termometer och insåg att det var 31 grader där i - trots att den andra termometern visade 26 :S
    Flyttade dem direkt till ett annat kar som är lättare att hålla något svalare - och beteendet försvann direkt.

    OT då det är en art fjärran från fisk - men min hund har upptäckt så många hälsoproblem hos andra djur, att det är helt vansinnigt. Han har hittat TRE livmoderinflammationer hos avelskatter - långt innan de visade synliga symtom. Och gjorde mig uppmärksam på en avelshanes urinvägsinflammation också. För att inte nämna att han förvarnar om min daghunds löp minst en månad innan det börjar... Så jag tar min hunds beteenden på största allvar. Markerar han skrevet på en katt är det akuten direkt. Än har han aldrig haft fel. Men så är han iofs av jaktras - hysteriskt intresserad av spår - och kullbrorsan var narkotikahund hos polisen
    Bra gjort av dig att läsa av dina djur på det viset! Imponerande! Det är svårt med värmen - tack och lov har vi luftvärmepump med AC-funktion.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    För att återgå till projektet;

    När jag orkar ta mig i kragen här, är lördagens plan att få i den nya roten (som dock ser väldigt intressant ut i formen och skulle kunna fungera som del även till det första hörnet så eventuellt bygger jag om hörn 1 - vi får se) och försöka fundera ut hur jag skulle kunna gömma det fula insuget på ett bra sätt. Grunderna måste bli färdiga nu så att alla epifyter som ligger förankrade i diverse kar, kan få en permanent plats...

    Eventuellt binda om de växter som satts på sten och rötter, då ingen tycks kunna svara på om flätlinan jag använt kan vara farlig, och jag vill veta säkert...

    Och möjligen att få till ett konstnärligt projekt med att fota eller teckna av samtliga växter och rötter någorlunda bra - så att jag kan leka runt i photoshop och försöka få till en visuell mall för vad jag vill uppnå... :P För att vara livslång hobbyist - och utbildad - i både foto, konst (serieteckning) och grafisk bild - är jag onekligen extremt dålig på att se saker framför mig... (Vilket är den ena anledningen till att jag gav upp de grejerna som karriärval och håller mig på hobbynivå... anledning två är stressen med deadlines. Urk).

    Jag dillade i ett inlägg igår om att det vore superbt om det fanns ett designprogram eller app för att planera ett akvarium - med befintliga bilder på sten, rötter och olika växter. Har inte lyckats hitta något fast jag googlat. Och jag kan då inte programmera. Men ett eget "program" kan jag ju göra. Dvs en samling bilder att sedan leka med i PS. (För det räcker ju inte med befintliga tasks - jag MÅSTE ju hitta på fler...)

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Han är förresten bra att ha - "Builder Bob". (Nu lär det där namnet fastna, vare sig jag vill eller ej...)

    När värmeböljan slog till första gången, för typ 4-6 veckor sedan - blev deras kar väldigt varmt, i vanlig ordning, (min lägenhet är snuskigt varm) men jag upptäckte att termometern visade fel för att han betedde sig så märkligt. Han försökte hoppa ur karet nonstop och jag fattade inte varför - han har aldrig gjort det på de ca 5-6 år jag haft honom, tills jag började fundera på tempen för att det kändes så varmt trots fläkt, ramtopp istället för den vanliga toppen, syresten och filterutblås på ytan. Stoppade i en annan termometer och insåg att det var 31 grader där i - trots att den andra termometern visade 26 :S
    Flyttade dem direkt till ett annat kar som är lättare att hålla något svalare - och beteendet försvann direkt.

    OT då det är en art fjärran från fisk - men min hund har upptäckt så många hälsoproblem hos andra djur, att det är helt vansinnigt. Han har hittat TRE livmoderinflammationer hos avelskatter - långt innan de visade synliga symtom. Och gjorde mig uppmärksam på en avelshanes urinvägsinflammation också. För att inte nämna att han förvarnar om min daghunds löp minst en månad innan det börjar... Så jag tar min hunds beteenden på största allvar. Markerar han skrevet på en katt är det akuten direkt. Än har han aldrig haft fel. Men så är han iofs av jaktras - hysteriskt intresserad av spår - och kullbrorsan var narkotikahund hos polisen

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Tauriel

    Underbart! Klart du ska ha kvar en sån personlighet!! Inga regler utan undantag :-) Min äldsta ancistrus har bosatt sig i ett plastbambuslott som sonen valde. Han sörjde när jag ställde undan det en tid. Alla ancistrusbarnen är födda däri. Helt ointresserad av kokosgrottorna! Hans fru gnager dock på den ena och den andra har min stora siamesiska algätare gjort till sin tron :-) Den ligger och jäser på eller framför den hela dagarna!
    Ja han är rätt kul (Inte lika kul när man ska städa efter åbäket... Det första jag gjorde när jag tände karen när jag gick upp idag, var att flytta tillbaka sand och kruka en decimeter då han hade grävt upp sanden ner till glaset och sedan rullat krukan fram och tillbaka... (Jag hörde när det hände, vid typ 6-7 på morgonen, men orkade inte gå upp och fixa det... Men nu får nog krukan åka ut innan han slår sönder något... Tur att han är liten - hade han varit en stor firre hade han nog kunnat kvadda saker på riktigt... :O Jag får nog ta och bolstra ordentligt bakom den där kolstenen i mitt bygge, för det skulle inte förvåna mig om den här jäkla "Builder Bob" ställer till med problem... Lol... jag döper aldrig mina fiskar men han borde nästan få heta just det... Men jag har haft en tam gråtrut som hette "Bob", så det går ju inte... )

    Men han är ingenting mot vissa andra jag haft. Den konstigaste var min enorma goldenhanne (jag gav bort dem när jag avvecklade nästan alla karen på en gång och bara behöll två) som skulle putsa mina händer och armar så fort jag var i tanken och rotade. De flesta malar jag haft har varit väldigt lax med hantering och mer eller mindre sitter kvar frivilligt i näven på en om man måste ta upp dem - men han var extrem. Inte direkt en "snäll" fisk. Men totalt orädd för människor. Vansinnigt rolig när han skulle suga på katternas trynen också, när de tryckte nosen mot rutan och ville äta fisk genom glaset... Följde efter katterna på glaset, fastsugen... såg inte klokt ut.

    Annars är det praktbotia som är de största personligheterna. Jag kan helt enkelt inte trycka in ett kar i den storleken som behövs, annars finns det ingen tvekan om att jag hade skaffat arten igen Jag tycker inte ens att 1000 liter räcker till en grupp vuxna. Jag skulle föredra minimum 2000 liter... Och det finns noll chans att jag kan trycka in något sådant i ett rum där jag faktiskt vistas. Och skulle nog inte våga det heller - i en ranglig gammal post-WWII-vindslägenhet med sneda, knakande golv :S


    Jag kastade tre gamla kokosgrottor nu när jag inventerade akvariegrejerna nyligen. Skrattade gott åt hur blanka och välpolerade de var. Inte den minsta tillstymmelse till fiber kvar någonstans. De var helt tokiga i dem, och det var det enda som dög till att ha yngel i också. I början slängde jag in ett stort urval av olika grottor, rör och annat, för att se vad de ville ha - och samtliga hannar valde ALLTID kokosgrottorna. De är fula men de är populära så min "Builder Bob" får väl ha en instoppad under rotbygget. Eller så kanske jag till och med kan ha en grotta som stöd istället för kolsten... Om jag kan få tag i en riktigt stor grotta.

    Lämna en kommentar:


  • Tauriel
    svarade
    Ursprungligen postat av Bambikill

    Haha jo

    Det är så att jag har en gammal super rot ancistrushane som gått med mina kuhlii - och jag har inte riktigt lyckats tvinga mig själv att göra av med honom bara för att karet ska vara Asien... jag gillar honom. Så han får smyga sig in som illegal invandrare
    Och han ÄR ju faktiskt väldigt fin. Med åldern fick han lite fulare färg - en del grådaskig svart pigmentering i trynet och på borsten, men inte så värst mycket. Overall är han nästan helt röd. Lite småväxt men fin.

    (Och har sina egenheter som jag gillar, även om de är irriterande ibland. Han är i full gång just nu också... han gillar att flytta på saker. Det har han alltid gjort. Just nu är hans favorit en liten sprucken terracottakruka som var bortglömd och nedgrävd i det förra karet de gick i - jag hittade den i sanden och mindes då att det är han som grävt ner den från första början... så han fick med den in i det temporära karet de går i nu. Och den flyttar han runt därinne så att det knastrar i gruset och rötter klonkar mot rutan och allt möjligt annat oväsen... Han väcker mig emellanåt om nätterna med det - så mycket låter det... Han ger sig inte heller, varje gång jag flyttat bort den från glaset för att jag inte vill ha den där - är den tillbaka efter max ett dygn... Som mest har han flyttat den typ 20 cm genom karet... lol...

    Nu när de får så mycket plats bakom den där roten i hörnet, funderar jag på att ge honom en jäkla kokosgrotta igen... han älskar dem men de är så fula att jag vägrar ha dem. Men där bak kan han ju få ha en att gnaga på och bo i, Utom synhåll för mig
    (Rötter har han såklart alltid haft men han är så förtjust i kokosgrottor. Iofs har jag aldrig haft en ancistrus som INTE varit helt tokig i dem...)
    Underbart! Klart du ska ha kvar en sån personlighet!! Inga regler utan undantag :-) Min äldsta ancistrus har bosatt sig i ett plastbambuslott som sonen valde. Han sörjde när jag ställde undan det en tid. Alla ancistrusbarnen är födda däri. Helt ointresserad av kokosgrottorna! Hans fru gnager dock på den ena och den andra har min stora siamesiska algätare gjort till sin tron :-) Den ligger och jäser på eller framför den hela dagarna!

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Tauriel
    Ser fint ut så här långt! Gillar att du är utförlig. Sen kanske en dum fråga; men är inte Ancistrusen sydamerikan?
    Haha jo

    Det är så att jag har en gammal super rot ancistrushane som gått med mina kuhlii - och jag har inte riktigt lyckats tvinga mig själv att göra av med honom bara för att karet ska vara Asien... jag gillar honom. Så han får smyga sig in som illegal invandrare
    Och han ÄR ju faktiskt väldigt fin. Med åldern fick han lite fulare färg - en del grådaskig svart pigmentering i trynet och på borsten, men inte så värst mycket. Overall är han nästan helt röd. Lite småväxt men fin.

    (Och har sina egenheter som jag gillar, även om de är irriterande ibland. Han är i full gång just nu också... han gillar att flytta på saker. Det har han alltid gjort. Just nu är hans favorit en liten sprucken terracottakruka som var bortglömd och nedgrävd i det förra karet de gick i - jag hittade den i sanden och mindes då att det är han som grävt ner den från första början... så han fick med den in i det temporära karet de går i nu. Och den flyttar han runt därinne så att det knastrar i gruset och rötter klonkar mot rutan och allt möjligt annat oväsen... Han väcker mig emellanåt om nätterna med det - så mycket låter det... Han ger sig inte heller, varje gång jag flyttat bort den från glaset för att jag inte vill ha den där - är den tillbaka efter max ett dygn... Som mest har han flyttat den typ 20 cm genom karet... lol...

    Nu när de får så mycket plats bakom den där roten i hörnet, funderar jag på att ge honom en jäkla kokosgrotta igen... han älskar dem men de är så fula att jag vägrar ha dem. Men där bak kan han ju få ha en att gnaga på och bo i, Utom synhåll för mig
    (Rötter har han såklart alltid haft men han är så förtjust i kokosgrottor. Iofs har jag aldrig haft en ancistrus som INTE varit helt tokig i dem...)
    Senast redigerad av Bambikill; 03 July 2020, 23:41.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...