Återfall i hobbyn med uppstart av svartvatten Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • TurtleTurd
    svarade
    Halloj Bambikill

    Hur går det för dig med ditt svartvatten?
    Länge sedan man såg någon uppdatering.

    Mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Hur går det för dig med akvarium och maskar? Fått någon bukt på det?

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Jag hoppas det... Otroligt irriterande att ha det stående på standstill vad gäller inredning, med växter placerade huller och buller bara för att ha någonting där inne som kan käka nitrater (och växa). Det ser ju liksom inte klokt ut. Stänglar på varenda tillgänglig yta, epifyter fastklämda där de får plats temporärt och mina stackars bucephalandra fastnålade i botten med plantisar... (De små mojängerna kom, efter många års dammsamlande, äntligen till nytta...)
    Och att det enda karkollandet består av att stirra efter maskar och alger...

    Jag får planera placering i förväg så länge. Och försöka spara plats till andra växter. Vill inte börja sätta grejer permanent förrän jag rett ut om jag tänker algbehandla (känns nog rätt onödigt men vet inte än, slängde iväg ett PM till en annan medlem om saken) och huruvida jag tänker ta ut rötter igen eller ej.
    Och jag har glömt att beställa guavalöv och grejer. Men jag tänkte iofs se vad jag kan hitta i bladväg här i närområdet Går ändå i skogen varje dag med fyrbenta.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det låter som allt är på rätt väg nu, äntligen!

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Skam den som ger sig!
    Kan inte ens uttrycka hur nöjd jag känner mig med mig själv just nu... :P

    Jag är såååå glad att jag inte gav upp för jag har fått det mesta i schack nu. (Ta i trä, ropa inte hej, knock on wood - osv...)
    Genom ren finsk envishet, otaliga timmars fördjupning och studier i allt möjligt från maskar till vattenkemi, feedback/tankar från andra och en jäkla massa resonerande fram och tillbaka - ser det ut att ha ordnat sig nästan fullständigt. Bara en liiiiten bit till... (Uteslutningsmetoden är guld...)

    Vattenvärdena idag är bra (utmärkta, till och med) - cykeln nästan klar, gissningsvis. Skippat vattenbyte och städ, och t.o.m. testning, under två dagar - för att se vad som händer. Och halleluja - KH och pH är stadiga och har inte rubbats trots noll påfyllning av karbonater. (Via vattenbyten, då). Svartvatten är det inte just nu (snarare snudd på kristallklart men med en svag ton...) men det tar vi senare, när allt är stabilt. Filterstrumpor införskaffade - så får vi se om jag stoppar snäckskal i filtret sen eller om det blir diskret i tanken bara.


    Algerna har inte fått ordentligt fäste - de enda drabbade växterna (och även de hade bara ytterst lite) åkte ut i lördags och i en hink, eftersom de är fina och det är synd att kasta dem även om jag inte ska ha dem. Får se om någon vill ha dem (efter sanering), isf är de gratis mot porto. (Har även lite annat sydamerikanskt för övrigt).
    Har inte sett synliga alger på annat ställe men vågar inte anta att de inte finns därinne så jag överväger åtgärder med klorin i tanken eller eventuellt urtagning och klorindopp för allt innehåll. Får se.

    Kiselalger överallt, dock - men de går att få bukt med rätt enkelt och försvinner generellt fort när en tank är klar. Får hålla efter dem med slamsugning tills vidare.
    Om de inte gör det, sätter jag in snäckor och senare Helena för att decimera dem. En del småsnäckor nu men inga farliga mängder och den enda Helenan därinne har vaknat till liv och käkar en del av dem.

    Maskarna har minskat i antal - iallafall avfallskäkarna. Men de kan få hållas tills vidare och lär bli uppkäkade av fisk så småningom. Och en del kan få finnas, det är bara sunt och naturligt. Jag skulle ändå påstå att jag fått bort en hel del av plattmaskarna - vare sig de är rhabdocoela eller planarier. Jag lutar åt de "ofarliga" tidigare och i så fall kommer fiskarna att käka upp dem. Överväger dock att medicinera tanken med Praziquantel men har inte bestämt mig än. Om de nu kan hållas i schack tills jag fått i någon fisk för att se om de äter dem - vore det bättre. (Extremt få fiskarter äter planarier men däremot äter de flesta gärna rhabdocoela).


    Fått hem de sista, försenade akvarieväxterna men blev väldigt snopen över hur små de var. Fräscha, så den biten är jag nöjd med. Och priset. Men storleken var en downer - men de växer ju... (Tyvärr är majoriteten långsamt växande). Fick också ersättningsvariant av vissa och det var jag inte så glad över men skit samma.
    Befintliga växter i karet växer så fort att man nästan skulle kunna se det om man filmade och sedan snabbspolade... Tack och lov.
    Ett fåtal har tagit rejäl stryk, näringsbrist under hysteriska vattenbyten har gett en del men på äldre blad men det löser sig snart, och bl.a. ser vissa av mina bucephalandra inte så skoj ut men de skjuter nya blad och de hämtar sig nog rätt fort när jag fått dem fixade och fastsatta på permanent plats. (Ingen av de mindre epifyterna är fastsatta på slutlig plats men de flesta trivs okej med att inte sitta fast någonstans).

    PMDD införskaffat men det rör jag inte just nu. Senare, senare. Just nu är jag illa tvungen att använda näring för växternas skull, men slopat allt med makronäringsämnen, sedan början.


    Så på det stora hela; trägen vinner!

    (Det är ju tur att det ibland kan komma till nytta med att vara envis som en åsna korsad med en rödmålad gris...)


    Nu vill jag inreda!!!!!!!!! (Snart, snart, snart...)
    Senast redigerad av Bambikill; 22 July 2020, 17:40.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av TurtleTurd
    Hej Bambikill

    Det här låter ju lite avskräckande måste jag säga. Alla problem med alla värden och sen alger och maskar. Jag får nog försöka luska ut vad roten jag tänkt använda är för något. Så jag minimerar risken att få lika jobbigt med värdena i mitt framtida kar i alla fall. Alger och maskar kanske jag inte kommer ifrån men att få ett vatten som beter sig som ditt är inget jag önskar.

    Hoppas det löser sig för dig snart, och att du hittar orsaken.

    mvh TT
    Ja... jag tycker nog att det är värt att vara rejält försiktig hellre än chansa bara för att man aldrig haft problem förut / andra inte haft det. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag kunde vara så korkad med mangroven men jag får skylla på att jag aldrig ens haft så stora rötter i kar (haft annan typ av inredning i alla större kar jag haft) så jag begrep inte hur pass stor effekten skulle bli vad gäller dem - om man inte var väldigt noggrann med att skrubba bort så mycket löst man kunde få väck...

    Ormhasseln förvånar mig eftersom den är så gammal och dessutom kokt, bakad och en del av dem skalade in till veden. Jag minns inte exakt hur länge jag haft dem men ca 5 år. Dock spelar ju åtgärderna jag tagit bara roll vad gäller parasiter och dylikt. Barken är ju så tunn att den ruttnar väldigt fort, kanske möjligen ännu fortare för att de faktiskt var kokta och kanske barken släppt aningen från veden då. De stank absolut horribelt när jag kastade dem från hinken där de stått efter att de åkte upp.
    Ett hett tips är iallafall att få av varenda liten bit man kan få av - som är tunn eller porös nog att kunna tänkas ruttna i rekordfart... Små kvistar, tunn bark, uppluckrad ved.

    Ett kar i cykel kunde antagligen inte hantera den galna ammoniakavsöndringen. Men å andra sidan hade ett ingånget kar säkert haft invånare - som garanterat hade strukit med vid den stolliga spiken...

    Naturmaterial jag själv plockat skulle jag aldrig någonsin sätta i utan kokning/bakning för att döda ohyra eller annat. Köpta rötter från butik är nog ganska säkert preparerade på ett eller annat sätt. De skulle nog inte tycka att det var särskilt bra om folks kar blev infesterade av skit så de sanerar dem säkert på ett eller annat sätt - med värme eller något.


    Jag upptäckte igår kväll att maskarna är koncentrerade till rötterna, speciellt den ena. Det behöver ju dock inte betyda någonting i fråga om var de kom ifrån - jag ser det som tveksamt att mask hade kunnat överleva inne i kärnveden på mangrove SÅ otroligt länge att det skulle ha kommit med dem från butik - de måste ju ha varit uttorkade hur länge som helst hos grossist och sedan butik - men de har iallafall fått fäste där inne och är väl i himmelriket vad gäller småskräp att mumsa på... På glas och botten hittar man inte särskilt många nu - men däremot ser man dem krypa runt inne i roten om man tittar från sidoglasen. Ännu en anledning till att vara ganska säker på att det är just "avfallsmaskar" - men vad som oroar mig är att jag ska ha svårt att hålla kontroll på dem framöver, utan konstant städning. Jag har ju ingenting som äter dem.

    Hade vattnet varit helt stabilt hade jag övervägt att skaffa några småfiskar som älskar småkryp - men problemet är att jag inte vet vart jag ska göra av fiskarna efter det om det inte är en art jag själv vill ha, så det går ju inte. Undrar om kopparbarb hade kunnat tänkas vilja äta dem... vore nog inte otroligt. Jag är inte totalt hundra procent säker på att jag vill ha kopparbarb dock. Övriga arter är nog inte särskilt intresserade av dem. Kanske mina kuhlii iofs.

    Det kan bli så att jag får ta ut rötterna och sanera dem - för från botten får man bort dem enkelt, i jämförelse. Sedan vet jag dock inte hur jag ska göra med filtret. Jag kan ju inte rengöra alla materialen på en gång och i så fall kommer de ju bara att hoppa från material till material. Om de ens lever därinne.


    Det är så irriterande för allt övrigt är i schack och förhoppningsvis snart löst. Men maskarna vet jag inte riktigt om jag kan få permanent kontroll över. Och det blir kanske dumt att se om fiskar håller efter beståndet och sedan kanske ändå få sanera rötterna senare - och riva upp inredningen DÅ... Suck.
    Får fundera på vilken strategi som är bäst.

    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Hej Bambikill

    Det här låter ju lite avskräckande måste jag säga. Alla problem med alla värden och sen alger och maskar. Jag får nog försöka luska ut vad roten jag tänkt använda är för något. Så jag minimerar risken att få lika jobbigt med värdena i mitt framtida kar i alla fall. Alger och maskar kanske jag inte kommer ifrån men att få ett vatten som beter sig som ditt är inget jag önskar.

    Hoppas det löser sig för dig snart, och att du hittar orsaken.

    mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Dagens rapport/note to self...

    Värdena i fråga om cykeln i sig - är som de bör vara i den här delen av cykeln - och fortsatt stadiga.
    NH4 stadigt på runt 0,1 - lägre än igår.
    NO2 aningen över 0,1 - så det ligger stadigt.
    NO3 3-5, precis mittemellan skulle jag vilja ha det till. Så dubbelt mot igår men samtidigt var det en del meckande med grejer igår som antagligen kan vara boven.

    pH och KH beter sig lika underligt som förut men är iallafall någorlunda stadiga. pH verkar vara högre idag - någonstans strax under 7, medan KH fortfarande är 3.
    Jag begriper fortfarande inte vad som gröper ur KH så fort, från dygn till dygn - när jag ändå fått ner syrorna i karet extremt mycket. (Dvs - om jag inte hade fyllt på KH med vattnet varje dag - är jag helt övertygad om att det hade droppat direkt. Och det är redan för lågt vid 3).


    Sen till senaste dygnets upptäckter och problem... :P


    Jag har upptäckt en ny art av alger. Jag får kontakta lämpliga instanser Såg något extremt märkligt som "växte" på en rot och tänkte "wtf är det för konstig alg?" Fiskade upp det och insåg att arten var Canis lupus familiaris - variant "Shetland Sheepdog..." Min daghunds päls dyker upp... överallt.


    Maskarna är MARKANT färre så jag lutar mer och mer åt att jag måste ha felidentifierat vissa vanliga maskar som planarier. Har i så fall aldrig varit så glad att ha uppåt väggarna fel :P Nematoderna kan man ju undra över. Jag kunde ha svurit på att det var nematoder då de simmade så karakteristiskt och jag sett det förut - men jag har inte kunnat se en enda till efter vattenbytena och noggrann rengöring. Iallafall NÅGON borde jag väl ha sett. Såvida de inte precis börjat etableras och jag fick bort majoriteten illa kvickt. Förhoppningsvis hade jag fel om dem också :P De vanliga odjuren gör ingen skada så länge de inte blir för många och det har jag uppenbarligen i schack eftersom mängden av liten nu. De lär föröka sig som fanken om jag inte fortsätter rengöra noggrannt tills cykeln är färdig och en ordentlig balans uppstår. Och djur som äter dem kommer in. Lite av dem får gärna vara kvar, bara jag slipper se dem. Men inga mängder som kan bli ett problem. Planarier försvinner inte med vattenbyten och bara jag kan få tag i ett förstoringsglas kan jag checka varje mask jag råkar se.

    De små mängderna alger har minskat. Kiselalger finns kvar men ska klippa bort alla blad och jag tycks ha bort det mesta från rötterna. (Inte för att det fanns så mycket av den varan till att börja med och de försvinner när allt är i balans och med mekanisk borttagning). Övrigt har jag ingen aning om vad det är men mängderna är små och har minskat i takt med att jag nypt av, slamsugit och näring i tanken försvinner allt mer och mer. Det mesta sitter på växter som ändå ska ut direkt när jag får de jag beställt (som är sjukt försenade och har gjort mig mer än lovligt sur på butiken...)

    Glädjande är iaf att cyklops finns kvar och surrar runt. De får gärna stanna. Jag har undvikit att suga upp dem i den mån det är möjligt, men försvinner de så gör de.


    Igår kväll vattenbyte på runt 50 liter ut genom slamsugning för att få med så mycket junk som möjligt - men också en sjujävla massa problem som förhoppningsvis inte ställer till saker :S
    Innan bytet öppnade jag filtret bara för att checka hur pass mycket maskar det kunde finnas därinne och passade på att hälla ut gunkvattnet - bara det inte torkar spelar det ingen större roll för cykeln om man bara låter filtermaterialen vara ifred. Vattnet innehåller mest bara skräp, oavsett. Rengjorde dem inte, bara doppade dem kvickt i akvarievatten (och fyllde även på med akvarievatten i filtret medan jag donade) för att få bort löst skräp så att eventuella maskar inte har för mycket att äta därinne. Kunde dock inte se mer än ett par stycken och de var i bottenvattnet. De minsta ser man ju inte men de större syns ju tydligt. Det fanns ett litet fåtal som var stora nog att vara synliga, av de helt vanliga maskarna.
    Sen kom problemet... :S

    Filtret vägrade fyllas med vatten... Och man får inte ha vatten i när man ska ha igång det... Hällde i det minst halvfullt ändå - för att köpa tid. Då stack iallafall inte mer än en bit av förfiltren och den översta korgen upp ur vattnet. (Och de absolut mest relevanta materialen är längst ned. Längst upp har jag bara filtervadd).
    Filterhelvetet krånglade i typ en halvtimme minst - och involverade, förutom X antal försök - till slut en flytt av insug och utsug till motsatta ändar mot tidigare placering, då jag misstänkte att problemet var att insugsdelens slang var för sträckt. Tidigare ägare har klippt den för kort för att den ska funka optimalt i den änden av karet. (Ett jäkla meck kan jag intyga - då det idiotiska karets toppram har så små uthål för sladdar och slangar - att det är extremt svårt att få ut klämmorna utan att knäcka dem). Tyvärr även en röra vad gäller min tidigare placering av rötterna...
    Då fick jag tanken fylld till slut. Men det gick så lång tid att det är fullt möjligt att en hel del bakterier strukit med.
    Jag lär se inom närdagarna om det blir sämre hantering av NH4 och NO2... Men eftersom kolonierna är så väletablerade ska de väl förhoppningsvis återhämta sig fort om jag hade ihjäl för mycket av dem...


    Jag har funderat mycket på det här med rötterna och pH och avsöndringen av ammoniak. Jag är helt övertygad om att ormhasseln var det som ställde till med allt från början. Men efter att de åkte ut....? Jag är övertygad om att mangroven är delvis skyldig då de läckte mycket i början och tappade en massa småsmulor. Men i takt med att jag bytt vatten och slamsugit - har ju ammoniaken minskat. Men framför allt - vattnet är inte brunt öht längre. Aningen gulare än "vanligt" akvarievatten. That's it.
    Så - alltså kan inte större mängder av tanniner släppas ut längre. Undrar om det som fortsätter avsöndras konstant - alltid - verkligen skulle räcka för att sänka pH och käka upp mina karbonater så kraftigt och i den snabba takten det sker...? Men vad annars? De nu normallåga (för ett kar i slutet av cykeln) värdena av NO2 och NO3 borde ju inte räcka till för att erodera dem.
    Kanske är ammoniakavsöndringen sedan upptäckten av maskar - snarare från döda djur? Det borde jag också se i takt med att de försvinner.



    Det känns som att alla problemen är nystartsproblem - som helt enkelt skenade ur kontroll för att processen gick för fort redan från början.
    Och då jag ser tydliga förbättringar för varje dag - tänker jag fortsätta och känner mig optimistisk Jag lär se vad som händer.
    När cykeln verkar färdig skiter jag i vattenbyten någon/några dagar - och iakttar noggrannt värdena och annan utveckling.


    Det stora problemet nu är hur jag ska lyckas hålla pH och KH i schack utan att byta vatten nonstop. För jag är rätt säker på att de kraschar om jag inte börjar med en konstant buffring. Rötterna är egentligen den enda möjliga anledningen och det går ju inte att gissa hur länge de lakar ur i karet.


    Dagens projekt får bli att få ut varenda liten växtdel som inte är helt frisk och fin - leta efter kanelbullar (de är väldigt få men jag vill inte riskera att de blir fel då inga snäckätare ska finnas i karet. Måste det prompt bli kvar små mängder av snäckor får de iaf vara posthorn som är lättare att hitta och kasta ut om de blir för många, då mina är röda). Plus vattenbyte på runt 50 liter + slamsugning. Snart finns inget junk kvar därinne, i form av växtdelar eller småkrafs från rötterna. Eller mask. (Förhoppningsvis).


    End of rant.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Dagens värden är för övrigt ungefär samma som igår.

    NH4 en ytterst liten ökning. Från mittemellan 0,1-0,2 igår - till aningen mörkare, så strax under 0,2. Men det kan vara logiskt då jag rört runt så mycket igår med slamsugen - bankat på rötterna för att få loss och ut så mycket löst som möjligt och skaka ut maskar från skrymslen och vrår, tog upp det bortglömda filtermaterialet som fullkomligt yrde ut slam, etc.
    NO2 ca 0,1 jämfört med aningen närmare 0,2 igår.
    NO3 strax över 1 mot gårdagens 3-5. (Logiskt - jag gjorde vattenbyte på runt 50 % igår).
    pH och KH stadigt på 6,5 respektive 3. Tillsatte inga mer skal igår, men vattenbyte dagligen håller det stabilt. (Givetvis måste det buffras i längden).

    Min tanke är att fortsätta med dagliga vattenbyten tills cykeln är färdig. Sen efter att det varit stabilt minst ett par dagar med NH4 och NO2 på noll - köra ett par dagar utan vattenbyte och se vad som händer. Men om det är rötterna som släpper ammoniak, kan man ju undra hur länge de ska göra det för såhär kan jag ju inte hålla på hur länge som helst och definitivt inga fiskar i karet innan det är helt under kontroll.
    Men i takt med att maskarna försvinner - bör jag kunna eliminera döda, ruttnande maskar som anledning och då kvarstår endast rötterna och ingen annan möjlig anledning.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Allt verkar jättekonstigt och jag har ingen erfarenhet alls av de problem du beskriver. Kan inte ge några råd men hoppas att du får ordning på det.
    Jag borde fan skriva en lång jäkla post att spara - om exakt vad man INTE ska göra. Och hur försiktig man ska vara med preparation av rötter och annat, för de kan ställa till med mer än man tror. Det finns ingen annan möjlighet än att de är boven. Men sen har jag då matat på processen ytterligare genom att inte uppmärksamma det i tid - då jag aldrig hade kunnat tänka mig att allt hade kunnat hinna så långt, så fort. Därmed testade jag inte förrän allt redan var i taket. Jag hade knappt räknat med att det skulle finnas någon nitritproduktion öht - men det visade sig att nitraterna redan var skyhöga. Det tog alltså runt en vecka att gå till sjuka mängder nitrater... Rekordfart för mig i ett så pass stort kar...
    Sedan tog jag inte itu med alla småsaker som kunde bidra, som t.ex. att få bort minsta lilla ruttnande växtdel, totaldammsuga botten, rötter etc - dagligen. För då hade jag strypt alla småkällor som bidrar. Man kan starta extrema kedjereaktioner, uppenbarligen. Allt går ju hand i hand och hittills har elimineringsmetoden och punktåtgärder uppenbarligen funkat.

    Men nu är allt på väg åt rätt håll och cykeln är typ klar snart, förutsatt att det håller sig stabilt när jag minskar vattenbytena. Vilket jag kommer att testa så fort NH4 är nere i noll flera dagar i sträck. Vilket borde ske ganska snart förutsatt att rötternas utsläpp av ammoniak minskar. (Vilket jag kommer att se när och om NH4 är på noll. Varenda annan källa är snart fullständigt eliminerad - och då kvarstår endast rötterna som anledning).
    Sen får jag se därifrån.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Selafiel
    Allt låter lite suspekt. Har iofs väldigt begränsad erfarenhet, men nåt luktar lite surt.
    Lol... ja... ormhasseln i hinken...

    Jag tänkte spara dem, skaffa en stor låda att laka ur dem i, och sedan testa vattnet då och då för att se hur de blir - men det är inte värt det. De åker i soporna.

    Allt började bli bättre efter att de åkte ut och det ser ut att ha vänt i takt med stora, dagliga vattenbyten och ordentlig slamsugning - vilket jag kommer att fortsätta med tills jag är säker på att cykeln är klar - så får ph/KH blir en senare grej att få styr på långsiktigt istället för bara på kort sikt.

    Men ohyran är jag lite hoppfull om, för jag lutar åt att jag klantat mig med att identifiera dem. Jag kan inte se ordentligt, har inget förstoringsglas :S Och min lupp är för stark. Men de har minskat kraftigt med vattenbyten och slamsugning och det borde inte planarier ha gjort. Så jag lutar åt "vanliga maskar" som ju försvinner helt när kar är i balans och med normal städning. Nematoder har jag inte sett några fler av.

    Jag tror helt enkelt att det här är en kedjereaktion från extrem övermatning via förruttnelse - som i sin tur startat andra oönskade processer tills allt skenade iväg. Det hade varit bättre om cykeln inte hade fungerat fullt så bra för då hade jag antagligen startat om hela skiten vid ett tidigt skede. Men nu har den kommit så långt att jag inte vill göra det förrän spelet är helt förlorat och det tror jag inte att det är. Jag är mer hoppfull nu än förut, fast problemen hopat sig

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Att rötter orskar massiva ammonium och nitritnivåer låter ju otroligt och hur sjutton kan det uppstå nematoder, planier mm..mm, det är ju bara växter och rötter i....
    Jo, jag begriper ingenting - det är därför jag ursinnigt försökt reda ut vad tusan som orsakar allt. Men jag lutar definitivt åt ormhasseln för jag sparade dem i hinken de stod i, och lät medvetet vattnet stå och hinken luktade alltså mer eller mindre som att man hade ställt dem i ren urin. (Och det blev så på bara några dagar). Ammoniaknivåerna var ju flera gånger högre i hinken än i karet, på mindre än 18 timmar.

    Hur tusan de kunde bli så illa, vet jag inte. Men barken är ju extremt tunn på dem och den började väl ruttna massivt fort i karet. De jag skalat för åratal sedan, slemmade inte i närheten så mycket - m.a.o. inte i närheten så mycket förruttnelse eftersom slemmet ju lever just på det.

    Nivåerna började sjunka så fort ormhasseln åkte ut, men rötterna släpper väl en del också. Och eftersom jag varken lakade ur dem ordentligt eller skrubbade dem tillräckligt (uppenbarligen inte eftersom de smulat en hel del) så ruttnar det ju. Till största del är de väldigt solida men det finns partier där de är lite uppluckrade och jag lärde mig definitivt min läxa om att ta i i överkant med nya rötter om de är så stora... :S

    En annan sak jag tror möjligen kan ha orsakat en del tillskott av käk är att jag glömde ta ut filtermaterialet som preparerats i fiskarnas kar och jag hade låtit det geggas till riktigt ordentligt med slam så det låg ju och konstant utsöndrade där det låg under filterinsuget på den nya tanken, bakom benet på en rot. Jag såg det först igår, jag trodde att jag hade tagit ut det. Dessutom kan allt slam från fisktanken kanske ha påverkat saken eftersom slammet ju plötsligt är i en mer instabil nivå medan det i fisktanken orsakar noll problem. Jag har tagit slam mellan vattenbyten i den tanken - så länge som möjligt efter byten.
    Likaså bör ju döda maskar och skit ha avsöndrat konstanta mängder ammoniak. Och ruttnande växter eftersom crypten strök med fort och en del andra växter smälte bort delvis. Jag borde ha varit mer nitisk med att hålla efter allt sådant men jag tänkte att det måste finnas ammoniakavsöndring - men den blev nog lite väl stor. Men nu tänker jag hålla det på ett minimum.

    Nu är nitriterna väldigt låga (likaså nitrater men det beror ju självklart på vattenbytena) medan ammoniak ligger stadigt. (Lågt men för högt för att indikera en färdig cykel).
    pH och KH är stadiga sedan igår också.


    Jag tror att jag kan ha felidentifierat "vanliga" maskar (vet inte vad de heter men de där som poppar upp i nystartade eller extremt vanskötta kar - men försvinner när kar balanseras) med nematoder. Jag tycks nämligen ha två sorter som ser aningen olika ut. Jag hoppas att jag haft fel - men det verkar möjligen så eftersom de minskat radikalt med vattenbyten - vilket nematoder inte skulle ha gjort.

    Växter har jag fått från tre olika källor. Det finns ingen ohyra i fiskarnas kar, har studerat det noga. Där finns bara cyclops. I temp-växtkaret vet jag inte eftersom det kraschade pga trasig termometer och jag hysteriskt tömde det. Men jag hade iaf inte noterat någon ohyra öht därinne - däremot vag tillväxt av alger. Växter är ju klassiskt vad gäller införsel av skit till kar.

    Jag är väldigt negativt inställd till att desinficera med olika kemikalier - har gjort det förr och det var kanske därför jag varit väldigt förskonad från införd skit och bara fått det med växter jag inte gjort det med... men jag kan säga att jag definitivt kommer att köra precis allt i klorin, väteperoxid eller alun från och med nu :S Det är inte värt att chansa.

    Jag har undringar om desinficering av rötter men jag startar en annan tråd om det.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Allt verkar jättekonstigt och jag har ingen erfarenhet alls av de problem du beskriver. Kan inte ge några råd men hoppas att du får ordning på det.

    Lämna en kommentar:


  • Selafiel
    svarade
    Allt låter lite suspekt. Har iofs väldigt begränsad erfarenhet, men nåt luktar lite surt.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Att rötter orskar massiva ammonium och nitritnivåer låter ju otroligt och hur sjutton kan det uppstå nematoder, planier mm..mm, det är ju bara växter och rötter i....
    Senast redigerad av åheim; 15 July 2020, 14:52.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...