Återfall i hobbyn med uppstart av svartvatten Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #16
    Jag blir så trött...

    Min senast inköpta rot - som såg så bra ut i affären - var inte direkt optimal i karet när jag skulle ha den i motsatt hörn från Frankenstein-bygget i det första.
    Dels inte perfekt i formen - men det kunde jag ha levt med - men när jag fick sätta den på ett håll jag inte riktigt hade tänkt från början, då den inte gick in på något annat sätt och såg helfel ut i det hörn jag tänkt från början - var den så totalt annorlunda mot de andra rötterna vad gäller intryck. Den ser för all del trevlig ut - men mer som ett långt, slätt träd som växer ner i vattnet (faktiskt väldigt likt rötterna på ett riktigt, levande mangroveträd - snarare än de kreationer vi tenderar att skapa). Fint, men väldigt slätt och inte optimalt för att fästa växter på, snarare än knotigt och oregelbundet som det andra bygget.

    Så jag rev loss mitt monster från hörn 1 och började rumstera om. Vilket jag pysslade med i timtal igår kväll. Men får inte till något jag är nöjd med. Och nu kan jag ta mig tusan inte springa och köpa fler stora rötter för någonstans måste jag börja dra åt svångremmen om jag ska ha råd med FISK till karet :P
    Rötterna är för stora för karet egentligen... de passar liksom bara på ett enda håll utan att det blir pannkaka av det hela...
    Och jag hade velat ha typ... högre sittande "rotben", nu blir det ett stooooort och högt tomrum längs hela bakväggen så kan absolut inte få upp några epifyter där, på något sätt. Det ska givetvis täckas av höga växter men det blir ändå lite... enformigt att ha en homogen växtvägg där, när rötterna ska ramas in och delvis täckas, av epifyter som sticker ut vad gäller utseende. Lite för stora kontraster när det blir ett så tydligt bryt.
    Jag kunde kanske höja rötterna på något sätt med sten men jag har bara kolsten vad gäller större stenar - och jag är egentligen inte så sugen på att ha någon sten alls därinne - förutom möjligen enstaka småstenar strödda här och där i sanden - om det ser vettigt ut vid test.

    Öht blir hela U-formen jag ville åt, för låg. Jag ville fått upp det avsevärt mycket högre än såhär. Jag kanske kan lyckas hitta grenar senare som jag kan köra ner för att höja mittpartiet lite grann... Möjligen kunde ormhasseln fungera för att få till något för epifyter att klamra sig fast vid, men då får de nog inte synas för de matchar inte mangroven öht i utseende.

    Men vad gäller just rötternas placering tror jag att jag kanske kan leva med det nuvarande resultatet antar jag - förutom att det är strykfult på baksidan av hörn 2, där majoriteten av rötterna från det första bygget hamnade. Det såg riktigt underligt ut med bara den stora roten, det blev så stort hålrum bakom och man såg insuget. Så jag satte den konvexa rotbiten där som lock framför insuget. Och ur den aspekten såg det bra ut som maskering. Men däremot syns det smärtsamt tydligt att den inte hör ihop med den stora roten. Och det blir alldeles för stora glapp överallt - man ser in i karet i övre hörnet och hur jag än försöker staga upp rötterna, kan jag inte få dem att sticka upp ur vattnet på ett jämnt och snyggt sätt. Suck.
    På framsidan kan man dölja fulare "träd"kanter men på baksidan blir det väldigt svårt för ingen växt lär vilja växa där, inte ens microsorum, det blir så mörkt.

    Jag får nog nöja mig med det här och sedan ändra på allt när jag uppgraderar kar... för jag orkar ta mig tusan inte krångla med den här biten mer. Det mesta ska ändå täckas av växter... Men det där hörnet vid insuget står jag inte ut med. Det blev avsevärt mycket mindre påtagligt när jag testade att skugga med en skiva under ljusrampen på det stället - men det var ändå störigt synligt tycker jag...

    Så jag tänker; om jag målar sidorna svarta då. Då döljer jag hela skiten. Men... karet är ett panorama och jag tror att det skulle se lite underligt ut att måla kortsidorna svarta när sedan den vinklade sidan inte är svart. Lite som om man hade målat halva kortsidorna på ett vanligt, rektangulärt kar...
    Kanske får tejpa upp en sopsäck bara för att se hur det ser ut. (Vilket inte funkar permanent då man kommer undan med det på baksidan men knappast på synliga kortsidor).

    Eller så får jag försöka sätta javaormbunke där och dör den av total ljusbrist - så får den väl göra det så får jag väl sätta dit en ny i så fall om den första stryker med...


    Nu får jag nog sätta mig och googla enorma mängder bilder på kar med den layouten för att se hur de fått till ett lyft i mittpartiet.
    Bara känner mig så matt och gnällig... :P
    Men bara jag får stommen acceptabel, så är det skit samma med detaljerna. Jag vill komma till punkten att jag kan börja med växterna. Innan de ledsnar totalt på mitt kringflyttande.


    Gnäll, gnäll, gnäll...

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #17


      Speglingar deluxe men skit samma... Och i vanlig ordning aningen förvrängt mot kanterna pga panoramaformen.

      Nu får de stora rötterna i hörnen vara såhär. Jag orkar inte krångla mer. -__-
      De passar helt enkelt inte in rent fysiskt, på något annat sätt än såhär.

      Är inte helt nöjd med den till höger - jag tycker om den, men den ger inte optimala ytor för epifyter direkt. Båda är strykfula bakifrån eftersom man ser att de inte är solida där - m.a.o. ser de bara ut som stubbar och inte nedväxande träd - men jag målar troligen sidorna svarta. Placeringen och hur de täcker - duger väl. Det blir säkert bättre med mycket växter.


      Jag får se vad jag gör med ormhasseln när den väl sjunkit. Om jag använder den alls eller om jag ska försöka få tag i smala bitar av mangrove för att försöka få till lite spret mot mitten så att jag kan ha epifyter på andra ställen.

      (Och för att klargöra så att jag inte framstår som totalt inkompetent; ingenting förutom de stora rötterna och javaormbunken ska vara där de är nu... :P Lite trångt för javan men den får stå ut. Termometern är horribelt ful, ska definitivt inte synas - och är högst temporärt placerad... Jag får nog ta bort mina litermarkeringar och sätta dem i ett bakhörn istället... Vete fan varför jag satt dem på framsidan öht...
      Växter förutom javan är bara temporärt placerade och förankrade med plantisar, för att de inte ska flyta runt.
      Jag får vänta på "basväxterna" som bör anlända imorgon (ett par javaormbunkar till, en Hygrophila... något... (vad det nu är för något då jag är osäker på butikens märkning stämmer), några Crypt wendtii Tropica och någon petchii pink) och får nog flytta över de minimala Nymphoides hydrophylla Taiwan och Hydrocotyle tripartita Japan från tempkaret då de inte trivs där (och eventuellt får jag fylla på med annat temporärt från tempkaret också, eftersom det är så tomt...) innan jag börjar kludda med var i karet mindre saker ska sättas. Den gröna wendtiin har jag lite huvudbry med men jag får se var den kan passa när jag har mer överblick och har fått de sista bruna och rosa crypterna. Den ser gräslig ut just nu men det är ju bara cryptsyndromet...)
      Får försöka fundera ut var - och om - jag ska smäcka in mossa.

      Och fundera ut vad jag ska ha som kan balansera alla stora blad. Något litet som kunde passa. Kikat på Lindernia sp. India men jag tror inte att den hade trivts. Något liknande vore bra. Gärna något som drar åt brunt/gult/orange/rosa. Och något gräsigt är bra men har bara en minimal tuva Blyxa vilken lär ta tusen år att föröka - och jag tror inte att den kommer att trivas så bra men vi får väl se.

      Så... next; växterna ska placeras. Efter det får jag börja med botten och ljuset. Cykeln går fort så jag tror att jag nog ska kunna lägga beställning på några av fiskarterna om någon vecka eller max två.
      Senast redigerad av Bambikill; 06 July 2020, 14:54.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #18
        Det ser fint ut med ormhassel som flyter så där tycker jag!

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #19
          Ursprungligen postat av Nando
          Det ser fint ut med ormhassel som flyter så där tycker jag!
          Jo jag gillar också hur det ser ut men då får den definitivt vara förankrad för annars slaktar den alla växter i sin väg om den svajar och flyter runt för mycket.
          Jag fick rätt bra bukt med slemmet iaf för efter två tvättar kommer det inte mycket mer av den varan.

          Nu är det pH och KH som bråkar med mig. JÄKLAR vad jag råkade sänka mitt pH... lite surt ska det vara men som det är just nu är det för surt för t.ex. rosa dvärgbotia. Och alldeles för mjukt för dem, framför allt. (Just nu 5,5-6 resp. 1-2...) Vid förra testningen var det ungefär vad jag ville ha men nu flippade det... Jag fattar inte riktigt vad som hände. KH påverkar ju givetvis pH men tvärtom är inget som är särskilt väldiskuterat. Vissa påstår att tanniner sänker KH och då är det ju rötterna (enligt mig borde det vara rötterna då det är den enda variabeln som ändrats) men långt ifrån alla tycks hålla med om den saken.
          Jag är förvirrad. Har aldrig behövt höja KH förutom till vissa snäckor och räkor - mitt kranvatten är bra balanserat vad gäller den biten - så det här var ju ytterst märkligt.
          Värre isf är pH-värdet vad gäller hanteringen av cykeln... Nu är den för all del i full gång men den här pHn är inte bra för bakteriefloran. Och de galna värdena i cykelns fas avhjälper ju då definitivt inte problemet...
          Känns helskumt att behöva buffra KH samtidigt som man medvetet vill ha ett surare vatten... haha

          Jag får göra täta vattenbyten under den här fasen, låta rötterna urlakas i karet för jag drar då fanken inte upp dem igen - och så får det ta den tiden det tar helt enkelt.
          Men jag får nog nästan buffra KH under tiden för det här är inte så festligt för växterna heller. Tur att jag inte är dum nog att köra cykel med djur...

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #20
            Och ännu en irriterande sak idag; den enda doppvärmaren jag har kvar som är stark nog - är en monstruöst stor Eheim från artonhundra-frös-ihjäl. Typ. Med lysande blå topp. Så j*a ful Fungerar finfint men... urk. Jag måste få tag i så små doppvärmare som möjligt, så att man kan ha något lite mindre iögonfallande (för oavsett var man stoppar det gigantiska åbäket skulle den synas och den blå tjusiga toppen sticka i ögonen...)

            (Annars får jag minsann kämpa för att hålla karen i normaltemp... nu är det för kallt istället... Och fluktuerar. Så lika bra att få det stabilt så att inte det också bidrar till de knäppa variationerna...)

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #21
              Ursprungligen postat av Nando
              Det ser fint ut med ormhassel som flyter så där tycker jag!
              Nando... tänkte att jag frågar dig direkt eftersom du har ett stort svartvatten på G - och har haft det förut också, om jag inte förstått saken fel?

              Har du någonsin haft sådana problem som jag haft med vattenvärdena vad gäller pH och KH? (Beskrivit det i en annan tråd - det var flera olika problem men jag tror att jag listat ut att det egentligen rör sig om två problem med olika anledningar - men du kanske har någon input om just pH/KH-biten).

              Jag har faktiskt aldrig haft såhär stora rötter i kar öht (de är väl på typ 2 kg st, gissningsvis...) - de flesta av mina tidigare kar med surare vatten, har varit små och har antingen bara haft smårötter eller varit tätt planterade. De enda större karen (samma 180 som är igång nu, och senare ett 240 jag inte har kvar) med surare vatten var bara smockfullt med växter och hade sparsamt med rötter. pH lyckades jag sänka "manuellt" i samtliga, med tillskott av löv och alkottar - i 240 hade jag torv i filtret mot slutet men gjorde av med karet rätt snart efter det - och åtgärderna höll pH stabilt. I övrigt har större kar bara haft sten och växter. (Då Axolotl inte vill ha surt vatten och jag därmed inte velat ha trä i onödan).
              Det är helt uppenbart att det är rötterna som försurar vattnet just nu (vilket ju är en självklarhet när man har mangrove i) och det är ju något jag vill åt - men inte till den här graden. Jag har ingen som helst gissning för hur lång tid de kommer att läcka så mycket tanniner att de sänker pH för lågt.

              Har du haft stora rötter som påverkat pH till graden av att du behövt buffra KH uppåt? Och isf - vad har du använt? Och har du slutat buffra efter ett tag eller behövt fortsätta kontinuerligt? Det beror ju självklart lite på ditt vatten där du bor, men jag tänker lite som att det vore matnyttigt att se om någon annan haft erfarenhet av det. Jag kan ju fråga allmänt såklart. Det är säkert tonvis med folk som haft många svartvattenkar och har tips.
              Jag tänkte inte riktigt så långt som att jag kanske kommer att få vara mer vaksam nu med ett större kar med stora rötter, eftersom jag aldrig behövt bekymra mig för fluktuerande pH förut. Men nu när jag vill åt ett som ligger på gränsen till vad som "sköter sig själv", får jag nog hålla koll. Rosa dvärgbotia gillar inte lika surt vatten som övriga arter jag planerar. Så jag vill inte ha det under 6,5 i slutänden, även om de flesta av de övriga trivs bra lägre än så. Har fått hitta ett lämpligt medelvärde och 6,5 och lite över, blir ett bra värde där samtliga arter trivs.

              Jag tänker att jag kanske eventuellt får göra så att jag KH-buffrar rätt massivt även tills vidare, och sänker pH med egna medel istället. Det känns säkrare än att förlita sig på rötterna i sig själv.
              Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 13:34.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #22
                Jag har bara mätt pH och nitrit några gånger i nystartade/omstartade kar och aldrig något annat vattenvärde. Jag har många rötter i flera kar, dock är det inga regelrätta svartvattenkar med undantag för mitt nya 200l. För mig har pH aldrig understigit 6,8 och jag har aldrig haft mätbar nitrit (kör dropptest). Jag ska testa mitt svartvattenkar i helgen och kan återkomma med värdena i det.

                Tyvärr kan jag inte tillräckligt om vattenkemi för att ge något vettigt råd om vad du kan göra. Dina värden verkar jättekonstiga och jag hoppas verkligen du får ordning på det.

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Jag har bara mätt pH och nitrit några gånger i nystartade/omstartade kar och aldrig något annat vattenvärde. Jag har många rötter i flera kar, dock är det inga regelrätta svartvattenkar med undantag för mitt nya 200l. För mig har pH aldrig understigit 6,8 och jag har aldrig haft mätbar nitrit (kör dropptest). Jag ska testa mitt svartvattenkar i helgen och kan återkomma med värdena i det.

                  Tyvärr kan jag inte tillräckligt om vattenkemi för att ge något vettigt råd om vad du kan göra. Dina värden verkar jättekonstiga och jag hoppas verkligen du får ordning på det.
                  Ah, okej
                  Jag brukar inte direkt testa särskilt mycket i nystartade kar, bara enstaka gånger sporadiskt, förrän jag tror att cykeln börjat komma igång ordentligt. Men nu började jag tidigt eftersom jag var nyfiken på hur pass fort den ympade kulturen från fiskarnas kar, skulle ta sig. Jag bara gapade när jag såg värdena. Har aldrig haft ett så pass stort kar som haft den farten vad gäller utveckling. Så jag antar att ormhasseln ändå förde med sig något bra... Förutsatt att jag kan få kontroll på det fort, vill säga. pHn och KHn stör mig mer för jag misstänker att den biten lär ta längre tid att få ordning på. Tack och lov att jag vägrar cykla med fisk, för hade jag gjort det hade de definitivt strukit med direkt.

                  Du har väl nya rötter i karet, så det vore intressant med dina värden, så jag hör gärna om det Dina är väl dock exklusivt redmoor (eller liknande) och de släpper ju inte i närheten lika mycket grejer som mangrove gör - men lite bör de ju trycka ur sig.

                  Vilket pH-test använder du? Jag är lite halvmissnöjd med JBLs 3-10. Det ger för stora glapp när man vill ha svartvatten där man behöver ha kontroll på smalare värden. Jag tror att jag ska köpa till det som är lite mer precist - 6,0-7,6. Har haft det någon gång tidigare men köpte en kombiväska den här omgången eftersom alla de äldre testerna hade gått ut. Billigare med set :S

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #24
                    Nu har jag ett JBL pH-test 6,0-7,6 och ett JBL NO2-test. Tidigare körde jag JBL combitest (där pH mäter mellan 3,0-10) men det har blivit för gammalt tror jag för vissa vätskor är missfärgade. Jag kan testa både ”nya mellankaret”, som varit igång en tid men ändå är relativt nystartat, och ”svartvattenkaret” som bara varit vattenfyllt i en vecka. I det sistnämnda bör det ju inte finnas någon nitrit ännu, eftersom det är så nytt men pH kan ju vara intressant. Har redmoore och driftwood i det tillsammans med catappalöv och olika frökapslar.

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Nu har jag ett JBL pH-test 6,0-7,6 och ett JBL NO2-test. Tidigare körde jag JBL combitest (där pH mäter mellan 3,0-10) men det har blivit för gammalt tror jag för vissa vätskor är missfärgade. Jag kan testa både ”nya mellankaret”, som varit igång en tid men ändå är relativt nystartat, och ”svartvattenkaret” som bara varit vattenfyllt i en vecka. I det sistnämnda bör det ju inte finnas någon nitrit ännu, eftersom det är så nytt men pH kan ju vara intressant. Har redmoore och driftwood i det tillsammans med catappalöv och olika frökapslar.
                      Ja, passa dig för gamla tester... inte bara kan de visa uppåt väggarna fel - utan de kan vara direkt skadliga. Jag fick frätbränna för ett tag sedan när jag gick igenom alla akvarieprylar för att förbereda för att starta upp det nya. Skulle kolla datumen på mina gamla tester och ett av dem hade läckt tydligen. Hade bildat ett tjockt lager pulveraktig påbyggnad runt flaskhalsen och jag råkade få pulver på fingrarna när jag tog upp grejerna ur sin lilla låda (för att spara flaskor och hållare så att vidare testning går fortare - nu har jag såpass många att jag kan köra alla tester samtidigt - med viss inpassning för reaktionstider).
                      Sved som attan och jag rusade till vasken för att skölja, men hade (väldigt lindriga - som om man hade bränt sig lite grann) frätskador på två fingertoppar. Nu vägrar jag ens röra dem och tänker lämna in hela lådan med gamla kemikalier till soptippens gifthantering... Tur att skiten inte har läckt värre än så - i närheten av elkablar till exempel... (Vilket fanns nära kartongen där det låg en massa akvarieprylar). Nu fräter för all del inte alla syror på alla material - men ändå.

                      Jag testar karet dagligen nu - för att ha pejl på hur saker utvecklas, och har kört stickprov på både fiskkaret, växtkaret och ormhasseln i hinken för att kunna eliminera eventuella problem med testerna men allt visar vad det kan förväntas göra så det är inget fel på testerna iallafall.

                      pH är inget värde jag fäst så värst stor vikt vid i början av cykler, bara i slutet, men nu känns det minst sagt relevant, när det beter sig så galet. Och för ett svartvattenkar är det ju ganska viktigt eftersom man rör sig på riskabla nivåer sett till hur instabil pH/KH-balansen kan bli. Det är dels därför jag inte vill gå lägre än minimum 6,5 och helst lite över det - inte bara för dvärgbotiornas skull. Kuhlii klarar upp till 7,5 i värsta fall, men mår bättre under det. När det blir så här kluddigt som jag har just nu, tar det antagligen lite tid och meckande innan jag kan få till ett stabilt värde. Men hellre för högt än för lågt :S

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #26
                        Jag har kört med sera quicktest-stickor ett bra tag nu och jag tycker de har fungerat ypperligt. Dem kanske inte visar superexakt men ger en bra fingervisning. Jag har mätt kranvatten och stickorna visar samma värden som förväntas av uppsalavattnet. Dem visar hur nitratet stiger och att Kh och Ph sjunker när det går ett par veckor mellan vattenbytena. Och man klipper itu stickokorna så får man 100 tester istället för 50...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #27
                          Bambikill, nu har jag testat pH och nitrit. I ”nya mellankaret”, som varit igång sedan 7 juni, är pH 6,7 och nitrit 0. I ”svartvattenkaret”, som bara varit igång sedan den 3 juli, är pH 6,9 och nitrit 0. Något annat värde har jag inte kollat men jag vet att vi har väldigt mjukt kranvatten här.

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #28
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jag har kört med sera quicktest-stickor ett bra tag nu och jag tycker de har fungerat ypperligt. Dem kanske inte visar superexakt men ger en bra fingervisning. Jag har mätt kranvatten och stickorna visar samma värden som förväntas av uppsalavattnet. Dem visar hur nitratet stiger och att Kh och Ph sjunker när det går ett par veckor mellan vattenbytena. Och man klipper itu stickokorna så får man 100 tester istället för 50...
                            Jag har inte testat stickor på säkert... 10 år. Jag köpte dem i början men eftersom jag hade så känsliga djur vågade jag inte chansa när jag såg folks åsikter om dem, utan köpte riktiga tester.
                            Och så länge sedan var ju stickor mer eller mindre totalt skräp - för att uttrycka det milt. Min bror envisades med att använda stickor för typ 5 år sedan men jag gnällde och när hans vatten flippade och vi testade lite olika saker med stickorna - såg man tydligt hur kass de var. (T.ex. noll för klor på kranvatten... om och om igen...) Han köpte dropptester efter det. Men jag har å andra sidan ingen som helst erfarenhet av stickor efter det och jag har sett att de verkar ha förbättrats avsevärt i kvalitet på senare år - annars hade ju inte mer välrenommerade akvarister och sidor rekommenderat dem öht. Det skulle väl då bara vara om de är för breda i mätvärden.

                            Om jag bara hade utvärderat först hur pass exakta en specifik sort av stickor är, skulle jag absolut kunna köra på dagens bättre stickor för ett kar som ska ligga på "normala" värden. men just när det kommer till det här karet är jag ute efter så pass specifik pH-nivå i vattnet och skulle inte vilja ha för stora felmarginaler. Jag vill gå ännu mer precist i mätningarna och jag inte är nöjd med 3-10 testet, det ger för stor bredd. Ska införskaffa det mer exakta för ett smalare spann av värden.
                            Senare, när (OM...) karet stabiliserar sig och jag förhoppningsvis kunde få till en lika bra balans som fiskarnas kar haft hittills - kunde jag kanske överväga stickor.
                            Jag är helt enkelt för nervöst lagd när det kommer till vissa grejer :P Kontrollmani deluxe...


                            Men nu sade du en intressant sak. Ingångna kar tappar ju alltid i pH och KH efter ett tag, det är ju en naturlig process. Men du säger att du noterat minskning redan efter ett par veckor utan vattenbyte. Med andra ord påverkar nitrater KH och pH redan på ganska kort tid. Det är allt det här som jag inte riktigt fått att gå ihop. Hur KH kan ätas upp. Kanske det visst ligger en del i de personernas skriverier - som säger att både tanniner och NO2/NO3 "fräter bort" karbonaterna.
                            Det är ganska underligt att det är såpass lite skriverier om det, och att så många - på forum över hela världen - påstår att det inte alls ska göra det.
                            Men NÅGONTING käkar ju upp mina karbonater. Och egentligen vore det väldigt logiskt att syror fräter bort salter och mineraler.

                            Idag hade jag dubblat KH (nu 3-4 - dock har det ju ändå minskat på de 18 timmarna eftersom mitt kranvatten håller KH om 5-6) och höjt pH till ca 7,0 (det första medför ju dock självklart det senare) sedan mitt stora vattenbyte och ordentliga skakande av snäckskalen igår kväll. Jag var otålig och väntade bara ca 18 h mellan testningarna (före VB igår då alltså) men jag ska checka lite senare mot kvällen igen. Då kan jag notera eventuella skillnader. Jag måste googla lite efter processernas tidsspann men jag har för mig att någon av cyklerna ska ta just 18 h.
                            Dagens värden var väldigt annorlunda, förutom NO2.
                            NH4 nere på 0,05 igen. Ungefär. Kanske t.o.m. aningen mindre. (Egentligen avskyr jag mätning via jämförelse av färger för det är väldigt godtyckligt och ibland står man och väger mellan två färgfält... Jag hade föredragit om man kunde få siffror men då börjar vi prata avancerade labbtestningar... Jag har jobbat på djurklinik och åhhhhhh vad det är trevligt att få maskinutskrivna lappar med värden från testerna man körde i sina små maskiner...)
                            NO2 i taket, aningen mörkare än max på skalan. (1,0).
                            NO3 markant ner, till någonstans mellan 30-60.
                            Men förbättrad pH och KH ger ju å andra sidan långt mindre CO2 i vattnet. Men allt har ju sina baksidor...
                            Senast redigerad av Bambikill; 11 July 2020, 15:26.

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #29
                              Ursprungligen postat av Nando
                              Bambikill, nu har jag testat pH och nitrit. I ”nya mellankaret”, som varit igång sedan 7 juni, är pH 6,7 och nitrit 0. I ”svartvattenkaret”, som bara varit igång sedan den 3 juli, är pH 6,9 och nitrit 0. Något annat värde har jag inte kollat men jag vet att vi har väldigt mjukt kranvatten här.
                              Hmm. Ja, sedan början av juni borde ju det mesta ha stabiliserat sig. Jag vet inte riktigt varför du har olika pH-värden men det beror ju så klart på innehåll och annat. (Tiden som har förlöpt sedan dess, är i mitt tycke inte lång nog för att pH borde ha sänkts "permanent" som det gör i alla kar med tiden).
                              Man måste inte nödvändigtvis testa nitrater öht när man cyklar ett kar (det låter sjukt på svenska men jag vet inte vad jag ska kalla det, jag är så indoktrinerad i engelsk terminologi eftersom jag använder engelska till typ 90 % för precis allt... snart glömmer jag min finska och svenska... lol) för när nitriterna är väck vet du att du har nitrater. Dock finns ju risken att man inte ens hunnit få till nitraterna, om man inte testar ett kar som är i cykel och har för bråttom med att stoppa i djur och grejer. Det är mer om man vill kunna testa hur vattnet ser ut framöver, för att utröna hur ofta man behöver byta vatten t.ex. Jag byter så sällan jag bara kan och låter mina kar sköta sig själv i den mån det är möjligt.
                              Däremot vill jag testa alla basvärden då jag tycker att det har relevans. Speciellt när man har mycket växter eller fiskar med mer specifika krav etc. Och definitivt när man har skaldjur. Men å andra sidan finns det folk som aldrig testat ett skit, som ändå lyckats ha kar under låååååång tid. Min kompis hade haft kar hela sitt liv och hade aldrig ens hört talas om att man borde testa ibland, speciellt om man har vissa problem. Hon köpte en väska på min inrådan och upptäckte plötsligt anledningarna till diverse grejer som inte fungerade. Dessutom medförde ju okunskapen i hennes fall - att hon hade blandat fisk med totalt olika krav och behov :S
                              (Men hon var totalt uppåt väggarna fel med allt. Du vet uppenbarligen vad du sysslar med så jag menade inte att jämföra dig och henne, utan mer bara som exempel).

                              KH är dock inte samma sak som "mjukhet". Mjukhet mäts i GH (General Hardness) och mäter mängden upplösta mineraler (kalcium och magnesium) medan KH är karbonathårdhet och mäter mängden upplösta karbonater - kolbaserade salter. (Vilket är anledningen till att kombon av KH och pH påverkar mängden CO2 i vattnet).
                              KH och GH behöver inte nödvändigtvis korrespondera, det varierar med olika regioners vattenkällor, men oftast brukar de väl dock gå ungefär hand i hand.
                              Dessutom kan GH vara obalanserat i ens vatten, det beror på hur mycket Ca vs Mg det innehåller - så det kan vara brist på det ena eller andra.
                              De här värdena är viktiga för alla (speciellt KH - som kan vara det som avgör om ett svartvattenkar går åt pipan) men ännu mer viktiga för de som har djur som kräver väldigt specifika värden - t.ex. basiskt vatten eller höga halter av mineraler/karbonater. Dels många typer av ciklider men även snäckor och räkor. De senare två är väldigt bra indikatorer på taskig GH då man ser på dem om värdena ligger för långt under en längre tid. Ömsningsproblem respektive sköra/frätta/trasiga skal. (Därmed inte sagt att det är försvarbart att ha dem som "gruv-kanariefåglar", såklart). Det är därför de inte passar med svartvatten. De klarar inte det. Har du sett t.ex. större snäckor med små hål i skalen? Det beror på att de gått i vatten som haft för låga GH och KH-nivåer och för hög pH.

                              För låg KH och GH orsakar inte bara problem för fisk och skaldjur utan även växter, som får mineralbrist. (Förutom då att KH är livsviktigt för att binda pH).

                              KH samarbetar med pH, som ju mäter mängden vätejoner i vattnet och avgör hur surt eller basiskt det är. Karbonaterna binder och neutraliserar syror och håller därmed pH i schack. Det är därför KH är så viktigt när man vill åt låga pH-värden för ju mindre karbonater du har i vattnet - desto mindre kapacitet har vattnet för att stabilisera pH. Och svängningar av det kan ju leda till katastrofala resultat :S (Bakteriefloran slutar fungera och går i dvala vid låg pH. Till slut dör de. Så m.a.o. spikar i de farliga ämnena = fiskdöd och annat. Potentiellt total karkrasch om man inte fixar det omedelbart...) Tumreglerna är svåra att hitta exakta svar på men såvitt jag kan utröna bör ett kar i cykel aldrig gå under 6,5 i pH och under 6,0 kan orsaka cykelkrasch och man får börja om med allting. Rekommendationerna tycks vara att gå så högt som möjligt i pH och KH under cykeln och sedan sänka gradvis till vad man nu vill ha.
                              Det är därför jag inte vågar ha svartvatten med lägre pH än minimum 6,5 - det blir för instabilt, jag vågar inte chansa på att jag är nitisk nog att ha totalkoll... :S Jag tror att jag antagligen kommer att få göra så att jag har konstant KH/GH-buffring samtidigt som jag har saker som sänker pH - antingen om det räcker med löv och annat - eller om jag även behöver ha torv i filtret. Får se lite hur jag kan få det riktigt stabilt. Har jag ett massivt överskott av karbonater och mineraler - har jag råd att sänka pH manuellt då jag har en säkerhetsspärr med buffringen.

                              Så jag siktar på mellan 6,5 och 7 då ingen av fiskarna måste ha lägre än 7 egentligen. De klarar 7,5 också men hellre lägre. (Men eftersom det är svartvatten - och då måste innehålla färgande saker, som ju gör det mestadels med tanniner - är det nästan omöjligt att hålla 7,5 oavsett).
                              Hur länge mina kar tar för att cykla klart har varierat väldigt mycket. Absolut scratch utan överförda bakterier från andra kar - har tagit typ 6 veckor i genomsnitt. Använder jag befintlig bakterieflora har det berott på hur mycket jag förberett via t.ex. att stoppa i filtermaterial i de fungerande karen - långt i förväg, för preparation. I små kar är de nästan ready to go på nolltid. I större kar har det tagit längre tid men runt 3-4 veckor. Här hade jag en total explosion på typ 10 dagar, vilket är rekord för mig :S
                              Jag stoppar inget levande i kar förrän jag har typ noll NH4, NO2 har spikat ordentligt och sedan gått ner till 0 och jag har gott om NO3 - och allt varit stabilt i minst en vecka med daglig testning.

                              Min panik här handlade mycket om att min pH var nere på 5,5 vissa dagar - med obefintligt KH. M.a.o. kunde alla bakterier ha gått åt pipan. Och växterna får bristproblem och syrorna fräter på dem. Och mina idiotiska temperaturfluktuationer ställer också till det eftersom balanserna kastas omkull vid för låg temp. Jag har fått vara nitisk med kallvattenkar just för att allt fungerar annorlunda vid så låg temp. Cycling får man köra på högre temp och sedan sänka gradvis.

                              Sorry för en lång utbrodering Men jag tycker själv att ämnet är väldigt intressant. Grunderna har jag alltid kunnat men jag har fått läsa på väldigt mycket djupare om vissa grejer eftersom jag aldrig haft de här problemen förut :S
                              Senast redigerad av Bambikill; 11 July 2020, 15:34.

                              Kommentar

                              • Bambikill
                                • August 2014
                                • 384

                                #30
                                Ursprungligen postat av åheim
                                ...
                                Förresten, helt OT; Har du sålt en massa mossor/växter eller möjligen räkor (orange körsbär) eller fisk (isf super rot eller golden ancistrus - eller galaxy(rasbora)danio? Iaf förut? Jag är nästan tvärsäker på att jag måste ha köpt grejer av dig för ett antal år sedan (kanske runt 5 år eller något sådant) för jag kan inte skaka av mig tanken på att jag känner igen ditt användarnamn... Har köpt mossor och växter, räkor samt fisk av ovan nämnda arter, både via nätet (främst Redbee tror jag) och på plats i Skåne, av olika privatpersoner. Och jag kan bara inte släppa "Åheim" ur skallen :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...