Återfall i hobbyn med uppstart av svartvatten Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bambikill
    svarade
    Vad gäller vattenparametrarna fortsätter de åt rätt håll idag också. Eller ja - de har inte blivit sämre. NH4, NO2, NO3 samma som igår.
    Svag drop av pH och KH. (6,5 och 3 mot aningen över 6,5 respektive 4, igår). Så själva den biten verkar börja stabilisera sig nu och jag räknar med att cykeln är inne i sista fasen nu. (Bara inte vattenbytena luras för mycket men det borde de inte göra, det enda de borde påverka tydligt, är ju NO3).

    Jag måste bara komma på lämpligaste sätt att stabilisera KH i längden och inte bara genom hysteriska vattenbyten. För hade jag inte gjort dem är jag helt säker på att KH hade droppat till botten igen och möjligen orsakat liknande problem med allt annat också. Får ösa i ännu mer snäckskal idag och sedan börja rota i alternativen för konstant KH-buffring. Funderar på bikarbonat tills dess. Får nog läsa lite om det nu och se vad jag gör efter dagens vattenbyte. Vattnet verkar hålla sig ganska stabilt just nu med dagliga vattenbyten och någon extra åtgärd för KH.


    Så fokus nu får vara äckel-ockupanterna. Tycker att de ser avsevärt mycket färre ut idag men de är helt klart många. Ska byta minst 50 % vatten idag. Får väl mest bort nematoder men lite planarier följer väl med. Får slamsuga i den mån jag kommer åt också.


    Extremåtgärd blir avmaskning. Hjälper inte det heller, får jag nog starta om hela skiten, som Åheim påpekade... Men än ger jag inte upp

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Har aldrig hört talas om något av den här digniteten och detta saknar nog motstycke i akvaristikens historia, men du får väl sanera hela karet för nåt måste vara riktigt galet...
    Skoja... lol...

    Alltså... jag har haft minst 15 akvarier igång i mitt liv, med allt från snäckor till superkänsliga djur. Sällan haft algproblem, inte misslyckats särskilt kapitalt med några växter, aldrig haft några större problem med cykling utom första karet då jag inte hade något att ympa från andra kar. Knappt några sjukdomar förutom vita prick och lite svamp.
    Det värsta ihållande problemet har varit varma kar, men även det har jag lyckats få bukt med. Ibland har det varit mindre smågrejer som ställt till något, men allt har gått att lösa fort. De få gånger jag haft planarier och nematoder, har jag fått bort dem fort. Även om det finns massor av småsaker jag fortfarande inte har koll på - är jag, i mitt tycke, definitivt inte amatör och har liksom pejl. Sådan här problematik vore rätt extrem även för en total nybörjare, men för mig som ändå är ganska rutinerad, är det snudd på otroligt... (Men kanske jag har haft för mycket tur hittills, så att allt kommer på en gång nu...)

    För den här omgången... h-e-r-r-e-g-u-d.

    INGENTING har gått som det ska. Precis varenda liten grej har krånglat och så fort jag lyckats få ordning på en sak - kommer nästa. Jag är gråtfärdig emellanåt, varvat med asgarv, för det är så absurt allting.

    Jag sade till någon att Murphys lag är mitt ofrivilliga livsmotto. Och det bevisas gång på gång


    Det som retar ihjäl mig är att jag inte kan reda ut allt i minsta detalj. Jag bara är sådan. Jag gillar inte när jag inte förstår exakt vad som händer och varför.
    Men jag är inte beredd att ge upp än.


    Dock tror jag att det är rätt enkelt om man härleder alla problem till just ormhasseln och rötterna + äckeldjur med växter jag fått från andra eller butik.
    Fungerande bakterieflora tillsatt direkt - och samtidigt enorma utsläpp av ammoniak, så cykeln rivstartade. Därmed också enormt överskott på allt. Sparsamt växtbestånd, inga djur, konstant avsöndring av ammoniak i sjuka mängder tills ormhasseln åkte ut = allt löpte amok. pH sjönk av alla syror - KH fräts bort - allt blir ännu värre av den låga pHn, bakterierna som är väletablerade hinner ändå inte förökas i takt med det enorma överskottet och funkar sämre i den låga pHn.
    Börjar få ordning på vattnet - men då har redan alger och ohyra börjat poppa upp och rötterna läcker fortfarande tillräckligt med ammoniak för att de ska ha mer att äta än växter och vattenbyten riktigt hinner med.


    Jag tänker fan testa avmaskning om skribenten av den artikeln kan ge mig åsikter om ett par saker jag funderat på. Det är inte lönt att fråga någon veterinär för de vet ingenting om fiskar och varför skulle de ha den blekaste aning om nedbrytningstid för fenbendazol i vatten och huruvida det ansamlas i material i tanken. Knappast något som är relevant för den huvudsakliga användningen av medlet. Men ska se om jag kan hitta läkemedelsredovisningar från någon tillverkare för de brukar ha mer ingående kemiska redovisningar i rapporter.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Har aldrig hört talas om något av den här digniteten och detta saknar nog motstycke i akvaristikens historia, men du får väl sanera hela karet för nåt måste vara riktigt galet...

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    ...och så lägger vi två nya problem till loggen.

    Alger av flera arter börjar synas till. (Jag är förvånad över att de inte kommit tidigare...)

    Och måndagen förde även med sig upptäckten av en uppsjö oplanerade inhysingar. Cyclops och de andra välkomna pyttegästerna får gärna hålla till där. Skålsnäckorna är också okej. Men de (minst) tre sorterna av otäcka maskar får gärna försvinna omedelbart. :S Nematoder i mängder - och ännu mer vidriga planarier. (Och någon annan som antingen är en annan art av planarier eller en annan sort jag inte minns namnet på men äckliga är de iallafall). URK.
    Jag ryser vid tanken på att kanske behöva plocka de vidriga sakerna manuellt när de växer. Jag är livrädd för maskar.

    Vattenbyte och ilsken slamsugning av allt krafs jag kunde få upp - inklusive de odjur jag kunde se (fast jag kom på senare att det inte nödvändigtvis var en strålande idé att våldsamt skrapa rutor med slamsugen för potentiellt kanske jag styckade de äckliga sakerna i mindre bitar och då lär jag ha två, tre gånger antalet om någon dag...) Blä.

    Hittat artiklar om att behandla angripna kar med avmaskningsmedel... Känner mig smått tveksam men har bett skribenten om råd så vi får se.
    Får se om jag kan hitta vetenskapligt underbyggda artiklar/beskrivningar av fenbendazol och huruvida rester kan stanna i inredning och annat.


    Det enda bra med all galenskap är att växterna iallafall växer så att det knakar. Alltid något...
    Speciellt eftersom min beställning av de sista basväxterna snart är två veckor försenad. Suck.


    Jag funderar på vilken reaktion som vore den mest lämpliga. Att gråta eller att skratta hysteriskt...
    Jag får tänka som så att när jag till slut får ordning på allt (OM jag får det) - kommer det att vara väldigt tillfredsställande.


    Herregud att ett gäng små grenar och två rötter kan ställa till med så mycket...
    (Då det är de som orsakat allt annat - i tur och ordning).

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad skönt att det är på väg åt rätt håll!

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Äntligen på väg åt rätt håll med vattenknaset... (Det kan ju vara en temporär förbättring men jag får väl hoppas på att det är en vändpunkt...)

    Ska inte yra en massa om det här också för det blir konstigt när jag har en specifik tråd om det - men krisvärdena har börjat gå ner och pH/KH verkar aaaaningen mer stabilt nu. Jag får fortsätta övervaka och testa olika varianter av åtgärderna, för att hitta något som gör allt stabilt även i längden.

    Då kanske jag äntligen kan komma vidare i projektprocessen...

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    En sak jag vet käkar karbonater är nedbrytningsbakterierna.
    Jo, en artikel jag läste nyligen påstod (och mannen som skrivit den, har enligt sig själv, sysslat med akvaristik i 20+ år och verkar ha haft en del svartvattenkar också) att inte bara tanniner fräter bort karbonater, utan även höga halter av NO2 och NO3 - efter de ju är sura. (Och om man har höga värden av dem har man ju även stora populationer av nitrifikationsbakterier).
    Och mina värden av NO2 och NO3 har ju varit sinnessjuka så det enda jag kan tänka mig är ju att jag har rätt i mina funderingar om att 1) ormhasseln var ammoniakkällan som matat bakterierna i överflöd och därmed medfört supertillväxt, och att 2) mangroven är det som sänker pHn och då eventuellt även äter bort karbonaterna men även får hjälp av cykelns helgalna produktion.

    Det finns ju ingen annan förklaring när det jag tillför via vattenbyten är helt bortfrätt efter ett dygn...

    Bara jag får kontroll på skiten nu - så får jag väl ändå säga att det ändå förde med sig något gott - en raketstart av cykeln...
    För att inte tala om matnyttiga erfarenheter och "kunskaper" - om det nu kan räknas som kunskaper och inte hypoteser.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    En sak jag vet käkar karbonater är nedbrytningsbakterierna.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    ...
    Förresten, helt OT; Har du sålt en massa mossor/växter eller möjligen räkor (orange körsbär) eller fisk (isf super rot eller golden ancistrus - eller galaxy(rasbora)danio? Iaf förut? Jag är nästan tvärsäker på att jag måste ha köpt grejer av dig för ett antal år sedan (kanske runt 5 år eller något sådant) för jag kan inte skaka av mig tanken på att jag känner igen ditt användarnamn... Har köpt mossor och växter, räkor samt fisk av ovan nämnda arter, både via nätet (främst Redbee tror jag) och på plats i Skåne, av olika privatpersoner. Och jag kan bara inte släppa "Åheim" ur skallen :P

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Bambikill, nu har jag testat pH och nitrit. I ”nya mellankaret”, som varit igång sedan 7 juni, är pH 6,7 och nitrit 0. I ”svartvattenkaret”, som bara varit igång sedan den 3 juli, är pH 6,9 och nitrit 0. Något annat värde har jag inte kollat men jag vet att vi har väldigt mjukt kranvatten här.
    Hmm. Ja, sedan början av juni borde ju det mesta ha stabiliserat sig. Jag vet inte riktigt varför du har olika pH-värden men det beror ju så klart på innehåll och annat. (Tiden som har förlöpt sedan dess, är i mitt tycke inte lång nog för att pH borde ha sänkts "permanent" som det gör i alla kar med tiden).
    Man måste inte nödvändigtvis testa nitrater öht när man cyklar ett kar (det låter sjukt på svenska men jag vet inte vad jag ska kalla det, jag är så indoktrinerad i engelsk terminologi eftersom jag använder engelska till typ 90 % för precis allt... snart glömmer jag min finska och svenska... lol) för när nitriterna är väck vet du att du har nitrater. Dock finns ju risken att man inte ens hunnit få till nitraterna, om man inte testar ett kar som är i cykel och har för bråttom med att stoppa i djur och grejer. Det är mer om man vill kunna testa hur vattnet ser ut framöver, för att utröna hur ofta man behöver byta vatten t.ex. Jag byter så sällan jag bara kan och låter mina kar sköta sig själv i den mån det är möjligt.
    Däremot vill jag testa alla basvärden då jag tycker att det har relevans. Speciellt när man har mycket växter eller fiskar med mer specifika krav etc. Och definitivt när man har skaldjur. Men å andra sidan finns det folk som aldrig testat ett skit, som ändå lyckats ha kar under låååååång tid. Min kompis hade haft kar hela sitt liv och hade aldrig ens hört talas om att man borde testa ibland, speciellt om man har vissa problem. Hon köpte en väska på min inrådan och upptäckte plötsligt anledningarna till diverse grejer som inte fungerade. Dessutom medförde ju okunskapen i hennes fall - att hon hade blandat fisk med totalt olika krav och behov :S
    (Men hon var totalt uppåt väggarna fel med allt. Du vet uppenbarligen vad du sysslar med så jag menade inte att jämföra dig och henne, utan mer bara som exempel).

    KH är dock inte samma sak som "mjukhet". Mjukhet mäts i GH (General Hardness) och mäter mängden upplösta mineraler (kalcium och magnesium) medan KH är karbonathårdhet och mäter mängden upplösta karbonater - kolbaserade salter. (Vilket är anledningen till att kombon av KH och pH påverkar mängden CO2 i vattnet).
    KH och GH behöver inte nödvändigtvis korrespondera, det varierar med olika regioners vattenkällor, men oftast brukar de väl dock gå ungefär hand i hand.
    Dessutom kan GH vara obalanserat i ens vatten, det beror på hur mycket Ca vs Mg det innehåller - så det kan vara brist på det ena eller andra.
    De här värdena är viktiga för alla (speciellt KH - som kan vara det som avgör om ett svartvattenkar går åt pipan) men ännu mer viktiga för de som har djur som kräver väldigt specifika värden - t.ex. basiskt vatten eller höga halter av mineraler/karbonater. Dels många typer av ciklider men även snäckor och räkor. De senare två är väldigt bra indikatorer på taskig GH då man ser på dem om värdena ligger för långt under en längre tid. Ömsningsproblem respektive sköra/frätta/trasiga skal. (Därmed inte sagt att det är försvarbart att ha dem som "gruv-kanariefåglar", såklart). Det är därför de inte passar med svartvatten. De klarar inte det. Har du sett t.ex. större snäckor med små hål i skalen? Det beror på att de gått i vatten som haft för låga GH och KH-nivåer och för hög pH.

    För låg KH och GH orsakar inte bara problem för fisk och skaldjur utan även växter, som får mineralbrist. (Förutom då att KH är livsviktigt för att binda pH).

    KH samarbetar med pH, som ju mäter mängden vätejoner i vattnet och avgör hur surt eller basiskt det är. Karbonaterna binder och neutraliserar syror och håller därmed pH i schack. Det är därför KH är så viktigt när man vill åt låga pH-värden för ju mindre karbonater du har i vattnet - desto mindre kapacitet har vattnet för att stabilisera pH. Och svängningar av det kan ju leda till katastrofala resultat :S (Bakteriefloran slutar fungera och går i dvala vid låg pH. Till slut dör de. Så m.a.o. spikar i de farliga ämnena = fiskdöd och annat. Potentiellt total karkrasch om man inte fixar det omedelbart...) Tumreglerna är svåra att hitta exakta svar på men såvitt jag kan utröna bör ett kar i cykel aldrig gå under 6,5 i pH och under 6,0 kan orsaka cykelkrasch och man får börja om med allting. Rekommendationerna tycks vara att gå så högt som möjligt i pH och KH under cykeln och sedan sänka gradvis till vad man nu vill ha.
    Det är därför jag inte vågar ha svartvatten med lägre pH än minimum 6,5 - det blir för instabilt, jag vågar inte chansa på att jag är nitisk nog att ha totalkoll... :S Jag tror att jag antagligen kommer att få göra så att jag har konstant KH/GH-buffring samtidigt som jag har saker som sänker pH - antingen om det räcker med löv och annat - eller om jag även behöver ha torv i filtret. Får se lite hur jag kan få det riktigt stabilt. Har jag ett massivt överskott av karbonater och mineraler - har jag råd att sänka pH manuellt då jag har en säkerhetsspärr med buffringen.

    Så jag siktar på mellan 6,5 och 7 då ingen av fiskarna måste ha lägre än 7 egentligen. De klarar 7,5 också men hellre lägre. (Men eftersom det är svartvatten - och då måste innehålla färgande saker, som ju gör det mestadels med tanniner - är det nästan omöjligt att hålla 7,5 oavsett).
    Hur länge mina kar tar för att cykla klart har varierat väldigt mycket. Absolut scratch utan överförda bakterier från andra kar - har tagit typ 6 veckor i genomsnitt. Använder jag befintlig bakterieflora har det berott på hur mycket jag förberett via t.ex. att stoppa i filtermaterial i de fungerande karen - långt i förväg, för preparation. I små kar är de nästan ready to go på nolltid. I större kar har det tagit längre tid men runt 3-4 veckor. Här hade jag en total explosion på typ 10 dagar, vilket är rekord för mig :S
    Jag stoppar inget levande i kar förrän jag har typ noll NH4, NO2 har spikat ordentligt och sedan gått ner till 0 och jag har gott om NO3 - och allt varit stabilt i minst en vecka med daglig testning.

    Min panik här handlade mycket om att min pH var nere på 5,5 vissa dagar - med obefintligt KH. M.a.o. kunde alla bakterier ha gått åt pipan. Och växterna får bristproblem och syrorna fräter på dem. Och mina idiotiska temperaturfluktuationer ställer också till det eftersom balanserna kastas omkull vid för låg temp. Jag har fått vara nitisk med kallvattenkar just för att allt fungerar annorlunda vid så låg temp. Cycling får man köra på högre temp och sedan sänka gradvis.

    Sorry för en lång utbrodering Men jag tycker själv att ämnet är väldigt intressant. Grunderna har jag alltid kunnat men jag har fått läsa på väldigt mycket djupare om vissa grejer eftersom jag aldrig haft de här problemen förut :S
    Senast redigerad av Bambikill; 11 July 2020, 14:34.

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag har kört med sera quicktest-stickor ett bra tag nu och jag tycker de har fungerat ypperligt. Dem kanske inte visar superexakt men ger en bra fingervisning. Jag har mätt kranvatten och stickorna visar samma värden som förväntas av uppsalavattnet. Dem visar hur nitratet stiger och att Kh och Ph sjunker när det går ett par veckor mellan vattenbytena. Och man klipper itu stickokorna så får man 100 tester istället för 50...
    Jag har inte testat stickor på säkert... 10 år. Jag köpte dem i början men eftersom jag hade så känsliga djur vågade jag inte chansa när jag såg folks åsikter om dem, utan köpte riktiga tester.
    Och så länge sedan var ju stickor mer eller mindre totalt skräp - för att uttrycka det milt. Min bror envisades med att använda stickor för typ 5 år sedan men jag gnällde och när hans vatten flippade och vi testade lite olika saker med stickorna - såg man tydligt hur kass de var. (T.ex. noll för klor på kranvatten... om och om igen...) Han köpte dropptester efter det. Men jag har å andra sidan ingen som helst erfarenhet av stickor efter det och jag har sett att de verkar ha förbättrats avsevärt i kvalitet på senare år - annars hade ju inte mer välrenommerade akvarister och sidor rekommenderat dem öht. Det skulle väl då bara vara om de är för breda i mätvärden.

    Om jag bara hade utvärderat först hur pass exakta en specifik sort av stickor är, skulle jag absolut kunna köra på dagens bättre stickor för ett kar som ska ligga på "normala" värden. men just när det kommer till det här karet är jag ute efter så pass specifik pH-nivå i vattnet och skulle inte vilja ha för stora felmarginaler. Jag vill gå ännu mer precist i mätningarna och jag inte är nöjd med 3-10 testet, det ger för stor bredd. Ska införskaffa det mer exakta för ett smalare spann av värden.
    Senare, när (OM...) karet stabiliserar sig och jag förhoppningsvis kunde få till en lika bra balans som fiskarnas kar haft hittills - kunde jag kanske överväga stickor.
    Jag är helt enkelt för nervöst lagd när det kommer till vissa grejer :P Kontrollmani deluxe...


    Men nu sade du en intressant sak. Ingångna kar tappar ju alltid i pH och KH efter ett tag, det är ju en naturlig process. Men du säger att du noterat minskning redan efter ett par veckor utan vattenbyte. Med andra ord påverkar nitrater KH och pH redan på ganska kort tid. Det är allt det här som jag inte riktigt fått att gå ihop. Hur KH kan ätas upp. Kanske det visst ligger en del i de personernas skriverier - som säger att både tanniner och NO2/NO3 "fräter bort" karbonaterna.
    Det är ganska underligt att det är såpass lite skriverier om det, och att så många - på forum över hela världen - påstår att det inte alls ska göra det.
    Men NÅGONTING käkar ju upp mina karbonater. Och egentligen vore det väldigt logiskt att syror fräter bort salter och mineraler.

    Idag hade jag dubblat KH (nu 3-4 - dock har det ju ändå minskat på de 18 timmarna eftersom mitt kranvatten håller KH om 5-6) och höjt pH till ca 7,0 (det första medför ju dock självklart det senare) sedan mitt stora vattenbyte och ordentliga skakande av snäckskalen igår kväll. Jag var otålig och väntade bara ca 18 h mellan testningarna (före VB igår då alltså) men jag ska checka lite senare mot kvällen igen. Då kan jag notera eventuella skillnader. Jag måste googla lite efter processernas tidsspann men jag har för mig att någon av cyklerna ska ta just 18 h.
    Dagens värden var väldigt annorlunda, förutom NO2.
    NH4 nere på 0,05 igen. Ungefär. Kanske t.o.m. aningen mindre. (Egentligen avskyr jag mätning via jämförelse av färger för det är väldigt godtyckligt och ibland står man och väger mellan två färgfält... Jag hade föredragit om man kunde få siffror men då börjar vi prata avancerade labbtestningar... Jag har jobbat på djurklinik och åhhhhhh vad det är trevligt att få maskinutskrivna lappar med värden från testerna man körde i sina små maskiner...)
    NO2 i taket, aningen mörkare än max på skalan. (1,0).
    NO3 markant ner, till någonstans mellan 30-60.
    Men förbättrad pH och KH ger ju å andra sidan långt mindre CO2 i vattnet. Men allt har ju sina baksidor...
    Senast redigerad av Bambikill; 11 July 2020, 14:26.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Bambikill, nu har jag testat pH och nitrit. I ”nya mellankaret”, som varit igång sedan 7 juni, är pH 6,7 och nitrit 0. I ”svartvattenkaret”, som bara varit igång sedan den 3 juli, är pH 6,9 och nitrit 0. Något annat värde har jag inte kollat men jag vet att vi har väldigt mjukt kranvatten här.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag har kört med sera quicktest-stickor ett bra tag nu och jag tycker de har fungerat ypperligt. Dem kanske inte visar superexakt men ger en bra fingervisning. Jag har mätt kranvatten och stickorna visar samma värden som förväntas av uppsalavattnet. Dem visar hur nitratet stiger och att Kh och Ph sjunker när det går ett par veckor mellan vattenbytena. Och man klipper itu stickokorna så får man 100 tester istället för 50...

    Lämna en kommentar:


  • Bambikill
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Nu har jag ett JBL pH-test 6,0-7,6 och ett JBL NO2-test. Tidigare körde jag JBL combitest (där pH mäter mellan 3,0-10) men det har blivit för gammalt tror jag för vissa vätskor är missfärgade. Jag kan testa både ”nya mellankaret”, som varit igång en tid men ändå är relativt nystartat, och ”svartvattenkaret” som bara varit vattenfyllt i en vecka. I det sistnämnda bör det ju inte finnas någon nitrit ännu, eftersom det är så nytt men pH kan ju vara intressant. Har redmoore och driftwood i det tillsammans med catappalöv och olika frökapslar.
    Ja, passa dig för gamla tester... inte bara kan de visa uppåt väggarna fel - utan de kan vara direkt skadliga. Jag fick frätbränna för ett tag sedan när jag gick igenom alla akvarieprylar för att förbereda för att starta upp det nya. Skulle kolla datumen på mina gamla tester och ett av dem hade läckt tydligen. Hade bildat ett tjockt lager pulveraktig påbyggnad runt flaskhalsen och jag råkade få pulver på fingrarna när jag tog upp grejerna ur sin lilla låda (för att spara flaskor och hållare så att vidare testning går fortare - nu har jag såpass många att jag kan köra alla tester samtidigt - med viss inpassning för reaktionstider).
    Sved som attan och jag rusade till vasken för att skölja, men hade (väldigt lindriga - som om man hade bränt sig lite grann) frätskador på två fingertoppar. Nu vägrar jag ens röra dem och tänker lämna in hela lådan med gamla kemikalier till soptippens gifthantering... Tur att skiten inte har läckt värre än så - i närheten av elkablar till exempel... (Vilket fanns nära kartongen där det låg en massa akvarieprylar). Nu fräter för all del inte alla syror på alla material - men ändå.

    Jag testar karet dagligen nu - för att ha pejl på hur saker utvecklas, och har kört stickprov på både fiskkaret, växtkaret och ormhasseln i hinken för att kunna eliminera eventuella problem med testerna men allt visar vad det kan förväntas göra så det är inget fel på testerna iallafall.

    pH är inget värde jag fäst så värst stor vikt vid i början av cykler, bara i slutet, men nu känns det minst sagt relevant, när det beter sig så galet. Och för ett svartvattenkar är det ju ganska viktigt eftersom man rör sig på riskabla nivåer sett till hur instabil pH/KH-balansen kan bli. Det är dels därför jag inte vill gå lägre än minimum 6,5 och helst lite över det - inte bara för dvärgbotiornas skull. Kuhlii klarar upp till 7,5 i värsta fall, men mår bättre under det. När det blir så här kluddigt som jag har just nu, tar det antagligen lite tid och meckande innan jag kan få till ett stabilt värde. Men hellre för högt än för lågt :S

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu har jag ett JBL pH-test 6,0-7,6 och ett JBL NO2-test. Tidigare körde jag JBL combitest (där pH mäter mellan 3,0-10) men det har blivit för gammalt tror jag för vissa vätskor är missfärgade. Jag kan testa både ”nya mellankaret”, som varit igång en tid men ändå är relativt nystartat, och ”svartvattenkaret” som bara varit vattenfyllt i en vecka. I det sistnämnda bör det ju inte finnas någon nitrit ännu, eftersom det är så nytt men pH kan ju vara intressant. Har redmoore och driftwood i det tillsammans med catappalöv och olika frökapslar.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...