Mitt första projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selafiel
    • June 2020
    • 137

    #31
    Lite bilder på invånarna
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0369_1__01__01.jpg
Visningar: 174
Storlek: 380,2 KB
ID: 2419752Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0358_1__01.jpg
Visningar: 174
Storlek: 92,0 KB
ID: 2419753Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0355_1__01.jpg
Visningar: 173
Storlek: 150,1 KB
ID: 2419754Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0359_1__01.jpg
Visningar: 172
Storlek: 311,8 KB
ID: 2419756Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0375_1__01__01.jpg
Visningar: 171
Storlek: 361,8 KB
ID: 2419755

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #32
      Ursprungligen postat av Selafiel

      Håller med dig om otocinclus - väldigt fina och roliga att titta på och som bonus väldigt effektiva och sitter och äter på allt ifrån rötter, stenar, växter och glaset.
      Jo, de är guld för att de är så små och lätta - så de är bra till växter också eftersom de inte kvaddar dem när de mumsar skräp från dem. Andra putsare tenderar att mosa växter om de försöker äta från dem :S (Min ancistrus är skyldig till ett antal knäckta växter...)
      Zebra oto är ju grymt fina (och med en saftig prislapp) men jag har bara haft de "vanliga".

      Tillägg; Haha, din oto-bild var underbar

      Jag älskar de vita tipparna på tetrornas fenor. Kontrasten är cool.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        #33
        Jättefina bilder!

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          #34
          Fyllt på med 20 koppartetror. Stundvis stimmar de riktigt fint (31 st totalt)
          Har också satt dit en Philips Hue LED-list på fem meter för att kunna få lite dovt, relaxat ljus på morgon/kväll.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            #35
            Vad roligt!

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #36
              Ursprungligen postat av Selafiel
              Fyllt på med 20 koppartetror. Stundvis stimmar de riktigt fint (31 st totalt)
              Har också satt dit en Philips Hue LED-list på fem meter för att kunna få lite dovt, relaxat ljus på morgon/kväll.
              Nice Alla fiskar borde få ordentliga stim, de trivs så mycket bättre då. Fyll på oto senare också. Du kan nog lätt ha en 20-30 st eller fler. (Dina är nog dock redan toklyckliga i jämförelse med de ensamma eller två-tre man generellt ser...) Jag blev rätt rejält förtjust i dina koppartetror. Ska definitivt komma ihåg dem för eventuellt framtida sydamerikanskt kar. (Och då kan jag ju ha mina älskade oto igen...) Jag är riktigt svag för orange, det är min favoritfärg. Och jag älskar vita tecken på djur - oavsett om det är white-tiphajar eller katter

              Ta en bild på karet i kvällsljus, vetja Jag sitter och lurar så smått på framtida belysning till mitt och allt är kul att se vad gäller hur andra gjort för att få till vad de är ute efter

              Kommentar

              • Selafiel
                • June 2020
                • 137

                #37
                Ursprungligen postat av Bambikill

                Nice Alla fiskar borde få ordentliga stim, de trivs så mycket bättre då. Fyll på oto senare också. Du kan nog lätt ha en 20-30 st eller fler. (Dina är nog dock redan toklyckliga i jämförelse med de ensamma eller två-tre man generellt ser...) Jag blev rätt rejält förtjust i dina koppartetror. Ska definitivt komma ihåg dem för eventuellt framtida sydamerikanskt kar. (Och då kan jag ju ha mina älskade oto igen...) Jag är riktigt svag för orange, det är min favoritfärg. Och jag älskar vita tecken på djur - oavsett om det är white-tiphajar eller katter

                Ta en bild på karet i kvällsljus, vetja Jag sitter och lurar så smått på framtida belysning till mitt och allt är kul att se vad gäller hur andra gjort för att få till vad de är ute efter
                Här kommer lite snabbt tagna bilder. Har inte lagt någon vidare tid på att bestämma vilket ljust jag vill ha på morgon/kväll/natt ännu.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200715_224525.jpg
Visningar: 146
Storlek: 401,4 KB
ID: 2419855Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200715_224839.jpg
Visningar: 152
Storlek: 216,5 KB
ID: 2419857Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200715_224944.jpg
Visningar: 141
Storlek: 333,1 KB
ID: 2419858Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200715_225009.jpg
Visningar: 149
Storlek: 55,9 KB
ID: 2419859Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200715_225044.jpg
Visningar: 146
Storlek: 201,2 KB
ID: 2419860Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200715_224634.jpg
Visningar: 149
Storlek: 259,5 KB
ID: 2419856

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #38
                  Men shit vad coolt? Hur kan man få så många olika ljus? Är det LED-slingan som ger den möjligheten? Den första verkar ju såklart vara standardbelysning men resten... Jag hade ingen aning om att det finns grejer man kan reglera så mycket.

                  Jag gillar personligen allihop, utom den riktigt röda. Den är obehaglig för ögonen. Men om man själv gillar det, sure Alla övriga har ju sin unika feel. Den lila känns lite "fel" för ett akvarium av typen du har. Det känns mer som en saltvattenbelysning. Allra finast är den gulorange men jag är såklart svag för svartvattenfeel Den passar ditt kar allra bäst av allihop, IMO. Men du ska ju självklart köra på det som du gillar bäst. Nattbelysningen är lite "spännande" även om den också känns ganska "saltvatten".

                  Kan man på något sätt ställa in att den byter själv? T.ex. normalbelysning för dag, gulorange för kvällning och nattljus för sen kväll?

                  Jag har noll koll, men kanske någon annan vet - om det på något sätt att skadligt att byta ljussättning konstant? Jag menar då - är det typ något som skulle störa balansen så att växter kan hämmas på något sätt i tillväxt och t.ex. alger få en fördel? Jag är intresserad av att veta men har verkligen ingen aning. Sen undrar jag lite över om nattljus "räknas" som belysning? Alltså - ingår de i de totala ljustimmarna eller kan man ha nattljus på ännu längre utan att förse karet med för mycket ljus? (Sorry om jag kapar din tråd med det men jag tänker att det handlar om ämnet, oavsett. Du kanske vet, för den delen?)


                  Jag tycker att karet är väldigt fint och att du ska vara grymt nöjd med ditt DIY-projekt Men om jag skulle ge ett tips, är det att försöka dölja filtret på något sätt, för det stör lite grann att det blir så tydlig övergång. Om du kunde tillverka en bit till av din tjusiga bakgrund att maskera det lite grann med, vore det ju guld.
                  Jag har en bit Back-to-nature som jag själv tänkt använda det till det syftet med ett tidigare kar jag hade, men det blev aldrig av. Jag har noll användning för det men det är synd att kasta den. Du bor nog inte nära mig, du kunde fått den annars för att testa om det hade funkat, jag tror att den hade matchat din.
                  (För övrigt - bara som anekdot - fick jag den för typ några tior av någon vänlig själ på någon FB grupp som till och med skickade den till mig innan jag ens hunnit betala honom. Man önskar att fler akvarister var så hjälpsamma...

                  Om du inte kan sätta i en bit till av något - sätt lite epifyter på rötterna där, så räcker det säkerligen också T.ex. hade nog någon storbladigare crypt sett nice ut där. Om du inte är anti färgen på usteriana, hade du nog kunnat sätta en riktigt smidigt där mellan rötterna, så att den får växa upp mellan "benen" och därmed täcka det mesta av filtret. Crypter behöver ju inte mycket ljus heller så de växer tacksamt även i mörka hörn och hade ramat in rötterna bra och klarat sig även i skarvarna. Den blir ju dessutom inte så enormt buskig utan hade bara täckt vad den skulle.
                  Men växter behöver ju inte täcka varenda centimeter, men det hade gjort intrycket lite mer harmoniskt eftersom det blir så tydlig skarv där bakgrunden blir "avchoppad".
                  Dock finns det ju färdiga cases för Juwels inbyggda filter men de kostar säkert en slant.

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bambikill
                    Men shit vad coolt? Hur kan man få så många olika ljus? Är det LED-slingan som ger den möjligheten? Den första verkar ju såklart vara standardbelysning men resten... Jag hade ingen aning om att det finns grejer man kan reglera så mycket.

                    Jag gillar personligen allihop, utom den riktigt röda. Den är obehaglig för ögonen. Men om man själv gillar det, sure Alla övriga har ju sin unika feel. Den lila känns lite "fel" för ett akvarium av typen du har. Det känns mer som en saltvattenbelysning. Allra finast är den gulorange men jag är såklart svag för svartvattenfeel Den passar ditt kar allra bäst av allihop, IMO. Men du ska ju självklart köra på det som du gillar bäst. Nattbelysningen är lite "spännande" även om den också känns ganska "saltvatten".

                    Kan man på något sätt ställa in att den byter själv? T.ex. normalbelysning för dag, gulorange för kvällning och nattljus för sen kväll?

                    Jag har noll koll, men kanske någon annan vet - om det på något sätt att skadligt att byta ljussättning konstant? Jag menar då - är det typ något som skulle störa balansen så att växter kan hämmas på något sätt i tillväxt och t.ex. alger få en fördel? Jag är intresserad av att veta men har verkligen ingen aning. Sen undrar jag lite över om nattljus "räknas" som belysning? Alltså - ingår de i de totala ljustimmarna eller kan man ha nattljus på ännu längre utan att förse karet med för mycket ljus? (Sorry om jag kapar din tråd med det men jag tänker att det handlar om ämnet, oavsett. Du kanske vet, för den delen?)


                    Jag tycker att karet är väldigt fint och att du ska vara grymt nöjd med ditt DIY-projekt Men om jag skulle ge ett tips, är det att försöka dölja filtret på något sätt, för det stör lite grann att det blir så tydlig övergång. Om du kunde tillverka en bit till av din tjusiga bakgrund att maskera det lite grann med, vore det ju guld.
                    Jag har en bit Back-to-nature som jag själv tänkt använda det till det syftet med ett tidigare kar jag hade, men det blev aldrig av. Jag har noll användning för det men det är synd att kasta den. Du bor nog inte nära mig, du kunde fått den annars för att testa om det hade funkat, jag tror att den hade matchat din.
                    (För övrigt - bara som anekdot - fick jag den för typ några tior av någon vänlig själ på någon FB grupp som till och med skickade den till mig innan jag ens hunnit betala honom. Man önskar att fler akvarister var så hjälpsamma...

                    Om du inte kan sätta i en bit till av något - sätt lite epifyter på rötterna där, så räcker det säkerligen också T.ex. hade nog någon storbladigare crypt sett nice ut där. Om du inte är anti färgen på usteriana, hade du nog kunnat sätta en riktigt smidigt där mellan rötterna, så att den får växa upp mellan "benen" och därmed täcka det mesta av filtret. Crypter behöver ju inte mycket ljus heller så de växer tacksamt även i mörka hörn och hade ramat in rötterna bra och klarat sig även i skarvarna. Den blir ju dessutom inte så enormt buskig utan hade bara täckt vad den skulle.
                    Men växter behöver ju inte täcka varenda centimeter, men det hade gjort intrycket lite mer harmoniskt eftersom det blir så tydlig skarv där bakgrunden blir "avchoppad".
                    Dock finns det ju färdiga cases för Juwels inbyggda filter men de kostar säkert en slant.
                    Tack för feedback.

                    Japp, ska göra något åt filtret, men har inte bestämt mig för vad än - göra en ny bit bakgrund eller låta växter täcka för.
                    Frågan är ju hur jag ska få dit nya bakgrunder på ett bra sätt utan att tömma karet.

                    Angående belysningen så ska den på pappret ha 16 miljoner färger så det går ställa in det mesta.
                    https://www.netonnet.se/art/smarta-h...1007992.14004/
                    Ljusstyrkan varierar lite beroende av vilken färg som visas, som bäst får den ur sig 1810 Lumen tror jag.

                    Det går att programmera den lite hur du vill - tex få akvariet att lysa i en färg om det regnar eller i en annan om telefonen ringer, dörrklockan ringer.
                    Jag kommer låta gulorange dimmas upp på morgonen under 30 min eller så innan jag slår på den "vanliga" belysningen.
                    Motsvarande på kväll att jag slår av belysningen och dimmar ut gulorange och kanske övergår till mer blått den sista stunden.
                    Går att dimmra ner rejält, ffa på blått så går att ha ett ytterst svagt sken under natten.

                    Är dock ingen expert på om det är bra eller dåligt, men i naturen borde ljuset ändras en hel del under en dag med moln, månljus osv.

                    Förutom LED-listen behövs också en Hue bridge (vet inte om det funkar med en IKEA Trådfri).

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #40
                      Ursprungligen postat av Selafiel

                      ...Frågan är ju hur jag ska få dit nya bakgrunder på ett bra sätt utan att tömma karet...

                      Angående belysningen så ska den på pappret ha 16 miljoner färger så det går ställa in det mesta.
                      https://www.netonnet.se/art/smarta-h...1007992.14004/
                      Ljusstyrkan varierar lite beroende av vilken färg som visas, som bäst får den ur sig 1810 Lumen tror jag.

                      Det går att programmera den lite hur du vill - tex få akvariet att lysa i en färg om det regnar eller i en annan om telefonen ringer, dörrklockan ringer.
                      Jag kommer låta gulorange dimmas upp på morgonen under 30 min eller så innan jag slår på den "vanliga" belysningen.
                      Motsvarande på kväll att jag slår av belysningen och dimmar ut gulorange och kanske övergår till mer blått den sista stunden.
                      Går att dimmra ner rejält, ffa på blått så går att ha ett ytterst svagt sken under natten.

                      Är dock ingen expert på om det är bra eller dåligt, men i naturen borde ljuset ändras en hel del under en dag med moln, månljus osv.

                      Förutom LED-listen behövs också en Hue bridge (vet inte om det funkar med en IKEA Trådfri).
                      Beroende på vad bakgrunden består av - måste man kanske inte tömma det. Det beror nog på hur tungt det är. Om du skulle köra på en tillhörande Juwel casing, betvivlar jag att den ens fästs på något annat sätt än rent mekaniskt. Jag vet inte säkert, men det känns som det logiska utifall att man behöver greja mer med filtret.
                      Är det något som håller sig nere utan större problem och inte har någon vidare flytkraft, kanske det räcker att klämma fast det med rötterna eller silikona med en liten kladd längst upp någonstans (och bara ta ut så mycket vatten som behövs för att sänka nivån under tiden det torkar. Ångorna bör inte ställa till med något problem kunde man tycka - med toppen av och ingenting i närheten av vattenytan?)
                      Men finns inget sätt att göra det utan att tömma karet, hade jag inte heller gjort det, det känns bara dumt. I så fall hade jag iallafall testat med växter först och sett hur det ser ut och såg det verkligen inte okej ut, kan man ju i så fall fundera vidare över vad man vill göra senare.


                      Ljusslingan var grymt cool. Ingenting jag lär behöva till mitt svartvatten men däremot har jag dock ändå funderat på att det vore coolt om man kunde ha en svag kvällsbelysning i karet för att kunna ha det tänt längre utan att riskera inbalanser. Dessutom ska jag mixtra med ljussättningen och dämpa sidornas belysning på något sätt - så att tillföra mer ljus blir ju inte direkt optimalt :P Men många LED-slingor går väl att klippa och dona med. Och syftet i mitt fall är ju inte att tillföra ljus öht utan bara att ge en effekt. Det får jag fundera på senare Matnyttigt att veta vad som finns därute!

                      Ljusstyrkan var ju väldigt låg (men det beror såklart på hur mycket av det som reflekteras ned i vattnet och LED når ned mycket bättre också och jag är lååååångt ifrån kunnig, jag utgår bara från tumregeln om antal lumen per liter) så som enda belysningen hade den kanske varit klen. Men med den vanliga belysningen som bas och LED-ljuset som effekt, skulle det väl rimligen inte kunna bli för mycket iallafall - med fler ljustimmar menar jag. För den kan ju inte avge särskilt mycket i de svaga lägena.

                      Kommentar

                      • Selafiel
                        • June 2020
                        • 137

                        #41
                        Suttit halva dagen och kollat på akvariet.
                        så sjukt fint när tetrorna stimmar med sin koppar/silver täckning.

                        Hur gör man för att inte vilja starta en oerhörd mängd akvarium?

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #42
                          ...Lägger alla pengarna på ett, så att man inte har råd med fler...?

                          Jag är inte bra på att hålla mig själv tyglad, tur att jag inte har råd att flippa igen. (Det har tenderat att gå överstyr ibland genom åren. Varför ha EN orm när man kan ha 10+? Varför bara ha häst, hundar (man kan ju lika gärna ha två om man ska ha en), katter (varför inte föda upp dem också istället för att bara ha två), ödlor och ormar (plus foderdjur) om man kan trycka in grodor också? Varför bara ha axolotl, man kan ju ha fisk också. Då kan man lika gärna ha två, tre akvarier istället för ett. Fast då kan man ju lika gärna ha sju-åtta? För de där fiskarna är ju kul. Och de där snäckorna är ju häftiga. Och den malen måste jag bara ha. Och räkor! Och...
                          Som värst - många år sedan - hade jag häst, två stora hundar, kattuppfödning med i genomsnitt fem, sex vuxna katter + sporadiska kullar, ett otal terrarier + paludarium i storlekar från typ 100 l till 1500 liter i volym + foderdjursuppfödning. Det var för mycket :S

                          Jag har lärt mig min läxa iallafall någorlunda, när djuren började kosta tre ggr mer än mitt eget uppehälle - och daglig skötsel började ta fyra, fem timmar. (Minimum. Med hästen snarare åtta timmar... jag gjorde fan inget annat än att sova och sköta djur...) i anspråk.
                          Speciellt när man förr kom hem från en hel dags arbete med... djur. Det blev inte lika kul hemma då.

                          Näe, men skämt åsido... det är lätt att bli för sugen för man vill ju ha och testa på allting när man väl ska ha akvarier. Jag har satt min gräns vid två kar numera. Ett större och förhoppningsvis ett nano igen, så småningom. Sen får jag se om jag orkar med fler än så, eftersom jag har både hund och katter också. Och ska man ha fler - att öka antalet väldigt långsamt och försiktigt, så att man inte passerar gränsen för när det inte är lika roligt längre Jag avvecklade min samling långsamt eftersom jag insåg att det blev för mycket. Behöll bara amfibier och ett fiskkar till slut - och sen dog den sista axolotln och bara några fiskar blev kvar. Men nu blev jag så sugen på att uppgradera i storlek så rent tekniskt har jag ju inte skaffat fler. Bara större.


                          Kan du absolut inte motstå ett till - fundera länge först på vad du vill ha allra mest :P Det kan ju förebygga risken att det blir ÄNNU fler... haha

                          Det var någon i någon tråd, jag undrar om det var Tyko, som hade haft helt sinnessjuka mängder akvarier hemma på en gång. Jag har för mig att han sade runt 200 kar :O
                          (Det är möjligt att jag yrar men jag är nästan hundra på att det var den siffran. Minns inte vilken tråd det var...)
                          Jag hade dött av den arbetsbördan men det vore ju himmelriket att gå och titta på


                          Men jag vet vad du menar - jag kan sitta i timtal och bara titta på akvarier och deras invånare Just nu står mitt kar helt idiotiskt och jag kommer inte att kunna sitta nära det öht så jag tror att det är dags nu att investera i den där gigantiska läsfåtöljen jag tänkt införskaffa i åratal - och ställa framför bokhyllorna vid karet
                          Senast redigerad av Bambikill; 16 July 2020, 18:26.

                          Kommentar

                          • 237
                            • July 2019
                            • 79

                            #43
                            Var har du köpt ottosarna?
                            Akvarieaffären här i Västerås säger att det kommer ta månader innan han får in några pga Corona

                            Kommentar

                            • Selafiel
                              • June 2020
                              • 137

                              #44
                              Ursprungligen postat av 237
                              Var har du köpt ottosarna?
                              Akvarieaffären här i Västerås säger att det kommer ta månader innan han får in några pga Corona
                              Har köpt på fyra tassar i Linköping.

                              Kommentar

                              • Selafiel
                                • June 2020
                                • 137

                                #45
                                Har fyllt på med tio till av otocinclus, så nu är de 20st.

                                Inte tänkt ha så många fler fiskar nu, isf 10 tetror till.

                                Just nu i karet:
                                5 x Skalar, små
                                4 x kakaduaciklid, 1 hane, 3 honor
                                31 x koppartetra
                                20 x otocinclus vittatus
                                Senast redigerad av Selafiel; 18 July 2020, 12:06.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...