Mitt första projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #16
    Åh, det blev ju skitbra! DIY kan bli hur fint som helst

    Vad målade/lackade du med? Jag har rotat efter mina gamla färger i gömmorna men hittar dem inte och har inga andra som är definitivt ogiftiga.
    Troligen ger jag mig inte på någon bakgrund öht till karet jag vill ha igång, det är redan för mycket problem med allt. Men funderade lite nu i morse på att kanske, kanske, kanske rusta upp ett paludarium utifall att jag kanske, kanske, kanske orkar med något roligt i framtiden. Cellplast hade jag ingen kvar men det var mer färgerna och annat material som jag blev lite snopen över att upptäcka var borta. (De hade nog inte varit fräscha oavsett, iofs).
    Jag har funderat förut på en viss typ av plastisk lera jag tillverkat nördiga grejer av förr. Måste kolla upp om den är ofarlig i vatten. Dock svindyr men för mindre ytor så...

    Roten var grymt snygg i form och yta... Det är så svårt att hitta någon man är riktigt nöjd med.
    Jag hade nog inte vågat tvinga ner den med sten om den absolut inte vill sjunka - kanske om det är ytterst lite den svävar, men inte om det är kraftigt. Det är läskigt om det skulle lossna och den flyger upp som en champagnekork :S Men den är så snygg att det i så fall är värt att sätta den någonstans i långbad, ersätta med annat så länge, och hoppas på det bästa. Jag har dåligt tålamod med det om det tar riktigt, abnormt lång tid. Funderar på att borra en massa hål i min egen flytare och se om det hjälper. Annars får den bli terrariegren.


    Jag är så otroligt trött på alla karproblem just nu att jag är helt uppgiven, men det var lite inspirerande och uppmuntrande att se någon lyckas med vad de vill åstadkomma

    Kommentar

    • Selafiel
      • June 2020
      • 137

      #17
      Tack Bambi.

      Jag har målat med vattenfärger ifrån Biltema. Använde grå, svart, vit och brun. Såg rätt trist ut tills lacken började läggas på, då blandades de olika färgerna och smetades ut vilket gjorde det bra mycket bättre än innan.

      Jag använde Biltemas båtlack, so far, so good, men har inte blötlagt den än. Lättjobbad.

      Har lekt lite med de stenar och rötter jag har hemma. Barnen tycker det ser ut som om att vi ska ha en orm, men färgskalan blir annorlunda med vatten som gör trä och stenar mörkare samt växterna som ger lite olika gröna (förhoppningsvis) nyanser.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200623_210657.jpg
Visningar: 244
Storlek: 523,2 KB
ID: 2418875

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #18
        Aha, du körde båtlack. Jag har inte vågat testa det eftersom det varit så blandade bud om saken. Jag funderade på det en gång men blev uppskrämd av folk. Jag funderade på det nu igen igår men kom aldrig så långt som att försöka googla mig fram till vad som lät tryggast. Då skulle jag ha det till pilgiftsgrodor och vissa menade på att det kan läcka gifter pga värmen i akvariet - men även för att invånarna var känsliga. Men jag har verkligen ingen aning om vem som har rätt - de som säger att det är ofarligt, eller de som menar på att det är skadligt... Det borde finnas folk här som har koll.
        (Eftersom jag nojade körde jag på ett speciallack jag beställde från en reptilsida - jag har faktiskt ingen aning om vad det var i det eller något sådant, jag bara valde det för att det var specifikt för just terrarier/paludarier/akvarier och därmed var "garanterat" tryggt. Pilgiftsgrodor kostar en slant vilket också var en anledning till att jag var extra nervös. Självklart ville jag inte att djuren skulle fara illa heller, men ekonomin i det hela var en relevant aspekt också...)

        Men till torra terrarier har jag faktiskt använt båtlack på målad grund av cement/papier mache, eftersom det kändes tryggare i en torr miljö och ormarna i fråga inte klättrade runt på bakgrunden som grodor och geckos gör. Jag hade iallafall inga problem där - iaf inga jag märkte av. Vi använde båtlack till terrarier och annat på tropikhuset där jag jobbade, också.
        Och till växter har jag lackat krukor och grejer med det i alla år och har iallafall inte haft växter som dött av det. :P


        Jag tycker att du fick till det riktigt snyggt
        ("Gubb-roten" är dock vansinnigt creepy, om än unik haha... jag hade hoppat en meter varje gång jag hade gått förbi akvariet mörklagt...)

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          #19
          Nyfyllt och lite grumligt.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200629_171952.jpg
Visningar: 214
Storlek: 440,5 KB
ID: 2419170

          Kommentar

          • Selafiel
            • June 2020
            • 137

            #20
            Fyllt på med lite fisk.
            Växterna har börjat komma igång och har blivit en hel del större.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200711_220044__01__01__01.jpg
Visningar: 193
Storlek: 362,8 KB
ID: 2419679

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #21
              Oj! Det går verkligen fort! Knappt två veckor alltså.
              När man själv går och stirrar sig blind på det märker man knappt att de växer, men när man jämför bilder ser man hur enormt snabb processen faktiskt är.

              Det blir nog bra det där När växterna tagit över mer, lär det se riktigt, riktigt nice ut - så det kan du vara nöjd med Vad är det för fisk? Kan inte alls urskilja vad de gulorange små sakerna är för något

              (Jag tycker fortfarande att din gubbrot är sjukt läskig )

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #22
                Så fint det ser ut redan!

                Kommentar

                • Selafiel
                  • June 2020
                  • 137

                  #23
                  Tack för kommentarerna.

                  De gula/orangea fiskarna är koppartetror.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200712_082631.jpg
Visningar: 224
Storlek: 238,6 KB
ID: 2419702
                  Har elva st just nu och beställt 30st till.
                  Sen finns 5 x scalar och 5 x otocinclus vittatus.
                  Ska köpa minst 5 otocinclus till.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11215

                    #24
                    Supersnyggt! Vill du sammanfatta hur du gjort så tar jag gärna med det som en artikel till Ciklidbladet. Ciklidbladet är en tidning som föreningen Nordiska ciklidsällskapet ger ut.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      #25
                      Aha Väldigt trevlig färg, jag älskar gul/orange fiskar, de ser så fina ut mot grönt. De koppartetror jag sett har aldrig haft så bra färg som dina ser ut att ha.

                      Köp på dig så många otocinclus du kan De trivs bäst i riktigt stora grupper--det låter som att du har koll på det, tyvärr är det inte så många som vet det och köper en eller ett par stycken bara för att hålla efter alger... Det är så synd för de är riktigt kul små fiskar

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #26
                        Måste bara visa - jag såg den här videon nyligen... https://www.youtube.com/watch?v=ilnitMs1LRk

                        Kolla vid ca 1:00 och sen närbild vid ca 1:30...
                        DÄR ser vi ungefär hur de trivs i det vilda

                        Kommentar

                        • Selafiel
                          • June 2020
                          • 137

                          #27
                          Ursprungligen postat av admin
                          Supersnyggt! Vill du sammanfatta hur du gjort så tar jag gärna med det som en artikel till Ciklidbladet. Ciklidbladet är en tidning som föreningen Nordiska ciklidsällskapet ger ut.
                          Tack - kan absolut skriva en sammanfattning om detta.

                          Kommentar

                          • Selafiel
                            • June 2020
                            • 137

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bambikill
                            Aha Väldigt trevlig färg, jag älskar gul/orange fiskar, de ser så fina ut mot grönt. De koppartetror jag sett har aldrig haft så bra färg som dina ser ut att ha.

                            Köp på dig så många otocinclus du kan De trivs bäst i riktigt stora grupper--det låter som att du har koll på det, tyvärr är det inte så många som vet det och köper en eller ett par stycken bara för att hålla efter alger... Det är så synd för de är riktigt kul små fiskar
                            Tack!
                            Idag har ytterligare fem st otocinclus flyttat in samt fyra kakaduaciklider, en hane och tre honor.

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #29
                              Ursprungligen postat av Selafiel

                              Tack!
                              Idag har ytterligare fem st otocinclus flyttat in samt fyra kakaduaciklider, en hane och tre honor.
                              Nice Det blir ett färggrannt kar och balansen i vattenskikten blir ju jättebra. Någon skrev i någon tråd om sina kakaduor och de tycks ju röra sig mycket på botten också, så då blir det lite liv och rörelse i de nedre skikten också. (Och ottisar är ju överallt )
                              De är så underskattade som fisk även om alla gillar dem som städare... Antagligen för att de ser så anonyma ut i färgerna. Det är faktiskt en av de Sydamerikanska arter jag saknar mest, de är så vansinnigt söta små saker. Och de ÄR ju faktiskt väldigt effektiva på att hålla rent. Finns inget som håller växterna så rena från krafs, som just oto.

                              Kommentar

                              • Selafiel
                                • June 2020
                                • 137

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bambikill

                                Nice Det blir ett färggrannt kar och balansen i vattenskikten blir ju jättebra. Någon skrev i någon tråd om sina kakaduor och de tycks ju röra sig mycket på botten också, så då blir det lite liv och rörelse i de nedre skikten också. (Och ottisar är ju överallt )
                                De är så underskattade som fisk även om alla gillar dem som städare... Antagligen för att de ser så anonyma ut i färgerna. Det är faktiskt en av de Sydamerikanska arter jag saknar mest, de är så vansinnigt söta små saker. Och de ÄR ju faktiskt väldigt effektiva på att hålla rent. Finns inget som håller växterna så rena från krafs, som just oto.
                                Håller med dig om otocinclus - väldigt fina och roliga att titta på och som bonus väldigt effektiva och sitter och äter på allt ifrån rötter, stenar, växter och glaset.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...