Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Mitt första projekt

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Åh, det blev ju skitbra! DIY kan bli hur fint som helst

Vad målade/lackade du med? Jag har rotat efter mina gamla färger i gömmorna men hittar dem inte och har inga andra som är definitivt ogiftiga.
    Troligen ger jag mig inte på någon bakgrund öht till karet jag vill ha igång, det är redan för mycket problem med allt. Men funderade lite nu i morse på att kanske, kanske, kanske rusta upp ett paludarium utifall att jag kanske, kanske, kanske orkar med något roligt i framtiden. Cellplast hade jag ingen kvar men det var mer färgerna och annat material som jag blev lite snopen över att upptäcka var borta. (De hade nog inte varit fräscha oavsett, iofs).
    Jag har funderat förut på en viss typ av plastisk lera jag tillverkat nördiga grejer av förr. Måste kolla upp om den är ofarlig i vatten. Dock svindyr men för mindre ytor så...

Roten var grymt snygg i form och yta... Det är så svårt att hitta någon man är riktigt nöjd med.
    Jag hade nog inte vågat tvinga ner den med sten om den absolut inte vill sjunka - kanske om det är ytterst lite den svävar, men inte om det är kraftigt. Det är läskigt om det skulle lossna och den flyger upp som en champagnekork :S Men den är så snygg att det i så fall är värt att sätta den någonstans i långbad, ersätta med annat så länge, och hoppas på det bästa. Jag har dåligt tålamod med det om det tar riktigt, abnormt lång tid. Funderar på att borra en massa hål i min egen flytare och se om det hjälper. Annars får den bli terrariegren.

Jag är så otroligt trött på alla karproblem just nu att jag är helt uppgiven, men det var lite inspirerande och uppmuntrande att se någon lyckas med vad de vill åstadkomma

Kommentera

Tack Bambi.

Jag har målat med vattenfärger ifrån Biltema. Använde grå, svart, vit och brun. Såg rätt trist ut tills lacken började läggas på, då blandades de olika färgerna och smetades ut vilket gjorde det bra mycket bättre än innan.

Jag använde Biltemas båtlack, so far, so good, men har inte blötlagt den än. Lättjobbad.

Har lekt lite med de stenar och rötter jag har hemma. Barnen tycker det ser ut som om att vi ska ha en orm, men färgskalan blir annorlunda med vatten som gör trä och stenar mörkare samt växterna som ger lite olika gröna (förhoppningsvis) nyanser.

Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_20200623_210657.jpg
Visningar:	53
Storlek:	523.2 kB
ID:     	2418875

Kommentera

Aha, du körde båtlack. Jag har inte vågat testa det eftersom det varit så blandade bud om saken. Jag funderade på det en gång men blev uppskrämd av folk. Jag funderade på det nu igen igår men kom aldrig så långt som att försöka googla mig fram till vad som lät tryggast. Då skulle jag ha det till pilgiftsgrodor och vissa menade på att det kan läcka gifter pga värmen i akvariet - men även för att invånarna var känsliga. Men jag har verkligen ingen aning om vem som har rätt - de som säger att det är ofarligt, eller de som menar på att det är skadligt... Det borde finnas folk här som har koll.
        (Eftersom jag nojade körde jag på ett speciallack jag beställde från en reptilsida - jag har faktiskt ingen aning om vad det var i det eller något sådant, jag bara valde det för att det var specifikt för just terrarier/paludarier/akvarier och därmed var "garanterat" tryggt. Pilgiftsgrodor kostar en slant vilket också var en anledning till att jag var extra nervös. Självklart ville jag inte att djuren skulle fara illa heller, men ekonomin i det hela var en relevant aspekt också...)

Men till torra terrarier har jag faktiskt använt båtlack på målad grund av cement/papier mache, eftersom det kändes tryggare i en torr miljö och ormarna i fråga inte klättrade runt på bakgrunden som grodor och geckos gör. Jag hade iallafall inga problem där - iaf inga jag märkte av. Vi använde båtlack till terrarier och annat på tropikhuset där jag jobbade, också.
        Och till växter har jag lackat krukor och grejer med det i alla år och har iallafall inte haft växter som dött av det. :P

Jag tycker att du fick till det riktigt snyggt
        ("Gubb-roten" är dock vansinnigt creepy, om än unik haha... jag hade hoppat en meter varje gång jag hade gått förbi akvariet mörklagt...)

Kommentera

Nyfyllt och lite grumligt.

Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_20200629_171952.jpg
Visningar:	27
Storlek:	440.5 kB
ID:     	2419170

Kommentera

Sparar...
          X