1080 liter Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    1080 liter Tanganyika

    Efter flera års uppehåll har jag blivit med akvarie igen

    Vissa kanske känner igen mig, jag hängde väldigt mycket här på forumet 2003-2008 någonting, men sedan fick akvariet endast stå i källaren där jag aldrig var, så då svalnade intresset. Nu är jag skild sedan några år tillbaka och kan inreda huset precis som jag vill, och för några veckor sedan dök tanken upp i huvudet "Det kanske inte skulle vara så dumt med ett kar ... mmm... där." Tidigare hade jag som störst 720 liter och eftersom jag aldrig gått nedåt i storlek siktade jag först på ett 960 liters, men så poppade det upp ett 1080 liters kar på blocket och nu står det i mitt vardagsrum

    Jag köpte det av en kille i Linköping som haft stora rovfiskar från SA i det och det satt en BTN Amazonas i. Karet är byggt av Akvarielagret i Bromma 2015-2016. Måtten är 200x90x60. 90 cm djupt! Det är som en dröm som går i uppfyllelse

    Jag vill inte ha BTN-bakgrunden i då den inte passar till Tanganyika, så jag skar ur den samma kväll som jag fick hem karet. Det tog ca 2h. Jag tror att Akvarielagret stod för minst halva Stockholms silikonförbrukning det år de satte i den! Men jag fick loss den i ett stycke, så nu ligger den på blocket.

    I veckan som varit har jag snickrat på en bänk till karet. Det kommer ju väga ca 1500 kg när det är fullt och bänken tål säkert 10 gånger mer, men jag sover hellre gott om natten. Det ska bli intressant att se vad golvet tycker om det hela. Det är en bärande vägg i källaren under så jag tror det kommer gå finfint.

    Så långt har jag kommit än så länge! Planen är att bygga en egen bakgrund i form av klippor. Gör man det fortfarande i frigolit eller har det kommit något annat sätt under tiden jag varit borta?

    Var är bästa stället på nätet att köpa tillbehör så som pumphuvuden och filtermedia? Jag känner mig som en nybörjare som har en grundläggande kunskap men inte kan någonting haha.

    Lite bilder också!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Jädrar vad häftiga mått på karet! Det här ska bli roligt att följa

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Man bygger fortfarande i frigolit. MEN jag hade nog satt in en bakgrund från Back to Nature som heter Slimline. Till denna hade jag köpt plaststenar från Rockzolid. Blir väldigt snyggt.

      Ska du ha Tanganyika i ett så stort kar hade jag haft för rening en streamer från Tunze på 13.000 liter / timme. På andra sidan ett Eheim 2252 Powerline XL. Då rör det upp all skit som fastnar i filtret. Körde så i mitt 1125 liters och det funkade kanon.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        ... du behöver ett biologiskt filter också såklart. Där kanske någon annan har bra förslag?
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Välkommen tillbaka!
          Maffigt akvarie du fått tag i. Hoppas du stannar här på Zoopet och låter oss följa din planering från nu och vidare...

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            NU har jag beställt lite filtermedia samt cirkulationspumpar. Hade glömt att det här var en dyr hobby.

            Jag beställde följande:

            Filtermatta 50×50×5 cm 30PPI × 1
            Filtermatta 50×50×5 cm 10PPI × 2
            K1 MicroMedia 25 L × 1
            Filtermatta, vit fleece × 2
            Nätpåse för filtermaterial - 45×30 cm × 2
            Hel-X biomedia 13, 25 L × 1
            OptiMax 5000 cirkpump × 1
            OptiMax 2000 cirkpump × 1
            StreamMax Classic 5000 streamer × 1
            Summa: 5109 kr

            Det ger totalt 87 liter filtermedia och 12 000l/h i cirkulation vilket borde räcka

            I helgen ska jag börja fila på bakgrunden.
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Hallå heljis! Dej kommer jag ihåg, från den tiden jag började med akvarium runt 2005, fa-an va kul att du är tillbaka i träsket och fy sjutton vilket maffigt och snyggt kar du kommer med i din "come back"!! Ska verkligen bli kul att följa din uppstart av den här burken från ruta ett.... Jag upplever att Zoopet är inte är lika aktivt som förr i tiden så bra att det händer lite

              Du har fått lite tips om filtrering och där tänker jag inte lägga mig i men jisses va filtergrejer du shopat loss, va skönt att det inte var ett 2252 på shopinglistan, för det tycker jag förtar det visuella intrycket från ett vackert akvarium.
              Men nu är jag nyfiken, var ska du lägga allt filtermaterial?
              Jag tror du gjort ett bra val av pump för Oase verkar vara riktigt välgjorda grejer (har ett innerfilter från dem och det är kvalité utöver det extra).

              Jätte kul heljis Välkommen tillbaka!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #8
                Tjena åheim! Ditt nickname minns jag också Det är kul att vara tillbaka!

                Som snabbt svar på din fråga, jag ska ha filtermaterialet bakom bakgrunden Så har jag haft i alla mina kar. Ingen teknik ska vara synlig är målet!

                Nu har jag suttit och spånat lite på fiskbesättningen. Jag skulle helst vilja ha ett stort stim (20-50st) av en "huvudfisk", tex tropheus, en eller två mindre grupper (10-12st) av en annan ciklid, någon form av snäcklekare och en grupp synodontis. De arter jag funderat på hittills är:

                Klicka på bilden för större version

Namn: Tanganyika.PNG
Visningar: 454
Storlek: 11,5 KB
ID: 2417816
                Färgkoderna motsvarar kompabilitet på något sätt, baserat på foder. Jag vill gärna ha kritik och förslag på lämpliga arter.
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11215

                  #9
                  Om du väljer någon snällare Tropheus som duboisi kan du ha en hane och 2-3 honor i ett så stort kar och låta de andra vara huvudfiskarna. Som du ser är de flesta köttätare så därför hade jag gjort det valet.Har för mig att Chalinochromis popelini, Bifrenatus kan vara riktigt elak.

                  Hade kört på köttätare som du markerat med gult. Du har flera väldigt färgranna där. Kolla också på leptosoma De går högre upp i karet.

                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • björndjur
                    • March 2021
                    • 33

                    #10
                    Vad hände sen?

                    Kommentar

                    • robertn83
                      • October 2017
                      • 58

                      #11
                      Jäklar vilken dröm!!

                      tips på bakgrund; kolla Aquadecor. De bygger på måttbeställning inkl rum för filter etc. Jag får min därifrån om ca en vecka, återkommer med utvärdering.. men vad jag läst på utländska forum och YT verkar folk sjukt nöjda.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...