Nystart efter 20 år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    #16
    Tack för alla komplimanger. Det känns skönt att börja om igen och Zoopet är till god hjälp när det gäller goda råd och tips.
    Akvariet innehåller för närvarande 8 skalarer, 20 rosentetror, 4 siamesiska allätare samt 2 blå ciklider som snart flyttas till annat akvarium. Funderar på att att ersätta blå cilkidrna med bolivianska fjärilsciklider.Tack för alla komplimanger. Det känns skönt att börja om igen och Zoopet är till god hjälp när det gäller goda råd och tips.
    Akvariet innehåller för närvarande 8 skalarer, 20 rosentetror, 4 siamesiska allätare samt 2 blå ciklider som snart flyttas till annat akvarium. Funderar på att att ersätta blå cilkidrna med bolivianska fjärilsciklider.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #17
      Aha så det var rosentetra. (Hurra för att jag tycks kunna känna iallafall några tetror...) Fjärilar har inte funkat hos mig men jag hade helt fel typ av kar och kompisar till dem så det var ett dumt köp som tyvärr var på impuls... Men de fick ett nytt hem hos en bekant där de trivdes förträffligt.
      Men fina är de onekligen. Så unikt utseende.

      Visst är det guld med forum... Även om jag hållt på hyfsat länge, kommer jag på nya saker hela tiden som jag undrar över, eller om man vill ha råd/information om specifika arter man inte haft förut. Eller teknik... Jag började använda ett amerikanskt forum också - och det är väldigt bra men ibland märks det verkligen vilken skillnad det är på folks åsikter i Sverige och där... Arter jag aldrig skulle få för mig att stoppa i mindre kar - trycker de gärna in i små akvarier, och de tycker ofta att vi överdriver här borta i Europa...

      Kommentar

      • Göran 46

        • April 2020
        • 62

        #18
        Blå ciklider som börjar leka fungerar inte så bra i mitt relativt litet akvarium (vision 260). Blå cikliderna har fått ett nytt hem och ersatts av små näpna blå fjärilsciklider. Verkar fungera mycket bra. Bild 2 visar akvariets huvudsakliga bestånd - 8 skalarer, 20 rosentetra, 4 fjärilsciklider och 4 siamesiska algätare.

        Kommentar

        • Göran 46

          • April 2020
          • 62

          #19
          Mitt vita Juwel 260 Vision passade inte in i vårt möblemang tyckte hustrun. Här kommer mitt nya förvärv med samma invånare 8 diamantskalarer, 15 rosentetra, 4 siamesiska algätare samt 4 blå fjärilsciklider.

          Kommentar

          • Göran 46

            • April 2020
            • 62

            #20
            Det nygamla akvariet Daziran motsvarade inte förväntningarna. Gammal teknik och opraktisk i många avseenden. Nu har jag satsat på ett Juwel 350 som jag tror kommer att fungera bra. Bilden visar hur de ser ut efter 2 veckor.Sedan 2 dagar tillbaka har jag även installerat en CO2 anläggning. Ännu ingen märkbar effekt på växterna men förhoppningsvis något för framtiden.

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #21
              Det är något jag med har lärt mig. Växlar över till ett kar som passar min tänkta setup. Väldigt lagom kar du skaffat, funderade på det själv men då jagäven ser karet en hel del från gaveln så gick jag upp ett snäpp för att få 60x60 kortsida.
              Tycker du har en fin balans mellan växter och öppenhet så man ser fiskarna.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Göran 46

                • April 2020
                • 62

                #22
                Lite nya bilder på mitt Rio 350 efter 1 månad. Har börjat med CO 2 och skall nu med spänning se om det blir någon skillnad på växtligheten.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #23
                  Hej Göran 46, jag har spanat in ditt fina akvarium. Gillar ditt bottensubstrat och skulle vilka veta mer var du använt dig utav och om du blandat olika sorter grus/sand. Skulle vilja ha något liknande i ett akvarium jag håller på att dona med.
                  Senast redigerad av ICC; 02 December 2020, 15:36.

                  Kommentar

                  • Göran 46

                    • April 2020
                    • 62

                    #24
                    Akvariet Rio 350 som det ser ut idag,

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #25
                      Gjort dig av med skalarerna? Fint planterat och gillar valet av fisk(speciellt Gurami).

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #26
                        Så fint det är!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Göran 46

                          • April 2020
                          • 62

                          #27
                          Dags att visa min senaste layout i mitt 350 liters akvarie.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #28
                            Ser snyggt ut! Vad är det för växter till höger på bilden?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...