Nystart efter 20 år

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran 46

    • April 2020
    • 62

    Nystart efter 20 år

    Som pensionär har börjat med akvarie igen efter ett uppehåll på 20 år. Mitt första akvarie år 1960 var på 12 liter ock mitt senaste 400 liter. Nu startar jag om med ett Juwel 260. Första bilden är dag 1 (1/5) och senaste idag 10/5. Det kommer mera senare.
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Vad roligt att du tagit upp ditt intresse igen efter en längre paus! Det ska bli kul att se hur ditt kar utvecklas. Jag är dock rädd för att 260l kommer bli för litet för scalarerna på sikt, särskilt om de bildar par och börjar leka. Men det får du väl hantera om/när det händer. Vad har du tänkt att ha för övrig fisk i karet?

    Kommentar

    • Göran 46

      • April 2020
      • 62

      #3
      Efter 3 veckor sedan start och med 8 skalarer efter 2 veckor och nu senast 3 veckor efter start 10 rosentetra ser det ut såhär.

      Kommentar

      • rogge
        • July 2002
        • 310

        #4
        Fasen vilka fina kar ni har jag får nog ta upp hobbyn igen.....
        kul med lite inspiration.

        Kommentar

        • Göran 46

          • April 2020
          • 62

          #5
          Efter 6 veckor från start är det dags att rensa och plantera om en hel del växter. Började med snabbväxande växter för att minska risken för alger. Tyvärr är det nu i corona-tider svårt att få tag i de växter jag önskar. Åtminstone i Norrköping. Vi får se vad jag kan hitta. Såhär ser akvariet ut innan rensning och omplantering. Idag finns 8 skalarer, 20 rosentetra och 4 siamesiska allätare i akvariet.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Göran 46
            Efter 6 veckor från start är det dags att rensa och plantera om en hel del växter. Började med snabbväxande växter för att minska risken för alger. Tyvärr är det nu i corona-tider svårt att få tag i de växter jag önskar. Åtminstone i Norrköping. Vi får se vad jag kan hitta. Såhär ser akvariet ut innan rensning och omplantering. Idag finns 8 skalarer, 20 rosentetra och 4 siamesiska allätare i akvariet.
            Så väldigt fint kar , ta inte bort några växter! Klipp hellre dom som har blivit för höga och plantera topparna där dom får plats, dessa snabbväxande är vackra tycker jag

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Fiskburken
              • March 2019
              • 198

              #7
              Härliga bilder!

              Kommentar

              • Göran 46

                • April 2020
                • 62

                #8
                Tack för tipset. Jag skall tänka på det när jag fixar växterna.

                Kommentar

                • Göran 46

                  • April 2020
                  • 62

                  #9
                  Efter rensning och lite ommöblering av växter idag ser akvariet ut såhär efter 7 veckor efter start.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Väldigt trevligt På sju veckor tycker jag att du fått till ett kar som ser äldre ut än så!
                    Jag hamnar också i "koma" med hobbies och sen plockar jag upp dem igen efter åratal, när jag blir sugen efter att ha sett andras projekt...

                    Vad är det för växter du vill ha tag i? Jag köper alltid i stort sett allt på nätet förutom i nödfall. Visst kan man beställa in till butiker, men utbudet brukar ändå vara ganska begränsat. Det finns ju en hel del ställen att rota runt på. Inte bara "riktiga" butiker utan även privatsäljare och grupper på Facebook där man kan hitta kul saker för byte eller köp. Jag fick tag i några rätt roliga nu från en privatsäljare. (De ska bara växa till också... vilket lär ta ett tag...)
                    Likaså beställde jag några ovanligare från Storbritannien, via ebay. Det brukar gå bra med rotstocksväxter även om det tar en vecka eller så. Jag har till och med fått hem riktigt fräsch mossa från Kina fast det tog en evighet innan den kom... Jag trånar efter att beställa från Aquasabi i Tyskland men skyggar för det extrema portot...

                    Inom Sverige har jag aldrig haft problem med att få hem växter via post, förutom om säljaren varit klantig och packat dåligt.

                    Kommentar

                    • Göran 46

                      • April 2020
                      • 62

                      #11
                      Efter något mer än 2 månader ser mitt akvarium ut såhär. Cikliderna visar tecken på att börja leka trots att dom fortfarande är relativt små. Dags att flytta dom till ett separat akvarium om det skall fortsätta att var lugnt i detta akvarium.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Ser väldigt friskt och gött ut .

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11217

                          #13
                          Snyggt inrett. Gillar att man inte ser så mycket teknik
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #14
                            Vädigt fint och harmoniskt kar Rosentetra, inte sant? (En av inte alltför många arter av tetra jag känner igen på utseendet, förutom några till - och såklart neon och kardinal :P Fast bara för att jag sade så har jag säkert fel... haha) Vackra små fiskar oavsett om jag prickade rätt på arten eller ej
                            Scalarer kan jag noll och ingenting om, men färgen du har är min favorit när det kommer till dem.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              #15
                              Det ser fint ut! Kul!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...