Framtidsplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    #91
    Aja. Kanske inte världens bästa kvalitet på fotona men en liten uppdatering på vad jag sysslat med iaf. Annars rullar allt på i sin gilla gång med vattenbyten m.m.

    Hoppas ni som läser detta har en fantastisk semester och fin sommar

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #92
      Åh! Var har ni varit? Jag trodde först Den Blå Planet men sen tyckte jag att hajtanken såg annorlunda ut. Det var lite kul vilka bilder du valde för just rörålar och hajtank är där jag fastnar i en evighet när jag är på akvarium Du fick med en av mina favorithajar också (såvida jag inte är ute och cyklar - så vill jag ha det till en sandhaj).
      De första klumparna vet jag inte vad det är men de ser sydamerikanska ut :P

      Första bilden funkar inte förresten.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        #93
        Hej

        Vi var på tropikarium. Så det blev ju lite ormar, ödlor, krokodiler m.m. så fick alla lite vad dom önskade. Ok, vet inte vilken som inte funkade så jag testar bildena från första inlägget igen. Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_121544.jpg
Visningar: 138
Storlek: 920,1 KB
ID: 2419676Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_121510.jpg
Visningar: 137
Storlek: 720,7 KB
ID: 2419677 Kul att du tittade i Bambikill

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #94
          Ah, jo det måste ha varit de där två som inte funkade då, för de där finns inte i de tidigare inläggen

          Nice! Jag har aldrig varit där. Ska nog ha varit på Kolmården när jag var liten, men jag betvivlar att de hade särskilt flådiga akvarier på den tiden och oavsett vilket, minns jag inte ett dyft :P Kul att se bilder på hur det ser ut där

          Ahhhh nu blev jag sugen på att gå på akvarium... Tropikhuset här i stan är grymt trevligt (där jag jobbat för många år sedan) men är väldigt litet. "Den Blå Planet" utanför Kastrup är underbart men det blir rätt dyrt att ta sig dit plus inträde. Motsvarar typ mer än hälften av vad hela min fiskbesättning kommer att kosta... Och jag är inte överdrivet sugen på att åka tåg eller yra runt på en flygplats just nu :S (Man får hoppa av på flygplatsen och gå till akvariet). Eller prata svenska i Danmark, för den delen... hahaha... vi är inte så önskvärda där just nu :P

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #95
            Kul med en uppdatering och fina bilder på andra fiskar än våra vanliga

            Kommentar

            • TurtleTurd
              • November 2019
              • 131

              #96
              Kul att du tyckte det. Ja det fanns ju både "vanliga" akvariefiskar och lite oversized, samt lite vattenlevande djur som man (läs jag) aldrig sett förut. Jag skriver vattenlevande djur för jag vet inte om alla kvalificerar sig som fiskar. Däggdjur var väl vissa, andra vetitusan vad det var.

              Kommentar

              • TurtleTurd
                • November 2019
                • 131

                #97
                En till liten uppdatering kan vi väl kosta på oss. Vi har skrotat en buske som vi haft på tomten för att göra en rabbat på den platsen. Så vi klippte ner skiten och rev upp rötterna. Då fick jag syn på dessa delar som jag funderar på att använda till mitt framtidsprojekt. Får se om det funkar. Nu ligger dom på tork i uteförrådet i alla fall. Klicka på bilden för större version

Namn: 20200712_144317.jpg
Visningar: 125
Storlek: 1,14 MB
ID: 2419745

                Kommentar

                • TurtleTurd
                  • November 2019
                  • 131

                  #98
                  Det gick inte att få med denna bild i förra inlägget så här kommer en till bild helt enkelt. Klicka på bilden för större version

Namn: 20200712_201055.jpg
Visningar: 129
Storlek: 1,39 MB
ID: 2419747

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Fina bitar! Akvariegodis!

                    Kommentar

                    • Bambikill
                      • August 2014
                      • 384

                      Jo men de där hade jag absolut sparat. Den grenade ser ju att ha lite storlek också, så det är ju nyttigt att ha i stashen när man vill sätta igång nytt Den klykade grenen i den större roten har en bra form, den kunde man göra en del med - det är ju tacksamt med böjda grenar om man vill ha till lite lyft i inredningen. Vill man ha till något i stil med träd och rötter ned i vattnet - så kan man ju försöka kombinera delarna också.

                      Kommentar

                      • TurtleTurd
                        • November 2019
                        • 131

                        Godis var ordet
                        Jo roten på bild i inlägg 98 tror jag faktiskt kan bli något bra av. Den är nog cirka halvmetern "fågelvägen" mellan ändarna, och kanske lika mycket på djupet till själva stammen. Men den "knölen" på bilden i inlägg 97 vet jag inte riktigt. Om jag vänder på den och kollar på den sidan som på bilden blir baksidan. Då erbjuder den lite mer intressanta särdrag, men då ser man väldigt mycket av avsågade grenar. Men, men, man kanske kan ha den som utfyllnad i något hörn för att förtäta en viss del. Vi får se. Annars går den i komposten

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Spännande rötter! Vad är det för träslag/buske?

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            Inte en aning faktiskt. Den fanns här när vi köpte kåken, men var ingen favorit. Växte som ogräs. Så vi var tvungna att klippa ner den stup i kvarten. Annars blev den 3 meter hög och yvig som attan. Men det var rätt fina blommor dock. Får se om jag kan hitta vad det var för något på nätet. Känns väl lite mission inpossible. Kommer väl upp ett par bilder om man bara skulle söka på trädgårdsbuske skulle jag gissa. Men jag återkommer.

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              Ursprungligen postat av TurtleTurd
                              Inte en aning faktiskt. Den fanns här när vi köpte kåken, men var ingen favorit. Växte som ogräs. Så vi var tvungna att klippa ner den stup i kvarten. Annars blev den 3 meter hög och yvig som attan. Men det var rätt fina blommor dock. Får se om jag kan hitta vad det var för något på nätet. Känns väl lite mission inpossible. Kommer väl upp ett par bilder om man bara skulle söka på trädgårdsbuske skulle jag gissa. Men jag återkommer.
                              Försök reda ut det. Vissa träslag (oavsett om det är träd eller buske) kan ju vara rätt skadliga - på diverse sätt. Jag är inte riktigt säker på hur pass känsliga fiskar skulle vara för grejer som människor inte nödvändigtvis tål - men det finns otaliga exempel på buskar och träd som kan vara direkt giftiga. Inte bara saven kanske.
                              Korallkornell är t.ex. inte ansett som en "giftig" eller allergen växt - men jag får sinnessjuka reaktioner av det. Extrema nässelutslag och klåda. Både av bladen, saven och om jag bara får rivsår av grenarna. (Upptäckte det på ett ytterst otrevligt sätt när jag trimmade mammas i hennes trädgård en gång...) Vid googling hittade jag ett fåtal omnämnanden av busken i trådar där vissa sade att de också fått allergiska reaktioner. Just den kanske inte alls är farlig - men jag menar som exempel. Att det är värt att ta reda på allt man kan om man är tveksam. Sen kan det tänkas att vissa arter kanske är mer infesterade av ohyra eller sjukdomar, eller kan vara speciellt bra på att lagra kemikalier från besprutningsmedel - etc, etc etc.

                              Och vad du än gör - torka väl, lakar ur väl och sanera gärna :P
                              Olika personer genom åren, har ibland tyckt att jag överdriver med sanering - kokning och bakning - men med tanke på hur mina åratal gamla ormhasselgrenar började tokruttna direkt i karet när de åkte i när jag startade detta - är det inte värt det. Jag var skeptisk till att inte skala dem, redan från början - och skalade de som åkte i kar då. De ställde inte till med några problem öht. Men nu när jag kastade i ett gäng, åkte oskalade med också. Och den tunna barken började ruttna direkt. Och det finns ingen annan möjlig komponent som kan ha släppt massiva mängder ammoniak i karet och fick allt att skena utom kontroll. Så IMO - skala ALLTID tunnbarkiga grenar/rötter...Vill man ha mörkare trä - så mörknar även kärnveden efter ett tag i vatten. Och tokskrubba bort allt som kan tänkas ruttna fort.
                              Jag borde definitivt ha lakat ur dem innan jag stoppade i dem. Men det är lätt att vara efterklok. Och jag lärde mig en läxa vad gäller att testa urlakningsvattnet också. Det har jag aldrig gjort förut, men det slog mig nu för att jag ville veta om ormhasseln var boven när jag tog bort dem ur karet. Och vattnet i hinken hade väldigt höga värden av ammoniak redan efter 18 h i hinken. (Inga märkbara värden en stund efter att jag satte i dem). Så det gör jag definitivt nästa gång jag tillsätter trä av något slag. Lakar ur ordentligt och testar vattnet för att få en uppfattning.


                              För övrigt är jag väldigt bra på just trädgårdsväxter/buskar (och fenomenal på att reda ut det när jag inte vet) så om du råkar ha något foto på busken - visa Och skulle jag inte känna igen den, kanske någon annan gör det.

                              Googlar du själv - kan du antagligen reda ut det via storlek som färdigvuxen, blomningssäsong, bladform/storlek, blommornas utseende och ibland på väldigt specifika saker som t.ex. att just korallkornell har röd bark.

                              Kommentar

                              • TurtleTurd
                                • November 2019
                                • 131

                                Yes, jag ska se om jag har någon bild. Nu ska jag äntligen sova. God natt på er alla zoopare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...