Framtidsplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #76
    Cyano är ju liksom neonlysande och väldigt lätt att suga upp eftersom det lägger sig löst på ytan.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #77
      Cyano är nog mest farlig för människan om vi får i oss den vid en algblommning.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        #78
        Ja det där med god mulm har jag bara sett på andras bilder här på forumet.
        Men då endast när folk har haft sand som bottenmaterial.
        Som du säger så skall det ju vara populärt av fiskarna att hitta diverse godsaker i.

        Ok, förstår.
        Då får det vara kvar och jag fortsätter att sköta mina kar som jag gjort innan.

        Tack igen Åheim

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #79
          Tack, bara glad om jag kunnat minska oron! För att citera LRB Aquatic "have fatih in mother nature"
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            #80
            Ursprungligen postat av åheim
            Själv håller jag på att försöka få till en hel botten täckt med nerbrutet organiskt avfall. Tycker det ser naturligt och vackert ut med en brun mulm botten och se allt smått liv som uppstår i detta mulmlager Mina fiskar söker ofta efter snacks i mulmen
            Jag håller med dig Det ser trevligt och naturligt ut - och djuren älskar det. Mina kuhlii har alltid bott i "slamkar" där jag inte direkt gör någon större rens, just för att få till en mer intressant botten för dem. När man får till det efter ett tag, ser det bokstavligt talat ut som botten på någon sydostasiatisk bäck - med stora mängder slam. Men det "förenar sig" med sanden och blir snyggt, tycker jag - inte bara en trevlig miljö för djuren. Är man mer van vid superprydliga kar av annan typ, kanske man blir förvånad över hur "skitigt" det är. Men balansen i karet blir helt perfekt när det "satt sig" och både fiskar och växter trivs och frodas. (Sen kanske det inte alltid är så vackert när det blir livat och skiten yr - men det lägger ju sig direkt).

            Mina Axolotl krälade runt i veritabel gegga i sitt kar, efter att jag slopade tidigare "prydlig" miljö - och folk som inte hade en aning om deras naturliga habitat, svimmade nästan vid åsynen av "det vanskötta karet", men även där var värdena perfekta när man hade fått till balansen, och mina djur var tjocka, friska och stormtrivdes i sin gyttja :P Just för bottenrotare - vare sig det är fisk eller annat - har jag snarare sett att de ofta inte är speciellt lyckliga i de "sterila" kar som många har dem i.

            Det är ju skillnad på "skit" och "skit". Om ingen balans finns, är det inte bra. Men när man får till en ekobalans, är det ju något helt annat


            Men till Turtle Turd;

            Cyano är rätt svårt att missa :S Urk för det. Har inte råkat ut för det mer än några enstaka gånger men hade lite elände med att få bort det. Namnet "blågröna" alger beskriver skiten rätt bra. (När det poppar upp i sötvattensakvarier är det dock inga alger över huvud taget, utan bakterier). Det blir en vidrig grönblå hinna som ofta skiftar i just blått och svart - den lossnar ofta i slemmiga sjok när man tar bort det. Det sprider sig fort, och kan vara jobbigt att bli av med.
            Värst var det när jag fick det just i Axolotl-karet, då de är känsliga och inte gillar att få vatten och miljö plötsligt förändrade - men jag blev illa tvungen att rengöra hela karets inredning för att få bort det då det kom tillbaka direkt efter första, försiktiga åtgärderna. (Mörkläggning + rengöring är hur jag tacklat det. Axolotl fixar inga kemiska åtgärder).
            Men efter att jag gick all-out med så nära djurens naturliga miljö som jag kunde komma - hade jag dock aldrig ett enda problem till med det karet, så länge jag hade dem kvar.

            Kommentar

            • TurtleTurd
              • November 2019
              • 131

              #81
              Hej Bambikill

              Jo jag försöker ju hålla balansen i karen men när man inte sett så många ingångna kar innan så vet jag inte riktigt hur det skall se ut. Har ju i stort sätt bara sett karen i affärerna och de här på Zoopet. Därför blev min första tanke att: jaha, nu kom den där cyanon som alla fruktar och verkar få någon gång då och då. Men jag tackar för denna beskrivning så jag vet vad jag skall hålla utkik efter
              Sen får jag hoppas att jag aldrig får bekanta mig med dessa bakterier.

              P.S. jag hade ett akvarium när jag var liten, men det karet hade någon bekant till min kära mor satt ihop. Vet inte om han hade använt Rocha-Gil när han gjorde karet eller vad det var. Alla fiskar dog, knall fall, efter någon månad. Eller så vad det att man inte lät karet gå in sig vid uppstart, som man nu har lärt sig att man skall göra. Så det kan ju varit nitrit eller något annat. Jag kanske inte skulle skylla allt på kar-tillverkaren
              Men det var som sagt var inte igång tillräckligt länge för att jag skulle lära mig något om hur ett ingått kar skall/kan se ut. Morsan tröttnade efter två försök. Det var ju inte gratis att köpa nya fiskar m.m. så karet åkte ut oavsett vad jag sa och tyckte.
              Bara som en lite anekdot.

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #82
                Ursprungligen postat av TurtleTurd
                Hej Bambikill

                ...Jo jag försöker ju hålla balansen i karen men när man inte sett så många ingångna kar innan så vet jag inte riktigt hur det skall se ut...

                ...Vet inte om han hade använt Rocha-Gil när han gjorde karet eller vad det var....
                Nej, jag vet vad du menar. Jag var nervös i början när jag bestämde mig för att "låta skiten gro". Sprang och testade nonstop. Numera är jag snarare vad många nitiska rengörare skulle kalla "väldigt slarvig" med sådant - men nu vågar jag lita på att allt står rätt till, när jag sett att balansen är stadig varje gång jag kollar. Och när växter och fiskar trivs

                Cyano är underliga grejer. Eftersom jag bor i en kuststad har jag sett rejäla blomningar då och då i havet (det är säkert inte exakt samma grej, jag vet inte, men de är iallafall snarlika) och det kan se helt bisarrt ut när det breder ut sig blågrön soppa över hela kusten. I kar blir det mer hinnor som täcker allt som ett klibbigt spindelnät, typ.
                Förr eller senare råkar du säkert ut för det, det gör nog nästan alla - men tar man itu med alg/cyanoproblem direkt - och börjar i rätt ände, med att luska ut anledningen istället för att stirra sig blind på resultatet - så får man bukt med det mycket snabbare.
                Alger är ju inte nödvändigtvis något dåligt, och finns i alla stabila kar i måttlig mängd, men börjar de ta över är det ju tecken på att saker inte står rätt till.

                Jag är inget fan av mediciner, gifter eller annat - som lösning på problem, oavsett vad det gäller - akvarier, människokrämpor, ohyra på blommor eller vad som helst.
                De är till för att underlätta "symtom" och inte bota anledningar. (Givetvis måste man bota sjukdom och skada med medicin - men sjukdomarna och skadorna kan ju bero på felaktigheter i t.ex. kost eller levnadsmiljö).

                Jag är långt ifrån "hippie" med allt, och går definitivt inte på allt trams och konstigheter man hör - men jag använder sunt förnuft, läser på och undviker gifter. Har t.ex. inte ett enda medel i huset som inte är fullständigt naturliga ekogrejer, skulle aldrig bada djuren i annat än det eller städa med annat. Som ett sjukt exempel kan man ju nämna att när jag köpte min första Sphynxkatt 2004, var det allmänna rådet att bada dem i diskmedel... Och jag gjorde det. Och katten fick utslag. Sedan funderade jag lite på det, insåg hur sinnessjukt det faktiskt var, köpte olivtvål - utslagen försvann direkt - och annat har det inte blivit sedan dess. Vi förstör grejer med kemikalier och tillför mer kemikalier för att lösa problemet de första skapade...
                När man väl börjat tänka efter - inser man hur vrickat det är hur vi är så rädda för att göra saker på naturlig väg nuförtiden. Jag försöker hålla alla mina djur - vare sig det varit reptiler, hästar, gnagare, hundar, katter eller fiskar - på så naturliga sätt som det bara är möjligt. För det är helt enkelt det bästa för dem


                Rhoca-gil... det ringde en klocka i bakhuvudet och jag googlade. Hallandsås-skandalen! Akrylamid är inte skojiga saker. Och det läskiga är att det finns precis lika farliga ämnen i tonvis av saker folk har i hemmet. Skönhetsprodukter, städgrejer, till och med mat/köksrelaterade saker... :S
                Jag gick igenom mina plastprylar en gång, och hittade en sort (minns inte namnet på rak arm) som förbjöds för att den var så giftig - i massor av de äldre plastprylarna.
                De förbjuder vissa ämnen - men samtidigt finns tonvis av andra som med stor sannolikhet är lika farliga, bara att man inte har riskerna klara för sig riktigt än...

                Jag hade velat stoppa i lite biomax i mitt befintliga tempkar för att påbörja bakterietillväxt i materialet, för att sedan stoppa i ytterfiltret till det större jag ska starta upp. Jag ska ta lite av filtermediat från innerfiltret, men hade velat ha med så mycket som möjligt. Men jag vill ha det i nät om möjligt för min ancistrus har haft tokryck på sistone och möblerar om rötter och allt annat där inne - så jag hade fått plocka bitar i hela karet sen... Men när jag öppnade en påse med oanvända nät jag köpt från Kina, stank de så mycket kemikalier att jag definitivt inte vågar stoppa dem i karet. Vete tusan om jag vågar ens om jag sköljer dem trehundra gånger, med tanke på stanken. Plast kan verka ofarligt men det är det definitivt inte alltid :S


                Hemmabyggen litar jag bara på om jag är helt säker på att personen som satt ihop dem vet vad de sysslar med. Jag har köpt ett par fenomenalt fantastiska små terrarier begagnade, som var byggda av någon snubbe uppåt Varbergstrakten någonstans. Likaså har jag haft två andra terrarier som var hemmabyggen men även där visste jag att personen som satt ihop dem var rutinerad terrarist och akvarist.
                Men vem tusan visste sådant när man var liten... eller folk i allmänhet ens idag...
                När jag var liten hade vi vattensköldpadda, orm och annat, i lite vad man nu råkade få tag i :P

                (Jag har lite roligt åt ditt användarnamn eftersom min mamma ofta drar upp "Skalman" (vilken fantasi vi hade, eller hur...) och hans skit - när hon ska klaga över allt jobb med akvarier... lol)

                Kommentar

                • TurtleTurd
                  • November 2019
                  • 131

                  #83
                  Hej Bambikill

                  Har varit offline hela helgen. Jag har koncentrerat mig på att överleva helgen med den sjuka värmen det har varit. Jag (och ingen annan i familjen heller för den delen) är några sol-/värmedyrkare precis.

                  Jo, Cyano kommer jag säkerligen åka på någon gång. Jag befarade dock att det redan nu var dags. Men det får man ta när det kommer.

                  Eller hur. Jag har gått lite kurser i det där med ämnen i vanliga hushållsprodukter. Mest då inriktat på byggprodukter då jag jobbar i byggbranschen. Emissioner från leksaker som ett exempel är inte att leka med. (Oops där vart det visst ett litet ofrivilligt skämt med). Men även "naturliga" produkter avger en massa ämnen som man inte är beredd på. Det är som du säger att det finns ämnen i allt som kan vara farligt för hälsan. Det är bara så att ingen har hunnit forska på just det kemikaliska ämnet än. Är som sagt var en djungel att hålla reda på.

                  Ja mitt användarnamn kanske är lite pubertalt. Men det tillkom just i den vevan också. Jag och en klasskamrat satt på en lektion/föreläsning och halvsov lite så där som man kan göra när man inte är särskilt intresserad av vad läraren försöker förmedla. Jag satt och ritade lite i mitt block och han sneglade på det och undrade vad jag försökte åstadkomma. Så jag skrev Turtle under. Han skrattade lite och ritade dit, vad som skulle efterlikna fekalier. Jag skrev då till Turd, och vi båda skrockade lite förnöjt. Sedan blev det namnet kvar när vi spelade spel och vad det kunde vara. Aja lite OT som vanligt från mig. Har inte så mycket annat att tillföra nu.

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #84
                    Ursprungligen postat av TurtleTurd
                    Hej Bambikill

                    Har varit offline hela helgen. Jag har koncentrerat mig på att överleva helgen med den sjuka värmen det har varit. Jag (och ingen annan i familjen heller för den delen) är några sol-/värmedyrkare precis.

                    Ja mitt användarnamn kanske är lite pubertalt. Men det tillkom just i den vevan också. Jag och en klasskamrat satt på en lektion/föreläsning och halvsov lite så där som man kan göra när man inte är särskilt intresserad av vad läraren försöker förmedla. Jag satt och ritade lite i mitt block och han sneglade på det och undrade vad jag försökte åstadkomma. Så jag skrev Turtle under. Han skrattade lite och ritade dit, vad som skulle efterlikna fekalier. Jag skrev då till Turd, och vi båda skrockade lite förnöjt. Sedan blev det namnet kvar när vi spelade spel och vad det kunde vara. Aja lite OT som vanligt från mig. Har inte så mycket annat att tillföra nu.
                    Åh jag vet vad du menar, jag dör här. Det har varit "svalt" i några dagar nu och jag och hunden orkar äntligen röra på oss från vårt komatösa slappande framför en stor fläkt... Vilket ger mig gott om tid att springa mellan dator och akvarium för att skriva en massa OT trams (och en del relevant också, iofs)
                    Fiskarna slipper bli kokta också :S De enda som trivs i värmen är katterna, som ligger och steker i den sol jag tillåter in i lägenheten öht... :S (Jag ifrågasätter dock allvarligt deras mentala hälsa när lägenheten kryper upp i 29-30+ och de ändå försöker lägga sig på min router för att värma arslet...
                    Tack och lov är Helsingborg en vindhåla - något som är vidrigt på vintern men en lifesaver på sommaren... Ett minus är dock varm, fuktig luft från havet = ångbastu.
                    Utomlands står jag ut även när tempen börjar krypa över 42-43+ men då är man förberedd. En helt annan sak hemma i Sverige :S


                    Jag är nog försiktig till överdrift när det kommer till akvarier men det beror säkert till stor del på det faktum att jag började med extremt känsliga djur och är så van vid att tänka "passa dig för minsta lilla gifter och föroreningar". Men det är ändå bättre att vara för försiktig.


                    Lol, ditt användarnamn är minnesvärt ju. De flesta försvinner ur minnet men vem glömmer ditt...? Det väcker lite kära minnen av min rödörade vattensköldpadda också. Jag älskar sköldpaddor men jag har inte rum för några kar/burkar som kan rymma en. Och mina andra djur hade troligen gjort processen kort med dem också...
                    (Dock har jag haft den otroliga förmånen att få umgås med en 100+ år gammal Galapagossköldpadda när jag volontärsarbetade med vilda djur som räddats från trafficking, i Ecuador. Det var en av de mest fantastiska upplevelserna i mitt liv... 200-250 kg levande dinosaurie - stor nog att glufsa i sig cantaloupemeloner som jordnötter...)
                    Jag använder samma gamla handle av gammal vana eftersom det är så välkänt inom diverse hobbyområden jag råkar ha - och inom vissa av dem är det inte helt smart att använda sitt riktiga namn, även om jag inte är speciellt hemlig av mig. (Och det där lät extremt olagligt men så illa är det INTE... lol...)

                    Jag har sett långt mer ögonbrynshöjande varianter - sådant man inte upprepar i civiliserade kretsar - än ditt sköldpaddsbajs...
                    Och din lärare lät ju guld... jag har inte haft turen att ha så många lärare med sådan humor.


                    Och jag är för övrigt mästaren av OT...



                    Kommentar

                    • TurtleTurd
                      • November 2019
                      • 131

                      #85
                      Halloj alla glada.

                      Nu har jag semester och då har man i vanlig ordning inte en minut över. Men nu sover hela familjen, inklusive frugan

                      I dag har vi i alla fall varit och kollat på lite fisk hela familjen. Fisksoppa...

                      Kommentar

                      • TurtleTurd
                        • November 2019
                        • 131

                        #86
                        Ett gäng diskus hade dom också så klart...
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_121615.jpg
Visningar: 116
Storlek: 739,0 KB
ID: 2419661

                        Kommentar

                        • TurtleTurd
                          • November 2019
                          • 131

                          #87
                          Ett akvarium med lite större fiskar än vad jag har
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_121751.jpg
Visningar: 115
Storlek: 680,9 KB
ID: 2419663Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_121740.jpg
Visningar: 108
Storlek: 472,1 KB
ID: 2419664

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            #88
                            Vad är det för en liten mört som är där borta Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_123042.jpg
Visningar: 107
Storlek: 428,5 KB
ID: 2419666 bom bom, bom bom, bom bom
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_123127.jpg
Visningar: 107
Storlek: 443,3 KB
ID: 2419667

                            Kommentar

                            • TurtleTurd
                              • November 2019
                              • 131

                              #89
                              Några som är lite nyfikna Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_124701.jpg
Visningar: 106
Storlek: 571,2 KB
ID: 2419669Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_124713.jpg
Visningar: 107
Storlek: 406,1 KB
ID: 2419670

                              Kommentar

                              • TurtleTurd
                                • November 2019
                                • 131

                                #90
                                Och sen hittade vi honom till slut Klicka på bilden för större version

Namn: 20200711_124734.jpg
Visningar: 102
Storlek: 598,2 KB
ID: 2419672

                                Kommentar

                                Arbetssätt...