Framtidsplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    #31
    Tack, låter bra det. Ska försöka skala av mina filter och våga fråga när det är något jag inte förstår. Dock kommer jag nog hålla mig i min tråd när jag kommer med mina flummiga utlägg. Läs mina funderingar Ang. diskus-guppy-fjärilar. Tänkte bara att det om x-antal år så kanske det finns snakeskin gul-brun fjäril i handeln. Men äh, som sagt var, flum...

    Kommentar

    • TurtleTurd
      • November 2019
      • 131

      #32
      Hej


      I helgen har jag märkt av att min start av tråd har gett önskat resultat, i mig själv. Tidigare har jag läst trådar här på Zoopet och dagdrömt om akvarie och fiskar. När någon specifik fisk eller växt har fångat mitt intresse har jag skrivit upp det på min lista. Alltså mest ett teoretiskt förfarande. Nu när jag har uttryckt min längtan och några tankar i min tråd så börjar jag mer planera för mitt projekt. Varje gång som jag har varit ute och lekt med min son i trakterna där vi bor, så upptäcker jag att jag spanar in i skogarna om jag ser några bra grenar/stubbar/stockar/stammar som jag kan använda mig av i min inredning. Jag har lokaliserat en och annan kandidat att släpa med mig hem. Behöver ju läggas på tork i något förråd eller liknande, och jag kan ju behöva lite att välja på när jag väl drar igång.

      Men nu kommer då en fråga som jag hoppas jag kan få lite klarhet i. Detta gäller då lite grövre grenar från lövträd som har fallit till marken. Hur vet jag om dom är ok att använda? Jag menar, det är väl inte bra att dra in en gren i karet som har gått för långt i förmultningsstadiet?

      Är det någon som har något bra riktmärke? Är en gren ok så länge barken sitter kvar, eller så länge själva träet är solid? Eller är det kanske så att man inte skall ta grenar som har ramlat av, utan enbart använda avsågade grenar direkt från trädet? Hoppas någon kan hjälpa mig undkomma ett möjligt generalfel.

      Mvh TT

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        #33
        Aja jag får helt enkelt köra på att dom verkar hyfsat nya och solida. Så får jag hoppas att dom inte medför några problem i karet.

        Som ni kanske redan vet så funderar jag på att ha fjärilar i mitt framtida kar. Men det kanske är lika bra att berätta vilka övriga invånare jag har tänkt mig.

        Som sagt var fjärilsciklid
        Koppartetra
        Röd-orange pansarmal

        Någon sorts räka, antagligen Amano för jag antar att körsbärsräkor m.fl. bara kommer bli mat. Eller också så kör på uppfödning på mina svarta körsbärsräkor som jag har i mitt 30-literskar. Och sedan pytsar ner ett gäng när det börjar bli tomt i det stora karet.

        Jag har även ett gäng zebrasnäckor som mer ser ut som Red-racer. Dom kommer jag nog också föra över till det nya.

        Funderar även på sandsnäckor för att luckra upp botten med. Men jag har aldrig sett dom i någon butik. Vart får man tag i dessa?

        Efter det är jag lite osäker på vad jag skall ha. Har funderat på Flaggciklid men är osäker om Koppartetrorna lever farligt då. Och jag vet inte heller om dom går att ha fler än ett par av. Det andra alternativet som jag har är Spetsnosskalar. Dom skulle jag kunna ha några fler av och dom skulle nog trivas med tanke på höjd på karet. Sedan finns ju diskus. Men det är jag nog inte redo för än. Men man blir ju så in i helsike sugen när man ser bilder och filmer på alla fina diskus som folk har här på Zoopet. Jag får nog vänta med det tills jag har ett ännu större kar och mer tid till att sköta om dom om jag skall försöka mig på det.

        Men vad tycker ni. Vilken större ciklid bör jag köra på? Flaggciklid eller Spetsnosskalar? Någon som har erfarenhet av båda sorterna? Eller har ni något annat förslag på lite större ciklid som inte håller till vid botten. Där skall ju fjärilarna husera

        Mvh TT

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #34
          Hej! När det gäller räkor ihop med fjärilar har jag både amanos och mindre gula (typ körsbärs i storlek) ihop med mina. De gula räkorna blir bara fler och fler så även om fjärilarna skulle ta någon räkling då och då verkar det ändå funka. Jag har faktiskt aldrig sett dem ge sig på någon räka. I karet med scalarer har jag stoppat i ett gäng XL amanos. De håller sig dock gömda hela tiden och riskerar nog annars att bli tuggade på. Mindre räkor skulle solklart bli uppätna.

          Sandsnäckor brukar man få in i karet på något mystiskt sätt utan att det sker medvetet . Annars kanske du kan be att få några från någon med akvarium som bor nära dig. Om du bor i Stockholm kan jag gladeligen skänka dig ett gäng.

          Vad avser förslag på någon större ciklid så tänk på att fjärilarna vill gå varmt, ca 28 grader i alla fall. Den sort du tänker dig måste funka i samma temperatur. Sedan är väl frågan vilken fisk som ska vara ”huvudnumret” i karet? Vill du njuta av fjärilarnas fulla prakt och låta dem blomma ut, bilda par och leka är det kanske bra att undvika för stora och/eller bråkiga ciklider som kan stressa fjärilarna. Samtidigt blir det ju visuellt tomt i de övre delarna av karet om det är högt så jag förstår dina funderingar. Jag har inget bra tips där men känner spontant inte att fjärilar och scalarer är den bästa matchningen. Men jag kan ha fel. Det har hänt förr .

          Kommentar

          • TurtleTurd
            • November 2019
            • 131

            #35
            Hej Nando

            Ok. Lite att fundera på alltså.
            Ja då går ju båda mina förslag bort. Ska ju gå att ha flaggorna i 28 grader men det kanske är onödigt att ligga på gränsen.
            Jag får spåna vidare. Får se vad jag kan hitta på eller om någon kommer med något förslag.
            Eller så får jag köra med tetrorna och fjärilar, kanske kan bli just

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #36
              Ett alternativ till en större ciklid är kanske att ha ytterligare en sorts tetra och då välja en som går högt upp i karet. Flaggor har jag ingen egen erfarenhet av.

              Kommentar

              • TurtleTurd
                • November 2019
                • 131

                #37
                Ursprungligen postat av Nando
                Ett alternativ till en större ciklid är kanske att ha ytterligare en sorts tetra och då välja en som går högt upp i karet. Flaggor har jag ingen egen erfarenhet av.
                Ja det skulle man ju kunna ha. Typ någon bilbuk kanske. Såg ju skönt ut i Mats kar. Tåls att tänkas på. Nä jag vet inte om det är någon bra idé med flaggor tillsammans med fjärilar.

                Ett alternativ kan ju som sagt var att bara köra fjärilar och koppartrtra. Och sen om det inte blir något bra med fjärilarna så kan jag testa något annat. Alla säger ju att de skall vara lite trixiga att ha. Kanske blir ett kortlivat försök. Så kan jag testa något annat fiskbestånd som funkat bättre ihop med tanke på temp m.m.

                Mvh TT

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Halloj TT!
                  Har inte besökt forumet på tag, men tänkte bara lite kortfattat svara på de frågor du hade om trämaterial i karet.
                  Välj material från lövträd exempelvis: Hassel, Äpple, Päron, Plommon, Körsbär, Syrén, Alm och liknande. Det här är träslag bland andra jag använder mig av mestadels. Sedan kan du givetvis köpa massor av olika fina grejer i Zoohandeln.
                  Torka trämaterialet - för att sedan vattenmätta detta i karet eller annan behållare så att det inte flyter. Då håller trämaterialet i allmänhet länge, beroende på hårdhet och fibertäthet.
                  Barken kan du behålla.
                  Många kokar, tvättar och barkar av grenar, stammar och rötter innan användning. Jag skippar dock denna procedur helt och hållet.

                  Jag har en hel del bilder och filmer på Flaggciklider i min tråd. Om du vill kan jag putta upp ett par filmer här i din tråd.
                  Vill du läsa en artikel om Fjärilsciklider jag skrev i ett akvarie-nät-magasin för några år sedan, så lägger jag en länk nedan. Du får stega fram några sidor i publikationen, så hittar du artikeln.
                  Allt gott!


                  Kommentar

                  • TurtleTurd
                    • November 2019
                    • 131

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj TT!
                    Har inte besökt forumet på tag, men tänkte bara lite kortfattat svara på de frågor du hade om trämaterial i karet.
                    Välj material från lövträd exempelvis: Hassel, Äpple, Päron, Plommon, Körsbär, Syrén, Alm och liknande. Det här är träslag bland andra jag använder mig av mestadels. Sedan kan du givetvis köpa massor av olika fina grejer i Zoohandeln.
                    Torka trämaterialet - för att sedan vattenmätta detta i karet eller annan behållare så att det inte flyter. Då håller trämaterialet i allmänhet länge, beroende på hårdhet och fibertäthet.
                    Barken kan du behålla.
                    Många kokar, tvättar och barkar av grenar, stammar och rötter innan användning. Jag skippar dock denna procedur helt och hållet.

                    Jag har en hel del bilder och filmer på Flaggciklider i min tråd. Om du vill kan jag putta upp ett par filmer här i din tråd.
                    Vill du läsa en artikel om Fjärilsciklider jag skrev i ett akvarie-nät-magasin för några år sedan, så lägger jag en länk nedan. Du får stega fram några sidor i publikationen, så hittar du artikeln.
                    Allt gott!

                    Hej Mats
                    Hoppas allt är bra med dig och de dina.
                    Jag får ursäkta mig att jag inte har svarat tidigare. Fullt upp med en treåring och en två månaders.

                    Jupp, jag har koll på att det bör vara lövträd som man använder sig av och hur du brukar göra innan användning i karen. Lite har jag lärt mig från din tråd Men det jag tänker på är om det behöver vara nya grenar eller om de kan ha legat i skogen ett tag innan. Alltså förmultnat i olika grad. Kan ju ta någon bild på de jag funderar på att plocka hem. Kanske blir lite lättare att svara då.

                    Ja, lägg gärna upp någon film på flaggorna du har haft. En fråga jag hade angående dessa var om det går bra med fler än ett par? Kanske inte är aktuellt just ihop med fjärilarna men kanske längre fram. Kanske inte ens blir aktuellt med ett par med tanke på temperaturen som fjärilarna kräver.

                    Din artikel har jag läst ett gäng gånger och sparat Hoppas det är ok.

                    Mvh TT

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ursprungligen postat av TurtleTurd
                      Hej Mats
                      Hoppas allt är bra med dig och de dina.
                      Jag får ursäkta mig att jag inte har svarat tidigare. Fullt upp med en treåring och en två månaders.
                      Jupp, jag har koll på att det bör vara lövträd som man använder sig av och hur du brukar göra innan användning i karen. Lite har jag lärt mig från din tråd Men det jag tänker på är om det behöver vara nya grenar eller om de kan ha legat i skogen ett tag innan. Alltså förmultnat i olika grad. Kan ju ta någon bild på de jag funderar på att plocka hem. Kanske blir lite lättare att svara då.
                      Ja, lägg gärna upp någon film på flaggorna du har haft. En fråga jag hade angående dessa var om det går bra med fler än ett par? Kanske inte är aktuellt just ihop med fjärilarna men kanske längre fram. Kanske inte ens blir aktuellt med ett par med tanke på temperaturen som fjärilarna kräver.
                      Din artikel har jag läst ett gäng gånger och sparat Hoppas det är ok.
                      Mvh TT
                      I skogen plockar jag alltid trämaterial som ligger på marken. Är materialet hårt och inte känns mjukt och ruttet så är det bara att köra.
                      I min trädgård brukar jag beskära mina träd och då samlar jag på mig dött material som går att använda direkt. Levande grenar, kvistar och större bitar lägger jag på tork, för att använda vid något senare tillfälle.
                      Återigen; jag varken kokar eller barkar av detta material, men man kan ju skölja bort fågelskit och annat.

                      Om karet är hyfsat stort - runt 500-liter och uppåt - kan du ha fler par av Flaggciklid, men tänk på att dessa ciklider blir ganska stora och man får kanske planera att dela upp gruppen, lite beroende på hur de beter sig mot varandra. Jag hade två par i ett 540, när de var ungdjur (runt 10 cm).
                      Filmen nedan är på ett ungt pars första lek i 540-baljan. Föräldrarna är cirka 6-7 cm.





                      Här är en film som visar de två paren, något äldre och runt 10 cm.




                      Aha, du hade kollat in artikeln redan. Det är ju en beskrivning på de erfarenheter jag har. När det gäller odling och uppfödning finns många andra metoder som fungerar bra.
                      Artikeln sparar du på så mycket du vill!

                      Kommentar

                      • TurtleTurd
                        • November 2019
                        • 131

                        #41
                        Härligt med lite proffstips.
                        Då vet jag hur jag skall tänka angående grenar m.m.
                        Två följdfrågor dock. Förra året kapade vi av en stor gren från ett plomonträd på tomten. Den skickade vi upp i skogen bakom huset. Den är nog ok fortfarande med tanke på förruttnelse iaf. Men det växer lava på den. Är lava ok eller skall jag skrapa av det?
                        Sen finns det en jäkla massa Al i trakten. Är det ok att använda? Tänker på att deras kottar används väl till att sänka ph i vattnet?! Sänker en gren ph:t till typ 0?

                        Härliga filmer på fina fiskar. Ser ut som att du har fjärilar i det karet, eller ser jag bara med ett önsketänkande? Vad tror du. Funkar det att ha fjärilar och flaggor tillsammans. I, säg, 28-29 grader. Max enligt artbeskrivningen är ju 28 på flaggor. Är det ju i och för sig på fjärilar också men om jag har förstått dig rätt så bör det vara bra för dom.

                        Skönt. Jag har sparat ner lite allt möjligt om fjärilar i ett litet dokument, att läsa om när det väl närmar sig. Odling har jag inte tänkt mig. Men om någon/några skulle klara sig så skulle det vara sjukt coolt. Men huvuduppgiften kommer ju vara att få dom att trivas och framförallt överleva

                        Kul att du vill lägga energi på mig och min tråd. Vet ju att du är lite trött på samma frågor och alla nybörjare som inte har något att tillföra.

                        Tack Mats

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Ursprungligen postat av TurtleTurd
                          Härligt med lite proffstips.
                          Då vet jag hur jag skall tänka angående grenar m.m.
                          Två följdfrågor dock. Förra året kapade vi av en stor gren från ett plomonträd på tomten. Den skickade vi upp i skogen bakom huset. Den är nog ok fortfarande med tanke på förruttnelse iaf. Men det växer lava på den. Är lava ok eller skall jag skrapa av det?
                          Sen finns det en jäkla massa Al i trakten. Är det ok att använda? Tänker på att deras kottar används väl till att sänka ph i vattnet?! Sänker en gren ph:t till typ 0?
                          Härliga filmer på fina fiskar. Ser ut som att du har fjärilar i det karet, eller ser jag bara med ett önsketänkande? Vad tror du. Funkar det att ha fjärilar och flaggor tillsammans. I, säg, 28-29 grader. Max enligt artbeskrivningen är ju 28 på flaggor. Är det ju i och för sig på fjärilar också men om jag har förstått dig rätt så bör det vara bra för dom.
                          Skönt. Jag har sparat ner lite allt möjligt om fjärilar i ett litet dokument, att läsa om när det väl närmar sig. Odling har jag inte tänkt mig. Men om någon/några skulle klara sig så skulle det vara sjukt coolt. Men huvuduppgiften kommer ju vara att få dom att trivas och framförallt överleva
                          Kul att du vill lägga energi på mig och min tråd. Vet ju att du är lite trött på samma frågor och alla nybörjare som inte har något att tillföra.
                          Tack Mats
                          Al och lav är helt ok att använda!
                          Karet du ser i filmerna är ett ”slask-kar”. Det blev så när vi skulle dränera kåken att jag fick avsluta karen under en tid och fick samla ihop en massa fisk i ett kar, därför ser man fjärilar och flaggor tillsammans i burken. Detta fungerade dock alldeles utmärkt med en temp på cirka 28-29 grader.
                          Det är bara kul att medverka i din tråd. No problems!

                          Kommentar

                          • TurtleTurd
                            • November 2019
                            • 131

                            #43
                            Tack för svar på mina frågor. Härligt. Då kör jag på. Får se när jag får tid att gå en runda och plocka upp lite material. Så lägger jag upp lite bilder

                            Mvh TT

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #44
                              Har du plockat på dig något roligt material än?

                              Kommentar

                              • TurtleTurd
                                • November 2019
                                • 131

                                #45
                                Hej
                                Nej inte mycket. Har varit galet mycket senaste tiden. Men jag fick med mig några syrengrenar iaf. Se om jag kan använda mig av dom till något. Men nu lyckas jag inte lägga upp någon bild på det. Får se om jag lyckas i veckan från datorn på jobbet. Jag får bara upp att filen är för stor.

                                Mvh TT

                                Kommentar

                                Arbetssätt...