Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Liten uppdatering från söder....

    Jag fick lite dåligt samvete för att jag inte lägger upp lika många bilder på mina övriga fiskar som jag gör av mina kar och numera även fjärilar. Jag har ju inte namngett mina övriga fiskar så som jag namngett mina fjärilar. Detta iofs av en enkel anledning - alla tetror och mina malar ser i princip likadana ut så inte så enkelt att hålla koll på vem är vem.

    Även idag vaknade jag till att alla fiskarna mår bra och jag kan inte säga annat än att jag känner mig oerhört tacksam för att det inte syns några vita prickar eller annat tokigt i karet. Jag är dock beredd på strul då jag pga fjärilarna har fått öka mängden mat de får vilket kan rubba den balans som jag fått i det stora karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: c_duplicareus.jpg
Visningar: 224
Storlek: 683,2 KB
ID: 2417067

    Här nedan den färglösa honan - Daga
    Har ingen aning om foto med bajs tillåts här på zoopet eller om admin kommer censurera bort det. Jag hoppas dock att ni som tar er tid att läsa och titta igenom mina bilder är härdade. Det finns liksom värre saker att se på på www.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200502_193709.jpg
Visningar: 235
Storlek: 929,9 KB
ID: 2417069Klicka på bilden för större version

Namn: rödmunstetra.jpg
Visningar: 229
Storlek: 700,5 KB
ID: 2417068

    I det lilla karet har jag följt Ingers tips och använt mig av slangen för att få bukt med den vita hinnan rötterna var insvepta i. Har lyckats få bort det mesta. Den inte bara ser ful ut, den stinker också. Tack ännu en gång Inger!

    I detta kar bor det alltså ca 10 Orange Sakura. Vuxna och nykläckta ungar. Två av de vuxna honor har ägg vilket kommer resultera i yngelexplosion snart misstänker jag.

    Ljusrampen till detta kar var upphängd alltför högt så ljuset var dåligt och växterna växte inte som jag var van vid att se de växa så detta åtgärdade min man för några dagar sedan. Jag ser framemot att se om växthastigheten kommer öka.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200503_195959_2.jpg
Visningar: 235
Storlek: 556,9 KB
ID: 2417071
    Bifogade filer
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Vilken kanonbild på din cory Mea, detsamma gäller tetrorna som inte är dom lättaste att fota . Ditt lilla kar är supersnyggt och kommert att bli ännu snyggare när växterna sätter fart .
      Nu ska jag inte skrämma upp dig, men tycker inte att bajset på din fjäril ser så där ok ut. Gillar inte när det är vitt och trådliknande (nojig sen Discustiden) håll koll på den! Det kanske bara beror på fodret den får och inget annat

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Tack Inger! Det bajset såg verkligen lite suspekt ut på den bilden men jag kan säga att det är fast och mörkt idag. Så förhoppningsvis ingen fara där. De har ännu inte riktigt fattat när maten kommer så det tar en stund för de att fånga upp den samtidigt som jag inte vågar mata de för mycket heller. Och tetrorna är blixtsnabba och fångar upp det mesta så de är definitivt de fetaste fiskarna jag har samtidigt som fjärilarna definitivt måste lära sig vara snabbare.
        Ännu kan jag inte se någon parbildning bland mina fjärilar. Jag antar att de helt enkelt är för små för det ännu. Alla, utom Natten, rör sig överallt i karet. Han håller sig längst bak i det området som har tätast växtlighet så honom får jag titta extra noga efter. Han kommer fram bara vid matdags.

        Jag har idag, äntligen, lyckats fånga två av de tre polkadot botior som flyttade in för kanske en vecka sedan. De är extremt skygga. Tyvärr inte de finaste bilder men ni kan iaf se den enas fina teckning. Hon är rätt fet hon med. Tror faktiskt att hon äter av snäckorna, de har blivit betydligt färre nu än vad de var innan botiorna flyttade in.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200504_190804.jpg
Visningar: 216
Storlek: 453,8 KB
ID: 2417084Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200504_190800.jpg
Visningar: 212
Storlek: 456,4 KB
ID: 2417085
        Ännu några skygga varelser som bor i akvariet är mina c. duplicareus som är mycket skygga och gömmer sig så fort jag tar fram mobilen. Inte heller det än bra bild. Jag vet inte vad som var fel på kameran ikväll.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200504_190841_2.jpg
Visningar: 230
Storlek: 323,8 KB
ID: 2417083


        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          Ursprungligen postat av Plejaderna
          Ljusrampen till detta kar var upphängd alltför högt så ljuset var dåligt och växterna växte inte som jag var van vid att se de växa så detta åtgärdade min man för några dagar sedan. Jag ser framemot att se om växthastigheten kommer öka.

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20200503_195959_2.jpg Visningar:	28 Storlek:	556.9 kB ID:     	2417071
          Börjar bli mycket snyggt! Eventuellt kanske man kan få mer av en lutning på botten så man ser mer av den? Dock besvärligt utan substratvallar eller andra förankringar, speciellt om det bor Corys där som gräver runt...

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Fina bilder, coola Botiorna är som tittar fram lite lurigt. Gillar fotot på pansarmalen i inlägg #181.
            Det senaste tillskottet av akvarium börjar bli riktigt vackert. Kul när det går bra och förväntningarna uppfylls. Hur går det med de nya fjärilarna?

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av Fiskburken

              Börjar bli mycket snyggt! Eventuellt kanske man kan få mer av en lutning på botten så man ser mer av den? Dock besvärligt utan substratvallar eller andra förankringar, speciellt om det bor Corys där som gräver runt...
              Tack Fiskburken! Den här sanden är extremt rörlig då den består av mycket små partiklar. Är förvånad att den inte har jämnat ut sig helt redan. Jag funderar på att sätta i fler växter eller fler stenar eller både men har så fullt upp med annat att jag inte har gett mig tid att köra de tre mil jag har till butiken jag köper växterna i.

              Än så länge finns det inga corydoras i det lilla karet. De går alla i det stora och jag visste inte hur jag skulle fånga de utan att riva upp och ned på allt. Nu har jag dock fått tipset att klippa av halsen på en pet-flaska, vända in halsen i flaskan, stoppa in något gott i den och låta den stå en stund. Man kan visst göra små hål i den för vattencirkulation och då kan den stå även längre. Så förhoppningsvis kommer det snart finnas corydoras i det lilla karet med.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Ursprungligen postat av ICC
                Fina bilder, coola Botiorna är som tittar fram lite lurigt. Gillar fotot på pansarmalen i inlägg #181.
                Det senaste tillskottet av akvarium börjar bli riktigt vackert. Kul när det går bra och förväntningarna uppfylls. Hur går det med de nya fjärilarna?
                Tack ICC! Det går bra med fjärilarna, se inlägget efter detta.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Hur mår fjärilarna då? Jättebra kan jag hälsa. Det gör de andra fiskarna och amanos med. De enda som inte mår bra är snäckorna som har blivit betydligt färre.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200506_202421.jpg
Visningar: 206
Storlek: 375,0 KB
ID: 2417156
                  Den här stackare ser helt ofärgad ut men det är den inte. Det är bara ljuset som faller så konstigt på den och kamerans vinkel som gör att hans fina färger inte syns.

                  Här nedan är det två bilder på samma hane tror jag. Han är den ena tvillingen som alltid poserar för mig. Jag lägger ned timmar på att försöka se hur hans och hans tvillingbrors blåa prickar ser ut för att försöka se skillnad på de. Hittills har jag inte lyckats....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200506_201843.jpg
Visningar: 193
Storlek: 428,5 KB
ID: 2417157Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200506_201741.jpg
Visningar: 207
Storlek: 351,5 KB
ID: 2417158
                  Sist men inte minst en bild på en amano. De blir bara större och större. Vissa är groteskt stora.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200506_201909.jpg
Visningar: 199
Storlek: 444,3 KB
ID: 2417159

                  Nu skall jag försöka läsa igenom det jag missat här på forumet. Känns som att det kommer fler inlägg idag än vad det gjorde i februari. Kul!
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Så fina bilder! Kul att fjärilarna mår bra också

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Toppenbilder, härligt att fjärilarna mår bra

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ser toppenfint ut!
                        Nu blir det spännande att följa fjärilarnas gruppdynamik!

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Häftigt Plajaderna, kul att det ser ut att fungera.Håller tummarna att du hitta livs starka fjärilar. Ha en trevlig helg!

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            Tack Inger H, Nando , Mats Bryzell och ICC ! Jag är så tacksam att ni gillar mina bilder och fiskar och för all stöttning och uppmuntran ni ger en.

                            Här kommer en sen fredagsuppdatering på fjärilar:

                            Alla sex mår fortfarande bra. Jag sitter väldigt länge framför det stora karet och försöker se några grupperingar, tecken på dominans eller parbildning. Men trots att de är mycket aktiva verkar det inte finnas fasta grupperingar ännu eller någon bestående dominans. Den ena av tvillingarna Valle eller Nalle, är den hane som för nu halvhjärtat kör alla andra hanar iväg men även honorna försöker köra iväg andra honor. Det verkar dock finnas tillräckligt mycket plats och gömställen i karet så att de som blir jagade kan försvinna ur siktet fort. Det är bra tycker jag för ingen känner sig utmobbad ännu och alla rör sig överallt i karet. Tom Natten, den mörkaste hanen, vågar sig nu fram till glaset när jag är i närheten efter att ha hållit sig undan i bakre delen av karet varje gång jag kom i närheten.

                            De har sedan någon dag också lärt sig när det är matdags och kommer fram och väntar på att maten skall hamna i karet varje gång jag lyfter på locket.

                            Jag chattar fortfarande med odlaren av fjärilarna och han har vid några tillfällen frågat mig om inte jag har någon favorit. Hittills har jag varje gång svarat att jag inte har det, att jag älskar de alla lika mycket. Men nu när Natten har börjat visa sig så mycket för mig undrar jag om inte jag har börjat känna lite mer för honom än vad jag känner för de övriga. Han var snäll ikväll och lät mig ta en bild av honom när han stod stilla. Visst är han vacker med sin mörka färg?

                            På schemat i helgen står borttagning av algerna från glaset. Med fler fiskar har jag ökat matmängden vilket i sin tur har gjort att algerna på glaset väser snabbare känns det som. Jag gör det med en kökssvamp som jag håller i handen så hela min arm hamnar i karet om jag skall nå hela vägen ned till botten. Vill minnas att min pappa alltid sa att det inte är bra stoppa händerna i karet alltför ofta så nu är jag lite nojig... Jag frågade aldrig honom om det var för att det kan vara farligt för mig eller för fiskarna. Mig bryr jag mig inte så mycket om men jag vill definitivt inte att fjärilarna skall bli stressade av det. De andra fiskarna klarar det uppenbarligen.

                            Önskar er alla en så fin helg det går att få i dagens konstiga tider.



                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så vacker

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6054

                                Natten har verkligen fin färg! Roligt att du lyckades fota honom .

                                Jag upplever att fjärilar lättare blir stressade än många andra fiskar och kanske vore det, av den anledningen, klokt att försöka minimera ”städdagarna”. Typ gör rent rutorna i samma veva som du byter vatten. Sen låter du karet vara till nästa vb även om rutorna blir lite algbeväxta. När karet kommer mer i balans lär algerna minska naturligt. Man brukar ju prata om att ”sitta på händerna” vilket väl betyder att man ska försöka hejda impulsen att ständigt greja i karet och låta det utvecklas i sin egen takt. Ge ”lunken” en chans att infinna sig som jag tror Mats skulle kunna säga .

                                Berätta gärna mer om fjärilarna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...