Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Ursprungligen postat av ICC
    Ser mycket trevligt ut Plejaderna. Du gör nog helt rätt i att avvakta med fjärilar. De som verkar finnas ute just nu är inte i bästa skick känns det som.
    Fina bilder du lagt upp, låt det inte gå så långt mellan uppdateringarna bara
    Tack ICC dina ord värmer!

    Nu ser det dock som att jag har lyckats hitta fjärilar som kommer duga. Det är en kille här i länet som odlar lite olika varianter. Skall försöka hitta tid i helgen för att besöka honom. Har bara ännu inte bestämt mig för hur många jag skall ta med mig hem. Just nu har han yngel av långfenade naturfärgade så att säga.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Inger H
      Så fint ditt kar har utvecklats P, fina bilder . Du kan enkelt suga upp det vita slemmet på rötterna med en slang, jag har också slem på mina rötter, men i regel brukar det försvinna efter ett tag men gör det inte det så tar jag slangen till hjälp.

      //Inger
      Tack för dina fina ord om mitt kar Inger. Det betyder mycket att det kommer från dig.

      Och ditt tips var jättebra! Tack så mycket! :-)
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ursprungligen postat av Plejaderna
        Nu ser det dock som att jag har lyckats hitta fjärilar som kommer duga. Det är en kille här i länet som odlar lite
        Trelleholla?

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Ursprungligen postat av ICC

          Trelleholla?
          Ja. Är de inte bra?
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Det har jag ingen åsikt om. Men jag misstänkte det eftersom personen annonserar intensivt på fb och blocket.

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av ICC
              Det har jag ingen åsikt om. Men jag misstänkte det eftersom personen annonserar intensivt på fb och blocket.
              Ah. Jag som trodde att du hade erfarenhet av hans fiskar. Då blir det en tur dit i helgen.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Idag slet vi oss från karantän och begav oss på en längre utflykt till en odlare av fjärilsciklider. Med oss hem har vi 6st. små fjärilar. De är fortfarande mycket unga och de är födda och uppvuxna i vattnet som är mycket likt det vi har i vårt stora kar så det skall bli mycket spännande se hur det kommer gå för de.
                Det var så häftigt att se hur svårt det var att fånga de. Inte för att de simmade helt vilt utan för att de var så oberörda av håven att det hela tiden simmade in nya fiskar i den och inga av de hade bråttom att lämna håven.
                Bild kommer förhoppningsvis senare idag.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Sedan jag startade upp karet i februari har jag letat efter bra fjärilsciklider. Och de senaste dagarna har jag även plågat Inger, ICC och Mats med mina frågor om fjärilshållning. Så idag blev det så dags för några fjärilar att flytta hit. Det blev 3 par. Tror jag har fått två korsningar mellan svart och vanlig, en blå och tre vanliga. Men jag är lite osäker på vissa av de då alla fortfarande är rätt små och har ännu inte färgat ut helt. De är inte köpta i butik utan direkt av en odlare.
                  Jag har förstått att jag inte borde hoppas på att alla kommer överleva flytten och leva längre än några månader men jag tänkte testa och se hur det går.

                  Iom dessa fiskar är nu karet överfullt så här lär det inte bli nya fiskar på väääääldigt länge hoppas jag.

                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vad roligt att du köpt fjärilar! Jag älskar fjärilar, de lyser verkligen upp ett kar med sina vackra färger och pigga sätt. Hoppas du har fått tag på friska och starka exemplar så du kan njuta av dem länge. Jag var också osäker och lite orolig för hur det skulle gå innan jag köpte mina första. Och visst, några har dött längs vägen. Men det har ändå varit värt det, för de som har blivit kvar har skänkt mig mycket glädje och erfarenhet. Lycka till!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag önskar dig också lycka till! Hoppas på många bilder

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        Tack så jättemycket Nando och Inger!

                        Stort tack också till Mats, ICC och återigen Inger för att ni stod ut med mina frågor om fjärilar och för alla goda råd.

                        Nu skall jag bara försöka få dessa att överleva.

                        Första natten gick bra och alla sex lever ännu. Inga tecken på vita prickar. Övriga fiskar beter sig som vanligt och inga vita prickar på de heller.

                        Låt mig presentera de fantastiska sex:

                        Daga - hona utan täckning på kroppen.
                        Lillan - den minsta och mörkaste av alla sex. Hona.
                        Lilla Blå - ljusblå hona.
                        Natten - mörkaste hanen.
                        Valle - viltfärgad hane.
                        Nalle - viltfärgad hane.

                        Nalle och Valle kan jag ännu inte se skillnad på men hoppas att det kommer snart.

                        ​​​​​​








                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Mig ska du inte tacka Mea, jag hade ju inget alls att komma med eftersom jag misslyckats hela tiden.
                          Fler bilder på dom nya om det går

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Jättekul! Ös på med bilder!

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Trevligt med de nya fjärilarna. Kul också att du tog kontakt och ställde frågor. Tyvärr inga exakta svar som kommer att hjälpa dig. Nando är i mina ögon den som har godast hand med fjärilar här på forumet.
                              Hoppas verkligen att du hittat en stark gen med fjärilar. Ska följa dig med intresse i denna tråd och hålla tummarna att allt går som på räls. Skriver som Nando, skäms inte för att lägga upp bilder.

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Mig ska du inte tacka Mea, jag hade ju inget alls att komma med eftersom jag misslyckats hela tiden.
                                Fler bilder på dom nya om det går

                                //Inger
                                Klart jag skall tacka dig Inger, du tipsade mig om Mats kunskapsgömma om fjärilar.....
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...