Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jag ger mig av förstående anledning inte in och kommenterar ( har ju inte en susning själv) men förstår känslan. Tycker det ser mycket bra ut .
    Tack för att du gillar det Thomas! : )
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Sleaper
      Förstår tanken med ht, men den är ju rätt lätt att hålla efter med saxen när det behövs. Min ht breder ut sig rätt rejält nu över roten och ytan och min tanke är att binda in den mot roten för att få den att falla mer neråt, får se hur det funkar. Anubias är svåra att ha över vattenytan, försökte i litet paludarium för ett tag sen med detta men den torkade ganska snabbt. Mossa är kanske det som klarar sig bäst på roten som sticker upp? Kan ju också finnas någon krukväxt som passar, likt dom som används i paludarium t.ex. Inga stenar planerad i scapen annars? Ser framför mig några stenar mellan och vid rötterna som binder ihop det hela och ger en ö-liknande layout, kanske med några Bucephalandra på . Det man får tänka på med rötter som går över ytan och sticker ut eller vilar mot gaveln på akvariet är att iaf. Amanoräkor gärna klättrar ur karet. Annars ser det bra ut redan, fyller du på med mer växter också som du planerat blir det grymt.
      Tack för ditt fina inlägg Sleaper! Det fick mig att ändra mig om ht. som numera växer uppåt i mitten av karet. Kollade också efter Bucephalandra men min lokala butik hade den inte. Istället blev det Pogostemon helferi kring den stora roten tillsammans med några stenar. Har även flyttat rötterna så att ingen av de går över gaveln. Jag hoppas att det räcker för att de små orange sakura räkor jag precis har beställt inte skall ta sig ut.

      Har nu virrat in en bit wettextrasan kring den vertikala roten och fäst weeping moss på den. Ser jättefult ut just nu om man frågar min man men jag hyser hopp om att det kommer fungera. Det värsta som kan hända är att jag behöver ta bort trasan igen om det inte fungerar som tänkt.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Ursprungligen postat av åheim
        Snyggt! Jag har ju anubiasblad över vattenytan men rotstocken måste vara under vatten... alternativt kan man kika efter konstgjorda växter och ta lite blad från en sån och binda fast...
        Tack så jättemycket för din förklaring Åheim! Då skall jag se till att jag har det likadant med mina anubias. När det gäller plastväxter kan jag omöjligt tänka mig de. Det skall ju vara äkta vara.

        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Och så en fräsch bild på underverket...Eller kanske bättre att säga en bild på kanske möjliga underverket​​.Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200408_204638.jpg
Visningar: 233
Storlek: 432,9 KB
ID: 2416189
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Kanonfint!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2875

              Najs! Blir intressant att se hur det funkar med wettex, tror att det är en smart idé.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jättefint!

                Jag har anubias i storkaret som har vuxit uppåt på en gren och där flera blad nu är över vattenytan. Rotstocken är dock under ytan och det funkar bra.

                Kommentar

                • Plejaderna
                  • March 2007
                  • 347

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Kanonfint!
                  Tack Mats! Glad att du är frisk igen
                  Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Najs! Blir intressant att se hur det funkar med wettex, tror att det är en smart idé.
                    Tack Sleaper! Ja jag med är nyfiken på om mossan kommer växa på wettex. Den tycks i alla fall inte ha torkat ut än.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jättefint!

                      Jag har anubias i storkaret som har vuxit uppåt på en gren och där flera blad nu är över vattenytan. Rotstocken är dock under ytan och det funkar bra.
                      Tack Nando! Då är jag inte helt fel ute med anubias. Skall bli kul se hur det utvecklar sig.
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        Glad påsk till er alla!


                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2020-03-09.jpg
Visningar: 212
Storlek: 441,9 KB
ID: 2416233
                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Hej! Hur utvecklar sig dina fina kar? Några bilder vore kul att se

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            Tack att du undrar Nando!

                            Det stora karet mår jättebra. Amanos tar hand om algerna som nu har försvunnit helt utom några små på stenarna. Amanos själva blivit så stora att min man skämtar med mig att vi nog snart kan koka och käka upp de. Fiskarna mår bra och verkar trivas. P.g.a. alla snäckor som dessutom blir bara fler och fler har jag tagit över tre polkadot botior. De är nog fullvuxna och helt ointresserade av att äta snäckorna så jag vet inte om jag borde ge mig ut och leta några fler yngre exemplar istället. De jag hade förr var jättebra på att äta alla sorters snäckor. Tänk om jag kunde hitta sådana. Jag letar dessutom fortfarande efter fina fjärilsciklider. Vill helst ha de vanliga men jag lyckas inte hitta fina sådana. Däremot har jag hittat jättefina stora ljusblå hos min lokala handlare. Är lite i valet och kvalet om jag skall ta de istället men kan inte bestämma mig. Detta är så typiskt mig.

                            I det lilla karet händer inte mycket. Lampan sitter lite för högt så den behöver sänkas men då den hänger i taken är det inte det enklaste. 7 st. Orange Sakura räkor har flyttat in och för två dagar sedan såg jag de första bebisar. Bara lite längre än 1 mm är de. Tanken är att några små fiskar också skall flytta in där men jag måste vänta tills det finns tillräckligt med gömställen för små räkbebisar först. Rötterna är fortfarande omslutna i massor med den vita slöjan och jag har ingen aning hur jag skall bli av med den. Har jag tur försvinner den av sig själv.

                            Det var det lilla som hände här. Jag hoppas att allt är bra med er. Följer era trådar med spänning även om jag inte alltid svarar på era inlägg.
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Ser mycket trevligt ut Plejaderna. Du gör nog helt rätt i att avvakta med fjärilar. De som verkar finnas ute just nu är inte i bästa skick känns det som.
                              Fina bilder du lagt upp, låt det inte gå så långt mellan uppdateringarna bara

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Så fint ditt kar har utvecklats P, fina bilder . Du kan enkelt suga upp det vita slemmet på rötterna med en slang, jag har också slem på mina rötter, men i regel brukar det försvinna efter ett tag men gör det inte det så tar jag slangen till hjälp.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...